Nekromanti Konventsrapport GothCon XXXV

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Konventsrapport o-GothCon XXXV

Fredag: Anlände. Satte mig i en solstol. Knäckte en bärs. Tittade på fjällnaturen. Bråkade med en lämmel. Badade tunna. <div>Lördag: Vaknade. Satte mig i en solstol.Knäckte en bärs. Tittade på fjällnaturen.Bråkade med en lämmel.Badade tunna. </div> <div>Söndag:Vaknade. Satte mig i en solstol.Knäckte en bärs. Tittade på fjällnaturen.Bråkade med en lämmel. </div>
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Arvid A. C. said:
Säljer Dead of Night till Debbie för tre tior, tror jag. Det visar sig vara två tior och en 10-eurocentare. What a rogue.
Oooops! Honest mistake, really! Jag ska mejka upp det till dig darling, I promise. :gremsmile:
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Torsdag: Spelade Magic, det gick bra.
Fredag: Spelade AW på morgonen, blev lite stapplande då ingen av oss spelare kunde systemet och blev väl bara ca 2h aktivt spel, men det var ändå nog för att spelet inhandlades det första jag gjorde när jag kom hem. Resten av dagen gick åt att spela diverse brädspel av längre och kortare slag.
Lördag: Spelade diverse brädspel av längre och kortare slag under hela dagen fram tills ca 22 då jag spelade Gothenburg Horror. Det var mysskräck, helt ok utan att riktigt lyfta någon gång. Fortsatte sen att spela brädspel fram tills dagen därpå då jag kikade in i Diplomacyrummet vid 10 för att konstatera att det tyvärr var ännu mindre folk än förra året och inte blev något spel. Väntade fram mot elva på att Emi skulle komma tillbaka så jag kunde inhandla lite konst, men gav sedan upp och tog mig hemåt igen. Sov 8 timmar, var vaken 4 och sov sen 8 timmar till. Måndagen ägnades även den åt brädspel (Dominion) fast på hemma plan, så att inte brottet mot verkligheten skulle bli för skarpt.

Bra konvent, var länge sen jag spelade så här mycket på ett konvent vilket är väldans skoj.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Re: The Butterfly Hocus Dance

Haha, vilka fantastiska danser! Ni äger! :gremlaugh:
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Mäster Johan said:
Tack och hoppas jag återigen får se fram emot ett Gothcon-scenariot signerat Gunnar.

http://www.boningen.org
Tack för feedbacken, klart det kommer fler scenarion från mig på GothCon, kunde jag vara där i år ska det vara få saker som kan hindra mig. Ska bara hitta tid att skriva ;-)

Halmetscenariot har jag missat att spela det, men har bollat lite med ASFare, dock inte de som skrev just det scenariot. Själv var jag mest inspirerad formmässigt av Frispels Öppna ditt hjärta. Jag är rätt kär i konceptet med spelledarlöst och har fått väldigt mycket positiva reaktioner från GothCon så det blir det nog igen.

-Gunnar (som redan har börjat planera nästa påsk)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Konventsrapport o-GothCon XXXV

Gardener said:
Fredag: Anlände. Satte mig i en solstol. Knäckte en bärs. Tittade på fjällnaturen. Bråkade med en lämmel. Badade tunna.<div>Lördag: Vaknade. Satte mig i en solstol.Knäckte en bärs. Tittade på fjällnaturen.Bråkade med en lämmel.Badade tunna.</div><meta charset="utf-8"><div>Söndag:Vaknade. Satte mig i en solstol.Knäckte en bärs. Tittade på fjällnaturen.Bråkade med en lämmel.</div><meta charset="utf-8"><meta charset="utf-8">
Fredag: Landade, tog tåget från flyget, checkade in på hotellet. Gick ner till torget med alla barer och caféer, satte mig på Rock Café och prövade tre öl jag inte druckit tidigare innan det blev dags för middag. Middag på den lilla gatan med alla restauranger och sen vidare till den nya ölbaren för öl i trevligt sällskap. Lagom berusad under promenaden till hotellet.
Lördag: Hämtad strax efter frukost för bilresa till Ölfestival. Satt i skuggan i 7 timmar och prövade 17 nya ölsorter. Skjuts in till stan och middag på samma restaurang som fredagen. Vad som hände sen har jag förträngt.
Söndag: Buss ut till festivalen, 11 nya ölsorter, skjuts till stan, middag på en italiensk restaurang och öl på Blauwe Kater. Sitter kvar utomhus och spontansjunger låtar tillsammans med två brittiska sjömän.
Måndag: Frukost, öl och kaffe i solen i 5 timmar innan tåget till flygplatsen gick.
 
