Nekromanti Kontroversiella rollspel

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Ymir;n203652 said:
Att det hittils inte väckt någon kontrovers på svenska forum säger förmodligen en del om hur under radarn det är, men jag minns att Tsianphiel ville ha en tråd om dess upplevt problematiska attityd någon gång, och det ser jag fram emot. Lamentations förtjänar en närmare analys.
Nej, jag använde LotFP som ett exempel. Jag behöver inte diskutera innehållet i Fuck for Satan eller Lamentations, jag vet redan vad jag tycker om det (att rollspelet är förbaskat bra regelmässigt men att Raggi och diverse skribenter som skriver till det lider av provokationssjuka i hopp om att någon skall bli arg på dem...).
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Tsianphiel;n203687 said:
Jag gör ett antagande att du vänder dig till mig eftersom du citerar mig.
Inte så mycket enbart till dig som jag tänkte att det kunde vara intressant att höra om MYFAROG: FATAL är ju ökänt i rollspelsvärlden i USA och Europa. Myfarog är lite mer... Det norska indie-nazist-rollspelet.

Helt ärligt vet jag inte vilket som är värst, men jag tycker MYFAROG förtjänar att nämnas iallafall om man ska börja rabbla heltokiga spelvärldar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Khan;n203614 said:
Finns det något som tyder på att något av spelen skall vara skrivet för att medvetet provocera? BBB är satir (eller), Violence https://en.wikipedia.org/wiki/Violence_(role-playing_game) likaså. Vad har skaparen/skaparna av FATAL sagt om det? Är det menat som ironi/skämt/satir/trams?

Jag vet inte om de tänkte sig att Kult skulle provocera oss avtrubbade nordbor, utan mer att det var coolt. Men det var ju helt mer kontroversiellt än vad som funnits på marknaden tidigare. Måste dubbelkolla i Finna dolda ting för att se vad som sades om Kult...
Det finns givetvis ett litet antal rollspel som medvetet är provocerande. t.ex. det du länkade till och flera av äventyren till LotFP (även om själva LotFP inte direkt är skrivet för att provocera).
Men FATAL, MAFAROG, RaHoWa är inte det, ungefär på samma sätt som att ingen av våra riksdagsledamöter medvetet trollar oss med deras åsikter även om man kan tycka att deras åsikter är idiotiska.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
MandaWall;n203669 said:
Jag förstår inte varför folk måste sätta stämplar på saker. Som att be nämna något "kontroversiellt" bara för att det är nåt du själv inte gillar? Är folk så jätte rädda för andras åsikerter att man måste stämtpla saker för att få folk att inte läsa dem?=
Är folk så rädda förandras åsikter att de måste låsa in andras åsikter i en fängelse cell av rädsla för att få behöva axceptera andras åsikter?
MODERERING
Jag vill påminna om att vi fortfarande har nedanstående regel. Om du inte tycker att det är intressant att diskutera ämnet, låt då bli det och låt de som är intresserade göra det utan inblandning. (Sedan tror jag att samtliga spel som nämnts fått många fler läsare just för att de är kontroversiella.)


4. Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Det finns ingen ursäkt att spela MYFAROG. Mannen brände ned en stavkyrka från tolvhundratalet. Det här handlar inte om höger eller vänster eller pk eller kränkta vita män. Mannen brände ned en stavkyrka. Förstår du inte den gränsdragningen har du fan inte i hobbyn att göra.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Har aldrig kollat på MYFAROG eller RaHoWa, och har svårt att tänka mig att jag någonsin kommer att göra det. Men det låter som om åsikterna i dem är bra mycket värre än i FATAL.

När det gäller FATAL, om man skulle städa ur alla problematiska åsikter och märkliga tolkningar av historieböcker, så ha man fortfarande ett regelsystem med 20 grundegenskaper så slås fram med 4D100/2-1 och en massa sekundära värden, och i starkt behov av att byggas om även om man skulle gilla den detaljismnivån. Skulle man fixa till systemet, så har man fortfarande en regelbok med en massa väldigt tveksamma åsikter. Så även om en del åsikter man kan läsa om det är felaktig andrahandsinformation, så har FATAL helt klart förtjänat sin plats bland de ökända.

