Nekromanti KDE 4

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Annas använder jag Aperture ...som är the shit egentligen.. inget annat kommer ens i närheten.. fast det kostar ju några spänn....
Lite för äppligt för min smak.

låter helt OK, speciellt som om man int vill släpa med sig en dyr dator om man är på resande fot.
Eller en tung dator. Det är värt en del om man kan skippa ett kilo eller två på bagaget.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Poängen är ...

nej det är säkert en OK affärsidé...

Linspire säljer på en massa ovanliga ställen för Linux, som Walmart. Har ingen aning varför de väljer att ta betalt... Men troligen gör de det för att de behöver pengarna, och att de utvecklade en del unik teknik som inte de andra distributionerna hade (som Click n Run). Är ju iofs inte bara linspire som tar betalt (de tar 50 dollar)... fast gratis är godast.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: The Cog

Bra, då kanske jag skaffar en superbillig bärbar och testar lite varianter då...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Aperture må vara äppligt, men å andra sidan innehåller det fantastiska möjligheter för avancerade fotografer. Adobe fick ju panik när det kom och snabbproducerade kopian Lightroom... Men det kanske är overkill för de flesta... lite som att redigera semesterfilmerna i Apples Final Cut Studio och Shake (som bland annat Peter Jackson avänder för sina produktioner). :gremgrin:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: Men då faller poängen

Nja, Konqueror är mycket bättre än Explorer, även om den inte matchar Directory Opus.
Jag har ju inte testat DO, men jag måste säga att jag nog gillar xplorer mer än vad jag gillar Explorer, och Explorer mer än jag gillar Konqueror.

Standardproblem i Windows också, speciellt om man har en kamera också ansluten.
Får vara hur mycket standardproblem det vill, jag har inte haft det.

Det allmänna rådet kring Wubi brukar vara "Undvik".
Tja, det är det enda realistiska alternativet för mig i och med att jag vill testa Ubuntus kapacitet inom bl.a förmåga att köra 3d-spel (dvs, virtuabox etc faller platt), i och med att jag vare sig har möjlighet att frigöra någon av mina existerande hårddiskar eller införskaffa någon ny (dvs dualboot på annat sätt faller bort).

Om du känner till något annat sätt, meddela gärna mig. Men, tills jag vet att jag kan köra Photoshop, City of Heroes och något halvdussin favvoprogram och -spel i Linux kommer min huvudburk att fortsätta vara primärt en windowsburk. Jag kommer inte att gå över helt på ett bra tag. Jag kan rekommendera Ubuntu till de som vill ha ett lätt och smidigt interface för att surfa och ordbehandla, och Xubuntu/blackbox/Kubuntu till de som gillar att mecha med sxaker som inte är spel eller grafikprogram. För varje gång jag gör försök att gå över till Linux har Ubuntu tagit ett par steg i rätt riktning. Är Ubuntu / Kubuntu/ Xubuntu där ännu? Inte en chans.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: The Cog

Det är en av de prydliga sakerna i Linux, man har separerat fönsterhantering från programmen, så de är fristående från varandra och kan fritt bytas ut.
...vilket också har sin baksida; de leker inte alltid snällt med varandra. Drag-n-drop t.ex brukar funka lite sisådär om man blandar KDE-prylar med Gnomeprylar eller så. Och de flesta proigram skrivs trots allt antingen som rena Gnomeprogram eller som rena KDE-program. Klart man kan köra KDE-progs i Gnome och tvärtom, men då kan det skära sig.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Poängen är ...

Linspire säljer på en massa ovanliga ställen för Linux, som Walmart.
Iofs, vill man synas i butikerna så är det enklare om man tar betalt, eftersom butikerna annars inte vill hantera det. Å andra sidan så hindrar inget i *buntus licens att de tar betalt heller, så det borde ge högre vinstmarginaler.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: The Cog

...vilket också har sin baksida; de leker inte alltid snällt med varandra. Drag-n-drop t.ex brukar funka lite sisådär om man blandar KDE-prylar med Gnomeprylar eller så. Och de flesta proigram skrivs trots allt antingen som rena Gnomeprogram eller som rena KDE-program. Klart man kan köra KDE-progs i Gnome och tvärtom, men då kan det skära sig.
Möjligt, men jag har inte haft sådana problem. Jag misstänker att det handlar om dåligt skrivna program som inte använder de korrekta API-erna för sånt och istället gör något eget, ett vanligt problem i alla OS.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: The Cog

Jag misstänker att det handlar om dåligt skrivna program som inte använder de korrekta API-erna för sånt och istället gör något eget, ett vanligt problem i alla OS.
Mja, även där: Jag har stött på problemet i xBuntu, jag har inte stött på problemet i windows. Det är möjligt att scanners krånglar och folk skiter i drag-n-dropstandarder även i windows, men då jag inte råkat ut för dylikt så upplevs det annorlunda för mig.