G

Guest

Guest
Re: Konventsrapport o-GothCon XXXV

Gardener said:
Fredag: Anlände. Satte mig i en solstol. Knäckte en bärs. Tittade på fjällnaturen. Bråkade med en lämmel. Badade tunna.<div>Lördag: Vaknade. Satte mig i en solstol.Knäckte en bärs. Tittade på fjällnaturen.Bråkade med en lämmel.Badade tunna.</div><meta charset="utf-8"><div>Söndag:Vaknade. Satte mig i en solstol.Knäckte en bärs. Tittade på fjällnaturen.Bråkade med en lämmel.</div><meta charset="utf-8"><meta charset="utf-8">
Fredag: Anlände Dalarna. Cyklade mountainbike och rev upp benen - awesome! Drack öl och sjöng icke rumsrena visor i goda vänners lag till klockan Sent.
Lördag: Spelade ett hack till Apocalypse World. Drack mer öl i goda vänners lag.
Söndag: Slöade i solen. Spelade mer Apocalypse World.
Måndag: Åkte hem till Fjollträsk.
 

Mäster

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
76
Formen kring Öppna ditt hjärta gillade jag. Själva innehållet kändes dock inte speciellt intressant från mitt perspektiv. Alldeles för nostalgiskt och uppenbart kände jag själv.

Det kändes dock oväntat att göra ett scenario av 1990-tals dängan Flatliners. Det var något i tonfallet i scenariot som gjorde det mästrande.

Nu när jag varit galet negativ och kanske en aningen orättvis, vad var det jag missade som du gillade?

En fråga gällande scenarion på Gothcon, hur lyckas du fixa så galet mycket spelledare. När jag funderat på att arrangera faller det alltid på att jag i princip endast kan ta med två egna spelledare plus en själv?

Mäster Johan
http://www.boningen.org
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,270
Location
Örebro
Nu är jag inte Gunnar, men en faktor som spelar in är att du återkommer år efter år och bygger upp ett rykte. Då får du lättare att locka till dig spelledare än om du kommer till konventet en gång. Jag hade SL-brist då jag åkte ned dit och var inställd att få komma med dåliga besked åt folk, men det löste sig på plats. Folk kom upp till mig, bad att få spelleda så det löste sig därnere. Fler en än var sådana som var bekanta sedan tidigare. De jag fixat innan var sådana som var gamla SL.

Fast jag skulle aldrig kunna täcka ett pass på 40 anmälda lag som Gunnar kan iofs. Då krävs ett riktigt starkt kontaktnät.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ett trick är att skriva scenarion som avskräcker många spelgrupper, såsom "De skeppsbrutna vid världens ände" som jag och TheGorger arrade. De flesta spelare vill inte spela något som utspelar sig i en så obskyr miljö, och antalet spelledare man behöver ragga upp minskar därför kraftigt. Sen lyckades vi fortfarande ragga upp 5 spelledare + oss själva till ett pass, men det var mer TheGorgers förtjänst än min...det var bara folk vi kände, dock, vi behövde aldrig be Gothcon-staben om hjälp att ragga spelledare. Det verkar som att folk i vår bekantskapskrets är väldigt villiga att ställa upp och spelleda ett pass eller två när kompisar som arrat nåt behöver hjälp, vilket ärligt talat gör mig lite varm inombords.
 

Mäster

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
76
Ja det är nog som du säger, det är den miljö jag själv upplevt. De gånger jag varit med och arrangerat har vi varit glada att det vara någon i huvudtaget som velat spela. Så det kanske inte skulle vara något problem alls. Kanske dags att styra om skutan?

Jag var annars galet pepp på Påskön så alla blev ju inte borttrollade av det "ointressanta" miljön. Det som verkligen fascinerar mig är att det kan vara så stor skillnad, exempelvis Fallen med typ 40 lag mot de skeppsbrutna. Varför vill folk spela saker de redan känner igen, är det inte roligare att testa det där annorlunda?

Mäster Johan
http://www.boningen.org
 

Mäster

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
76
Det är sant som du säger. Ryktet är grejen och med ett så långvarigt rykte som Gunnars får man nog lön för mödan. Folk vet att materialet håller god kvalitet helt enkelt.

Man måste ha några hårda år och sedan om folk gillar det man gör kommer det. Både när det gäller publik och spelledare. Själv har jag mest erfarenhet från konvent som spelare och det håller ju inte. Det finns dock få saker som gör en så besviken som när ingen vill spela det man arrangerat, det tar udden av det mest.

Tack för trevligt resonemang!

