Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 1

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,182
Location
Ereb Altor
Re: Ny röst

solvebring said:
Det får du själv avgöra utifrån vad du ser och tror. Förövrigt måste man väl få kramas lite? =)

...

Ja, lite så är det nog ja. Fast det är roligt att skicka iväg små neggiga blänkare också.
Det var inget vidare försvar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Röst: Dum panda

Bra att du skriver Zebulon!

Angående Måns vet jag av erfarenhet från det förra spelet att han är en slick varulv. Där fanns gjorde han inte ett enda riktigt misstag, och det var långt in i spelet innan min magkänsla började registrera honom. Så, just nu håller jag tummarna för att han är i mitt lag.

Jag tror ju egentligen att det är lite tidigt att börja säga att den och den spelar skumt. Utan jag tänker fortsätta att verkar för att vi inledningsvis ska dreva fram aktivitet från de som ännu inte skrivit. Däremot har jag noterat Solvebring i min bok, för som Persson tog upp, jag vill inte bli dragen i benet av någon som gör en Hamlet som Vildkatt gjorde senast. Och som Måns påpekat, mycket neggande från Solve, men båda dessa saker är kanske rena nybörjargrejer, så jag låter den här tråden vila lite.

Istället går jag på nästa inaktive:

Röst: Dum panda
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Måns said:
Så du vill att jag ska vara mindre hjälpsam? Hur hjälper det oss?
Nä, det har jag inte sagt, jag vill bara göra alla uppmärksamma på att även dom som bidrar mycket kan vara skumma och att vi inte kan lita på någon, ens om han verkar hjälpsam och har en myndig ton.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Lindenius CV

krank said:
Lindenius said:
Mest oförglömliga spel var star wars-temat där jag var imperialist tillsammans med bl a Krank, som immersionerade så bra att han och alla bybor vände sig mot mig. :gremeek:
Men funkade det inte rätt bra, då? Vi vann ju!

Det var en helt medveten strategi. Vansinnig, måhända, men medveten.
Framför allt var den genialisk. Vi plockade (medvetet, när vi såg åt vilket håll det lutade) bort mig som ändå inte kunde vara särskilt aktiv, samtidigt som INGEN misstänkte, eller vågade misstänka, Krank efter det.

Och på tal om inaktivitet: jag byter min röst till en inaktiv person.

Röst: Andersson

//erik. Tycker f ö att Solvebring verkar ganska harmlös.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
mycket/ lite prat

Tror samtidigt att vi hellre vill ha skurkar som prtar mycket än sådana som inte säger något- de som pratar kommer att avslöja sig själva. På samma sätt vill vi ha bybor som pratar mycket och bidrar än bybor som pratar lite och inte hjälper till.

Vi tjänar alltså på att rösta ut folk som pratar lite, i alla fall nu när det finns så lite att gå på.

___

Sen har jag funderat lite på hur man ska tänka i det här spelet.

Förts funderade jag på att alla är ensamma och naiva utom skurkarna- de håller på att forma sig och skapa någon form av taktik. Det är alltså troligt att de väntar med att posta och rösta. (Jag vet, det pekar delvis ut mig....) Jag har börjat titta på gamla spel och se om det finns någon sanning i det. Som det ser ut hittills verkar det dock inte riktigt stämma, spel där krank var skurk postade han tidigt, liksom ett spel där måns var skurk. Så det kanske är mer person än roll?

Men jag tänker ändå att om man ska gå på något så kanske det är att skurkarna håller på att forma sig till en grupp och lägga fram en taktik- de är de enda som kan rösta på något annat sätt än i blindo. Jag är inte säker än på vad jag tänker att det innebär.

Jag är dock tveksam till att vi lagt så många röster på Krank- om man tittar på gamla spel så postar han på precis samma sätt där, oavsett om han är skurk- så jag tycker inte att han uppträder misstänkt. Däremot verkar han vara en stor tillgång om han är bybo.

Så, ja, vad betyder det här... Jag vet inte ännu, har inte tänkt ut hur jag vill tänka ännu, vad man ska gå på liksom.

