Nekromanti Konventsrapport GothCon XXXV

Mäster

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
76
Jag instämmer klart i att byten av karaktärer inte alltid är en trevlig sak, ofta kan det skapa förvirring, brist på engagemang m.m.

Formen i "Öppna ditt hjärta..." var väldigt trevlig framför allt gillade jag tidslinjen med den magiska "händelsen". Det skapade en spänning från första scenen. I huvudtaget en snygg design. Jag är också svag för Flatliners storyn, ska erkännas.

Jag minns inte om "Öppna ditt hjärta.." hoppar kronologiskt, a la Pulp Fiction, vilket kan skapa en del förvirring. Apropå format gillade jag verkligen "böckerna" i Tangonätter, smarta och effektiva. Fanns de i "Öppna ditt hjärta.." också?

Angående arrangemang, så gäller det nog att skaffa sig ett litet spelledargäng. Det låter som den klart bästa idén, dock tror jag att från eget perspektiv det mer realistiskt går åt Ymir hållet. Eller varför inte spelledarlöst då löses problemet av sig självt!

Mäster Johan
http://www.boningen.org
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Olav said:
Apropå äventyr:
finns Curiosity Killed the Cat kvar någonstans på något internet?
Nej, inte mig veterligen. Äventyret heter numera Leka med elden och finns till försäljning i Mylingbutiken. Tillsammans med extremt enkla regler är tanken att det ska kunna användas av personer som är intresserade av hobbyn. Emellertid kommer Leka med elden någon gång i framtiden släppas helt fritt på nätet. Bara inte just nu.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Mäster Johan said:
Apropå format gillade jag verkligen "böckerna" i Tangonätter, smarta och effektiva. Fanns de i "Öppna ditt hjärta.." också?
/quote]

Åtminstone till SSK där jag spelade det.

-G.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
För oss som inte spelat något av dem, finns det möjlighet att få veta vad "böckerna" är och vad som var så härligt med dem?
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Om / när vi väljer att lägga upp Tangonätter blir det förmodligen på www.rollspelsbaren.se men i likhet med hur Frispel gjorde det så funderar jag på om scenariot skulle få åka lite på turné först och hälsa på fler konvent. Plus att i vanliga fall betalar lagen typ en hundralapp och får en plats, en spelledare och ett scenario, för Tangonätter fick man en sak mindre (och vi brukar sätta en presitig i att hålla oss med bra spelledare, även om vi ibland måste låna in folk vi inte känner). Jag vill inte att någon ska känna sig lurad av att betala en hundring och sedan hitta samma sak på nätet veckan efter.

Men för enkelhets skull kan jag beskriva det som att varje spelare ett häfte som är själva scenariot, i det finner man först en beskrivning över hur scenario fungerade. Sedan innehöll varje uppslag en scen där varje spelare hade den beskriven utfrån sin karaktärs perspektiv. Så scenariot är typ självspelande.

-Gunnar (kan nästan lova att ha ett scenario i samma form nästa GothCon)
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Möller said:
På fredagen var det rollspel som gällde. Vårt lag fick ingen spelledare till Age of Twilight: Skymning över London. Lite tråkigt.
Jag är ledsen för de lag som inte fick spelledare. Nästa år skall jag ha ett dubbelt så bra scenario och tre gånger fler spelledare.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Okej, jag måste skriva min konventsrapport nu om jag nånsin ska få det gjort, och det finns folk som förtjänar att få höra lite av berömmet jag tänker strössla ut, så jag måste. Here we go:

Min gothcon-posse blir bara större för varje år, vilket är typ underbart gött. I år hakade syrran (Soffan) på, vilket var jätteskoj, särskilt som hon verkade ha trevligt också ( :gremsmile: ), annars var det det vanliga Malmögänget (Bunny, Svarte faraonen, TheGorger, Markehed, Wilmer, Lycan, Dnalor), plus kära gamla konventsvänner (och nya!) som jag mötte först på plats. Allt började bra med förfest på SkuD-bussen, kommer man så sent till pubben som Skånegänget alltid tvingas göra får man väl ladda på vägen, och då är det ju bara att utnyttja det faktum att ingen av oss behöver köra liksom...

