Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones Säsong 2

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
En med Krank-mått överväldigande positiv recension av ep 10, jag tror minsann det finns en liten fantasy-älskare nånstans därinne? Jag anar en sensationell vändning på gång!

krank;n110645 said:
För övrigt funderar jag redan på hur man hypotetiskt sett skulle kunna utveckla konceptet när jag väl sett alla säsonger som finns av Game of Thrones. Kanske ska jag välja någon annan TV-serie alla gillar men jag avskyr eller finner ointressant? Deadwood? Sopranos? The Wire? Breaking Bad?

Vad finns det mer för icke-scifi-eller-procedurals som folk gillar? Orange is the New Black rekommenderas ofta av mina feministvänner men jag står bara inte ut med tanken på en karaktärscentrerad fängelseserie. Oz var okej, och jag tog mig igenom första säsongen av Prison Break (den andra var... öh, trist), men inget jag hört om OitNB antyder att jag skulle gilla att se den, även om jag tycker att det verkar vara en sån serie som är bra att den finns.
The Wire tycker jag du ska se, jag har visserligen boxen men nu har HBO lagt upp serien digitally remastered så bäst är i så fall att sponsra ett HBO Nordic-konto tills du tagit dig igenom alla fem säsongerna. Vad är din förutfattade vanföreställning om the Wire förresten? :cool:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Phelan;n110673 said:
Vad är din förutfattade vanföreställning om the Wire förresten?
Korrupta tråkiga snutar, alldeles för mycket fokus på dem som karaktärer och inte tillräckligt mycket fokus på typ intressanta brott, intressanta gärningsmän eller intressanta och smarta lösningar på brott, typ. Ingen fantastik överhuvudtaget. Och om det varken finns fantastik eller speciellt mycket fokus på problemlösning och intelligens så tappar jag väldigt snabbt intresse.

Alla som lovordat den har typ talat om hur schysst det är med relationerna och karaktärerna och korruptionen och hur de utvecklas och yadda yadda sånt där jag skiter i.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,657
Location
Huddinge
Jag hade gärns sett krank såga breaking bad som jag själv fann djupt överskattad.

Annars så kan du ju alltid ge dig på "sex and The city"
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Lukas;n110675 said:
Jag hade gärns sett krank såga breaking bad som jag själv fann djupt överskattad.

Annars så kan du ju alltid ge dig på "sex and The city"

Jag kanske ska ha en liten omröstning? =)

Just nu funderar jag på om jag ska föra anteckningar när jag ser första avsnittet av True Detective säsong 2. Jag har hört att den nya säsongen ska vara mycket sämre, bl.a genom avsaknad av de ockulta inslag som tillsammans med Rust nihilism var en stor del av behållningen från S01.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,657
Location
Huddinge
krank;n110676 said:
Jag kanske ska ha en liten omröstning? =)

Just nu funderar jag på om jag ska föra anteckningar när jag ser första avsnittet av True Detective säsong 2. Jag har hört att den nya säsongen ska vara mycket sämre, bl.a genom avsaknad av de ockulta inslag som tillsammans med Rust nihilism var en stor del av behållningen från S01.

Jag får helt klart rösta nej till en true detective s2
För den har jag inte sett än.och om du börjar recensionera den kommer jag känna behovet att se den innan dig, så att dina "recensioner" blir relevanta.
Och det stora problemet med det här är att jag verkligen inte har lust att de den andra sesången...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Lukas;n110681 said:
För den har jag inte sett än
Och du har väl dessutom annat att se? *harkel* Visst är det dags för Captain America: The Winter Soldier nästa vecka?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,657
Location
Huddinge
krank;n110683 said:
Och du har väl dessutom annat att se? *harkel* Visst är det dags för Captain America: The Winter Soldier nästa vecka?
Det tror jag stämmer, jag skall i helgen se de tre shield avsnitten jag skall se den här veckan.
Jag överväger att göra en krank-GoT parodi av det hela ;-)

Men jag är osäker om den här forumplatformen skulle överleva något så meta.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Phelan;n110673 said:
The Wire tycker jag du ska se, jag har visserligen boxen men nu har HBO lagt upp serien digitally remastered så bäst är i så fall att sponsra ett HBO Nordic-konto tills du tagit dig igenom alla fem säsongerna. Vad är din förutfattade vanföreställning om the Wire förresten? :cool:
Fast The Wire är så jävla segt. Där händer typ aldrig något alls. (Jag gillar den ändå, även om inget händer. Speciellt händer ingenting i s02 och s04). Bara prat-prat-prat-prat-prat och människor som "är mänskliga" - dvs rätt dumma, kortsinta och impulsiva.