Jag lutar nog dock åt att som ni andra sikta in mig på någon passiv. Särskilt när det tydligen är så att de ändå plockas bort!

____


Någon som kan förklara varför det är bra att ha många drev på gång samtidigt?

/ Nils
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
:gremwink: så vi ska inte starta ett drev för att vara schyssta, då du är frånvarande och inte skriver.... talar lite mot dina tidigare poster :gremsmile:

Men nej, jag tänker att du är en sådan person som det är värt att ha kvar om man ändå inte har några specifika misstankar att gå på- eftersom det verkar som att du är en potentiellt jävligt bra bybo att ha kvar.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: mycket/ lite prat

Kan det här stämma?

• Andersson: (Lindenius)
• Anthraxus:
• Banarok:
• Basenanji:
• Brynolf:
• Craygh: (Banarok)
• Dum Panda: (Vimes)
• Hellzon:
• krank: (Lukas, Basenanji, Persson, Brynolf)
• Lindenius:
• Lukas: (krank)
• Måns: (Zebulon)
• NilsH: (solvebring,)
• Persson:
• Poseur: (Anthrax)
• Solvebring: (Måns)
• tripp_trap:
• Vicotnik: (Craygh, Solvebring)
• Vimes:
• Zebulon: (Vicotnik, , Zebulon, Trip trap,)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Ny röst

Måns said:
solvebring said:
Det får du själv avgöra utifrån vad du ser och tror. Förövrigt måste man väl få kramas lite? =)

...

Ja, lite så är det nog ja. Fast det är roligt att skicka iväg små neggiga blänkare också.
Det var inget vidare försvar.
Försvar till/mot vad?
Jag förstår ärligt talat inte om jag gjort något fel här eller ej.
Hur som helst så försöker jag inte med något speciellt, i alla fall inte medvetet. Jag lattjar litegranna och försöker spela spelet. Mer än så är det inte.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: mycket/ lite prat

Jag är dock tveksam till att vi lagt så många röster på Krank- om man tittar på gamla spel så postar han på precis samma sätt där, oavsett om han är skurk- så jag tycker inte att han uppträder misstänkt. Däremot verkar han vara en stor tillgång om han är bybo.
Problemet med Krank är att han aldrig uppträder misstänkt (vilket jag hoppas framgick av mitt beröm av honom ovan), så ditt resonemang här fungerar inte särskilt väl.

//erik. Förtydligade/exemplifierade här mine inställning att skriva "indirekt". Tänker försöka undvika vara lika tydligt med sådana här saker i fortsättningen. Som sagt, jag tror mycket på att läsa och skriva saker mellan raderna – särskilt under de första omgångarna.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: mycket/ lite prat

NilsH said:
Kan det här stämma?

• Andersson: (Lindenius)
• Anthraxus:
• Banarok:
• Basenanji:
• Brynolf:
• Craygh: (Banarok)
• Dum Panda: (Vimes)
• Hellzon:
• krank: (Lukas, Basenanji, Persson, Brynolf)
• Lindenius:
• Lukas: (krank)
• Måns: (Zebulon)
• NilsH: (solvebring,)
• Persson:
• Poseur: (Anthrax)
• Solvebring: (Måns)
• tripp_trap:
• Vicotnik: (Craygh, Solvebring)
• Vimes:
• Zebulon: (Vicotnik, , Zebulon, Trip trap,)
Du har missat:
#703020 solvebring röstar på Vicotnik (ta bort rösten på NilsH)
#703027 krank röstar på Zebulon (ta bort rösten på Lukas)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Röst: Dum panda

Däremot har jag noterat Solvebring i min bok, för som Persson tog upp, jag vill inte bli dragen i benet av någon som gör en Hamlet som Vildkatt gjorde senast. Och som Måns påpekat, mycket neggande från Solve, men båda dessa saker är kanske rena nybörjargrejer, så jag låter den här tråden vila lite.
Tja, jag får väl helt enkelt bli mer positiv då. Jag tror mig dock förstå mindre och mindre av spelet ju fler inlägg det blir. Speciellt eftersom det tycks som jag förargar folk utan att ens försökt trycka på några knappar. Jag får väl "positiva" mig lite då istället för att "negga". Hur som helst så kontrar jag med att de lurigaste enligt min bok är Vimes och Måns som gärna analyserar och spinner lite för mycket.