Det finns en hel del rollspel som har en sexistisk och rasistisk setting (Western, En Garde, Noir för att nämna några svenska exempel), det var en crowd-funder på Chronicle of Gor för ett tag sedan (vilket jag skulle räkna som fetish/kink-setting), samt att Conan lär hamna under kategorin med hyfsad sexistisk setting. Att spela i en setting som innehåller sådana element är helt klart inte i allas smak, men att settingen har sådana element behöver inte betyda att spelen representerar åsikterna.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Lupus Maximus: Min kanske felaktiga uppfattning är att nästan alla rollspel utspelar sig i en värld som är sexistisk, rasistisk eller rent obehaglig på ett eller annat sätt. Så jag håller verkligen med dig om att bara för att spelet utspelar sig i en sådan värld så representerar inte spelen de åsikterna.

Med det sagt så är det helt klart så att tex MYFAROG tycks mer skriven som en illa dold politisk bok om den "rätta" ideologin samt att vara ett bildningsredskap för indoktrination av nya nazister. Skulle inte ta i rollspel som MYFAROG eller FATAL med skyddshandskar.

Detta då jag annars gillar världar med många kulturella konflikter och andra sociala problem men där författaren inte mördar folk och förstör kulturskatter på fritiden. Tråkigt att VV fått så mycket fritid som han tycks ha, han borde sitta inspärrad mycket längre.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Peter;n203719 said:
Det finns ingen ursäkt att spela MYFAROG. Mannen brände ned en stavkyrka från tolvhundratalet. Det här handlar inte om höger eller vänster eller pk eller kränkta vita män. Mannen brände ned en stavkyrka. Förstår du inte den gränsdragningen har du fan inte i hobbyn att göra.
Jag kan tycka att en persons verk kan vara både intressant och bra oavsett vad hen har gjort eller inte gjort i övrigt. Det är betydligt viktigare att se på innehållet i det material man konsumerar och göra sig medveten om vilken agenda det följer.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Dazumal;n203728 said:
Jag kan tycka att en persons verk kan vara både intressant och bra oavsett vad hen har gjort eller inte gjort i övrigt. Det är betydligt viktigare att se på innehållet i det material man konsumerar och göra sig medveten om vilken agenda det följer.
Allt det där är rimligt och resonligt, och jag håller med i princip. Och jag förstår också i princip att det är värre att han mördat någon. Min reaktion är inte resonlig eller ens särskilt rationell - den är personlig. Samma (i större skala) med isis illdåd i Nimrud och Palmyra.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
MODERERING

Här diskuterar vi rollspel, och inte spelskaparnas person, och framför allt så riktar vi inte personlig kritik mot de som gillar ett spel, oavsett vilket spel det är. Peter får därför ta en paus från forumet i 48 timmar.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Lupus Maximus;n203721 said:
Det finns en hel del rollspel som har en sexistisk och rasistisk setting (Western, En Garde, Noir för att nämna några svenska exempel),
Jag har alltid funderat på det där. Vad är en rasistisk setting och vad är en rasistisk värld?
För mig är MYFAROG en rasistisk setting. Där kan svarta inte komma till himlen för de är fula och dumma.
I Noir är världen rasistisk för att Staten är rasistisk. Det finns inget i regelsystemet som indikerar att Hrager är mindre värda eller har sämre stats än "standard"-människorna.

Det känns som om det behövs två olika beskrivningar/ord här.
Att spela i en värld som befolkas av rasister är intressant, det ger en grogrund till konflikt och intressant rollspel.