Samma sak med att Kubuntu inom tio minuter slutade automounta enheter som sattes in i datorn. Liknande problem händer säkert även i windows, men det har faktiskt inte hänt mig. Eller, om det hänt mig så har jag gjort något allvarligt fel eller så ligger problemet i hårdvaran.

Nåja, ny chans för KDE när jag fått tag i ny hårddisk att testa på. Wubi visade sig knulla upp en del grejer jag ville testa, och den 60-gb:are jag hittade i en garderob visade sig ligga där av en fullgod anledning.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Men då faller poängen

Grafiskt montera permanent finns.

Send to är mera avancerad än i någon standard windows verision.
Suck när du skriver vettig filhanterare vore det trevligt om du kunde förklara vad en vettig ska innehålla. Krusader har dock vunnit priser.
Surroundsystem, gå på novells linux variant. De har också så att du kan ändra ljudinställningar individuellt för varje program, samt putsa vissa ljudkällor till individuella högtalar kanaler.( det här kommer snart i andra linux distar också, och jag seeeer fram emot, finns inget som ens kommer i närheten av det i windows)

Scannrar som inte följer standarder är bajs, eller åtminstone kiss.

Vilka tredjepartsprogram?

Trasa sönder usb systemet? kanske har du tillgång till för mycket avancerade funktioner testa ubuntu där är det i praktiken omöjligt.
Angående windows spel så kör jag eve online och det funkar perfekt och flyter bättre än native på windows.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Men då faller poängen

Scannrar som inte följer standarder är bajs, eller åtminstone kiss.
Problemet numera är att det finns åtminstone fyra standarder, TWAIN, ISIS, WIA och SANE, och nästan ingen billig scanner (typ alla som det följer med egen programvara för scanning) bryr sig om att följa någon av dem...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: Men då faller poängen

Grafiskt montera permanent finns.
Inte i Gnome, såvitt jag märkt. Inte som standard, skulle vara något tillägg jag inte hittat. I Kubuntu finns det, det är sant, men jag skulle inte säga att det är lika lätt som Windows' nätverksenhets-grejs.

Send to är mera avancerad än i någon standard windows verision.
Kubuntu, ja. Ubuntu (Gnome), inte en chans.

Suck när du skriver vettig filhanterare vore det trevligt om du kunde förklara vad en vettig ska innehålla.
Jag har givit explicit exempel i den här tråden, och exakt vad jag kräver i en annan tråd där jag uttryckligen frågar efter en bra filhanterare som har vissa egenskaper.

Scannrar som inte följer standarder är bajs, eller åtminstone kiss.
Vet du vad? Det skiter jag i. Ett bra operativsystem ska stödja det folk kan tänkas ha, och min HP Scanjet 3970 har funkat i windows och även i andra Linuxdistros lite till och från.

Vilka tredjepartsprogram?
Nuskavise... Saker jag saknar...
* Möjligheten att helt stänga av den jävla "trash bin" / papperskorgen. Papperskorgen är skit, det finns ingen anledning att ens ha kvar den. Behövde jag inte ens något extraprogram till i windows.

* Launchy. Katapult, Gnome-Go och Gnome-Launch-Box är alla alldeles för kassa. Går inte ens att jämföra. För att inte tala om hur gräsligt fula de är.

* Daemontools. Inte hittat något till Linux som är lika bra på att emulera CD's från olika format. Visst, vilken nolla som helst kan montera en bin- eller iso-fil - men hur är det med mer udda grejer?

* AutoHotKey. Sjukt praktiskt sätt att skapa kortkommandon - ligger lätt som en liten ikon i "task bar".


Om du råkar känna till vettiga alternativ, skulle ingen bli gladare än jag om du lyckades motbevisa mig.

Och bara för att jag alltid hoppas, här har du programmen som håller mig kvar i Windows:

* Photoshop. Och kommer du dragandes med Gimp tänker jag skratta åt dig.

* InDesign. Och kommer du dragandes med Scribus tänker jag skratta åt dig.

* Foobar2000. Och om du inte fattar varför man föredrar Foobar2000 framför Rhythmbox eller något av de andra kassa Linuxalternativen så fattar du tydligen inte varför man föredrar det modulära, anpassningsbara, underbara och systemlätta Foobar2000.

* Miranda. Visst är Gaim snyggt, men drar det lika lite systemresurser, går det att anpassa lika mycket? Nej.

* uTorrent. kTorrent är på G, men dess webinterface är ännu så länge långt underlägset uTorrent.

