Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 1

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Lindenius said:
Och för att få ännu mer fart och något att jobba med så tycker jag att vi redan nu tar upp diskussionen om vad om vad vi ska outa och i vilken ordning vi ska outa saker när tågen börjar rulla.
Jag undrar om det inte är bättre att vänta åtminstone en runda med att outa oss. Det kan ju vara så att det finns de som har specifika förmågor som tjänar på att användas för att vi sedan kan dubbelkolla och pressa folk med någon sorts tyngd. Men then again, så anser jag mig vara mer en läsamellanradernaspelare än någon särskilt skicklig strateg, så jag vet inte.

//erik. undrar om det var någon som förstod vad han menade. dags att gå tillsängs med andra ord. syns i morgon.
Läser du min text igen så ser du att jag föreslår en diskution om vad som ska outas när det börjar bli dags att outa info.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Anthraxus said:
Vicotnik said:
Och för att få ännu mer fart och något att jobba med så tycker jag att vi redan nu tar upp diskussionen om vad om vad vi ska outa och i vilken ordning vi ska outa saker när tågen börjar rulla.
I mitt PM stod det att mitt yrke skulle avslöjas under första rundan.
Nu gissar jag, men:
- alla borde ha fått reda på i vilken runda dera yrke kommer att avslöjas.
- i vilken runda yrket avslöjas beror på de färdigskrivna texter som Feuflux har.

I brist på andra samtalsämnen så föreslår jag att vi avslöjar i vilken runda våra yrken ska avslöjas.
Mitt yrke avslöjades redan i första rundan, jag är bankir, är rik som ett troll och tycker inte om banditer för de rånar banker.
Detta tror jag tyvärr kan vara farligt. Då det lätt kan bli så att banditerna plockar dem som ska outas nästa runda (för att minska ner mängden information som vi kan få bekräftad) eller de med höga nummer ihop om att få ut de med kraftigare förmågor.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Vimes said:
Vilket är ditt varulvsspel/maffia-CV? - har du varit med tidigare? Hur många gånger? Har du varit varulv?
Jag har varit med i nästan alla varulvsspel här på forumet, tror jag har missat ett (kanske 2) och det var det med erbaltor-tema. Och jag har tillhört både byborna och varulvarna, har dock börjat tappat kollen på hur många gånger jag har varit på respektive sida. Så jag tror att man kan klassa mig som erfaren spelare då det kommer till varulvsspel.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Brynolf said:
Nu är jag inte i stan så ofta och har ingen vidare koll på lokala löpsedlar, men har just DIN bank blivit rånad någon gång? Den kanske rentav är full med deg som dina hejdukar stulat från dina konkurrenter?
Den har inte blivit rånad under min tid som bankir, och innan dess har jag ingen info.
Och av vad jag vet så kommer pengarna endast från hårt arbetande innevånare från detta lilla samhälle.
Men framför allt: jag är fast besluten att se till att ingen gör några otillåtna uttag där de inte vill visa legitimation.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vicotnik said:
I brist på andra samtalsämnen så föreslår jag att vi avslöjar i vilken runda våra yrken ska avslöjas.
Detta tror jag tyvärr kan vara farligt. Då det lätt kan bli så att banditerna plockar dem som ska outas nästa runda (för att minska ner mängden information som vi kan få bekräftad) eller de med höga nummer ihop om att få ut de med kraftigare förmågor. [/quote]
Din logik är ovedersäglig - jag drar tillbaks mitt förslag.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
ARGH!!! Jag HATAR att jag inte får ändra inlägg - så här skulle det ha varit:
Vicotnik said:
Anthraxus said:
I brist på andra samtalsämnen så föreslår jag att vi avslöjar i vilken runda våra yrken ska avslöjas.
Detta tror jag tyvärr kan vara farligt. Då det lätt kan bli så att banditerna plockar dem som ska outas nästa runda (för att minska ner mängden information som vi kan få bekräftad) eller de med höga nummer ihop om att få ut de med kraftigare förmågor.
Din logik är ovedersäglig - jag drar tillbaks mitt förslag.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Rösträkning

