Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 1

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Regler och rutiner
1. Endast deltagare vars roll är kvar i spelet - samt spelledaren (jag) - får posta inlägg här. Utomstående och deltagare med utslagna roller får inte hjälpa till på något vis med gissningar, vare sig här eller någon annanstans. Spelare som blir utslagna får posta ett sista inlägg och tacka för gott spel, men inte nämna någon spelinformation i detta inlägg.

2. Man får inte diskutera spelet med varandra utanför speltrådarna på forumet, om inte ens rollbeskrivning uttryckligen tillåter det. Skriv inte något om vilka ni misstänker i Småpratet, diskutera det inte med varandra om ni träffas i verkligheten. Det är givetvis inget som jag kan kontrollera, men det blir roligast och rättvisast så här.

3. Ni har fått era rollbeskrivningar. Ni kan välja att avslöja vilka ni är och vilka förmågor ni har om ni tror att det hjälper ert lag (eller ljuga er blå i ansiktet om ni tror att det är bättre), men ni får inte direkt citera de PM ni fått av mig. Ni måste använda era egna ord.

4. Man får INTE editera det man skrivit i efterhand. Råkar du skriva något dumt så låt det stå kvar. Försök att göra det till en vana att förhandsgranska istället för att gå in och ändra stavfel och liknande i efterhand.

5. Om du vid någon tidpunkt känner att du inte längre kan vara med, försvinn då inte bara, utan meddela detta till mig, så försöker jag leta upp en ersättare. Man behöver inte posta varje dag, men man bör ha det som målsättning. Inaktivitet gör ingen glad. Försvinner du iväg på tältsemester och saknar dator/internet i två dagar så skriv det i tråden. Om du inte skriver någonting på en hel runda så tas du ur spel.

6. Varje runda så ska ni rösta på vem ni vill ska lämna spelet. Skriv då Röst: Feuflux i fetstil, så att jag enkelt kan hitta det. Vill ni inte rösta på någon så skriv Röst: Ingen. Att i inlägget där du lägger din röst göra en summering av röstläget är inget krav, men brukar uppskattas av övriga deltagare.

Man får byta vem man lägger sin röst på hur många gånger man vill. Det är enbart ens -senaste- röst som räknas!

När en runda slutar (sker klockan 21.30 varje måndag och torsdag, med start nu på måndag) så kommer jag att skriva "STOPP!" i ett inlägg, för att sedan gå tillbaka och räkna röster, och därefter skriva ett litet inlägg där jag sammanfattar vad som händer. Jag kommer då enbart att titta på varje enskild deltagares senaste röst, och inte att bry mig om röster som kommit in efter mitt STOPP!-inlägg (eller efter 21:30 för den delen, då jag pga småbarn inte kan garantera exakta tider).

De som försvinner ur spel kommer enbart att få sin fraktion officielt avslöjad, inget mer.

7. Vissa deltagare har en aktiv förmåga och ska skicka in hur ni vill använda dem till mig via PM eller epost. Min epostadress hittar ni i min profil och om ni skickas dit så var noga med att ert forumsnamn står med i meddelandet så att jag inte sitter med ett mail från Knut Knutsson och inte vet vem det är. Ni får skicka in hur många gånger som helst, det är enbart det senaste som gäller.

Ni som enligt er roll får prata med varandra utanför spelet bör inte använda er av PM (eftersom det märks på inloggade-sidan). Så det är smart att sköta den kommunikationen utanför forumet.

8. Alla roller, etc, är slumpade med http://www.random.org helt utan hänsyn till erfarenhet, vem som känner vem eller vad för roll ni hade förra omgången.

----------

Vad händer?
1/ Ny runda. Lista på deltagare (och om det är runda 2 eller senare så presenteras vem/vilka som försvunnit ur spel).
2/ Ni pratar med varandra och röstar på vem ni vill ha bort i forumstråden.
3/ De med aktiva förmågor skickar hemligt PM till spelledaren hur de vill använda den.
4/ Banditerna skickar hemligt PM till spelledaren om vem de vill psyka ut ur spel.
5/ En runda tar slut och ingen får posta mer.
6/ Banditerna röjer en spelare ur vägen.
7/ Den med flest röster tvingas lämna spelet.
8/ Förmågor används av de som är kvar i spel. Förmågor som används mot spelaren som röjs ur vägen blir det inget alls av med. Förmågor som används mot den utröstade används istället mot spelarens andrahandsval, just för att röster kan svänga och förmågor ska inte missas pga att man inte hinner logga in efter att toppnamnet på röstlistan ändrats.

----------

Alla har
FRAKTION: Stadsbo (de goda) eller Bandit (varulvarna).
YRKE: t.ex. "Borgmästare" eller "Springpojke (assistent)" där vissa yrken är assistenter.
FÖRMÅGA: Det finns tre typer av förmågor i spelet.
Aktiva förmågor, t.ex: "Du är siare och får varje runda granska en person för att se om han/hon är Stadsbo eller Bandit. Ange även ett andrahandsval som granskas om förstavalet röstas ut."
Passiva förmågor, t.ex: "Du vet att Borgmästaren är Stadsbo och har en kraftfull förmåga."
Flufftext, t.ex: "Du är en revolverslungare och drar snabbare än din egen skugga."

Yrken kommer avslöjas allt eftersom (det kommer dock inte avslöjas om det är en assistent eller ej). Det står i din roll vilken runda ditt yrke kommer offentliggöras.

Vissa har
INFO: Det kan finnas särskilda krav eller information din roll har nytta av.

----------

Välkomna
En stilla vind blåste över den lilla präriestaden. Det var en mörk kväll efter att den gamle och populäre borgmästaren hade begravts. Alla var sorgklädda och såg likadana ut i sina svarta kläder i den mörka lokalen. Borgmästarens fru hade samlat 20 av stadens mest inflytelserika invånare i saloonen efter ceremonin.

