Nekromanti KDE 4

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Ville bara tipsa om att det är släppt och finns i pakethanteraren för ubuntu kubuntu etc.
Hur är den stabilitetsmässigt?

Jag har hört att den lider lite av de problem som hör till för en förstaversion (not för de oinsatta, KDE4 är inte nästa version av KDE3, det är nästa generation och i stort sett en hel dump-and-rewrite), så min plan är att vänta åtminstone tills Hardy Heron släpps om tre månader. Är det motiverat, eller är det värt besväret att testa den direkt?

Förresten, finns det något datum för när Windows-portningen av KDE4 ska släppas? Den ska ju vara på gång, men ligger, om jag förstår det rätt, lite efter utvecklingsmässigt. Det hade varit attans skönt att kunna dumpa Windows fönstermiljö och dessutom kunna köra KDE-program i Windows.

Mycket trevlig fönsterhanterare!
Nja, formellt sett så är den (och Gnome) desktop environments. X, Fluxbox och XFCE, däremot, kan räknas som fönsterhanterare. Skillnaden ligger i att de inte bara hanterar den grafiska miljön, de förser användaren med en hel desktop-miljö, med applikationer och allt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tog en snabbkoll på kde.org, och det ser ju trevligt ut... Som en blandning av gamla KDE och OSX samt en nypa Vista formmässigt. Gillar Dolphin, påmnner mycket om Findern i OSX Tiger (näst senaste versionen av OSX).. även mycket annat har helt klart inspirerats av OSX i stället för Windows, vilket jag tycker är en oerhörd fördel.

Hursomhelst, verkar vara ett bra gränssitt jag gärna kollar in mer. Har nästan en "macig" känsla. Nu ska jag bara skaffa en dator att installera ubuntu/KDE på... tänkte ha det på en billig begagnad bärbar att ha som "resedator". Nån som vet hur kraftfull man behöver? Tips?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Tja, screenshots är ju alltid screenshots, men...

* Vad i hela friden fick dem att tro att Vistas svarta tema var snyggt? Det är ju gräsligt!
* KDE-startknappen är ju lika ful som vanligt, såklart.
* Dolphin känns som något jag inte skulle stå ut med, inte efter att ha kört xplorer2 i Windows (letar fortfarande efter en värdig ersättning i Linuxmiljö... XFE kommer närmast hittills...)
* Jag trodde att gömma-saker-för-användaren-MAC-inspiration var Gnomes grej. Ska KDE börja tro att Mac är något att se upp till nu också?


Men visst, KDE4 kan nog bli helt OK, om man slänger ut VIsta-themet genom fönstret. Det är iaf snyggare än föregående versioner, som känts mer som Windows 95 plus en massa bling-bling. OK, KDE4 känns som VIsta plus bling-blinget men ändå...

Näh, jag fortsätter nog att köra Blackbox på min linuxburk, och bblean på min windowsburk.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Vad... är det för någonting? Ett operativsystem eller?
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
jag kör kubuntu på min bärbara 3400 :- dator.
1.6ghz celeron processor
1 gig ram
intel grafikkort med delat minne... kommer inte ihåg beteckningen och orkar inte gå in i köket där den står(Kortet är antagligen low bottom crap nivå)
Så för att svara på din fråga... det sämsta skräp du kan köpa nytt funkar och det mesta begagnade som inte är äldre än säg 2 år.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Vad i hela friden fick dem att tro att Vistas svarta tema var snyggt? Det är ju gräsligt!
Det är konfigurerbart och representerar bara smaken hos den som tog screenshotsen.

Dolphin känns som något jag inte skulle stå ut med
Inte jag heller, men det är en baggis att byta.

Jag trodde att gömma-saker-för-användaren-MAC-inspiration var Gnomes grej. Ska KDE börja tro att Mac är något att se upp till nu ock
Som jag förstått det så finns fortfarande det fulla kontrollcentret också.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Nu ska jag bara skaffa en dator att installera ubuntu/KDE på... tänkte ha det på en billig begagnad bärbar att ha som "resedator". Nån som vet hur kraftfull man behöver? Tips?
Jag kör Kubuntu på en gammal Celeron 800 MHz med 512 MB minne, och det flyter bättre än XP på en dubbelprocessormaskin med två Xeon 3 GHz och 4 GB minne.

