Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 1

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Vicotnik said:
Och för att få ännu mer fart och något att jobba med så tycker jag att vi redan nu tar upp diskussionen om vad om vad vi ska outa och i vilken ordning vi ska outa saker när tågen börjar rulla.

Det vi har att outa är:
Yrke
Förmåga

Båda har underkategorier.
Yrke har underkategorin assistent medan förmåga har kategorierna aktiv/passiv.

Jag tror att det som är minst risk att outa till en början är yrke, men då utelämnar man om man är assistent eller inte, jag tror nämligen att assistenten kan ha en viktigt funktion i spelet.
Förmåga är alltid farligt att outa framför allt då det utsätter de med mäktiga förmågor för större risk i och med att mer och mer blir känt för banditerna och de får färre personer att välja på.
Så jag anser att vi bör vänta med att avslöja förmågorna.

Viktigt ingen outar något förens det finns ett starkt tåg mot personen ifråga, för att outa information utan press på sig ger oss inte mycket att gå på.
Medhåll. Yrke känns säkrast att börja med, personligen tror jag att assistentgrejset har med "tredje fraktionen" att göra. (Indianer?)
Jag lägger min röst på krank eftersom han är aktiv i denna stund i tråden.

Röst: Krank


Jag tänkte också meddela att jag är på konferens under lördagen och är tillbaka på söndag eftermiddag. Tänkte säga det här och nu ifall något drev skulle hamna på mig under fredagen och min "lördagsgrej" ses som en bortförklaring till frånvaro.
Nu mina vänner återgår jag till min hemtenta, vi ses 00:00!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Även fast jag kommer med lite tips så grönar det inte mig. Jag skulle snarare bli misstänksam ifall någon grönade mig för att jag kommer med lite tips så här i början. Alla är misstänkta tills motsatsen är bevisade.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jo, jag såg det när jag postat.
Jag skyller på at jag är nybörjare och att jag inte får ändra i inläggen.
Dessutom så kommer jag givetvis ändra min röst så fort Zeb öppnar käften. :gremsmile:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Tjoho! It's the epic varulvsspel once again! Jag är löjligt entusiastisk.

Jag tänker öppna som jag öppnade senast, med en fråga till alla inblandade:

Vilket är ditt varulvsspel/maffia-CV? - har du varit med tidigare? Hur många gånger? Har du varit varulv?

För mig är det här tredje gången jag är med, har tidigare varit med i Star Warulvsspelet och Mutant: UA-spelet. Även de andra gångerna har jag varit bybo. Och bittert bittert har jag förlorat båda tidigare gånger, men nu är det baske mig dags att vinna! Vi ska hänga banditerna högt!

Min erfarenhet är att det kan vara svårt att veta hur man kommer spela så här tidigt. Men jag ska satsa på att som vanligt vara aktiv, vaken och kanske låta piskan vina över de som inte riktigt sköter sig (kom ihåg: vi är ett team, man ska inte gå rouge, delta i diskussionen!). :gremwink:

---

I övrigt tycker jag vi ska fundera på vad som kan vara värt att outa: yrke? förmåga? I förra spelet körde vi på outning av förmåga i första hand efter press. Hur vi än gör tror jag inte att spelet är konstruerat så att det funkar att mass-outa (ja, jag tittar på dig, Zebulon), då Feuflux har rutin och det verkar osannolikt att spelet skulle innehålla en sådan designbrist. Däremot kan det nog vara bra om vi kan nå något form av konsensus om VAD vi ska outa efter press.

---

Det är fint att rösta, ju:

Röst: solvebring - :)D min 20-sidiga tärning visade vid första slaget 19! Men det verkar ju keff att rösta på sig själv.)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Anthraxus said:
Jo, jag såg det när jag postat.
Jag skyller på at jag är nybörjare och att jag inte får ändra i inläggen.
Dessutom så kommer jag givetvis ändra min röst så fort Zeb öppnar käften. :gremsmile:
Det är ju helt ok att skriva ett nytt inlägg där man formaterar sin röst så som det är meningen att man ska göra! Eftersom man inte får ändra i inläggen i efterhand kommer vi nog få se en del sådana: "Öh, jag menar ju..." osv.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Och för att få ännu mer fart och något att jobba med så tycker jag att vi redan nu tar upp diskussionen om vad om vad vi ska outa och i vilken ordning vi ska outa saker när tågen börjar rulla.
Jag undrar om det inte är bättre att vänta åtminstone en runda med att outa oss. Det kan ju vara så att det finns de som har specifika förmågor som tjänar på att användas för att vi sedan kan dubbelkolla och pressa folk med någon sorts tyngd. Men then again, så anser jag mig vara mer en läsamellanradernaspelare än någon särskilt skicklig strateg, så jag vet inte.

//erik. undrar om det var någon som förstod vad han menade. dags att gå tillsängs med andra ord. syns i morgon.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Vimes said:
Vilket är ditt varulvsspel/maffia-CV?
Det här är mitt första varulvsspel någonsin.
så jag har varken varit bybo eller varulv tidigare.


