Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
NilsH said:
Finns det något vettigt sätt att tänka redan nu första rundan? jag stälelr mig rätt tveksam till att titta på innehållet i folks prat redan nu för att se vem som är skum. Det blir väl mer intressant längre fram, eller?
Hej och välkommen, NilsH!

En erfarenhet jag drog från senaste varulvsspelet var att det är först efter några rundor som den s.k. "magkänslan" är något att ha. Min magkänsla för vilka som var skumma och vilka som var good guys var helt off de tre första rundorna - men sedan, efter att man samlat in en massa små intryck av alla, sett små scum-tells och lagt dem på hög, då börjar magkänslan vara värd något.

Såhär tidigt har man typ inget att gå på, vi får hoppas att någon varulv gör bort sig, och i annat fall (enligt min mening - det finns ju lite olika teorier här) röstar vi bort någon inaktiv.

Därför tänker jag flytta min röst till Zebulon, som inte har skrivit något i tråden ännu.

Röst: Zebulon
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Får jag föreslå en sak?

Det är fan skottpengar på folk som inte skriver. Kan vi inte försöka, så här i första rundan, se till att folk skriver? D.v.s. dra igång drev mot de som ännu inte skrivit i tråden. Just nu är det (tror jag):

Zebulon (här har vi ett drev)
Andersson
Dum panda

(någon mer?)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
De inaktiva

solvebring said:
Äsch, tagga ned. Ge folk lite tid. =) De kommer nog loss snart ska du se.
Nej.

Två saker:

1. SPelare som inte skriver något blir bortplockade av SL i slutet av rundan. Vi vill minimera antalet bybor som ryker varje runda (så här i början av spelet är det illa nog att vi antagligen kommer rösta ut en bybo - blir någon SL-dödad blir det 3-0 till varulvarna första rundan, det suger duktigt.)

2. Det vi har som bybor är det som skrivs i tråden. Varulvarna sitter på informationsövertaget, de vet vilka som är bybor och vilka som är banditer, de vet vilka förmågor de har. Vi vet inget annat än det som skrivs i tråden. Den här tråden är liksom vår livsnerv, alla ska bidra. Varulvar ska inte få gömma sig i tystnaden.

Dock är det fortfarande tidigt i rundan, så tid finns ju. Men mitt förslag är alltså att vi börjar med att pressa fram aktivitet med röstningen, snarare än att lägga randomröster till höger och vänster.

Detta säger jag inte för att jag är elak, utan för att jag vill vinna.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vimes said:
Får jag föreslå en sak?

Det är fan skottpengar på folk som inte skriver. Kan vi inte försöka, så här i första rundan, se till att folk skriver? D.v.s. dra igång drev mot de som ännu inte skrivit i tråden. Just nu är det (tror jag):

Zebulon (här har vi ett drev)
Andersson
Dum panda

(någon mer?)
Enligt mina noteringar: Andersson, Dum Panda, Hellzon, Poseur, Zebulon

Och jag har redan sagt att att så fort Zeb skriver kommer jag ändra min röst till nästa person i omvänd bokstavsordning, d.v.s. Poseur
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Jag tänker mig att det är bra att till en början pressa de mer erfarna kobåjsarna. De borde ha lite rutin på hur man rentvår sig själva på ett lagom smart sätt.

...och jag är förstås inte det minsta tendentiös. :gremgrin:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Tyvärr så finns det inget bra sätt att rentvå sig på så här tidigt i spelet vad jag känner till.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Lindenius CV

Har nu kollat igenom inläggen sedan jag skrev lite osammanhängande i går kväll. Jag har hittat följande övergripande diskussionsområden:

1. Alla uppmanas skriva sitt varulvs-cv (se mitt nedan).
2. De flesta verkar vara överens om vänta med att outa sig, varken Yrke eller vilken runda som Yrket meddelas. Viss risk föreligger att varulvar röstar bort folk efter den ordningen.
3. Rösta på de som är inaktiva, för de plockas ändå bort av Feuflux vid rundans slut.
4. En uppmaning att hålla minst 2, max 3 drev igång samtidigt.
5. En uppmaning att vara lite försiktig med att studera röstningsmönster i början eftersom varulvar gömmer sig lätt bland så många röster.

Egentligen borde jag skriva ovan vilka som föreslagit vad, men jag har tyvärr inte tid med det just nu. Någon/några annan/andra kanske kan komplettera min lista?

