Nekromanti Konventsrapport GothCon XXXV

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
Svarte faraonen said:
Apocalypse World-gänget bestod i det här fallet av mig, Genesis, Arvidos, Dnalor, Ubereil och Wilmer, med den sistnämnde som MC.
Var det du eller Dnalor som hade glasögon?

Übereil
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
Ubereil said:
Svarte faraonen said:
Apocalypse World-gänget bestod i det här fallet av mig, Genesis, Arvidos, Dnalor, Ubereil och Wilmer, med den sistnämnde som MC.
Var det du eller Dnalor som hade glasögon?

Übereil
Det var jag som bar gubbkeps, blåvitrutig skjorta, halsduk och glasögon. Dnalor är längre och bar (har jag för mig) rödblårutig skjorta.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
+ Försökte spela Värmedöd sista dagen. Jag föreslog en eldbaserad resolutionsmekanik men fick inget gehör. Tintin är en dålig setting för Värmedöd också.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,256
Location
Örebro
krank said:
Jag skrev tydligen inte upp att vi hälsat =) Fixat nu iaf.
Hmm... Vet inte hur jag ska tolka det. Antingen var du så uppjagad av spelmötet att du glömde det - eller så var du så trött du glömde bort det. :gremwink:

Finemang, hursomhaver. Nu känner jag mig mindre bortglömd.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Ok, har haft roligare konvent men det beror mest på att vi började med att trampa över från övernattningsplatsen till konventet och jag valde FEL SKOR. Tillbringade våra ynka en och en sjättedelsdag konvent med smärtande fötter och knän. :gremfrown:

Till det roligare iakttagelserna:

- Träffade och språkade hastigt eller mindre hastigt med en rad forumiter (de som inte nämns i listan har jag antingen glömt eller inte ansett att jag mer än vinkat till)Debracy (som påminde mig att vi sågs vid femårskalaset för forumet), JohanK (äntligen efter alla dessa år av kommenterande fram och tillbaka), Wilper (ack Vilden att vi inte fick snacka mer, också en som jag språkat mycket mer genom åren och aldrig (tror jag) sett IRL), Krille (som jag saknat att se ett tag), Xhakhal (som jag anar att jag sett vid något annat tillfälle, men inte kan sätta fingret på när och visade sig vara en mycket trevlig bekantskap IRL), Tove och Anders (där jag inte fick byta så många ord med den senare, men väl ett härligt samtal med Tove omkring Westerns nya utgåva, intressanta lösningar av framtidens Fenix och liknande), Snigel (som kanske inte riktigt var överens om mina åsikter kring format), Krank (ja så många ord byttes iofs inte, men det var mer än vinkning i alla fall), Simon (ok, det var väl inte mer än en vinkning då... men intressant diskussion om hur man gör för att få en kung (?) att bli paranoid), Gurgeh (jag minns inte vad vi sa, men det var mer än en vink lovar!), Ulfgeir (lite allmänt, men sedan även lite annat...)

Nå, det är vad jag minns... vilka som jag pratade med, har säkert glömt andra...

Spel spelade; Hela två stycken... eller ehum. Spelade ett skumt litet taktiskt spel nere SARZ (när vi väl hittade dit) där man först skulle lägga ut sexkantigt markerade pusselbitar, för att sedan flytta ett "torn" med marker i olika omgångar för att "ringa in" eller tvinga motspelaren in i ett "hörn". Begriper någon och känner igen spelet så får ni gärna tipsa vilket. Jocke (Mr SARZ himself)introducerade och jag spelade mot okänd person. Då jag är fullkomligt värdelös på taktiska spel så såg jag fram emot att slås i småbitar. Vilket visade sig snabbt bli så första försöket, men jag tog revansch i försök två. Därigenom ansåg jag det fair game att avsluta spelandet och begav mig därifrån.

Sedan blev det Blå Himmel test. Började göra upp och var väl färdig när Ulfgeir släntrade fram och snipp snapp snut så satt vi med två spelare hos Krille.... Haken var väl när vi raddade upp pokermarkerna för luftstriden... Ulfgeir satt inte med många marker, själv satt jag med summa totalt 16 marker... Krille förfärdiga snabbt en till gubbe mot mig ENSAM! Jag kände mig rätt körd då. Även om min gubbe var toppad så kändes det rätt tungt att ha två motståndare. Men se på tusan, med benäget bistånd av maken (Ulvtand) som hindrade mig från att slösa bort markerpölen i tid och otid så vann jag! Så ni ska veta att Luften är från och med nu MIN! :gremsmile:

Spel köpta; "Höstdimma" (som jag saknar en signatur i... men Wilper var ju på annan plats när vi köpte den), "Lamentations of the Flame Princess" (som jag inte tordes fråga om signering i... min engelska behöver bättras på :gremfrown: ), "Pirate Fluxx".