Att spela i en spelvärld som i sin design är rasistisk (alla svarta har -4 i intelligens för de är korkade) är mindre lockande.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Mundo;n203747 said:
Jag har alltid funderat på det där. Vad är en rasistisk setting och vad är en rasistisk värld?
För mig är MYFAROG en rasistisk setting. Där kan svarta inte komma till himlen för de är fula och dumma.
I Noir är världen rasistisk för att Staten är rasistisk. Det finns inget i regelsystemet som indikerar att Hrager är mindre värda eller har sämre stats än "standard"-människorna.

Det känns som om det behövs två olika beskrivningar/ord här.
Att spela i en värld som befolkas av rasister är intressant, det ger en grogrund till konflikt och intressant rollspel.

Att spela i en spelvärld som i sin design är rasistisk (alla svarta har -4 i intelligens för de är korkade) är mindre lockande.

Det är ju en jäkla skillnad på ett spel som presenterar en historisk eller fiktiv värld där rasism/sexism är ett beklagansvärt faktum och kan problematiseras (jag upplever att Western, Call of Cthulhu osv faller i den kategorin) och ett spel som driver en rasistisk/sexistisk agenda (jag upplever att exempelvis MYFAROG faller den senare kategorin). Kan inte uttala mig om Noir då jag var sig läst eller spelat det.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Kalil;n203751 said:
Det är ju en jäkla skillnad på ett spel som presenterar en historisk eller fiktiv värld där rasism/sexism är ett beklagansvärt faktum och kan problematiseras (jag upplever att Western, Call of Cthulhu osv faller i den kategorin) och ett spel som driver en rasistisk/sexistisk agenda (jag upplever att exempelvis MYFAROG faller den senare kategorin). Kan inte uttala mig om Noir då jag var sig läst eller spelat det.
Ja, och det är därför jag har ett behov av två olika ord.
Kan man kalla det ena en rasistisk setting (dvs, en setting där system, känsla och karaktärer i världen är rasistiska)
medan det andra är en rasistisk värld (dvs där karaktärer i världen är/kan vara rasistiska)
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
943
Location
Uppsala
Mundo said:
Kan man kalla det ena en rasistisk setting (dvs, en setting där system, känsla och karaktärer i världen är rasistiska)
medan det andra är en rasistisk värld (dvs där karaktärer i världen är/kan vara rasistiska)
Fast värld och setting är väl nästan samma sak eller?

Antingen så är väl spelet i säg rasistiskt eller så skildrar spelets världen/setting rasism.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Mundo;n203754 said:
Ja, och det är därför jag har ett behov av två olika ord.
Kan man kalla det ena en rasistisk setting (dvs, en setting där system, känsla och karaktärer i världen är rasistiska)
medan det andra är en rasistisk värld (dvs där karaktärer i världen är/kan vara rasistiska)
Jag skulle skilja på det genom att i det ena fallet säga att _spelet_ är rasistiskt och i det andra är det settingen/världen som är rasistisk, då värld och setting är synonymer för mig (eller kanske snarare att det ena är en översättning av det andra; setting på engelska, värld eller spelvärld på svenska).
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Alla rollspel jag kommit i kontakt med utspelar sig i världar med stora inbyggda konflikter i världen, och det är det som gör spelen bra! Älskar Western och rollspelen som utspelar sig i Westeros då det finns så mycket att bygga vidare på och att spela tex hjältar från förtryckta grupper inom samhället om man nu önskar. Detta tycker inte jag gör spelen sexistiska eller rasistiska eller något liknande. Men ett spel som har små rutor som antyder att det är historiskt korrekt att alla icke blonda människor är ondskefulla, giriga idioter samt att kvinnor också med verkligheten som bakgrund är bra mycket sämre än män på det mesta. Sådana spel är enligt mig ren politisk propaganda och inte enbart ett spel, och när det gäller MYFAROG så är det dessutom propaganda för en ideologi som helt enkelt önskar livet ur större delen av mänskligheten. Bläää

Det finns kontroversiella spel som inte bara är spel utan också ideologisk reklam, tex de som vissa kyrkor använder eller för den delen spel som har en tydlig feministisk infallsvinkel. Dessa spel skulle jag förmodligen inte finna jätte underhållande men de är i alla fall för politiska syften som vill gott och inte önskar livet ur folk.