Fråga som vi bör diskutera: Hur många ondingar är med i spelet? Hur många ytterligare fraktioner finns?


//erik. själv har jag varit med i typ fyra spel tror jag. Har varit bybo, tredje fraktion samt varulv. Mest oförglömliga spel var star wars-temat där jag var imperialist tillsammans med bl a Krank, som immersionerade så bra att han och alla bybor vände sig mot mig. :gremeek:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Ny röst

solvebring said:
Äsch, tagga ned. Ge folk lite tid. =) De kommer nog loss snart ska du se.
Appappapp, så spelar vi inte. Varulvsspel är ingen kramomgång, det är ett spel. Vad du säger nu är "hörrni, varulvar, ni kan ligga under radarn om ni vill för jag täcker för er". Var det din mening?

Du har i tre inlägg skrivit neggiga, destruktiva små blänkare. Det är så man är aktiv utan att vara aktiv.

Jag tolkar det på två sätt.

1. Du är oerfaren och vill bidra till spelet, men vet inte riktigt hur. Om så är fallet, läs vad som skrivs, ställ frågor, reagera.
2. Du är varulv och är vanligtvis ganska aktiv på forumet överlag så det skulle se konstigt ut om du bara försvann, men du vet inte riktigt vad du kan skriva utan att avslöja dig. Om så är fallet är du rökt, för nu har jag ögonen på dig.

Det finns lite andra möjligheter men vi lämnar dem för nu.

Så, 1 eller 2? Och för att förstå att jag menar allvar:

Röst: solvebring
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Ny röst

Appappapp, så spelar vi inte. Varulvsspel är ingen kramomgång, det är ett spel. Vad du säger nu är "hörrni, varulvar, ni kan ligga under radarn om ni vill för jag täcker för er". Var det din mening?
Det får du själv avgöra utifrån vad du ser och tror. Förövrigt måste man väl få kramas lite? =)

1. Du är oerfaren och vill bidra till spelet, men vet inte riktigt hur. Om så är fallet, läs vad som skrivs, ställ frågor, reagera.
Ja, lite så är det nog ja. Fast det är roligt att skicka iväg små neggiga blänkare också.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Lindenius CV

Lindenius said:
Fråga som vi bör diskutera: Hur många ondingar är med i spelet? Hur många ytterligare fraktioner finns?
Ja, hur många fulingar BRUKAR det vara? En fjärdedel av alla inblandade? Mindre?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Ny röst

solvebring said:
Appappapp, så spelar vi inte. Varulvsspel är ingen kramomgång, det är ett spel. Vad du säger nu är "hörrni, varulvar, ni kan ligga under radarn om ni vill för jag täcker för er". Var det din mening?
Det får du själv avgöra utifrån vad du ser och tror. Förövrigt måste man väl få kramas lite? =)

1. Du är oerfaren och vill bidra till spelet, men vet inte riktigt hur. Om så är fallet, läs vad som skrivs, ställ frågor, reagera.
Ja, lite så är det nog ja. Fast det är roligt att skicka iväg små neggiga blänkare också.
Till de som var med i mutantspelet (och ni andra får läsa arkivet):

Gör Solvebring en "Vildkatt"?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Ny röst

Persson said:
solvebring said:
Appappapp, så spelar vi inte. Varulvsspel är ingen kramomgång, det är ett spel. Vad du säger nu är "hörrni, varulvar, ni kan ligga under radarn om ni vill för jag täcker för er". Var det din mening?
Det får du själv avgöra utifrån vad du ser och tror. Förövrigt måste man väl få kramas lite? =)

1. Du är oerfaren och vill bidra till spelet, men vet inte riktigt hur. Om så är fallet, läs vad som skrivs, ställ frågor, reagera.
Ja, lite så är det nog ja. Fast det är roligt att skicka iväg små neggiga blänkare också.
Till de som var med i mutantspelet (och ni andra får läsa arkivet):

Gör Solvebring en "Vildkatt"?
Ehm?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Ny röst

Persson said:
solvebring said:
Appappapp, så spelar vi inte. Varulvsspel är ingen kramomgång, det är ett spel. Vad du säger nu är "hörrni, varulvar, ni kan ligga under radarn om ni vill för jag täcker för er". Var det din mening?
Det får du själv avgöra utifrån vad du ser och tror. Förövrigt måste man väl få kramas lite? =)