Mäster Johan
http://www.boningen.org
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Märk väl, dock, man får ju ha realistiska ambitioner - vi hade 9 anmälda lag till "De skeppsbrutna vid världens ände", och det är jag mer än nöjd med, givet hur udda settingen var.

Hade vi haft totalt 3-4 anmälda lag hade jag kanske blivit besviken, dock.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,270
Location
Örebro
I början kan det kännas lite skrämmande inför tanken att arrangera: hur ska jag få ihop spelledare? Hur fungerar det? Tänk om alla hatar mig och mitt äventyr? Det finns mycket att oroa sig för i början, men det finns inget bättre sätt att övervinna allt det där än att kasta sig rätt in i det. Jag minns att det var hemskt och spännande på samma gång då jag arrangerade första gången. Det var då Drakar och Demoner 6 var nytt och hett, så det var ändå ett hyfsat tryck på det. Många grupper fick inte spela och det kändes jättehemskt.

Efter den gången har jag arrangerat ytterligare 8 gånger och det blir lättare och lättare för varje år - även om jag fortfarande experimenterar mig fram. Som minst har jag haft 2 anmälda lag (vilket inte var svårt att ragga spelledare till... :gremtongue: ) upp till runt 25 anmälda lag (vilket var lite svårare). I år hade jag 12 anmälda lag och då jag åkte ned saknade jag sex spelledare, men de dök upp på plats och jag kände igen de flesta som spelare under tidigare år. Gillar de scenarion du skrivit så kan de gå från att vara spelare till att bli spelledare åt dig.

Så det viktiga är att skapa äventyr som folk gillar och sen vara enträgen. Som ni på Boningen skrev vid presentationen av GothCons arrangemang i februari: ”Till detta läggs som vanligt ett obligatoriskt scenario till Western och Bortom: Lögnens slöja.” Jag tror det helt enkelt underlättar om man arbetar in sitt "varumärke" (Bortom i mitt fall, Gunnar själv i Gunnars fall). Då kommer folk lättare dras till dig.

Så bit ihop och satsa. Det är genom misslyckanden som man utvecklas, så man får inte vara rädd för dem. Kör så det ryker!

Fast Ymirs lösning var också finurlig. :gremgrin:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: The Butterfly Hocus Dance

Dessa danser är så vackra, så jag nästan blir tårögd!!

/ Johan K, som, tror att man fotade just dessa bilder..
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Just det ja, lovade att vidarebefordra ett stort tack ifrån de som jag lirade med!
De GILLADE detta äventyr & ville att jag skulle säga att det var ett awsome äventyr!
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Mäster Johan said:
Formen kring Öppna ditt hjärta gillade jag. Själva innehållet kändes dock inte speciellt intressant från mitt perspektiv. Alldeles för nostalgiskt och uppenbart kände jag själv.

Det kändes dock oväntat att göra ett scenario av 1990-tals dängan Flatliners. Det var något i tonfallet i scenariot som gjorde det mästrande.

Nu när jag varit galet negativ och kanske en aningen orättvis, vad var det jag missade som du gillade?
Kanske ingeting, jag bara var lyrisk i formen. Och såg potenisal i form av att stryka de kronologiska hoppen och låta varje spelare äga sina karaktärer så att inte karaktärerna bytte spelare. Sedan hade jag en grymt bra spelstund med dels goda vänner ur rollspelsbaren och dels några nybörjare som spelade rollspel för första gången och den kombon lyckades väl.

Mäster Johan said:
En fråga gällande scenarion på Gothcon, hur lyckas du fixa så galet mycket spelledare. När jag funderat på att arrangera faller det alltid på att jag i princip endast kan ta med två egna spelledare plus en själv?
Dels var vi i år tre arrangörer som hjälptes åt, med tre lite skilda kretsar. Dels som flera påpekat så har jag gjort det ett tag och folk känner till min stil på scenarion och gillar de. Fast jag började med ett gäng på åtta spelledare i form av Rollspelsbaren och det kom från att jag spelade rollspel i lika olika grupper, så gör jag än idag när jag hinner. Sedan försöker jag alltid se till att vara trevlig som arrangör det underlättar också. Och känns det inte som det räcker så skriver jag ett spelledarlöstscenario vid sidan om.

I år hade vi även turen att få en jämn fördelning av anmälda lag, det gör det enklare, men ofta har jag haft ett topp pass där det har handlat om kring femton-tjugo spelledar, det är alltid svettigt. Men oftast är vi där mer eller mindre på målsnöret.

-Gunnar (som någon gång även använt teater/spexare för att hitta mer spelledare, det brukar vara lyckat)
 
Top