Kontroversiella (?) tv-program för barn

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Om jag får säga serier istället för filmer så vill jag ta upp Ika i Rutan och Skrotnisse och hans vänner. Ika Nord var min första stora kärlek här i livet.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Om jag får säga serier istället för filmer så vill jag ta upp Ika i Rutan och Skrotnisse och hans vänner. Ika Nord var min första stora kärlek här i livet.
Fast de är väl ändå rätt omtyckta? Kanske mer kultserier båda två och kända för att vara out there, absolut, men båda har ju gott rykte som bra tv-program och jag vet många som minns dem väldigt positivt.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Fast de är väl ändå rätt omtyckta? Kanske mer kultserier båda två och kända för att vara out there, absolut, men båda har ju gott rykte som bra tv-program och jag vet många som minns dem väldigt positivt.
Vad bra om det är så! Jag brukar bli bemött med förskräckelse när jag berättar det. Många i min ålder verkar ha tyckt att det var läskiga och obehagliga serier som barn. Men jag kanske är mer bland gelikar här :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Ika i rutan ser ut som en mardröm, men jag såg det inte som barn så det kan var grejen…
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Jag såg Ika i rutan som barn. Det var en mardröm (hon var lätt den läskigaste personen på TV när jag växte upp).
Det ser ut som om någon försökte misshandla barn genom tv:n och bestämde sig för att vara kreativa med det.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Jag gillar Skrotnisse skarpt. Tycker det är underhållande även i vuxen ålder. Dockorna och allt runtomkring är så välgjort, rösterna är suveräna och handlingen är spännande. Ika i rutan minns jag däremot som ett riktigt bottennapp. Kan dock ha med ålder att göra. Tror att mina yngre syskon kan ha gillat programmet.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Va? Hade de slutat sända Staffan Westerbergs program då?! Vilse i pannkakan var ju det absolut värsta under 70/80 i alla fall.

//EvilSpook
Ika i Rutan är, enligt 7-åriga mig, läskigare än Storpotäten, mårran, olyckan och alla de andra som folk håller fram som sveriges läskigaste figurer i barnprogram.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
Va? Hade de slutat sända Staffan Westerbergs program då?! Vilse i pannkakan var ju det absolut värsta under 70/80 i alla fall.
OMG, skall vi återuppliva den döda hästen så vi kan slå på den lite mer? :rolleyes:

For the record: Westerbergs serier fascinerade mig som barn. De var fantasieggande och liknade inte något annat.

Å andra sidan, vad vet barn? Jag minns att jag gillade The Pling och Plong Show också, men att försöka lyssna på Robban Broberg i dag är ju rätt plågsamt...
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag gillade Ika i rutan! Har hört från omgivningen att många tyckte det var läskigt, men jag förstår inte riktigt vad som var läskigt? Kanske introt kunde upplevas som läskigt för barn med det gryniga filtret och konstiga musiken, men innehållet i övrigt?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
När jag var liten tyckte jag att Ika i Rutan var jobbig och obehaglig och pinsam.

I efterhand tycker jag att hon är cool, och jag tycker att det verkligen är jättehäftigt hur många av mina kvinnliga bekanta som beskrivit Ika som deras första möte med tanken att en tjej/kvinna kunde ta plats och bryta konventioner etc.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Det enda bestående emotionella ärr (om man nu kan kalla det ett sådant) Ika i Rutan har givit mig är att påverka vad jag är attraherad av.

Men om vi ska snacka ytterligare barnprogram som nog inte hade gjorts idag: Privatdetektiven Kant. Älskade det, men det alstrade mycket gnäll på sin tid, och hade nog gjort det i ännu högre grad idag.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Jag gillade Ika i rutan! Har hört från omgivningen att många tyckte det var läskigt, men jag förstår inte riktigt vad som var läskigt? Kanske introt kunde upplevas som läskigt för barn med det gryniga filtret och konstiga musiken, men innehållet i övrigt?
Konstig? Den var ju en banger, Lars Demian liksom.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Minns SVT´s barnprogram som gråa och sorgliga. Vilse i pannkakan, Ika i rutan, Skrotnisse, någon dockteater (som jag inte minns namnet på) men kanske framför allt Tårtan. Jag känner ett obehag över allihop.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag har aldrig riktigt förstått det där "Staffan Westerberg förstörde mitt liv"-snacket. Hur bräcklig måste inte ens tillvaro vara om den rasar av att se lite lek med handdockor och sockor. I alla fall jag gillade Vilse i pannkakakan när jag såg den som barn och som vuxen tycker jag den är både smart, välskriven, välgjord och tänkvärd.
 
Top