Nekromanti Kontroversiella rollspel

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Vad finns det för kontroversiella rollspel och varför är just de spelen kontroversiella?

Tråden är tänkt som allmänbildande och förklarande för oss ungdomar som inte har koll på alla förkortningar de erfarna spelarna slänger sig med hejvilt. Jag har sett både RaHoW och FATAL figurera här och där som spel man ska akta sig för, men jag kan inte hitta några bra förklaringar på varför. Finns det fler?

MYFAROG finns det en riktigt bra tråd om redan (tack, chrull), men finns det någon som kan tänka sig att förklara vad det finns för fler spel som spelar på fel sida av vad som är okej?
 

St Germain

Veteran
Joined
26 Sep 2016
Messages
14
RaHoWa står ju för Racial Holy War, du kan gissa dig fram till resten.

FATAL är värdelöst dravel och är enbart bekant för tabeller som penislängs, maximal analöppningsomkrets och liknande.

Black Tokyo är ett tentacle/bdsm hentaispel (d20
Modern) med regler för... det mesta som behövs för genren i fråga.

Zettai Redo är "made just for those who like Devil Girls, Non-Human Girls, and Tentacles!!"

Det finns garanterat fler, men ärligt talat är de sällan meningsfullt att prata om ens de här "höjdarna"
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,834
Location
Stockholm
RaHoWa (Racial Holy War) är ett white supremacy-rollspel. Varför det är dåligt torde framgå av föregående mening.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Jag kan svara för FATAL, för det har jag faktiskt läst ganska mycket av.

1) Det hävdar att det är otroligt historiskt korrekt, och utspelar sig i Europa under medeltiden. Men Afrika och Asien existerar inte, vilket eventuellt borde påverka världsläget en smula. (Det är inte speciellt viktigt -- jag tycker bara att det är intressant.)

2) Det är fixerat vid onödiga sexuella detaljer, som storleken på rollpersonens bröstvårtor och könsorgan.

3) Det tar upp våldtäkt lite* mer än vad som är nödvändigt eller rimligt.

*okej, mycket.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Busty Barbarian Bimbos är ett spel om bimbos, shopping och att slåss i högklackat och med så lite kläder som möjligt. Det använder "the SLUT engine", som kommer av grundegenskaperna Slap, Legs, Uhm och Tits (används för våld, fysiska ansträngningar, mentala ansträngningar respektive utseende).

Jag är inte helt säker på att det är satir. Skaparen säger att det är det, men om det är det så är det rätt kass sådan.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,834
Location
Stockholm
4) Illustratören/-erna har aldrig sett en oomskuren penis.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Eftersom MYFAROG nämns kan vi kosta på oss att till och med länka till tråden: https://www.rollspel.nu/threads/628...åliga. Nazipropaganda i form av ett rollspel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Gurgeh;n203592 said:
Jag kan svara för FATAL, för det har jag faktiskt läst ganska mycket av.
2) Det är fixerat vid onödiga sexuella detaljer, som storleken på rollpersonens bröstvårtor och könsorgan.

3) Det tar upp våldtäkt lite* mer än vad som är nödvändigt eller rimligt.

*okej, mycket.
Jag har läst ganska mycket av FATAL jag med, och jag är nog inte riktigt beredd att hålla med dig.

Folk drar ständigt upp analomkrets, penislängd och våldtäkter, men grejen med FATAL är att det är fixerat vid ALLA detaljer. Inklusive sånt. Spelet är för fasiken tusen sidor långt (976) och då innehåller det oerhört lite faktiskt världsbeskrivning vad jag kunde hitta. Vi snackar alltså tusen sidor med regler och tabeller om ALLT. Och ja, allt inkluderar i det här fallet analomkrets och våldtäkt. Det är ett försök till någon slags totalsimulation. Baserad helt och fullt på författarens väldigt fördomsfulla, väldigt sunkiga samt väldigt obildade världsåskådning.

Nu var det ett par år sedan jag läste FATAL (ack vart tog all den fritid jag en gång hade vägen? Om jag bara fått behålla den men samtidigt fått dessa dagars lön =) men om jag mins rätt tog våldtäkt upp två av dessa tusen sidor. Och då ingick det ganska mycket om straffen för våldtäkt hos de olika folkslagen. Sen håller jag absolut med om att även två sidor är mer än vad som är nödvändigt. Men jag tycker att folk tenderar att tappa proportionerna lite när de talar om det här spelet.

När det kom till troll vill jag minnas att straffet var att offret fick sparka förövaren i skrevet så hårt och så många gånger som offret ville.