  • Andersson: (Vicotnik)
  • Anthraxus:
  • Banarok:
  • Basenanji:
  • Brynolf:
  • Craygh: (Banarok)
  • Dum Panda:
  • Hellzon:
  • krank: (Lukas, Basenanji, Persson, Brynolf)
  • Lindenius:
  • Lukas: (krank)
  • Måns:
  • NilsH: (solvebring,
  • Persson:
  • Poseur:
  • Solvebring: (Vimes)
  • tripp_trap:
  • Vicotnik: (Craygh)
  • Vimes:
  • Zebulon: (Lindenius)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Rösträkning

För att minska ner spridningen på rösterna, som just nu är väldigt utsprida (för utom de mot krank) så flyttar jag min röst till Zebulon för att dra igång yttligare ett tåg.

Röst: Zebulon

Att ha flera tåg igång samtidigt är bra, men det får inte bli för många (2 är ganska så lagom 3 är nog det maximala innan rösterna börjar spreta för mycket) för att vi får mer att gå på då vi senare kan kolla på röstnings mönstrerna.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Fascinerande att så många orkar säga så mycket om ingenting. Som sagt, en liksup vore fint.
Hang 'em high, säger jag och nyper barflickan i arslet.
Förövrigt så har jag inte mycket till övers för hutlöst babblande.

Röst: Vicotnik
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Måns första post & röst

Jag har varit med i typ alla spel, men har bara vunnit en gång, men det var rafflande! Jag har varit både bybo, seriemördare, 3:e fraktion och varulv.

Som redan har påpekats så är det svårt så här i början. Jag brukade alltid rösta på de inaktiva så här i början för att bli av med dom (efter en rejäl näsbränna där vi skojade bort inaktivitet), men tänker frångå det nu. Vic är inne på rätt spår. Vi bör genast få igång 2-3 drev. Det kan ge en del nu, men ffa kan det ge en del framöver. För att vi stadsbor ska kunna glipa lite på brevlådan måste vi ha initiativet. Vi ska skapa dreven, vi ska tvinga fram information. Banditerna ska inte sitta och bestämma hur vi ska spela!

Men, vi måste också skydda varandra! Jag vill inte se några poster i stil med "rösta inte på mig, min roll är ofarlig" för då sätter vi våra kraftroller i klistret.

Inte heller, som redan nämnts, ska vi outa info utan press, då har vi inget att analysera.

Slutligen, vi har alla olika strategier, men vår främsta styrka är att vi är ett team! Att som stadsbo bli utröstad är inte att förlora, det är att ta en för laget. Vi kommer att rösta ut stadsbor, gud hjälpe oss, men det får hindra oss från att utföra vårt jobb! Varje röst kan analyseras, allt som skrivs kan granskas!

Så, nu tänker jag börja spela.

Röst: Zebulon

Obs!!! Tips! Svara inte bara på inlägg, skriv något i ämnesraden med. Det underlättar enormt framöver.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Vad anser du att vi ska gå ut med för information? Ska vi börja med förmåga eller yrke? ska vi gå ut med vilken runda som vi avslöjas? ska vi gå ut med om vi är assistent eller inte? samt ska vi gå ut med om vi har en passiv eller aktiv förmåga?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Så då var det igång- mitt första varulvsspel- mycket spännande! Försöker skumma igenom tråden nu medan jag duckar för chefen som hovrar utanför kontoret... :gremsmile:

Jag vill nog vänta lite med att lägga min röst och läsa tråden några gånger. Sen är det väl klokt att titta lite på de gamla spelomgångarna, verkar som om folk gjorde en del smarta grejer där- och jag hinner titta på det i helgen.

Så småningom vore det väl bra om vi bygger upp den typ av tabeller och så över hur folk har röstat, som man gjort i tidigare spel. Vore också fint att höra från er erfarna rävar vilka metoder som hittat skurkarna- vad är det varit verkningsfullt? Känns som en risk att bara kasta sig in i olika tankespår utan att använda erfarenheter från förr.