Annat köpt; Massa tärningar, Gothconmuggar och mat...

Hänga gubbe; Tre försök, en bokstav kirrad, sammanlagt 8 kronor för tre tärningar... duger. :gremsmile:

Finns väl säkert massor att säga mer, men jag är i alla fall
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,889
Location
Nordnordost
Höstdimma

Oh! Då vet jag vart hälften av Höstdimmorna tog vägen då.

Kolla websidan först om ni får för er att spela de medföljande äventyren, där finns handouts och sånt att skriva ut, så slipper ni skriva av/klippa i boken/tjorva med kopieringsmaskin.

Där finns också en karta över spelvärlden, vilket några har efterlyst.

Hoppas ni får glädje av spelet!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Mjahapp, då var det väll dags för en liten konventsrapport då..

Torsdagen ägnades mest åt att svära åt SJ för att de var sena, jag skulle fika med lite forumfolk juh!!
Hur som haver, lite sen dit så blev det fika med de som var där. Mycket trevligt var det iaf.
Sedan så var det dags att åka iväg & träffa bägge systrarna sina & äta lite med dem. Efter det så for jag åter igen iväg till själva GC & reggade mig där. Inte mycket mer hände där, än att man sa hej & kramades med alla som man träffade på vägen..

Fredagen ägnades åt att spela rollspel, det blev förs Fallen Reich, vilket var klart trevligt. Sedan så blev det mes att man gick omkring, spelade spel, fotade & allt sådant. Senare på kvällen så blev det Tangonätter, sådär lagom spontant.. Detta äventyr var fantastiskt skoj att spela, även om man inte är så bra på att friforma... Kul var det iaf.

Lördagen började med at man spelade Western, kan bara konstatera att det var SKOJ. Resten av dagen ägnades åt att spela mer brädspel, träffa mer folk & allt det där som är trevligt med GothCon!!

Söndagen kan jag bara konstatera att den var lång & seg, konventskoma delux hade slagit till...

Forumiter var det också som träffades, förutom de gamla vanliga som var där.Så var det VÄLLDIGT trevligt att hälsa på Dante & krama om Lady Silwer Wolf!!

Bilder återfinns på Facebook...

/ Johan K, som dingade in 783 foton under årets GC
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
Jag pekade på dig och sa till folk att du brukade peta på mig på Facebook.

Übereil
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Johan K said:
Senare på kvällen så blev det Tangonätter, sådär lagom spontant.. Detta äventyr var fantastiskt skoj att spela, även om man inte är så bra på att friforma... Kul var det iaf.
Vad kul att du gillade Tangonätter! Men jag blir lite nyfiken när mitt arr fortsätter att leva även utanför sina pass. Jag vet att Orchis och Svettis frågade om att få spela det på nattpasset och att jag hänvisade till konventet som jag visste hade ett överex (och kunde svara om de ville ha betalt för det), var det med dem, eller fanns det fler som spred Tangons vindar på GothCon?

-Gunnar (som gillade skarpt att skriva i spelledarlös form och är nyfiken på sånna här effekter av det)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,256
Location
Örebro
Re: Höstdimma

wilper said:
Oh! Då vet jag vart hälften av Höstdimmorna tog vägen då.
Om du inte redan visste det så snappade jag åt mig ett exemplar också - bättre sent än aldrig? :gremwink:
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Mitt GothCon lite kort.
* Stack till GothConpuben en runda med en kompis. Folk tittade konstigt på oss och vi satt och spelade Citadels (bra spel!) i en timme kanske sen drog vi igen, trots att folk vid ingången ville att vi skulle stanna, för det hade visst inte "börjat".

* På fredagen invigde jag och min bror konventet med att lyssna på Kenneth Hite, det var nästan bara good stuff och kände som en härlig början.

* Sen blev det lite spel i SARZ tills det var dags för Puerto Rico turnering. Sist en gång och etta en gång gjorde mig till andra reserv i finalen dagen efter. Bara spelet det casual med vänner innan så jag var nöjd!

* Sen blev det affärer och lite mer spel. Var även inne i rummet där Rävsvans, Western och Fallen Reich huserade, och det kom att bli många svängar in där för att bläddra lite i böcker t.ex. feltrycks Snösaga som jag slutligen köpte.

* Lördagen spelades det Citadels med polarna, ännu roligare med fler. Spelade även Dominion på SARZ vilket ledde till ett inköp av detta.

* En tjej (forumit?) som satt bredvid Krille vid Rävsvans såg att vi stod och skrattade åt skylten med "berätta om din rollperson 5kr", skämtade vidare och fick mig att börja prata Blå Himmel och raskt lämpade hon över mig på Krille som berättade om systemet. Jag var typ en smula starstruck och han trodde säkert det var nåt fel på mig :gremsmile:. Var dock tvungen att ganska snart skynda iväg för skulle se om jag kommit till finalen i PR ändå. Det hade jag inte.