Troll? Skulle det inte vara historiskt korrekt (förutom det där med Afrika och Asien då)? Nja... spelet är jäkligt motsägelsefullt rakt igenom vad gäller det där. Det refererar gladeligen till att "så här var det faktiskt på medeltiden, så det så!" samtidigt som det också hävdar att det är fantasy och blandar in troll, dvärgar och änglar och allt möjligt. Jag vill också minnas att spelet valt att plocka bort eller i vart fall minimera kristendomen och istället lyfta fram hednatro. Men det är samtidigt väldigt viktigt att saker ska vara historiskt korrekt. Motsägelsefullt, var ordet.

Folk verkar väldigt mycket ha hackat upp sig på att FATAL skulle fokusera på våldtäkt och sex, men det är faktiskt att måla upp en ganska orättvis bild av spelet. Det har nämligen dessutom fullkomligt horribla regler överlag som kan få vilken OSR-fantast som helst att gråtande krypa ihop i ett hörn, rivandes sitt eget skinn för att komma undan från det.

Det finns så mycket som är så otroligt vedervärdigt och dumt med det här spelet. Det är synd att folk bara fokuserar på några enstaka aspekter av denna trafikolycka.

FATAL är helt enkelt ett väldigt dåligt spel på typ alla punkter.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Det var betydligt längre sedan jag läste det, men var det verkligen så detaljerat på alla områden? Jag vet att det finns regler för att räkna ut längden på rollpersonens penis, men fanns det även det för att räkna ut längden på deras armar, fingrar, näsor och andra kroppsdelar? Vad jag minns var det extremt detaljistiskt och ännu mer extremt detaljistiskt när det gällde könsdelar.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Även om spelet i sig inte var så värst kontroversiellt (blev ganska sågat när det begav sig) så var iaf. skaparen Mykal Lakhim (om jag minns rätt) minst sagt kontroversiell på både de gamla White Wolf forumen och rpg.net (och säkert flera som jag inte frekventerar).

Han (Mykal) gjorde ett spel som var Vampire (välj din utgåva) med serienumret ganska taskigt bortfilat och hävdade bortom all reda och sans att det han gjort var helt unikt. Det ledde till många hårda ord och flammande trådar på olika forum.

Spelet? Vampire:Undeath. Bara att googla och ta del av kontroversen...

Cog.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
anth;n203599 said:
Ett dåligt rollspel är inte automatiskt kontroversiellt, men ett kontroversiellt rollspel är nästan per definition dåligt.
Med det sagt är alltså inte alla spel på den här listan kontroversiella, men de flesta kontroversiella spelen finns på listan:
https://wiki.rpg.net/index.php/Worst_RPGs_ever
Ooh, där fanns en hel del underhållande läsning! Jag måste nog basera en SLP på Darrick Dishaw. :D
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Zoth-Ya;n203604 said:
En god poäng - frågan är väl i vems ögon det ska räknas som kontroversiellt?

Det anth skriver:

anth;n203599 said:
Ett dåligt rollspel är inte automatiskt kontroversiellt, men ett kontroversiellt rollspel är nästan per definition dåligt.
Med det sagt är alltså inte alla spel på den här listan kontroversiella, men de flesta kontroversiella spelen finns på listan:
https://wiki.rpg.net/index.php/Worst_RPGs_ever
...är väl snarare en effekt av att vi _inom_ rollspels-subkulturen har andra referensramar. Det finns en större beredskap för att acceptera ett spel som bra, om det klarar av att balansera kontroversiella inslag väl. Jag menar, vi har hela diskussionen om "raser" som term bör användas och vad den i så fall bör förstås implicera (den diskussionen har vi ju haft). Redan där finns ju en viss schism mellan "oss och dem" - och sen har vi förstås hela diskussionen om glorifiering av våld.

Det är nog sant att för rollspelare i gemen, sammanfaller "kontroversiellt" med "dåligt", just på grund av våra synsätt. Men det är nog långt ifrån sant i bredare kretsar. (Nån gräns finns ju så klart. Jag tror inte MYFAROGs uppenbara rasideologi hade gått hem även om spelet vore bättre - men det hade funnits fler rollspelare som varit beredda att acceptera det...)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Gurgeh;n203600 said:
Det var betydligt längre sedan jag läste det, men var det verkligen så detaljerat på alla områden? Jag vet att det finns regler för att räkna ut längden på rollpersonens penis, men fanns det även det för att räkna ut längden på deras armar, fingrar, näsor och andra kroppsdelar? Vad jag minns var det extremt detaljistiskt och ännu mer extremt detaljistiskt när det gällde könsdelar.
Det har en tabell för proportionerna av olika kroppsdelar som en funktion av kroppslängden, vilket inkluderar underarm, överarm, fotlängd, handlängd etc.

De har sen en separat tabell där du räknar ut hur långt du faktiskt kan nå med en hand (armlängd + torsons halva bredd).