Finns det något vettigt sätt att tänka redan nu första rundan? jag stälelr mig rätt tveksam till att titta på innehållet i folks prat redan nu för att se vem som är skum. Det blir väl mer intressant längre fram, eller?

/ Nils
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Rösträkning

Först och främst mitt varulvsspels-CV: Jag har varit med i de flesta varulvsspel på wrnu, kan ha missat något. Jag vill minnas att mitt första var Risings Arkhamspel men minnet kan spela spratt där... Då var jag den tredje fraktionen, Jokern. Jag har sedan dess varit onding ungefär lika ofta som goding, och blivit hängd ungefär lika ofta när jag varit god som när jag varit ond. Jag brukar alltid få misstankar på mig, oavsett sida...

Nåja.

Enligt Vicos senaste lista var det han själv, Banarok, jag, Vimes, Craygh och Lindenius som röstade på helt egna alternativ, medan Lukas, basenanji, Persson, Brynolf och Solvebring röstat på något "tåg". Sedan dess har det röstats på Zebulon och Vicotnik.

Vad vill jag ha sagt? Tja, ska man använda lite röstanalys så kan man konstatera att våra röster är ganska spridda fortfarande. Och det är såklart helt naturligt. Jag tänker försöka hålla lite koll på vilka som hoppar på tåg, och med vilken anledning. Det är bra att tåga, men det är också lätt att gömma sig i tåg.

Jag tänker nu hoppa på det senaste tåget, och passa på att slänga iväg åsikten att jag inte tycker att någon bör avslöja vare sig roll eller förmåga första rundan...

Röst: Zebulon
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
I brist på andra samtalsämnen så föreslår jag att vi avslöjar i vilken runda våra yrken ska avslöjas.
Mitt yrke avslöjades redan i första rundan, jag är bankir, är rik som ett troll och tycker inte om banditer för de rånar banker.
Vad väger tyngst när det gäller att avslöja yrken och sådant?

Det känns som att banditerna tjänar till viss del på att vi avslöjar eftersom de kan plocka folk som de tycker är farliga. Samtidigt så känns det som att man behöver ett hörn att skrapa på, man behöver en kant på pusslet- på så sätt kan det vara värt att avslöja saker bara för att tvinga fram mönster som inte bara är vilda chansningar.

Jag tror mig dock vara för att vänta lite till med att avslöja saker för mycket, och istället börja se varthän det barkar åt- så man har något att stå på när man börjar avslöja. Känns som om det gärna får gå en runda till, så man börjar se saker som händer. Då kan man spåra tillbaka och se hur folk pratat och röstat- om vi avslöjar redan nu så komemr banditerna förhålla sig till det hela tiden och inte ge ut några ledtrådar.

Så jag ställer mig passiv men positiv till att avslöja saker.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vad anser du att vi ska gå ut med för information?
Bah! Information? :gremwink:
Kort och gott så lullar jag mest runt och muttrar bara för att det är roligt.
Förövrigt tycker jag inte att vi bör avslöja nåt än.

... Förövrigt är mitt varulvs-CV kort och bryskt. Detta är min första omgång ever.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
/me öppnar svängdörrarna till saloonen och lyfter på hatten åt det samlade sällskapet.

Jag har spelat varulvsspel några gånger för länge sedan, både varsin gång som siare och varulv, men aldrig vunnit.

Jag stödjer förslaget att åtminstone till en början bara avslöja vilken dag ens roll blir avslöjad. Det ger visserligen inte mycket att gå på, men kommer i alla fall att allt eftersom tiden går visa om någon ljög.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Det finns många personer som nu pratar om att sprida rösterna och alla de röstar på Zebulon nästan som om de vill skydda krank som mest röster nu tror jag det är Zebulon.

jag misstänker att de är banditer och vill skydda banditen krank.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Detta är något man kan kolla på senare, men nu är det för tidigt i spelet och för tidigt i runda för att det ens ska vara lönt för banditerna att försöka rädda sina egna då dreven mot både krank och zebulon kommer att ändra riktning både en och flera gånger under rundan.
 
Top