Röst: Vimes
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Röst: Dum panda

solvebring said:
det tycks som jag förargar folk utan att ens försökt trycka på några knappar.
Äsch, du förargar ingen. Det är bara så att paranojan står extremt högt i tak, och lär nog bli värre. Med det inte sagt att du inte ÄR en bov... :gremcrazy:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Re: Röst: Dum panda

solvebring said:
Tja, jag får väl helt enkelt bli mer positiv då. Jag tror mig dock förstå mindre och mindre av spelet ju fler inlägg det blir. Speciellt eftersom det tycks som jag förargar folk utan att ens försökt trycka på några knappar. Jag får väl "positiva" mig lite då istället för att "negga". Hur som helst så kontrar jag med att de lurigaste enligt min bok är Vimes och Måns som gärna analyserar och spinner lite för mycket.
Solvebring, jag hoppas att du inte sitter och tar kritik personligt nu. Folk har inte blivit "förargade". Vi spelar ett spel, som vi vill vinna. SOm Måns sa, det här är inget kramkalas, det är ett spel.

Jag har uppfattat ditt sätt att spela spelet hitnitills som kontraproduktivt för oss bybor. Jag anser dock att det är på tok för tidigt för att dra några växlar på detta.

Jag kan identifiera mig med känslan av att folk som skriver mycket och är på är skummisar. Så kände jag första gången jag var med och spelade. Man upplever att det presenteras en wall-of-text av lena ord, analyser och teorier som döljer varulvarna. Det är drygt.

Men, enligt mig då:
1. Det är varulvarna som tjänar på att det inte skrivs något i tråden.
2. Varulvar kommer, när de skriver vara tvugna att bluffa och ljuga: det är jobbigare för dem att skriva än för mig. De kan göra bort sig.
3. Vi bybor har bara det som skrivs i tråden att gå på. Ju mer information tråden innehåller, desto bättre för oss (och i desto tydligare kommer de som inte bidrar med något framträda).

Alltså: även om man är nybörjare så kan man haka på i diskussionerna. Ventilera sina egna teorier och misstankar. Då gör man nytta. Därför tyckar jag i grund och botten att det senaste inlägget du skrev här är bra. Här finns det ett eget innehåll (en röst och en teori kring att folk som "analyserar och spinner" är skumma) - är du varulv är det här en bluff och det kommer bli jobbigare och jobbigare för dig att bluffa inlägg med innehåll, alltså har du nu bidragit i mina ögon, även om jag inte håller med om din teori.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Och hur var det här då?

Hallå!
Grymt kul att vi är igång igen. Min föresats den här omgången är att vara mer skicklig i skrivandet och försöka vara så hjälpsam som möjligt. Jag har ju en tendens att bli lite väl entusiastisk...

Mina tankar så här långt:

Angående min röst på krank:
Nej, jag har inte mycket att gå på, verkligen inte, men jag tror på att få igång 2 (ev. 3) drev och när jag ville rösta fanns det redan röster på krank, så jag hoppade på det drevet.

krank är dessutom i mina ögon den absolut skickligaste varulven i de spel jag har varit med i. Hans immersionist-skills är inte att leka med.

Angående outning:
Ta det lugnt tycker jag. Outa verkligen ingenting förrän det börjar brännas. Runda två-tre däremot, är i min värld, kritiska rundor för att avslöja saker. Min erfarenhet från tidigare spel är nämligen att viktiga roller lätt försvinner (hängts/mördats) utan att ha hunnit ge information om sin roll, vilket gjort analysarbetet mycket svårare senare.
Om vi har en Siare (en som kan ta reda på om någon annan är varulv/bybo) så är den rollen jätteviktig. Ändå viktigare är rollen som Väktare. Optimalt för byn är att Väktaren fattar vem som är Siare och skyddar denne, runda efter runda utan att någon fattar vem som är Väktare... :gremsmile:

(Då ska det också tilläggas att vi inte vet om Feu har med de rollerna, eller om han har med traditionella roller – fast modifierade...)