Sorry för svamlet, jag har jobbat två 14 timmars nattskift på raken med minimal vila så jag förstår säkert inte själv i eftermiddag vad jag har skrivit. Nu ska jag sova, "god natt" på er och ha det gott!
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Minimoni;n203727 said:
Lupus Maximus: Min kanske felaktiga uppfattning är att nästan alla rollspel utspelar sig i en värld som är sexistisk, rasistisk eller rent obehaglig på ett eller annat sätt. Så jag håller verkligen med dig om att bara för att spelet utspelar sig i en sådan värld så representerar inte spelen de åsikterna.
Jag gillar både Star Trek TNG och Noir, vilka är på helt olika ändar av skalan på in-game-åsikter. Jag tycker det finns en rätt bra spridning av spelvärldar där i mellan.

Mundo;n203747 said:
Jag har alltid funderat på det där. Vad är en rasistisk setting och vad är en rasistisk värld?
För mig är MYFAROG en rasistisk setting. Där kan svarta inte komma till himlen för de är fula och dumma.
I Noir är världen rasistisk för att Staten är rasistisk. Det finns inget i regelsystemet som indikerar att Hrager är mindre värda eller har sämre stats än "standard"-människorna.

Det känns som om det behövs två olika beskrivningar/ord här.
Själv så har jag valt att dela upp det i termerna setting och spel; där Western, En Garde, och Noir är sexistiska och rasistiska settings men inte rasistiska och sexistiska spel. Star Trek TNG är inte en sexistisk eller rasistisk setting enligt hur jag valt att använda orden, men någon skulle kunna skriva ett sexistiskt spel för Star Trek. Men jag ser att du använder termen värld där jag använder setting. Så jag håller med om att det behövs en uppsättning mer inarbetade ord för att lättare hålla isär dem.

Att spela i en värld som befolkas av rasister är intressant, det ger en grogrund till konflikt och intressant rollspel.
Helt klart. Jag har full förståelse för att vissa t.ex. spelar rollspel för att slippa tänka på fördomar ett tag. Själv så finner jag det potentiellt intressant att t.ex. kunna spela en rollperson som kämpar på trots fördomar mot rollpersonen, eller som kanske har dem så integrerade att rollpersonen inte ens är medveten om dem (oberoende om det är för att kunna köra en "redemption arch" eller inte). Men jag har en rätt exploratistisk spelstil.

Dessutom, den verkliga Västern hade personer som t.ex. Cathay Williams.

Att spela i en spelvärld som i sin design är rasistisk (alla svarta har -4 i intelligens för de är korkade) är mindre lockande.
Eller att spela med personer som har sådana åsikter IRL...
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Rymdhamster;n203757 said:
Jag skulle skilja på det genom att i det ena fallet säga att _spelet_ är rasistiskt och i det andra är det settingen/världen som är rasistisk, då värld och setting är synonymer för mig (eller kanske snarare att det ena är en översättning av det andra; setting på engelska, värld eller spelvärld på svenska).

Ja alltså, det är klart att det går att ha med rasism/sexism/etc som ett element i spelvärlden om det görs medvetet och om författaren förhåller sig till det problematiska i detta. Jag tycker dock personligen att alla sådana val måste vara medvetet motiverade, aldrig slentrianmässigt inkastade utan eftertanke. Exempelvis rörande medvetet/slentrian upplever jag inte GoT:s sexistiska värld som något dåligt, det är författarens sexistiska sätt att skriva och beskriva som är problematiskt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
...och då menar jag inte bara "motiv", jag menar att förhållningssättet till och syftet med de problematiska elementen tydligt måste tas upp i produkten.
 
Top