Filmer du gillar som alla andra ogillar

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,725
Det är rätt kul med tycke och smak som skiljer sig från gängse uppfattning. Framförallt är det skoj med filmer där folk kan ha en helt annan uppfattning och upplevelse än de flesta. Jag tänkte därför att det kunde vara skoj att lista vilka filmer ni tycker om men som inte anses bra i de flestas ögon 🙂 Här kommer min lista:

Ghostbusters 2016
Det var ingen rakt igenom fantastisk film och en del skämt missade målet. Jag tyckte dock inte den var en sådan katastrof som många ville göra gällande, jag hade kul när jag såg filmen och skrattade många gånger.

Robocop 2
Storyn till denna film är lite rörig, Robocop har inget vidare story arc. Men trots detta har filmen många kvaliteter, satiren är nästan lika vass som ettan och den mörka humorn finns kvar.

The Hobbit - trilogin
Dessa filmer brukar oftast ses som helgerån av många Tolkienfans, men även om jag tycker att vissa delar är cringe så finns även många delar som är riktigt bra och vissa saker tycker jag är förbättringar jämfört med boken.

Alien återuppstår
Jag vill vara tydlig med att jag inte tycker detta är en fantastisk film, och verkligen ingen bra alien-film! Däremot gillar jag verkligen huvudpersonerna, det kriminella gänget som måste fly från rymdskeppet! Jag är svag för konceptet band of the misfits, och jag hade gärna sett detta gäng i en helt annan film!

Star Wars: The last jedi
Denna film verkar ha sågats och hatats så intensivt av folk att jag undrar om de och jag sett samma film. Jag tycker nämligen att detta är sen näst bästa Star Warsfilmen, efter Empire strikes back. Filmen har en tematik som är intressantare än någon annan Star Warsfilm, den har fantastiskt foto, fantastiska relationer karaktärerna emellan, framförallt mellan Rey och Kylo Ren.

Flykten från LA
Jag är helt med på att Flykten från New York är en bättre film, men jag tycker ändå att denna lite förvirrade uppföljare också är väldigt underhållande! Kurt Russel väser sig igenom filmen som Snake och är precis så badass som sig bör. Det är kanske lite fantasilöst att göra en till film om en stad som blivit ett fängelse (man borde ju kunna hitta på andra grejer med karaktären Snake) men miljön LA skiljer tmsig tillräckligt mycket från New York för att man inte ska bli uttråkad. Detta är en perfekt film att slå igång om man är gräsänkling och har lite öl nära till hands!

Så, vilka filmer gillar ni som verkar vara ogillade av många andra? 🙂
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,438
Location
Rissne
Oj, det är nog en hel del… Jag är helt med dig om Ghostbusters och Alien Resurrection och The Last Jedi och Escape from LA…

Jag gillar också Michael Bays Transformersfilmer, överlag. OK, tvåan är crap, och The Last Knight var heller inte så bra. Men ettan, trean och fyran gillade jag ändå. Och till skillnad från många gamla transformers-fans gillar jag faktiskt Bay-designerna. Jag gillar det plottriga och det lite mer utomjordiska.

Den film jag brukar dra upp varje gång jag ska prata mismatch mellan mig och resten av världen är dock Jupiter Ascending, som jag tycker är makalöst snygg och med en story som egentligen inte är dummare än nån annan rymdaction och med en huvudperson som egentligen inte behöver räddas speciellt mycket mer än t.ex. Neo i Matrix. Finns det problematiska aspekter i den? Ja, men det finns problematiska aspekter i alla jäkla actionscifirullar, och den här är åtminstone sedd ur ett kvinnligt perspektiv.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,857
Location
The Culture
Jag hade väldigt låga förväntningar på Justice League efter att den dels haft problem under produktionen och sedan sågats hårt av kritikerna, men jag tyckte att det var en helt okej film. Kanske till och med lite bättre än de ungefär samtida och tokigt hyllade Black Panther och Wonder Woman.

Och jag tycker att The Last Jedi är ganska bra som fristående film, men den är inte bra alls som uppföljare till The Force Awakens.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,664
Location
Eslöv
Nu fanns det ingen speciell ranking här på vad exakt det betyder med "andra ogillar", men just The Last Jedi har nog mer en högljudd minoritet som ogillar den, än att faktiskt är generellt sätt ogillad. 7/10 på IMDB liksom. På Youtube på Twitter hatar man den såklart, men de är som sagt nog mer än väldigt högljudd, relativt liten grupp som bestämt sig för att filmen är djävulens utsände.

Det är värre för The Rise of Skywalker...
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,664
Location
Eslöv
Wonderwoman 1984 är en väldigt ny rulle, men i nuläget blir den slaktad på Rotten Tomatoes och IMDB. Det tycker jag är lite väl oförtjänt, det är en helt okey rulle (och inte lika grå och tråkig som Snyder oftast gör med sina DC-filmer).

Rent sporadiskt känner jag att Krank glömde nämna Aquaman, som också är ganska så ogillad av de flesta men som om minnet tjänar mig rätt, Krank själv gillade.

EDIT: Här mindes jag fel. Tydligen fick Aquaman en helt okey mottagande.