Jag tror inte att du vill ha äldre hårdvara än så, batterier och sånt är antagligen kass i vilket fall.

Förresten, du som plåtar kan vara intresserad av Kubuntu för att dess kamera/foto-hanterare är det i särklass bästa jag sett på området.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
The Cog

* Jag trodde att gömma-saker-för-användaren-MAC-inspiration var Gnomes grej. Ska KDE börja tro att Mac är något att se upp till nu också?
Jag sällar mig mer och mer till mentaliteten i Hondas reklamfilm The Cog: "isn't it nice when things just... work?"

Vill jag in under huven så lyfter jag på huven, helt enkelt, men innan dess kan skiten under den gärna hålla sig dold, och jag lyfter inte på huven och rotar om jag inte måste.

...vilket för övrigt var orsaken till att Vista försvann från min bärbara dator efter tre dagar. Liksom med alla nya datorer så måste man in och göra den till sin egen, men Vista släppte inte in mig under huven. Efter tre dagars idiotförklarande från Microsoft gav jag upp, sopade disken, installerade XP igen och fick igång datorn som jag ville igen. Det tog två dagar inklusive installationen, och en av dagarna försvann till julfest ändå. Men sen kunde jag glatt stänga huven och har inte behövt krypa in där igen.

Om KDE 4 blir lika trevligt under Kubuntu när nästa stabila kommer, så kan det mycket väl bli det som gäller i fortsättningen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Re: The Cog

Vill jag in under huven så lyfter jag på huven, helt enkelt, men innan dess kan skiten under den gärna hålla sig dold, och jag lyfter inte på huven och rotar om jag inte måste.
Man behöver inte överdriva. Windows har ändå en rätt OK blandning - oftast finns det en "avancerat"-flik att pilla i när man vill komma åt grejer man vill ha.

Gnome-program har inte den. Där har man helt sonika bara plockat bort saker. Jag hoppas att KDE-snubbarna inte tror att det är rätt väg.


//Krank, som hellre kör Xubuntu om han av någon anledning inte skulle vilja använda Blackbox
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: The Cog

KDE och faktiskt gnome, kan aldrig bli lika instängt som windows. Finns ju ingen lika kraftfull scripthanteringing i windows. Terminalen må vara kraftfull i windows, men den kommer inte i närheten av vad du kan göra i linux. Försök att skicka en rå textfil till processorn i windows och se om det funkar :gremsmile:
Gör det sedan i linux :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Re: The Cog

KDE och faktiskt gnome, kan aldrig bli lika instängt som windows. Finns ju ingen lika kraftfull scripthanteringing i windows. Terminalen må vara kraftfull i windows, men den kommer inte i närheten av vad du kan göra i linux. Försök att skicka en rå textfil till processorn i windows och se om det funkar
Gör det sedan i linux
Men för i h-e, vad för slags nybörjare tar du mig för egentligen?

För det första är terminalen inte en feature i vare sig KDE eller Gnome, utan snarare en feature i Linux. Gnome och KDE kan inte ges credit för terminalen.

För det andra talade jag om hur mycket man kan göra i interfacet UTAN just att behöva pilla i systemfiler.

I Linux kan jag göra vad som helst, men då måste jag väldigt ofta in och skriva i terminalen. Att skriva i terminalen är klumpigt och ofta ointuitivt.

Windows' interface är istället anpassat för interface-access - dvs, man kommer åt allt som finns att komma åt via interfacet.



Jag säger inte att Windows är ett bra interface, eller att ett windowssystem är bra på något sätt (utom kompatibilitet...). Jag säger att windows-interfacet har egenskaper KDE/Gnome/XFCE skulle behöva låna.

Som "send to...", till exempel. En praktisk mapp där man slänger genvägar till program man ofta vill öppna filer med. Massor med sådana detaljer saknar jag i Gnome.