22 olika hårtyper, med justeringar för kön, folkslag och ålder, samt hur hårtypen påverkar "facial charisma". Detta avgör alltså bara typen av hår, inte hårlängd eller färg som har egna tabeller. Frisyr verkar vara valfritt.

En tabell med 19 olika resultat för att avgöra vilken typ av syn man har (närsynt/långsynt/normal syn).

En lång tabell över "facial features" med tillhörande troliga "personlighetsdrag". Har man stora öron är man tydligen med största sannolikhet korkad. Har man gulnade tänder är man nog elak.

De har faktiuskt med ett "1 på miljonenslag" för att se om ens karaktär är en "freak of nature" (Alltså bokstavligt talat 1 på en 1T1000000, slås med 6T10).

Huvudomkrets anges som viktig för att avgöra om hjälmar passar.

För att anknyta till sexbiten så har vi även regler för graviditet, missfall, barnafödande (med olika konsekvenser under födseln) och så klart regler för att slå fram stats för ugnen baserat på föräldrarnas stats.

Detta är bara ett litet, litet urval av alla härliga (jag använder order sarkastiskt) tabeller jag ögnat igenom så här långt, och då har vi bara kommit till sidan 57. Vi har över 900 sidor kvar av den här skiten!
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Rymdhamster;n203607 said:
En lång tabell över "facial features" med tillhörande troliga "personlighetsdrag". Har man stora öron är man tydligen med största sannolikhet korkad. Har man gulnade tänder är man nog elak.
Eftersom det står "presumed characteristics" så skulle man kunna tolka det som vanliga fördomar i världen runt personer som har draget.

Men den snälla tolkningen behöver inte vara rätt, då t.ex. slumptabellen över sexuell läggning modifieras på styrka (och för kvinnor även bröststorleken).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Rymdhamster;n203607 said:
...så klart regler för att slå fram stats för ugnen baserat på föräldrarnas stats.
Jag antar att du menar bullen i ugnen och inte själva ugnen. ????
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Lupus Maximus;n203609 said:
Eftersom det står "presumed characteristics" så skulle man kunna tolka det som vanliga fördomar i världen runt personer som har draget.

Men den snälla tolkningen behöver inte vara rätt, då t.ex. slumptabellen över sexuell läggning modifieras på styrka (och för kvinnor även bröststorleken).
Absolut, jag satt och grunnade ett tag på just det du säger. Det var beskrivningen "the following table provide popular observations" som dock fck mig att till slut skriva som jag skrev.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Finns det något som tyder på att något av spelen skall vara skrivet för att medvetet provocera? BBB är satir (eller), Violence https://en.wikipedia.org/wiki/Violence_(role-playing_game) likaså. Vad har skaparen/skaparna av FATAL sagt om det? Är det menat som ironi/skämt/satir/trams?

Jag vet inte om de tänkte sig att Kult skulle provocera oss avtrubbade nordbor, utan mer att det var coolt. Men det var ju helt mer kontroversiellt än vad som funnits på marknaden tidigare. Måste dubbelkolla i Finna dolda ting för att se vad som sades om Kult...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Rymdhamster;n203607 said:
Det har en tabell för proportionerna av olika kroppsdelar som en funktion av kroppslängden, vilket inkluderar underarm, överarm, fotlängd, handlängd etc.

De har sen en separat tabell där du räknar ut hur långt du faktiskt kan nå med en hand (armlängd + torsons halva bredd).

22 olika hårtyper, med justeringar för kön, folkslag och ålder, samt hur hårtypen påverkar "facial charisma". Detta avgör alltså bara typen av hår, inte hårlängd eller färg som har egna tabeller. Frisyr verkar vara valfritt.

En tabell med 19 olika resultat för att avgöra vilken typ av syn man har (närsynt/långsynt/normal syn).

En lång tabell över "facial features" med tillhörande troliga "personlighetsdrag". Har man stora öron är man tydligen med största sannolikhet korkad. Har man gulnade tänder är man nog elak.

De har faktiuskt med ett "1 på miljonenslag" för att se om ens karaktär är en "freak of nature" (Alltså bokstavligt talat 1 på en 1T1000000, slås med 6T10).

Huvudomkrets anges som viktig för att avgöra om hjälmar passar.

För att anknyta till sexbiten så har vi även regler för graviditet, missfall, barnafödande (med olika konsekvenser under födseln) och så klart regler för att slå fram stats för ugnen baserat på föräldrarnas stats.

Detta är bara ett litet, litet urval av alla härliga (jag använder order sarkastiskt) tabeller jag ögnat igenom så här långt, och då har vi bara kommit till sidan 57. Vi har över 900 sidor kvar av den här skiten!
Jag har uppenbarligen förträngt en hel del av det här spelet.

Lika bra det. :)
 
Top