Kontroversiella (?) tv-program för barn

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nää, Ika i rutan är ju bäst!

Något som är läskigt är däremot Teletubbies.

När det gäller utländska TV-program som inte sänts i Sverige finns det flera godbitar.
Min favorit när det gäller att skrämma barn är nog den leranimerade "The Adventures Of Mark Twain"
spola fram till c:a 1:20 i klippet.
Den gråhåriga gubben är Mark Twain himself.
Barnen är tydligen karaktärer från hans böcker, som t.ex. Tom Sawyer.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Ja, det där en sån där sjuk grej som folk brukar påstå, att dom minns saker från när dom var barn. Jag har nog minnen lite längre än högstadiet men definitivt inga minnen från säg före 10-års åldern, inte annat än sånt jag fått återberättat för mig senare iaf. Men det börjar bli tillräckligt många (nästan alla människor?) som säger sig minnas saker från när dom är barn att jag nästan kan köpa att dom gör det även om jag någonstans långt inne inte kan släppa att det också bara kan vara en kollektiv psykos :)

Och för att vara lite on-topic:
Ika är ju objektivt läskig, men jag kan inte säga att jag minns det från när jag var liten mer än att det helt klart såg bekant ut.
Första minnet för mig är i 2-3 års åldern. Det handlar inte om exakt dokumenterade eller långa sekvenser, men definitivt situationer och övergripande t.ex. plats, personer och vad man pratat om.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Bland tomtar och troll!

En annan TV-grej jag minns fragment av är nån slags otäck grej med några barn som var jagade av en gammal skrotbil (amazon?) som jag tror var självkörande. Kanske en mer barnvänlig variant av Maximum Overdrive? :D

EDIT: Det HÄR! Fy fan!

(Det här programmet kom i maj 1979 då jag precis fyllt 4 år. Har garanterat inte sett det sedan dess).
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Första minnet för mig är i 2-3 års åldern. Det handlar inte om exakt dokumenterade eller långa sekvenser, men definitivt situationer och övergripande t.ex. plats, personer och vad man pratat om.
4-5 år för mig. Kanske tidigare. Starkt minne av att jag äter vaniljglasstrut en väldigt varm sommardag utanför macken i en röd tröja. Bilen vi åkte dit med var gul. I efterhand kan jag fylla i med att det var vita pingviner på tröjan och att bilmärket var golf, eftersom jag kan komma ihåg andra fragment av bilen och pingvintröjan hade jag tills jag var 25 (en nalle hade tröjan på sig).

Sedan vet jag inte hur många detaljer som är fabricerade av min hjärna, men just stekhet sommardag, glass och att vi var på macken är den känsla jag kommer ihåg bäst.

---

Jag minns också när jag var sex år gammal och var sur på en gammal gubbe som dött, så att jag inte kunde få se på ett barnprogram på helgen, utan istället var det ett nyhetsinslag. Olof Palme var det som hade blivit skjuten.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,073
Jag vet inte om det kvalar in som kontroversiellt men om vi snackar trauman av tv-figurer vill jag nämna Tjoffsan. Fy fan vilken råtta! Det var visserligen främst gestaltningen av henne i en teater som satte skräck i mig, men även filmen hade oerhört skrämmande ljudsättning när hon närmade sig. Tjoffsan blev för mig nästan vad Voldemort är i Wizarding World. Varje gång hennes namn yttrades var jag tvungen att vända mig om för att se så att hon inte var där, redo att äta mig levande.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
4-5 år för mig. Kanske tidigare. Starkt minne av att jag äter vaniljglasstrut en väldigt varm sommardag utanför macken i en röd tröja. Bilen vi åkte dit med var gul. I efterhand kan jag fylla i med att det var vita pingviner på tröjan och att bilmärket var golf, eftersom jag kan komma ihåg andra fragment av bilen och pingvintröjan hade jag tills jag var 25 (en nalle hade tröjan på sig).

Sedan vet jag inte hur många detaljer som är fabricerade av min hjärna, men just stekhet sommardag, glass och att vi var på macken är den känsla jag kommer ihåg bäst.