1. Du är oerfaren och vill bidra till spelet, men vet inte riktigt hur. Om så är fallet, läs vad som skrivs, ställ frågor, reagera.
Ja, lite så är det nog ja. Fast det är roligt att skicka iväg små neggiga blänkare också.
Till de som var med i mutantspelet (och ni andra får läsa arkivet):

Gör Solvebring en "Vildkatt"?
Jupp, jag förstår vad du menar.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Re: Ny röst

Ni orkar inte ge en kort förklaring för oss som inte har tid och ork att gräva upp det relevanta materialet?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Ny röst

tripp_trap said:
Ni orkar inte ge en kort förklaring för oss som inte har tid och ork att gräva upp det relevanta materialet?

Vildkatt jönsade sig, faktum är att hon jönsade sig så jävla bra att alla (iaf jag) trodde att hon helt enkelt var sig själv. Hon var nybörjare.
Hennes metoder var typ:
1. Rollspela/lajva i forumtråden.
2. Bah bah bah jag måste iväg hit och dit.
3. Hade inte helt orimliga förklaringar, men hon skrev ut dem så dåligt att de blev invecklade.

Om det är något jag kommer ihåg fel, förklarat dåligt eller missat så får andra fylla på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,646
Location
Rissne
Re: Lindenius CV

Lindenius said:
Mest oförglömliga spel var star wars-temat där jag var imperialist tillsammans med bl a Krank, som immersionerade så bra att han och alla bybor vände sig mot mig. :gremeek:
Men funkade det inte rätt bra, då? Vi vann ju!

Det var en helt medveten strategi. Vansinnig, måhända, men medveten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,646
Location
Rissne
Re: Ny röst

Persson said:
Vildkatt jönsade sig, faktum är att hon jönsade sig så jävla bra att alla (iaf jag) trodde att hon helt enkelt var sig själv. Hon var nybörjare.
Hennes metoder var typ:
1. Rollspela/lajva i forumtråden.
2. Bah bah bah jag måste iväg hit och dit.
3. Hade inte helt orimliga förklaringar, men hon skrev ut dem så dåligt att de blev invecklade.

Om det är något jag kommer ihåg fel, förklarat dåligt eller missat så får andra fylla på.
Ungefär så, ja. och det känns lite så. Samtidigt... Äh, jag vet inte. Det är ett ganska vanligt nybörjarsätt att spela på, liksom.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Helsingborg
Shit, då var vi igång!

Ja, jag har ju en hel del på jobbet så det återstår att se hur aktiv jag kommer vara. I första hand kommer jag skriva på kvällarna, kanske kortare kommentarer på dagarna men handen på hjärtat:
Det som tar mest tid är att läsa igenom alla j--la inlägg!

Ja, att jag är bybo har jag ju redan bevisat matematiskt så den diskussionen skall väl vara över nu...
Nä, jag gillar också sannolikhetsberäkning så mina kommentarer innan spelet var bara skoj och fånerier från min sida.

Jag har bara hunnit skumma igenom tråden såhär långt och det är ju trevlig läsning. Ett drev mot mig själv är ju ganska logiskt. Kul att kunna bidra till gruppen, låt vara att det var som röstobjekt.

Jag har ju som bekant en historia som outningsförespråkare. Förra spelet drog jag dock ner på det och den här gången tror jag att jag skall försöka ta outningmotståndarens roll.
Jag ändrar den dock gärna om argumenten är bra eller om det uppenbart är dåligt.

Jag har varit med i 3(?) varulvspel tidigare och i det senaste var jag varulv, de tidigare bybo.

Rösta bör man göra, ofta och med eftertryck.
Jag vill rösta på Måns för han har en präktig ton vilket jag vet användes när jag var på banditsidan. Jag uppfattar honom som en erfaren spelare som skulle kunna klara en sån stunt.

Röst: Måns
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Zebulon said:
Jag vill rösta på Måns för han har en präktig ton vilket jag vet användes när jag var på banditsidan. Jag uppfattar honom som en erfaren spelare som skulle kunna klara en sån stunt.

Röst: Måns
Så du vill att jag ska vara mindre hjälpsam? Hur hjälper det oss?

Halloweenhelgen är f.ö fylld med en massa så jag hoppas att det inte blir ett drev av det här, för jag kommer att ha svårt att bemöta det.
 
Top