* Sen blev det Spank the Monkey turnering. Kom till final genom vinst men förlorade till min goda vän.

* Sist så kollade jag när hela gänget utom jag var med på Maffiaspel (Varulvsspel), jag var blyg och trött och vågade inte. Men nu vet jag hur det funkar så nästa gång ska jag nog lira lite :gremsmile:.

Så vad önskar jag annorlunda?
Att jag provat lite rollspel. Men jag får hela tiden känslan att det är lite sluten cirkel där. Jag har säkert fel men men... Kanske nästa gång.
Annars tyckte jag det var ett kanonkonvent! Bästa av alla(2) jag varit på!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,968
Location
Linköping
Dum Panda said:
Sist så kollade jag när hela gänget utom jag var med på Maffiaspel (Varulvsspel), jag var blyg och trött och vågade inte. Men nu vet jag hur det funkar så nästa gång ska jag nog lira lite
Men är inte du expert på varulvsspel sedan länge? :gremsmile:

Halvt avundsjuk på er alla, men vi syns kanske på nåt LinCon om det kan flamma upp lite nån gång snart igen (dvs det har varit rätt dött (få forumiter) senaste åren).

Kul notering att många verkar vara halvblyga och att vi lever upp till rollspelares rykte om social missanpassning. :gremwink:
 

Tin_UBBT

Veteran
Joined
14 Jan 2002
Messages
21
Eva Florén said:
Spel spelade; Spelade ett skumt litet taktiskt spel nere SARZ (när vi väl hittade dit) där man först skulle lägga ut sexkantigt markerade pusselbitar, för att sedan flytta ett "torn" med marker i olika omgångar för att "ringa in" eller tvinga motspelaren in i ett "hörn". Begriper någon och känner igen spelet så får ni gärna tipsa vilket. Jocke (Mr SARZ himself)introducerade och jag spelade mot okänd person. Då jag är fullkomligt värdelös på taktiska spel så såg jag fram emot att slås i småbitar. Vilket visade sig snabbt bli så första försöket, men jag tog revansch i försök två. Därigenom ansåg jag det fair game att avsluta spelandet och begav mig därifrån.
Kära Eva, det var kul att träffa er igen! Jag visste dock inte att ni var där så kort varsel.

Spelet som jag introducerade för er heter "Splits" och kommer ursprunligen från Frankrike!


MVH
Jocke, S.A.R.Z.
=)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Min konventsraport:

Kommer ner på torsdag kväll, och upptäcker att biljettautomaten där inte accepterade mitt visakort, utan fick ta mynt. Räckte till halv fyra på fredagen.

Incheckningen gick riktigt smidigt, då man slapp alla köer (jay!) Spelar lite Bohnanza och Ticket to ride: Europe. Beställer bild av Ackegård och lyckas växla till mig en hel del mynt på mataffären uppe i Landala.

Fredag: Upp tidigt för att fortsätta med spelandet. Turnering i Settlers, Puerto Rico och RoboRally. Lyckas komma till final i Roborally. Införskaffar 2 rollspel: "Hellcats & Hockeysticks" och "Magneter och Mirakel". Pikar Snigel lite för klassiska missar i det sistnämda. =^_^=

Gah, vad segt att behöva vänta på sovsalen. Nästa år skall jag nog fasiken välja en sal där man kan lägga sig tidigt. SPelade även lite Loco och Fluxx: Pirates

Lördag: Mer spel: Nu blev det Carcassonne, följt av Dixit. Testade at göra en rollperson till Blå Himmel. Blev brutalt nerskjuten av Eva. Hjälpte inte ens att Krille hoppade in som förstärkning. Kommer definitivt skaffa spelet när det kommer. Avslutade med Roborally-final.

Söndag: Slappar, spelar Citadels nere i indierummet och beställer ett ex av Null State då det var slutsålt. Spelar Go och Armorica. Kul koncept med ett temarum.

Deltog även i skrivartävlingen. Har säkert missat massor.

/Ulfgeir
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
Ulfgeir said:
Söndag: Slappar, spelar Citadels nere i indierummet och beställer ett ex av Null State då det var slutsålt. Spelar Go och Armorica. Kul koncept med ett temarum.
Var inte det på Lördagen. Eller spelade du det med några andra utöver det partiet du spelade med (bl a) mig?

Übereil
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Skrivet av: Ulfgeir
Söndag: Slappar, spelar Citadels nere i indierummet och beställer ett ex av Null State då det var slutsålt. Spelar Go och Armorica. Kul koncept med ett temarum.
Var inte det på Lördagen. Eller spelade du det med några andra utöver det partiet du spelade med (bl a) mig?

Übereil
Det var lördagen. Jag är förvirrad uppenbarligen.. Hmm, då är frågan vad mer jag kastat om...

/Ulfgeir
 
Top