The Wire är typ om man tar GoT och tar bort allt som driver en story framåt.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
krank;n110674 said:
Korrupta tråkiga snutar, alldeles för mycket fokus på dem som karaktärer och inte tillräckligt mycket fokus på typ intressanta brott, intressanta gärningsmän eller intressanta och smarta lösningar på brott, typ. Ingen fantastik överhuvudtaget. Och om det varken finns fantastik eller speciellt mycket fokus på problemlösning och intelligens så tappar jag väldigt snabbt intresse.

Alla som lovordat den har typ talat om hur schysst det är med relationerna och karaktärerna och korruptionen och hur de utvecklas och yadda yadda sånt där jag skiter i.
Den stora styrkan i serien, förutom att den följer karaktärer på båda sidor av lagen och faktiskt tittar en del på hur man faktiskt löser brott, är ju att den synar hur (amerikanska, men mycket av kritiken går att applicera generellt) samhället funkar idag, där kriminaliteten egentligen bara är en bisak - droger, den vanlige knegaren, skolväsendet, politiken och media är tema i ungefär varsin säsong. Men fantastik kan jag gärna erkänna att det jobbar den inte med.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Gah... denna sida... eller snarare forumets skrivruta har totalt käkat mina två senaste försök till inlägg i tråden. När jag försökte ctrl+V'a så krashar min browser! Jag minns inte längre allt jag skrev, och jag orkar inte skriva allt igen... så here is the gist of it...

Bra tråd som vanligt... tycker vi borde kalla den Krank of Thrones... eller Game of Krank... blev förvånad när du, Krank, visade lite smått "positiva" känslor till ett av avsnitten! o_O ... jag undrade lite var världen var på väg pga det... antagligen direkt tillbaka till den "lite" mer syniska, och gallasprutande världen vi är vana vid. XD

Och sist men inte minst... det som jag försökte ctrl+V'a in...

Pga Kranks "possitiva" känslor om ett av avsnittet så såg jag i min skalle en scen från Askungen... där Krank då spelar Krankungen, och säger: "Nåja, vad är ett avsnitt av Game of Thrones? Det kan ju vara fruktansvärt långtråkigt, och dötrist, och tråkigt, och alldeles... alldeles underbar!" XD

Fast sen tänkte jag, det skulle nog inte stämma med Kranks tankar om GoT, så jag kom fram med ett alternativ... där Krankungen skulle nog mer säga något i stil med: "Nåja, vad är ett avsnitt av Game of Thrones? Det kan ju vara oerhört underhållande, och döroligt, och skoj, och alldeles... alldeles fruktansvärt!" XD

There... done... forum, please don't eat my post again! :p
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Phelan;n110704 said:
Den stora styrkan i serien, förutom att den följer karaktärer på båda sidor av lagen och faktiskt tittar en del på hur man faktiskt löser brott, är ju att den synar hur (amerikanska, men mycket av kritiken går att applicera generellt) samhället funkar idag, där kriminaliteten egentligen bara är en bisak - droger, den vanlige knegaren, skolväsendet, politiken och media är tema i ungefär varsin säsong.
Tyvärr är även detta sånt som anti-fascinerar mig. Jag har förstått att en del får ut nåt av att se "dramatiseringar av verkligheten", som någon form av känslomässig krycka för att "verkligen förstå hur det är". Jag får inget ut av den typen av "baserad på verklig händelse/verkligt livsöde"-film; jag föredrar sammanfattande nyhetsartiklar och liknande. Jag behöver inga emotionella "hur det känns att vara", jag behöver bara känna till fakta. Och om en serie då spenderar en hel säsong med att beskriva något som egentligen skulle kunna sammanfattas i en medellång bloggpost så upplever jag det mest som väldigt ineffektivt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
WTF is this? Krank... Krank hatade inte avsnittet?



Gamla gubben hette Maester Luwin.
Magiker-snubben hette Pyat Pree.
Handelsmannen utan pengar hette Xaro Xhoan Daxos. (Får anta att låsas in i ett syretomt bankvalv inte är bra för din överlevnad, även om tjejen han låstes in med, Doreah, kanske smakar gott).

Xaro Xhoan Daxos är för övrigt the original nigerian prince. "Just give me your dragon and you will have access to my infinite bank account."