Jag ska inte dröja vid puben eller så; jag träffade en massa folk, uppskattade diskussionen med krank lika mycket som han gjorde (se hans inlägg), fick en öl av shaguliterna för att jag senare skulle sl:a dem i scenarito jag och TheGorger arrade (*kärlek*), och allt var allmänt mys. Jag lyckades tillochmed sova relativt väl i arrangörssalen, trots en luftmadrass vars kudde obönhörligen tappar all luft under natten...

Tankar: Det är anmärkningsvärt att jag har BÄTTRE dygnsrytm på konvent än annars. Detta kan ha något att göra med att jag på konvent, så länge jag är arrangör iaf, erbjuds gratis frukostbuffé om jag stiger upp innan klockan 10, och bufféer har...en historia...av att motivera mig. Det är också anmärkningsvärt att jag på Gothcon dricker MINST kola av alla helger på hela året. Detta kan ha något att göra med gratis konventskaffe, som jag inte behöver bemöda mig med att själv brygga. Och en fin kopp som man fått pimpad av Xhakhal (*kärlek*) är ju vidare något man VILL använda.

Anmälningskvoten för vårt scenario (De skeppsbrutna vid världens äbde, om någon mot förmodan missat det), var ganska bisarr:
Pass 1: 1 lag, Pass 2: 0 lag, Pass 5: 8 lag
Så går det när konventet låter ALLA arrangörer välja PRECIS vilka pass de vill, kanske inte helt optimalt as planeringsstrategier goes...

anyhow så innebar detta att jag slapp spelleda hela första dan, vilket ju var precis vad jag ville också - jag älskar att vara arrangör, just för att jag får allt gratis utan att behöva lyfta ett finger när jag väl är på konventet (att jag sen slet mitt hår och våndades i veckor för att få scenariot klart innan konventet, well...äh, det var fan ändå värt det). Hela första dan gick således ut på att spela underbara brädspel - as a mattter of fact, jag fick spelat BÅDA de bästa brädspelen i världen, MED optimalt spelarantal. Först A Game of Thrones på fem spelare, och sen Twilight Imperium på åtta spelare på natten. Så jävla sweet. Jag var anmäld till Tangonätter med TheGorger och lite annat folk, men MrG får ursäkta, kände mig just denna dag sjukt osugen på allt som gränsade till komedi, och gav istället min plats till Gunnar, en snubbe som ALDRIG SPELAT ROLLSPEL FÖRUT. Det får betraktas som värt det, inte sant? (Han verkar dessutom ha haft ganska roligt). Istället sprang jag runt och tittade på folks warhammerarméer och nördade in mig totalt med en annan Tomb Kings-spelare (det uppstår en speciell sort av nördig samhörighet mellan snubbar som båda spelar samma obskyra och värdelösa Warhammer-armé, och när den ena av dem släpat sagda armé hela vägen till Gothcon i full vetskap om att det är mer eller mindre statistiskt omöjligt att han inte blir rövknullad av Demons of Chaos samtliga matcher...but I digress).

Jag minns inte riktigt hur lördagsmorgonen förflöt, annat än frukost och dusch. Jag hängde lite hos Neogames och snackade Eon IV.

Sedan var det dags att ta itu med de åtta lag som var anmälda till vårt scenario. Mer eller mindre halva bekantskapskretsen ställde upp för att hjälpa oss spelleda, så vi behövde inte få en enda spelledare av konventet, och alltså, folket...jag är så jävla tacksam. Själv spelledde jag shaguliterna, som jag spellett många gånger förr på konvent, och upplevde hur mitt eget scenario liksom sköt mig i foten halvvägs...jsg ska inte gå närmare in på dess brister, men låt oss säga så mycket som att de i stort var mina misstag, inte min medförfattare TheGorgers, och att nästa gång ni bygger en fisktank för konvent, ha inte SLP:er med motivationer mer schizofrena än en Lynch-film...