Jag tror inte vi borde avslöja något om våra figuren en.
det känns som om det bara är varulvarna som kommer vinna på det eftersom då kommer de se vilka personer som värka ha "farliga krafter".
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Eftersom vi har en hel del nybörjare: alla använder väl platt visning (99 inlägg per sida)? Det underlättar översikten enormt, för det kommer bli många inlägg!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Lukas said:
Jag tror inte vi borde avslöja något om våra figuren en.
det känns som om det bara är varulvarna som kommer vinna på det eftersom då kommer de se vilka personer som värka ha "farliga krafter".
Jo, det är ju ett övervägande man måste göra. Personer med mäktiga förmågor riskerar ju att bli måltavlor, såklart! Men jag vill påpeka: banditerna har i nuläget informationsövertaget! Det är bra om vi till viss del kan tillskansa oss hård fakta (vad folk har för yrke, förmåga) för att vrida detta övertag ur händerna på dem. DÄremot är det ju riktigt som du säger att detta måste göras med försiktighet.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Vimes said:
Vilket är ditt varulvsspel/maffia-CV? - har du varit med tidigare? Hur många gånger? Har du varit varulv?
"Har aldrig varit med om något liknande förut" står det i mitt CV.

Jag gissar att man anses som mindre farlig om man tros vara noob, så ta alla CVn med en nypa salt. Folk kan ju ha spelat på andra ställen än här.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Tjenare!

Jag lägger min röst lite slumpmässigt så här i början på första killen som körde bokstavsordning: Vicotnik.

Alltså; Röst: Vicotnik
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vicotnik said:
Och för att få ännu mer fart och något att jobba med så tycker jag att vi redan nu tar upp diskussionen om vad om vad vi ska outa och i vilken ordning vi ska outa saker när tågen börjar rulla.
I mitt PM stod det att mitt yrke skulle avslöjas under första rundan.
Nu gissar jag, men:
- alla borde ha fått reda på i vilken runda dera yrke kommer att avslöjas.
- i vilken runda yrket avslöjas beror på de färdigskrivna texter som Feuflux har.

I brist på andra samtalsämnen så föreslår jag att vi avslöjar i vilken runda våra yrken ska avslöjas.
Mitt yrke avslöjades redan i första rundan, jag är bankir, är rik som ett troll och tycker inte om banditer för de rånar banker.

För övrigt så antar jag att ni inser det genialiska i att börja rösta på folk i omvänd bokstavsordning. :gremsmile:
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Vimes said:
Vilket är ditt varulvsspel/maffia-CV? - har du varit med tidigare? Hur många gånger? Har du varit varulv?
Jag har liten erfarenhet av detta. Tror jag varit med på en lek i högstadiet som funkade på samma sätt. Men då handlade det inte om varulvar utan seriemördare och det var väldigt simpelt. Det gick fort också.

Genom forum har jag varit med en gång tidigare. Det var med mutanttemat. Jag var vanlig bybo då.
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
luriga och lurviga

omvänd bokstavsordning all the way! "host"

jag tvivlar starkt redan nu på att vicotnik är men jag är långt ifrån säker på det, däremot tror jag mer på att han är en tredje faktion med hans babblande om assistenter.

Krank är en lurig(lurvig) filur rent standardmessigt men det vore synd att rösta ut honom redan nu eftersom även ifall han är en lurig/lurvig filur så brukar han komma med bra insikter om spelet.

att rösta bort de tysta är trevligt eftersom helt tysta spelare är tråkigt, men tyvärr gynnar det banditerna mer än byborna.

så jag snurrar min revolver och sjuter på RÖST:Craygh, eftersom han vill rösta vicotnik som jag tror tillhör en extra faktion (varav inte är bandit) och använder röstar på den första som sade bokstavsordning so anledning.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Brynolf said:
Den onde, lismande kapitalisten är ju annars en rätt vanlig stereotyp.
Va???
Det där min herre, är förtal. Ni kommer att hör av min advokat!
(undrar vem av oss som är advokat förresten?)

OK, jag må vara kapitalist - jag vill att min bank ska gå bra - och banker som blir rånade går det inte speciellt bra för.
Så att jag är kapitalist är faktiskt den största garanten för att jag INTE är skurk och bandit.
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
a justé varulvs CV var det.

var siare i cthullu(?)
var chewbacka i starwars

så 2 stycken varulvsspel innan dethär
så än så länge bara bybo roller
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: luriga och lurviga

Seriöst.

Vem tjänar på att alla röstar hej vilt på olika personer? Som det ser ut nu så finns det inget drev, däremot finns det en massa olika röster överallt.

nej NUDGE på den fuling som startade den trenden.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vimes said:
Vilket är ditt varulvsspel/maffia-CV? - har du varit med tidigare? Hur många gånger? Har du varit varulv?
Första gången för mig. Jag har dock kompisar som spelat det live så jag har fått det förklarat ingående för mig. Jag har även skummat igenom Cthulhu-varulvsspelet här på WRNU så jag har koll på hur det fungerar - i teorin. :gremsmile:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: luriga och lurviga

Persson said:
Seriöst.

Vem tjänar på att alla röstar hej vilt på olika personer? Som det ser ut nu så finns det inget drev, däremot finns det en massa olika röster överallt.

nej NUDGE på den fuling som startade den trenden.
Just, vi måste ställa nån mot väggen så vi får lite bortförklaringar vi kan fnissa åt. Eftersom Krank har flest röster just nu, ökar jag pressen lite på honom och säger Röst: Krank i stället.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Nu är jag inte i stan så ofta och har ingen vidare koll på lokala löpsedlar, men har just DIN bank blivit rånad någon gång? Den kanske rentav är full med deg som dina hejdukar stulat från dina konkurrenter?
 
Top