Angående min erfarenhet:
Jag har mycket erfarenhet. Men jag är å andra sidan en rätt kass varulvsspels-spelare och har därför försmädligt fått leva länge i alla spel jag har spelat. Jag tyckte iofs att jag var rätt vass i StarWars-spelet. Senast sög jag apröv, kort och gott.

Jag har bara varit varulv vid ett tillfälle – i Batmanspelet – och det jag minns från det spelet är att man som varulv har svårt att ljuga. Inte ens små skitsaker känns speciellt lätta att få att framstå som trovärdiga. Jag ska återkomma till detta längre fram.

Angående den här omgången:
En sak som jag tänker mycket på när jag läser vad folk har skrivit är att många av oss känner varandra. Vi vet liksom hur man har spelat förut, vilket är både bra och dåligt. Därför tror jag att vi ska vara på vår vakt mot både gamla strategier såväl som nya.

Dessutom tror jag att Feu har lagt ner extra mycket energi på en tredje fraktion och/eller spelets metaprinciper. Jag har tidigare ofta blivit frustrerad över hur svårt det har varit att "läsa spelet i spelet", men nu börjat gilla det mer och mer.
Därför tycker jag att vi ska se på tex rollerna med fräscha ögon – utan att vi för den sakens skull glömmer bort hur Feu har arrangerat varulvsspel tidigare.

En tredje sak som jag tänker vara uppmärksam på är brus. Alltså, brus är när en omgång drar iväg bort mot 7, 8, 9 sidor i platt visning, bara för att vi har paranoida spelare som gör jobbet åt varulvarna, varpå varulvarna kan gå in och "stoppa in en vedklabbe i brasan" lite då och då. Nu tänker jag mest på mig själv, för om det är någon som lätt skapar brus, så är det jag.

En fjärde sak, jag gillar flera olika strategier samtidigt. En av mina favvo-strategier är att kolla på frekvensen hos inläggen. Jag kan tänka mig att varulvarna den första tiden har fullt upp med att kontakta varandra och komma överens om någon gemensam strategi. Det KAN betyda att de har svårt att skriva speciellt mycket just nu.

Min sista sak: jag håller verkligen med Måns om vikten av att vi samarbetar. Att byn hänger en bybo de två första omgångarna är vanligt och inte dåligt egentligen. Oddsen för att hitta en varulv är små. Som Rising brukade säga: det viktigaste för byn de två första omgångarna är att få fram information.

Det jag saknade förra omgången var viljan hos byborna att mellan raderna, signalera sin "bybo"-status till varandra. I stället var folk onödigt mycket på sin vakt, varpå vi stod oss slätt när vi försökte göra en analys av rollernas relation till bybo/varulvsstatus. Därför tycker jag att vi ska göra just detta. Det betyder inte att vi ska outa något, men att vi kan ge små ledtrådar till vår bybo-status. Det är dessutom ett giftigt vapen mot varulvarna – som måste ljuga för att passa in, vilket är svårt och ger byn massvis med information.


Nåja, nu ska jag sluta. Var jag begriplig? Hoppas det!

Så, nu har det blivit dags att leta upp det där pillret som jag tappade alldeles nyss.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Röst: Dum panda

solvebring said:
Tja, jag får väl helt enkelt bli mer positiv då. Jag tror mig dock förstå mindre och mindre av spelet ju fler inlägg det blir. Speciellt eftersom det tycks som jag förargar folk utan att ens försökt trycka på några knappar. Jag får väl "positiva" mig lite då istället för att "negga". Hur som helst så kontrar jag med att de lurigaste enligt min bok är Vimes och Måns som gärna analyserar och spinner lite för mycket.
Du är nybörjare - du har rätt att göra fel i början (jag är också nybörjare och får också göra fel).

Jag tror att det största feltänket vi nybörjare gör är att tro att det är ett forumsrollspel bara för att det postas i ett rollspelsforum.
Werewolf är ett psykologiskt spel där det går ut på att analysera sönder sina med- och mot-spelare, inte ett spel där man ska vara "in character". :gremsmile:

Jag tror det ger sig för oss nybörjare om ett par dagar hur man ska spela - se och lär av de mer erfarna, det är vad jag försöker göra.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Så vad kan vi informera varandra om?