Jag är fortfarande övertygad om att det kanske viktigaste i scenariot, rollpersonerna, höll måttet, och jag gjorde mitt bästa för att ge shaguliterna en bra upplevelse, men jag är inte säker på hur nöjda de blev (de spelade däremot utmärkt och påhittigt, med flera härliga culture gaming-moment). Att skriva ett scenario ihop med TheGorger var hursomhelst trevligt, och jag hoppas vi kan göra det igen nån mer gång - och ännu bättre.
(Jag vet att ni på Boningen tex inte älskade "De skeppsbrutna". Jag är övertygad om att er kritik mot scenariot är befogad, men jag hade gärna, om ni vill, fått den lite mer i detalj så jag kanske kan lära mig något av den till framtida konvents-fisktankar).

En delikat currykyckling-something-middag senare var det dags för konventets höjdpunkt; "Generation: Jihad" i "Den yttersta domen". Jag har uppenbarligen inte hypat detta spel ens tillnärmelsevis tillräckligt här på forumet eftersom allt indiekidsen nånsin tjatar om är det där jävla Apocalypse World, så här kommer det igen, i stor stil:



DEN YTTERSTA DOMEN ÄR SÅ JÄVLA GODAWESOME JÄTTEBÄST!!! FATTA!!!



Utöver att jag fick spela det med samma sköna grupp (Bunny, Wilmer, Svarte faraonen, Markehed) som förra året, och samma sköne SL (Gnomvid), var scenariot mycket mer right up my alley än i fjol, en semi-fisktank fylld med en veritabel buffé av alla de absurdistiskt uppskruvade religiösa sekter som gör Den yttersta domen till vad det är; lägg därtill gaussgevär, kamouflageniqab, psykotiska Wicker Man-rednecks med machetes, zombiefierade mormoner, paranoida vanföreställningar, bilkrascher, och ett förbättrat regelsystem med en fantastisk "jag triggar din rollpersons X"-mekanik som snart är ett så bra solar-derivat att det är bättre än solar...

well...det var awesome, helt enkelt. Jag vill plugga mer islamologi nu. Och tänka sig, det ska jag...med start på måndag!

hiiyjjaab!


(En bra grej som slog mig i efterhand var att rollpersonsbeskrivningarna inte innehöll någon info öht om karaktärernas utseende. Det var rätt bra egentligen eftersom det gav en helt fria händer att visualisera sig karaktären man fått på ett sätt man gillade. Defiitivt något jag måste ta efter i mitt nästa scenario, tror jag, iaf om jag inte har nån illustratör. Någon gång lovar jag för övrigt att hitta något att kritisera i Den yttersta domen, men jag har inte riktigt nått det stadiet i min fanboy:ism än...)

På söndagen tiggde köpslog jag till mig ett ex av Noir av Neogames för en hundring + en Fenixartikel om Alkarzan i Mûhad (that's Eon). Den här senare halvan av dealen kommer så bli ett exponentiellt mycket större huvudbry än det hade behövt vara, eftersom jag är jag, men jag behöver Noir för att förverkliga min 30-tals-Kina-kampanj, så det var säkert värt det, även om jag får psykbryt halvvägs...eller ja...vi får väl se... :gremsuck:

Det här konventet lämnade mig med ett par viktiga insikter:
- Var alltid arrangör. Inget krångel med de oändliga köerna på torsdagskvällen innan puben, och gratis mat är kärlek - att inte behöva lämna konventet på hela helgen utom för att gå till puben är sort of nån slags självändamål. Visst, det är asjobbigt att skriva scenarier och jag vet inte om min psykiska hälsa blir bättre eller sämre för varje deadline jag får, men det är sååå värt pengarna man sparar, och uppskattningen man får (och en -svart- konvents-t-shirt, oh yeah).
- Skriv bättre fisktankar.
- Spela mer Den yttersta domen (och kolla mer på dess wiki).
- Sluta få tokspö av Bunny i A Game of Thrones, han blir så jävla mallig det aset... :gremsmirk:
- Missa inte Skudbussen. Den kan faktiskt få för sig att köra ifrån dig, och det finns inte alltid en Skud-representant till hands att ta ut sin ilska på...jag och syrran hade kanske inte ens kommit med om det inte gått att ta ett expresståg till Lund...grrrbll...
- Lär dig fota modeller till nästa år; alla bilder jag tog på folks Warhammerarméer blev suddiga, för jag hade glömt vilket som är det bra warhammerfotar-läget.
- Konvent blir fortfarande bara roligare för varje år. Tar det aldrig slut? :gremshocked:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Stort tack till dig för länken - och Gunnar för hans förklaring. Det hjälper rätt mycket till att förklara båda äventyren och dess upplägg. :gremsmile:
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Om skeppsbrutna:
Okej, det här är min upplevelse, inte hela boningens. Jag har inte kollat med de andra vad de tycker om nånting, mer än vårt eftersnack på GothCon.

Det är svårt att säga vad vi inte gillade som bara bestod av att vi och vår spelledare verkar ha ganska olika spelstilar.

Karaktärerna fungerade absolut att spela men det var trist att tex. sjöfararen och den lärde mannen är experter på saker som inte förekommer i äventyret (havet och sjöfart respektive allt i polynesien som inte är Påskön)

Efter som varken vi eller vår spelledare var insatta i reglerna så hamnade keys och secrets i bakgrunden, så här skulle vi behövt mer instruktion.

Det jag gillade bäst var nog informationspappret om Polynesien, det var precis lagom mycket för att man skulle känna sig hemma som valfångare, sanndrömmerska eller prinsessa.

Vi fick känslan att fraktionerna i fisktanken hade vart helt statiska de senaste tio tusen åren och att inget skulle ha förändrats, någonsin, om vi inte dök upp.

Varje gång vi skulle slå tärning så hade vi som spelare ett bättre grundvärde och möjlig tillgång till fler tärningar än slps, så vi kände oss konstant som någon slags övermänniskor, vilket i samband med att lokalbefolkningen var extremt oresonlig och burdus gav oss ett ganska märkligt förhållningssätt till dem.

Ungefär så här minns jag att äventyret gick:
Vi möttes i alla av en mycket tom Påskö där det fanns en kung, hans folk, en rådgivare och ett förtryckt minoritetsfolk. Kungen vara ganska mycket en skitstövel rätt upp och ned, men han lovade oss trä om vi kväste ett uppror.

Efter som spelarkaraktärerna utan problem kunde få fram fyra fem tärningar till avgörande tärningsslag så var det en lätt saka att övertyga slavfolket om att det var helt okej att vara slav. Men inte fan fick vi trä till vår båt.

Lokalbefolkningen på båda sidor fortsätter att vara helt oresonliga, ohjälpsamma och inkompetenta. Samt såklart tjata om våra öron.
Om vi hade fått en krona för varje gång någon ifrågasatte våra öron, helt ogenerat, i stället för någon slags hälsningsfras så skulle vi vart döda idag.

Sedan hettade vår prinsessa kortöronen till uppror vilket sanndrömmerskan i grottan drömde om och berättade för kungen, som blev fullkomligt rasande och gick till anfall. Vi passade på att ta ned de sista trädet innan vi flydde tillsammans med några random kortöron som vi tvingat hjälpa till med båtbygge och rådgivaren som dök upp från ingenstans för att rädda sig själv.

Det här tog väldigt mycket längre tid att spela än att läsa, så tag bort all känsla av fart och fläkt för en mer korrekt upplevelse.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
:gremblush:

:gremlaugh:

Nästa år blir det ännu bättre. Hör av er om ni har några idéer eller önskemål.

Ymir said:
- Spela mer Den yttersta domen (och kolla mer på dess wiki).
Regeldelen av wikin är för det mesta hopplöst utdaterad, men fluffet håller rätt bra (eventuellt att finns kvar någon omnämning av Saturnus från innan den retconnades bort). Jag tänkte ta tag i att fixa iordning de nuvarande reglerna till sommaren, så någon gång då kanske det är i spelbart skick.
 
Top