Jag såg The Bay of Silence och jag gillade den mycket, men den är tydligen ansedd vara ett riktigt botten-napp bland annat folk: https://www.rottentomatoes.com/m/the_bay_of_silence
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,054
Location
Göteborg
Wonderwoman 1984 är en väldigt ny rulle, men i nuläget blir den slaktad på Rotten Tomatoes och IMDB.
Det är lugnt. Tydligen är den ändå lönsam nog för att få en trea:
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,383
Location
Maastricht
Dracula Untold var en film som innan dess att jag sett den, snackats ned rejält. Den var den sämsta skit folk hade sett och jag var därför inte särskilt sugen på att se den. Men......dagen D kom tillslut.
Jag såg den med så sjukt låga förväntningar att jag blev positivt överraskad och förstod inte riktigt varför den var så ENORMT illa omtyckt, men jag har insett att det nog var mina låga förväntningar som gjorde att det var svårt att inte trumfa dem.
Har inte sett om filmen såvitt jag minns, men det kanske är dags att göra det ikväll?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,438
Location
Rissne
Rent sporadiskt känner jag att Krank glömde nämna Aquaman, som också är ganska så ogillad av de flesta men som om minnet tjänar mig rätt, Krank själv gillade.

EDIT: Här mindes jag fel. Tydligen fick Aquaman en helt okey mottagande.
Jag håller helt med om att den känns som en film som borde ha fått oförtjänt dåligt mottagande. Men folk verkar ha gillat den, även om jag inte tycker att den trumspelande bläckfisken får tillräckligt mycket creds. =)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,358
Location
Helsingborg
Spiderwick: jag gillar verkligen folkloriken. Jag kan se att det bara är en OK film, men jag tilltalas ändå rejält av filmen.

Dungeon Siege: In the Name of the King: Uwe Boll. Jag skulle säga att detta är kalkonernas kalkon. Inget är rätt rent filmatiskt... och jag älskar filmen. Jag skrattar rakt igenom den och jag skrattar ännu mer när jag ser skådespelarna tala om filmen.

Bloodrayne: även den en Uwe Boll-film. Folk tycker den är skitkass, men jag tycker det är en helt OK rulle.

En riddares historia: Jag fullkomligt älskar den här filmen med alla skådespelarinsatser och sina sköna anakronismer blandat med riktiga företeelser.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,725
Jag gillar också Michael Bays Transformersfilmer, överlag. OK, tvåan är crap, och The Last Knight var heller inte så bra. Men ettan, trean och fyran gillade jag ändå. Och till skillnad från många gamla transformers-fans gillar jag faktiskt Bay-designerna. Jag gillar det plottriga och det lite mer utomjordiska.
Jag vill minnas att åtminstone den första av dessa filmer blev rätt bra bemött när den släpptes och att det är först senare som folk klassat den som dålig. Själv har jag inte sett filmerna, men är rätt sugen på att ta ett maraton framöver!
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
585
Jag såg The Hateful Eight med ett stort gäng filmintresserade och samtliga, utom jag, var helt överens om att filmen var på tok för lång och för tok för utdraget seg och att det var Tarantinos sämsta. Jag däremot var stormförtjust och det är fortfarande min största Tarantino-favorit och jag har sett om den ett flertal gånger. Det är ett jäkla konstverk! Så trollbindande att f.d. akademiledamoten Klas Östergren tar upp den bland alla sina betraktelser om snö i sin bok Renegater.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,725
Nu fanns det ingen speciell ranking här på vad exakt det betyder med "andra ogillar", men just The Last Jedi har nog mer en högljudd minoritet som ogillar den, än att faktiskt är generellt sätt ogillad. 7/10 på IMDB liksom. På Youtube på Twitter hatar man den såklart, men de är som sagt nog mer än väldigt högljudd, relativt liten grupp som bestämt sig för att filmen är djävulens utsände.
Så kan det absolut vara. Filmen verkar ha retat gallfeber på många som tillhör den politiska högerfalangen av någon anledning, och de brukar ju vara ganska högljudda med vad de inte tycker om.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
585
Kom genast att tänka på en till: jag gillar verkligen den fjärde Pirates-filmen On Stranger Tides. Den fick väl inget supermottagande och jag har sett flera filmkanaler på YouTube hävda att den är ett stort misslyckande. Femte filmen var på flera sätt katastrofal och en miserabel Johnny Depp gjorde ouppsåtligt usel parodi på en rollfigur som till en början var det mest underhållande som nånsin gått i ett par stövlar. Någon borde ha tagit honom i kragen. Ännu hellre hade filmen aldrig gjorts. Men i den fjärde filmen tycker jag att Jack Sparrow fortfarande har kvar tillräckligt med skärpa och nykter blick för att inte falla över i femte filmens vedervärdiga helvetshål, och jag föredrar den fristående storyn framför den uppsvällda tredje filmen som tvunget skulle göra en erkänt improviserad och överdrivet allvarsam episk seriefinal av det hela.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,358
Location
Helsingborg
What? Det är ju en maxbetygfilm, gillar inte folk den?
En riddares historia är på gränsen att få vara med i tråden, ska väl erkännas. 6.9 på imdb, men hade fel marknadsföring så folk trodde att det var en seriös riddarfilm. Synd att inga av de andra filmerna jag sett med Brian Helgeland varit ens i närheten.
 
Top