Nekromanti Kontroversiella rollspel

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
RasmusL;n203773 said:
...och då menar jag inte bara "motiv", jag menar att förhållningssättet till och syftet med de problematiska elementen tydligt måste tas upp i produkten.

Det måste det ju inte. Uppenbarligen inte. Men du vill gärna att det görs. Jag bryr mig inte lika mycket, rasism och sexism kan förekomma t.ex. bara för att det är historiskt korrekt, eller tillför en konflikt i spelvärlden. Har inget speciellt behov av att författaren skriver mig på näsan om varför han lagt in sånna element.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Kalil;n203776 said:
Det måste det ju inte. Uppenbarligen inte. Men du vill gärna att det görs. Jag bryr mig inte lika mycket, rasism och sexism kan förekomma t.ex. bara för att det är historiskt korrekt, eller tillför en konflikt i spelvärlden. Har inget speciellt behov av att författaren skriver mig på näsan om varför han lagt in sånna element.
För att jag ska tycka att det är OK så måste det.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
...även om jag blir lite smickrad av hur du överskattar mitt storhetsvansinne ;)

Hörom! Rasmus har utfärdat ett dekret!
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
RasmusL;n203773 said:
...och då menar jag inte bara "motiv", jag menar att förhållningssättet till och syftet med de problematiska elementen tydligt måste tas upp i produkten.
Själv föredrar jag "show, not tell" i de sammanhangen.

Några exempel på spel som jag gillar hur de har hanterat det.
En av de mest kompetenta signaturpersonerna i Noir är en kvinnlig kriminalinspektör, det är en jämn fördelning mellan män och kvinnor på ätteöverhuvudena, osv. I En Garde ges förslag på sätt att dämpa eller skippa sexismen i settingen. More than Human ger vissa hänvisningar till sexism i sin Chicago-setting, som att en kvinna förlorade presidentvalet eftersom USA inte var redo för en kvinnlig president. More than human har en bred spridning på exempelfigurer, bilder, men jag kan inte påminna mig om en enda "tydligt måste tas upp" pekpinne.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Lukas;n203617 said:
Mina favorit buggar i systemet är nog det faktum att man kan börja spelet utan analöppning efter som det är möjligt att slå fram att den helt saknar omkrets.

Hahahhahaha!!!! Spelet börjar med rollpersonen i fruktansvärda plågor, finns det någon trollformel som kan rädda honom?

Finns det även tabeller för näsborrarnas omkrets? Kunde påverka syreupptagning och så tänker jag mig. Analomkrets känns mindre viktigt att veta.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Fridigern;n203789 said:
Analomkrets känns mindre viktigt att veta.
Hur ska du annars veta om du kan smuggla ut den knytnävsstora diamanten genom att trycka upp den i röven?

Handomkrets och fotomkrets tas upp. Dock inget om näsborrar.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
För att sammanfatta lite om vad som sagts hittills:

MYFAROG - extrem sexism och rasism både i världen och reglerna. Reglerna är i princip ospelbara utan hård moddning. Ganska okänt utanför hobbyn
FATAL - sexism och rasism i världen. Reglerna ospelbara. Ganska okänt utanför hobbyn.
RaHoWa - extrem rasism i världen. Hur känt det är är svårt att bedöma.
Busty Barbarian Bimbos - sexism i världen och reglerna. Okänt utanför hobbyn, ganska okänt inom hobbyn.

KULT - kontroversiell värld utifrån religiösa aspekter. Rätt känt både innanför och utanför hobbyn.
Lamentations of the flame Princess

Playelf - ?

Ymir --> Jeepforms scenarier skulle jag gärna få en lite närmare beskrivning av om det går. Samma sak med LotFP. Varför är de problematiska? Jag känner inte till dem sedan innan.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Varför har ingen tagit upp Macho Women with Guns? Sjukt sexistiskt ju. Man kan inte ens spela man! Dom är så usla både fysiskt och mentalt att dom beskrivs som monster på koboldnivå!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Kalil;n203803 said:
Varför har ingen tagit upp Macho Women with Guns? Sjukt sexistiskt ju. Man kan inte ens spela man! Dom är så usla både fysiskt och mentalt att dom beskrivs som monster på koboldnivå!
För att det är mer uppenbart satir och därför inte särskilt kontroversiellt?
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Rymdhamster;n203807 said:
För att det är mer uppenbart satir och därför inte särskilt kontroversiellt?

Mer uppenbart satir än mitt inlägg? Trots upprepade utropstecken!?!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Khan;n203796 said:
För att sammanfatta lite om vad som sagts hittills:

MYFAROG - extrem sexism och rasism både i världen och reglerna. Reglerna är i princip ospelbara utan hård moddning. Ganska okänt utanför hobbyn
FATAL - sexism och rasism i världen. Reglerna ospelbara. Ganska okänt utanför hobbyn.
RaHoWa - extrem rasism i världen. Hur känt det är är svårt att bedöma.
Busty Barbarian Bimbos - sexism i världen och reglerna. Okänt utanför hobbyn, ganska okänt inom hobbyn.

KULT - kontroversiell värld utifrån religiösa aspekter. Rätt känt både innanför och utanför hobbyn.
Lamentations of the flame Princess

Playelf - ?

Ymir --> Jeepforms scenarier skulle jag gärna få en lite närmare beskrivning av om det går. Samma sak med LotFP. Varför är de problematiska? Jag känner inte till dem sedan innan.