- Ni är här för att överlägga om vem som ska bli vår näste borgmästare. Det har under lång tid spridits ett illasinnat rykte att banditer infiltrerat oss goda stadsbor och tänker ta över styrandet av staden! Det kan vi givetvis inte tolerera. En av er kommer att bli vår näste ledare och jag lämnar er nu för att göra det valet. Rösta bort den minst lämpade tills bara rätt man eller kvinna återstår.

Hon lämnar er därmed. Alla tittar sig omkring och undrar vem som går att lita på. Svaret är tyvärr alldeles för uppenbart. Alla är potentiella banditer! Det är dags att utforska vem man kan lita på och vem som måste röstas bort. Dun-Dun!!!


----------

Följande män och kvinnor finns på saloonen:
Andersson
Anthraxus - Bankir
Banarok
Basenanji
Brynolf
Craygh
Dum Panda
Hellzon
krank
Lindenius
Lukas
Måns
NilsH
Persson
Poseur
Solvebring
tripp_trap
Vicotnik
Vimes
Zebulon

Den här rundan slutar alltså 21:30 på måndag!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,576
Location
Rissne
Trevligt!

Så, låt oss börja. Finns det någon här som skulle kunna förära mig med en drink, månne?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Yes då var vi igång igen. :gremsmile:

Så för att sätta lite fart på det hela så tänker jag slänga ut min första röst...

Och eftersom Andersson råkar vara först i bokstavsordning så får han min röst.

Röst: Andersson
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,576
Location
Rissne
Väl talat, vi bör givetvis rösta Det finns ingen som tjänar på att man sitter och... jag vet inte, tjuvtrycker på sin röst. Utom banditerna då, givetvis.

Själv är jag mer lagd åt slumpen, så jag begagnade en gammal hederlig 20-sidig tärning och fick en 11.

Sålunda:

Röst: Lukas
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
jag sitter vid baren och röker samtidigt som jag och spejar ut över rummet.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Jag hade som plan att lägga min röst på den första som röstade på mig så.
Röst:Krank
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Yeah, äntligen igång.

Att lägga en röst så här i början kan generera info framöver, som den gode Rising brukar säga.

krank får min röst.

RÖST: krank

(Såg ni hur jag gjorde med rösten? Dvs, fetstil gäller...)
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Howdy. Jag är här. Kommer vara minimalt aktiv i kväll och på fredag, men återkommer på lördag och söndag. Då jäsiken ska vi ta i med hårdhandskarna.

Jag lägger också en röst för att det ska bli något sorts intressant. Jag börjar bakifrån.

Röst: Zebulon.

Förväntar sig att den sedvanliga, ska-vi-outa-rollerna-eller-inte-diskussionen startar om tre… två… ett…

//erik.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Och för att få ännu mer fart och något att jobba med så tycker jag att vi redan nu tar upp diskussionen om vad om vad vi ska outa och i vilken ordning vi ska outa saker när tågen börjar rulla.

Det vi har att outa är:
Yrke
Förmåga

Båda har underkategorier.
Yrke har underkategorin assistent medan förmåga har kategorierna aktiv/passiv.

Jag tror att det som är minst risk att outa till en början är yrke, men då utelämnar man om man är assistent eller inte, jag tror nämligen att assistenten kan ha en viktigt funktion i spelet.
Förmåga är alltid farligt att outa framför allt då det utsätter de med mäktiga förmågor för större risk i och med att mer och mer blir känt för banditerna och de får färre personer att välja på.
Så jag anser att vi bör vänta med att avslöja förmågorna.

Viktigt ingen outar något förens det finns ett starkt tåg mot personen ifråga, för att outa information utan press på sig ger oss inte mycket att gå på.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
För övrigt medan jag har det i tankarna när man lägger sin röst se då till att motivera den.

Första rösten är tyvärr svår att motivera om man lägger den tidigt men det skapar i alla fall aktivitet även om första rösten sällan säger något senare i spelet. Men alla röster efter den första anser jag att man ska motivera.
Att motivera sin röst när man hoppar på drev mot en person är extremt viktigt för det gör det svårare för banditerna att gömma sig i mängden.


~Vicotnik som är över lycklig att spelet åter är igång.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Jag känner mig väldigt nyfiken på vad Anthraxus har för roll. Det verkar som han är outad "bankir" från första stund. Jag kan inte heller läsa att det finns någon redogjord beskrivning av hans roll.
Kan vi anta att Anthraxus är den ende bankiren i spelet?

Banker är dock snälla aktörer i spel och verkligheten så därför tror jag inte att han spelar någon skurk. Dessutom vore det konstigt om en skurk outades så här tidigt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Yeeha!!! Jag tänker ta detta metodiskt:
I första hand tänker jag rösta på de som inte öppnat käften här i lokalen - att komma på ett sånt här möte utan att tala är ynkligt och vi vill INTE ha en ynklig borgmästare.
I andra hand kommer jag att rösta på de som själva inte röstat - kom ihåg att rösträtt inte är en rättighet, utan en skyldighet!
I tredje hand föreslår ja att vi alla röstar i omvänd bokstavsordning - det känns lite kontraproduktivt att rösta bokstavsordning med tanke på att alfabetet börjar med A som i Anthraxus. :gremsmile:

Så, min första röst blir Zebulon.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
ska man tycka det är misstänkt att du kommer med en massa förslag hur vi ska tänka för att skydda oss?
nästan som om du försöker göra allt för att vi inte ska misstänka dig.

men nåja även om du är en bandit så värkar tipsen vara bra.
men kom ihåg att jag har ögonen på dig...
 
Top