Trasa sönder usb systemet? kanske har du tillgång till för mycket avancerade funktioner testa ubuntu där är det i praktiken omöjligt.
Angående windows spel så kör jag eve online och det funkar perfekt och flyter bättre än native på windows.
Om du missat det så är det Gnome/Ubuntu jag snackat om hela tiden. Kolla tråden, vettja. Jag har snackat om vad som saknas i Gnome/Ubuntu.

Det var f.ö i KDE/Kubuntu mountingsystemet slutade funka. Varför? Tja, säg det. Det slutade funka när jag lade in Cedega.


Jag har själv kört Guild Wars och Ciity of Heroes via Cedega (klart sämre prestanda, plus att Cedega inte stödjer samma mängd grafiska effekter), och Uru Live funkade inte alls.

Angående windows spel så kör jag eve online och det funkar perfekt och flyter bättre än native på windows.
Det är ett påstående jag ofta hör, att windowsspel skulle funka bättre i Linux. Men, tros att jag kör senaste versionen av Wine och senaste versionen av Cedega så har jag inte sett denna effekt i någotdera fallet. Det jag sätt är sämre stöd för grafiska effekter och lägre framerate, för att inte tala om betydligt högre grad av instabilitet.

Wine / Cedega är på god väg, men är de framme? Pah, inte en chans.


Fatta mig rätt nu: Jag har inget problem med folk som anser att Linux är bättre än Windows etc. Jag anser själv att Linux är bättre. Däremot ser jag ingen vinst i att påstå att Linux kan saker Linux ännu inte kan, eller för den delen att säga att den som inte håller med är för dum för att få använda Linux. Hamnar man i en argumentation där man i princip säger "Linux är bäst på alla områden, passar alla, och om det skulle visa sig att det finns områden Linux inte regerar på så är det användarens fel" så har man hamnat i fanatikerhörnet, och där får man inte särdeles mycket respekt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Men då faller poängen

Vet du vad? Det skiter jag i. Ett bra operativsystem ska stödja det folk kan tänkas ha, och min HP Scanjet 3970 har funkat i windows och även i andra Linuxdistros lite till och från.
Ärligt talat, nej. Det är inte operativsystemets ansvar att ha drivrutiner, det är hårdvarutillverkaren. Det är alltså i detta fall HP du ska klaga på.

* Möjligheten att helt stänga av den jävla "trash bin" / papperskorgen. Papperskorgen är skit, det finns ingen anledning att ens ha kvar den. Behövde jag inte ens något extraprogram till i windows.
Jag håller med, jag glömmer ibland att trycka shift-delete, mycket irriterande.

Fatta mig rätt nu: Jag har inget problem med folk som anser att Linux är bättre än Windows etc. Jag anser själv att Linux är bättre. Däremot ser jag ingen vinst i att påstå att Linux kan saker Linux ännu inte kan, eller för den delen att säga att den som inte håller med är för dum för att få använda Linux. Hamnar man i en argumentation där man i princip säger "Linux är bäst på alla områden, passar alla, och om det skulle visa sig att det finns områden Linux inte regerar på så är det användarens fel" så har man hamnat i fanatikerhörnet, och där får man inte särdeles mycket respekt.
Lyckligtvis har någon redan sammanfattat vad man ska tycka.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: Men då faller poängen

Ärligt talat, nej. Det är inte operativsystemets ansvar att ha drivrutiner, det är hårdvarutillverkaren. Det är alltså i detta fall HP du ska klaga på.
Jag håller inte riktigt med, men det beror lite på vad man anser att operativsystemtillverkare bör pyssla med, eller kanske mer exakt vart man vill komma med sitt OS.

Annars skulle jag kunna gå och klaga på HP att de inte stödde BeOS också...

Jag håller med, jag glömmer ibland att trycka shift-delete, mycket irriterande.
Mjo. Det är lite pinsamt, tycker jag, att Windows har den här funktionen men inte Linux.

Jag har funderat på om det skulle gå att länka ~/.trash till /dev/null, men jag antar att det skulle orsaka andra problem.

Lyckligtvis har någon redan sammanfattat vad man ska tycka.
...och du, Troberg, brukar också vara mer av hjälpsam-och-välavvägd i sina här diskussioner, vilket också är anledningen till att jag respekterar dig i Linuxfrågor. Du försöker inte hävda att Linux är perfekt. Du försöker inte skylla allting på korkad användare eller kass hårdvara. Du är bättre på att konstatera att "ja, så är det, men det är på väg att bli bättre" när man påtalar en brist Linux har - dvs, du erkänner att det finns brister.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Men då faller poängen

Jag håller inte riktigt med, men det beror lite på vad man anser att operativsystemtillverkare bör pyssla med, eller kanske mer exakt vart man vill komma med sitt OS.
Nja, det är omöjligt för OS-makaren att skriva drivisar till varenda udda pinal som någon lyckas löda ihop, speciellt som tillverkarna oftast håller på sina gränssnitt som hökar och allt måste hackas och reverse-engineeras.