Vad vi kan outa

Yrke Berätta vad vår roll har för yrke.
När yrke blir offentligt
Passiv/aktiv förmåga - ifall vår förmåga är aktiv alltså typ "Jag kan döda en varulv varje runda".(jag är ganska dålig på aktiva exempel men det klassiska är väll polis/läkare när man leker maffia). Eller om den passiv, till exempel: "jag vet att alla spelare har olika yrken".
Assistent - Om vi är assistent eller ej.

Fördelen med att outa yrke är att vi får små detaljer som folk med främst passiva förmågor kan nappa på. Jag kan inte komma på någon aktiv förmåga som skulle kunna ha någon nytta av detta.

Fördelen med att outa om vi har passiv eller aktiv förmåga ser jag som få. Finns det någon aktiv förmåga som en bybo kan ha som inte har hjältestatus? Kan ni minnas/komma på någon? Fördelen är väll iof att Varulvarna måste ljuga. Jag antar att varulv är en förmåga right?

Assistent, finns inte så mycket att säga ännu. Risken är att det har med tredje vägen att göra.

Fördelar med att berätta när yrket blir offentligt: Jag kan inte komma på någon nu. Fyll gärna på mig. Jag kan gå upp i tråden och se om någon annan nämnt en anledning. Jag tycker dock att det borde vara ofarligt för den som får sitt yrke offentligjort nästa runda att berätta vad denne har för yrke.

Hmm. Jag tycker nog att det bästa vore om vi outade yrken endå. Ser ingen fara i det. Det som skulle kunna vara dumt är om det finns ett samband mellan förmågan att skydda bybor och yrket. Till exempel att man är läkare.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Röst: Dum panda

Anthraxus said:
solvebring said:
Tja, jag får väl helt enkelt bli mer positiv då. Jag tror mig dock förstå mindre och mindre av spelet ju fler inlägg det blir. Speciellt eftersom det tycks som jag förargar folk utan att ens försökt trycka på några knappar. Jag får väl "positiva" mig lite då istället för att "negga". Hur som helst så kontrar jag med att de lurigaste enligt min bok är Vimes och Måns som gärna analyserar och spinner lite för mycket.
Du är nybörjare - du har rätt att göra fel i början (jag är också nybörjare och får också göra fel).

Jag tror att det största feltänket vi nybörjare gör är att tro att det är ett forumsrollspel bara för att det postas i ett rollspelsforum.
Werewolf är ett psykologiskt spel där det går ut på att analysera sönder sina med- och mot-spelare, inte ett spel där man ska vara "in character". :gremsmile:

Jag tror det ger sig för oss nybörjare om ett par dagar hur man ska spela - se och lär av de mer erfarna, det är vad jag försöker göra.

Ja precis. Solvebring: tänkte du att du skulle rollspela den rollen du blev tilldelad? Alltså tolka karaktären när du skriver osv.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Tips till nybörjaren!

1) Skriv dina inlägg i ett annat program än i webbrowsern. Typ Word/Anteckningar/etc. Leta efter grammatiska fel och korra stavfel mm. Ju tydligare våra poster är, desto bättre.

2) Om du vill kolla en viss användare som du misstänker, sök på "Alla inlägg av användare" (eller vad det kan heta). På så sätt kan du snabbt se vad en och samma person har skrivit.

3) Ta inte det som skrivs personligt. Jag är expert på att bli förolämpad eller känslosam i onödan, så tro mig – känslor kan man lägga åt sidan, här vinner kallt logiskt sinne...
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Missade såklart att detta började och så vips, 4 sidor!
Jag har spelat en kort omgång en gång på ett annat forum, dock med mycket mindre folk. Så kan nog ses som nybörjare.
Följde dock Mutantomgången ganska bra.

Som jag ser har nämnts innan så är det många som spelat tillsammans innan. De känner varandras spelstil och därför kommer också rösterna deras väg.
Men får inte glömma att vi har en hög nybörjare (me included) som mycket väl kan vara varulvar...
Bara en tanke...
 
Top