Erkänn, lite SQUEEEEEEEEEEE blev du när drakarna eldade på?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Mundo;n110741 said:
Handelsmannen utan pengar hette Xaro Xhoan Daxos.
Fast honom döpte jag ju helt enkelt om till Xenu för ett par avsnitt sedan eftersom det var det roligaste X-namnet jag tänkte att det fanns en chans att jag skulle komma ihåg =)

Mundo;n110741 said:
Erkänn, lite SQUEEEEEEEEEEE blev du när drakarna eldade på?
Absolut. Jag har aldrig gjort någon hemlighet av att magi och drakar är två saker jag faktiskt gillar i fantasy. Min kritik mot GoT är ju mest att drakarna är med för lite och för sällan... Åtminstone hittills. For all I know kan ju nästa säsong vara typ "drakar, drakar, iszombies, drakar, magi, drakar, red wedding, drakar, magi, slut". Och då skulle ju jag ha svårt att fortsätta hålla mig negativ till serien. Men av någon anledning tvivlar jag på att det kommer att vara så.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,027
Location
Ludvika
Phelan;n110704 said:
Den stora styrkan i serien, för'utom att den följer karaktärer på båda sidor av lagen och faktiskt tittar en del på hur man faktiskt löser brott, är ju att den synar hur (amerikanska, men mycket av kritiken går att applicera generellt) samhället funkar idag, där kriminaliteten egentligen bara är en bisak - droger, den vanlige knegaren, skolväsendet, politiken och media är tema i ungefär varsin säsong. Men fantastik kan jag gärna erkänna att det jobbar den inte med.
Styrka för en, svaghet för en annan.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
krank;n110742 said:
Fast honom döpte jag ju helt enkelt om till Xenu för ett par avsnitt sedan eftersom det var det roligaste X-namnet jag tänkte att det fanns en chans att jag skulle komma ihåg =)



Absolut. Jag har aldrig gjort någon hemlighet av att magi och drakar är två saker jag faktiskt gillar i fantasy. Min kritik mot GoT är ju mest att drakarna är med för lite och för sällan... Åtminstone hittills. For all I know kan ju nästa säsong vara typ "drakar, drakar, iszombies, drakar, magi, drakar, red wedding, drakar, magi, slut". Och då skulle ju jag ha svårt att fortsätta hålla mig negativ till serien. Men av någon anledning tvivlar jag på att det kommer att vara så.
Men vad skulle vi göra utan Jon Snows ansiktsuttryck?



 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
Seriöst dock, utan att spoila.
Om/när du börjar se säsong 3, finns det en chans att jag kommer att begära att du webcammar dig själv under en av de episoderna.

The squeeeee will be great in this summerchild.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,130
Location
Göteborg
Mundo;n110795 said:
Seriöst dock, utan att spoila.
Om/när du börjar se säsong 3, finns det en chans att jag kommer att begära att du webcammar dig själv under en av de episoderna.

The squeeeee will be great in this summerchild.
Men om du läser kranks senaste post noga inser du att han inte kommer att bli överraskad.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Bolongo;n110807 said:
Men om du läser kranks senaste post noga inser du att han inte kommer att bli överraskad.
Mja, mjo, jag tänkte också att det lät som att det var det röda bröllopet Mundo refererade till. Trots att jag nyss skrev om det, och trots att jag är nästan säker på att jag berättat om att det redan är semispoilat för mig.

För att hålla sig till trådens regler så:

Eftersom jag bodde på internet även när avsnittet "the red wedding" sändes så kunde jag naturligtvis inte missa 1) antalet GoT-älskare som var helt crazy, 2) antalet läsare av böckerna som skrockade skadeglatt och påpekade att de minsann vetat om det här skitlänge.

Lite senare fick jag tillfälle att befinna mig i samma rum som ett par av mina vänner när de skulle se avsnittet. Jag såg inte så mycket av avsnittet själv, men jag fick se deras ansiktsuttryck...

Så vad vet jag då? Att det är någon form av festlighet/bröllop och att det plötsligt kommer folk och dödar (många av) de som är på plats. Jag tycker mig ha kunnat höra något om att en gravid kvinna finns bland de som dödats? Lite osäker.

Jag vet dock inte vilkas bröllop det gäller, vilka som dödas eller vilka det är som anfaller.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,070
Location
Sthlm
Alltså, jag är ganska mycket för att krank på nått MST3K sätt ska kolla på saker han inte gillar och gnälla över det, men har inte just Game of Thrones fått sitt nu? Det är ju inte som att serien eller Krank kommer att bli så fundamentalt förändrade att en ny typ av gnäll uppstår.

Jag säger att det är dags att begränsa Krank Kollar till ett max antal avsnitt (typ 10) och i stället låta oss underhållas av att Krank hatar Don Draper (Mad Men), bara gillar Omar (The Wire) och hatar exakt alla i Girls (utom möjligtvis Adam då).

Jag vill ha annorlunda-samma, inte samma-samma om jag ska finna lika stort nöje i trådan som runt s1e3.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,070
Location
Sthlm
West Wing är ju en annan kvalitets serie som känns extremt icke-krank-kompatibel.
 
Top