Som jag ser det så finns det två vägar att gå:

1. Tillverkaren ansluter sig till en standard.
2. Tillverkaren skriver sin egen drivis.

Annars skulle jag kunna gå och klaga på HP att de inte stödde BeOS också...
Javisst.

Du är bättre på att konstatera att "ja, så är det, men det är på väg att bli bättre" när man påtalar en brist Linux har - dvs, du erkänner att det finns brister.
Jag har varit med tillräckligt länge för att inse att inget OS någonsin kommer att bli perfekt, de kommer alltid att ha en viss mängd egenheter.

Tyvärr får Linux oförtjänt skit för att folk jämför det med detta imaginära perfekta OS som inte finns, istället för att jämföra med konkurrenterna. Kommentarer som "Och så var jag tvungen att installera en drivrutin för grafiken, fan vad det suger!" haglar utan att folk reflekterar över att en vanlig Windowsinstallation brukar kräva tre timmars rotande efter CD-skivor med drivisar som alla måste installeras, flera av dem i rätt ordning, och i princip allihopa kräver en omstart.

Jag anser att Linux idag är bättre än Windows. Det är inte perfekt, men det är betydligt längre bort från uselt än vad Windows är.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: Men då faller poängen

Jag anser att Linux idag är bättre än Windows. Det är inte perfekt, men det är betydligt längre bort från uselt än vad Windows är.
Jag också. Men är det tillräckligt kompetent för att jag ska kunna gå över helt på min vanliga dator? Nej. Jag har det på min server, och en gång i månaden gör jag en installation på någon av mina andra datorer för att testa hur långt jag kommer i övergången innan jag stoppas.

Jag brukar säga att det enda som egentligen hindrar mig från att gå över är Adobe, spel och Foobar2000. Det stämmer fortfarande, och så länge det stämmer kan Linux vara hur bra det vill, det är fortfarande inte tillräckligt bra för att jag ska gå över.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Nu har jag testat den...

...och den har potential, men den är rätt mycket mer buggad än KDE3 och fastnar ofta långa stunder utan anledning. Jag har också en känsla av att jag har lite färre inställningar, men det kan vara för att de inte är där de brukade vara.

Jag tror jag väntar tills nästa version (KDE4 4.1 eller vad den nu kommer att numreras som) innan jag kör den skarpt.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Men då faller poängen

Man undrar ju om Adobes produkter kommer komma med Linux-stöd. De skriver ju redan programmen för OSX, så den portningen borde väl inte vara helt omöjlig?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: Men då faller poängen

Man undrar ju om Adobes produkter kommer komma med Linux-stöd. De skriver ju redan programmen för OSX, så den portningen borde väl inte vara helt omöjlig?
Jag har hört rykten om att det är på väg, men rykten ska man inte tro på.

Skillnaden är väl att man i OSX har EN standard att oroa sig för - i Linux har man ju till att börja med KDE respektive Gnome där man i princip måste välja vilket man ska skriva sitt program för (även om man kan köra programmen i vilket som så låser man sig ändå vid vissa libbar etc...)...

Fast egentligen tror jag bara att de anser att marknaden är för liten än. Så omöjlig - nej. Ekonomiskt hållbar - vettefan.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Men då faller poängen

Inte på länge, skulle jag tro... Inte för att det skulle vara ett tekniskt problem...

Linux behöver brejka först som ett populärt operativsystem för designers... och att vissa saker bör fixas, som att postscript-typsnitt till exempel ska funka (rätta mig om de redan gör det.. och hur är det med open type?)... många reklam/designbyråer sitter på typsnitt de köpt för tiousentals kronor, och då byter man inte hursomhelst. Och de har ju ofta Macar, varför byta om man redan kör på det bästa operativsystemet? :gremgrin:

En annan anlendning att Photoshop, Illustrator, Quark Express, Acrobat osv finns för Mac är att de faktiskt är skapade för Mac från början, och blev portade till PC. Och det tog ganska lång tid innan det hände... de flesta av de stora "Industry-standard" programmen för grafik dök upp för Mac i mitten av 80-talet, och dök upp för pc först på 90-talet (och de första versionerna var riktigt dåliga portningar). Windowsplattformen var inte ett alternativ egentligen förrän Windows 98 för seriös grafisk produktion.

Fast det kanske vore strategiskt riktigt för Adobe att släppa Linuxversioner av sina program, nu när Microsoft börjar ge sig in på de områden som traditionellt varit Adobes, som med Expression Studio och Silverlight... Jag skulle hurra i alla fall.
 
Top