Kraftfullheten, interaktiviteten och intuitiviteten i ett gränssnitt mäts inte i hur kraftfullt scriptspråk det har.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Börjar bli trött på det där "gömma saker för användarei i mac"-snacket... de flesta instälningar man behöver göra på en dator är betydligt lättare i att komma åt och göra i OSX än i Windows. Till exempel är systeminställningarna är otroligt mycket mer inuitiva än den så kallade "Kontrollpanelen" i Xp eller Vista. Har aldrig vart med om att jag inte lyckats ställa in det jag vill under minuten på en Mac med OSX.

Är man sen en power-user som vill ändra ALLT så går det, om man kan UNIX. Och tycker sånt är kul. Men för den stora majoriteten är det helt onödigt, datorn rullar ju på problemfritt ändå, och alla funktioner man behöver finns inom räckhåll.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
de flesta instälningar man behöver göra på en dator är betydligt lättare i att komma åt och göra i OSX än i Windows.
Det beror på vem "man" är. Om allt man vill göra åt Macs röra är att byta några färger och ändra ett teckensnitt eller så, möjligen. men om man faktiskt vill skräddarsy sitt interface till att passa en så bra som möjligt? Bah.

Till exempel är systeminställningarna är otroligt mycket mer inuitiva än den så kallade "Kontrollpanelen" i Xp eller Vista.
Där får du inget medhåll från min sida. OK, XP's standardkontrollpanelskit där man aktivt försökt göra allt så svårt att hitta som möjligt genom att dela upp saker i obegripliga "kategorier" etc är verkligen skitkasst, men då alla vettiga människor ställert om kontrollpanelen till standard-windows2000-läge är det liksom inga problem.

Är man sen en power-user som vill ändra ALLT så går det, om man kan UNIX. Och tycker sånt är kul. Men för den stora majoriteten är det helt onödigt, datorn rullar ju på problemfritt ändå, och alla funktioner man behöver finns inom räckhåll.
Är det verkligen ingen som begripit att jag skiter i vad "majoriteten" anser sig behöva?

Det jag säger är att allt bör finnas tillgängligt i interfacet. Allt. Man håller de oftast använda funktionerna främst, och sedan för man gräva mer och mer för att hitta mer och mer obskyra saker. Man ska inte behöva rota i terminalen för att ändra någonting. Om man måste det har någon tänkt fel.

Skalbarhet, heter det. Jag har inga problem med att man samlar avancerade saker under en "avancerat"-tab - det som är skit är när den tabben inte finns.


Man ska inte skydda användare för sig själva. Interfacet måste vara skalbart, så att användaren allteftersom behov uppstår kan på ett intuitivt sätt hitta och lära sig använda nya funktioner.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
de flesta instälningar man behöver göra på en dator är betydligt lättare i att komma åt och göra i OSX än i Windows.
Vilket kan bero på att Microsoft också började gömma allt man behövde från och med XP...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Re: The Cog

Jag sällar mig mer och mer till mentaliteten i Hondas reklamfilm The Cog: "isn't it nice when things just... work?"

Vill jag in under huven så lyfter jag på huven, helt enkelt, men innan dess kan skiten under den gärna hålla sig dold, och jag lyfter inte på huven och rotar om jag inte måste.
Tja, de flesta OS/desktops funkar ju direkt ur boxen, sedan kan man ju vilja ändra så att det funkar annorlunda, och det ska man helst kunna fixa utan att behöva tjuvkoppla hela köret eller använda extraprogram (japp, tweakui, jag tittar på dig...).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Re: The Cog

KDE och faktiskt gnome, kan aldrig bli lika instängt som windows. Finns ju ingen lika kraftfull scripthanteringing i windows.
Nja, det kräver fortfarande att man använder kommandotolken. Å andra sidan så innebär det att det är mycket lättare att skriva användargränssnitt när den underliggande funktionaliteten redan finns, så det är därför som man har tillgång till så mycket inställningar i KDE. Och, naturligtvis, att allt baseras på öppna API-er så att delar kan bytas ut fritt, tex sådant som fönsterutseenden och fönsterbeteenden.

Försök att skicka en rå textfil till processorn i windows och se om det funkar
Gör det sedan i linux
Om det är en textfil så blir resultatet nog mer spännande än användbart.
 
Top