---

Jag minns också när jag var sex år gammal och var sur på en gammal gubbe som dött, så att jag inte kunde få se på ett barnprogram på helgen, utan istället var det ett nyhetsinslag. Olof Palme var det som hade blivit skjuten.
Jag flyttade ganska mycket när jag var liten (5-6 ggr mina första 8 år) och det gör det enklare att knyta minnen till specifika perioder då omgivningarna förändrades.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Något som jag noterat är att det är väldigt normigt att klaga på dockteater/-animation barnprogrammen som gick i SVT och jag förstår inte varför. Det var många gånger välgjorda grejer som berättade sagor* eller var rolig humor (ex. Två snubbar), och även om jag är för ung för att ha varit där för Drutten och Gena så har jag set den serien som vuxen och finner den riktigt trevlig.
* har inte någon ide vad de kallades, minns en som var en serie med två pojkar som blev utsatta för spratt av byns handlare men den senare slutade alltid med lång näsa, men de andra var fristående historier fast de kan ju ha haft en gemensamt övertitel, likt Skymningssagor
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
En tecknad serie som jag tyckte var obehaglig var Hasses dagbok. Fast den var ju meningen att vara obehaglig då den handlade om barn i missbrukarhem. Den var väldigt bra! Med fin animation, verkligen som hur ett barn kan tolka hemska situationer. https://www.filmarkivet.se/movies/hasses-dagbok/
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
* har inte någon ide vad de kallades, minns en som var en serie med två pojkar som blev utsatta för spratt av byns handlare men den senare slutade alltid med lång näsa, men de andra var fristående historier fast de kan ju ha haft en gemensamt övertitel, likt Skymningssagor
Skymningssagor har en grej som jag faktiskt tyckte var lite jobbig som barn: vinjettmusiken och tåget. Den var så melankolisk och fick mig att tänka på döden.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Något som jag noterat är att det är väldigt normigt att klaga på dockteater/-animation barnprogrammen som gick i SVT och jag förstår inte varför. Det var många gånger välgjorda grejer som berättade sagor* eller var rolig humor (ex. Två snubbar), och även om jag är för ung för att ha varit där för Drutten och Gena så har jag set den serien som vuxen och finner den riktigt trevlig.
* har inte någon ide vad de kallades, minns en som var en serie med två pojkar som blev utsatta för spratt av byns handlare men den senare slutade alltid med lång näsa, men de andra var fristående historier fast de kan ju ha haft en gemensamt övertitel, likt Skymningssagor
Två snubbar minns jag, och det går hem hos mina barn och får därmed klassas som tidlös underhållning.
Ika i rutan minns jag vagt. Det var ett konstigt program (min lillasyster var ett stort fan) men jag blir förvånad att läsa att det uppfattats som läskigt.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Skymningssagor har en grej som jag faktiskt tyckte var lite jobbig som barn: vinjettmusiken och tåget. Den var så melankolisk och fick mig att tänka på döden.
Jag som bar älskade melankoliska saker och tyckte bättre om Introt än själva programmet.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
532
De två mest obehagliga saker som barndoms-TV kan uppbåda är:

De vilda djurens flykt! Okej de tecknade djuren dör. Obehagligt, men de slutar inte där! De har dödsångrst när de dör, igelkotten blir överkörda. Fasanen får se sin partner bli tillagad och uppäten och väljer då att dö själv. Det blir inte ens bra när de kommer fram till reservatet. Grävlingen blir dement och tynar bort. Perfekt för 7 åringar! Fy faan!

Mumin! Alltså jag tycker väldigt bra om Mumin generellt och Morran hade jag inga större problem med till skillnad från mina bröder (och resten av samhället, vad jag förstått) men avsnittet när Mumin kryper in trollkarlens hatt och förvandlas till ett spökdjurs-monster, mycket obehagligt. Ingen känner igen honom, alla hans vänner tycker att han är frånstötande. Jag tror det är att han verkligen panikgråter som gör det så obehagligt. Eller så kan jag minnas fel.

Angående Ica i rutan dyker hon upp ibland i samtal med folk i min ålder (född 88) och det är lite fifty/fifty om folk tyckte att det var märkligt och kusligt eller om folk var lite småkär i henne.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ika i rutan: vill jag inte minnas att jag tyckte var läskig utan tittade på och uppskattade

Skrotnisse: gillade jag och såg på med stor behållning

Joelbitar : jag upplevde i barnaåldern innan jag hade någon som helst insyn i kognitiv funktionsvariation att Joel var väldigt "störig"

Lillatrumpa och syster yster: vill jag minnas att jag gillade

Beppes godnattstund: gillade jag men vill minnas att jag tyckte det var konstigt att dockan gick på pottan.

Fablernas värld: vill minnas att jag gillade fablernas värld

Från A till Ö: gillade Hedvig och ugglan

Skurt: tyckte Skurt var ful och störande och hade en jobbig röst

Mumintrollen: gillade jag

Vilse i pannkakan: har jag ingen relation till

Drutten & gena har jag ingen relation till

Hemliga Arne: gillade jag

Trazan och Banarne: gillade jag

Björnes magasin: tittade jag väldigt flitigt på och gillade

Rädda joppe död eller levande: vill minnas att jag gillade joppe även om jag tyckte att ungen var oförsiktig med sitt gosedjur och att jag skulle minsann aldrig behandla mina gosedjur så.

Pippi pelikan: vill minnas att jag gillade det här barnprogrammet
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Angående Ica i rutan dyker hon upp ibland i samtal med folk i min ålder (född 88) och det är lite fifty/fifty om folk tyckte att det var märkligt och kusligt eller om folk var lite småkär i henne.
Så i grunden är det en fråga om sexuell läggning: antingen är man metamfiezomaiofil eller metamfiezomaiofob. :)
 
Top