Jeepform sysslar med en nisch-form av Fastaval-style scenarion (dvs mindre lajvscenarion med mycket begränsad rekvisita som passar bra att spela hemma i vardagsrummet eller liknande utrymme) med ett uttalat fokus på att jaga bleed. Sidan är inte särskilt uppdaterad men du kan hitta flera scenarion där iaf:

http://jeepen.org/

Bland spelen hittas:

Fat man down - Stigmatisering av överviktiga. Exempel: Den spelare som spelledaren upplever vara tjockast får spela The Fat Man
Gang Rape - Simluering av mentalitet vid gruppvåldtäkt. Exempel: Ingående beskrivningar av karaktärernas känslor i situationen från ett "jag känner"-perspektiv.
Summer Lovin' - One night stands, skryt om sex. Exempel: Spelarna som spelar karaktärer som har sex sitter på stolar mitt emot varandra, händerna på varandras knän och turas om att berätta vad deras karaktärer gör, känner och tänker.
Drunk - Alkoholism. Exempel: Spelarna turas om att spela Fyllot som ligger och super ihjäl sig på en offentlig toalett samtidigt som hen minns tillbaka till sitt liv.
osv osv

Alla spel är inte direkt super-problematiska och gräver ner sig i mörker (Summer Lovin' exempelvis upplever jag vara ett positivt, om än skämmigt, spel) men nog är de kontroversiella alltid!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Sen finns ju pärlor som Fanfic som går ut på att grafiskt hitta på och beskriva fanfiction-sex. Inte per definition problematiskt men kontroversiellt absolut!

Kill Puppies for Satan och Poison'd av Vincent Baker har jag inte testat eller läst men de ligger hemma.

Bacanal hette spelet om sex och dekadens när gudarna kommer ner och härjar va? Har läst det men lyckades ej spela.

Sedan finns det ju en väldig massa lajv i Nordic larp-traditionen som är jävligt kontroversiella :)
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Vad det gäller Jeepforms spel - det enda jag kan uppleva som problematiskt med de spelen är att de inte egentligen ändrar på någonting. De försöker problematisera runt övervikt och våldtäkt, men det är aldrig de som faktiskt utsatts som får lov att "komma undan", eller de som aldrig haft problem som blir utsatta för det som spelen försöker simulera.

Lamentations of the Flame Princess är egentligen inte mer problematiskt än något annat rollspel om en inte tar med Zak S och James Edward Raggi IVs attityder i beräkningarna. All kritik som riktas mot deras produkter slås bort med att de som kritiserar inte förstår vad de pratar om, vilket ärligt talat är en rätt vanlig reaktion. Zak S brukar köra med att man inte är sexpositiv om man inte gillar hans grejer.

Sedan har Raggi också uttalat i Fuck for Satan att han skrivit den modulen enbart för att provocera, eftersom han tycker att kreativiteten inom rollspelshobbyn blivit omskuren på grund av "politisk korrekthet". Jag tolkar av de kommentarer jag läst att det handlar om att Raggi inte vill bli kritiserad. Lite som Desborough som anser att kritik mot hans alster är att begränsa hans kreativa frihet, vilket man kan läsa om i det i mitt tycke vidriga porrkortspelet Hentacle.

För att förtydliga ytterligare - jag kritiserar aldrig något jag själv inte läst eller spelat, vilket för mig har lett till att jag knatat igenom diverse motbjudande alster, sett en hel del YouTube-videos med Thunderf00t som jag önskar att jag kunde skura bort ifrån hjärnan och - ja - spelat tentakelporrkortspel som rent ut sagt varit mer våldtäktsporr än tentakelporr. I mitt tycke är det dock viktigt att ta del av det man kritiserar innan man kritiserar det och det kostar ibland på.

EDIT: Vill tillägga att anledningen till att jag tar upp Raggi, Zak S och Desborough beror på att Khan frågade om varför LotFP togs upp. Vill också poängtera att jag inte tillskriver Raggi, Zak S eller Desborough några åsikter som de själva inte uttalat vid något tillfälle.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Zire;n203760 said:
Hur är det, orsakade Playelf någon kontrovers på sin tid?
Jag tror inte att Playelf någonsin tryckts så jag ser det mer som ett hobbyprojekt än ett utgivet rollspel.
Dessutom finns det ingen som kan ta spelet på allvar, ta t.ex. en titt på monsterna:

Gorgonzola
Gorgonzilla
Lerkruka
Skvuddudutt
Mördarkanin
Köttätande lök
Kreosot
Draconis Dementis
 

St Germain

Veteran
Joined
26 Sep 2016
Messages
14
Ska man börja ta upp spel som mest är kontroversiella på grund av kreatörerna så måste ju Fate, allt Vincent Baker gjort, allt Ron Edwards rört vid och en massa föer spel/personer nämnas.
Eller typ allt det står riotminds på.

Det känns som att det är skillnad på spel med en liten kontrovers runt (d&d5e tex) eller spel som vi enbart känner till namnet (eller nämns i samband med) på för att kontroversen existerar. Som FATAL.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Tsianphiel;n203852 said:
Vad det gäller Jeepforms spel - det enda jag kan uppleva som problematiskt med de spelen är att de inte egentligen ändrar på någonting. De försöker problematisera runt övervikt och våldtäkt, men det är aldrig de som faktiskt utsatts som får lov att "komma undan", eller de som aldrig haft problem som blir utsatta för det som spelen försöker simulera.
Mm, det är genomgående väldigt statiska historier vilket gör att tyckte att några av de jag spelat, utöver det problematiska i att presentera en färdig mall för offer och förövare som är oruckbar, blev lite träliga och överdrivet styrda, ffa The Journey som inte gav mig särskilt mycket glädje (medspelarna älskade det dock ovillkorligt så det är kanske mig det är fel på...).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
På det ämnet: Trygg Torkel har jag inte spelat men jag har läst om det på ett par ställen som varandes ett rollspel helt (?) utan valmöjligheter för spelarna? Är det kontroversiellt i den bemärkelse tråden hanterar?
 
Top