Nekromanti KDE 4

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: The Cog

Finns det något i funktionaliteten som skiljer Xbuntu mot Kubuntu eller vanliga Ubuntu? Alltså något det inte stöder?

Annars verkar det vara ett bra alternativ om man vill installera det på en snorbillig begagnad bärbar. Eller? Enda kravet jag har är att den ska funka med olika kameror och trådlösa nätverk.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Men då faller poängen

Allt är bara inte tillgängligt grafiskt.
Exakt så är det ju med Mac OS X också, givet dess UNIX-bas. Men krank accepterar ju inte det, så det är irrelevant huruvida Ubuntu kan göra det man vill via terminalen.

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Poängen är ...

... att krank inte vill att ett OS ska dölja eller gömma funktionaliteten. Så även om det finns möjlighet att utföra "allt" på de flesta OS, så är graden av otillgänglighet det som är viktigt, så som jag förstått det.

Hög otillgänglighet som i Mac OS X = Dåligt

Låg otillgänglighet som i ??? = Bra

Så det är därför jag frågar om det finns något OS där tillgängligheten av samtliga OS-funktion är hög, och inte behöver en Terminal (ety Terminalen finns tillgänglig i Mac OS X, och detta OS ändå anses otillgängligt, så räcker det alltså inte med en terminal för att göra OS:et "tillgängligt").

Krångligt? Javisst, men intressant, eftersom jag experimenterar med Ubuntu, och gärna lär mig mer om andra Linux-alternativ, gärna sådana man inte behöver använda Terminalen för att få saker gjorda.

/M
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Poängen är ...

Det enklaste jag set hittills är Freespire ( www.freespire.org ) som har CNR-installationsprogrammet förinstallerat... det är gratisversionen av Linspire ( www.linspire.com ) som är riktat till folk med liten eller ingen datorvana. Att Linspire inte är helt gratis är för att det är ett företag som ligger bakom, och dessutom erbjuder support och garanti... vilket kan vara viktigt för en del. Fast det är väldigt "plastigt" formmässigt... det riktar ju sig till windowsanvändare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: The Cog

Finns det något i funktionaliteten som skiljer Xbuntu mot Kubuntu eller vanliga Ubuntu? Alltså något det inte stöder?
Uh... Inte såvitt jag vet. Inte lika utpräglat användarvänligt som Ubuntu, inte lika många funktioner som Kubuntu. Jag fick jäklas lite innan jag fick trådlösa nätverk att funka, men å andra sidan är mitt hemmanätverk inte helt stabilt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jodå. Däremot brukade just den funktionen samtidigt dra igång Active Desktop, vilket störde mig eftersom AD är skit.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: Men då faller poängen

Exakt så är det ju med Mac OS X också, givet dess UNIX-bas. Men krank accepterar ju inte det, så det är irrelevant huruvida Ubuntu kan göra det man vill via terminalen.
Ja, exakt så är det med OSX. VIlket är en av anledningarna till att jag inte kör Ubuntu - man har dolt för mycket, precis som i OSX.

Ubuntu är ett nerdummat interface anpassat för folk som mest vill surfa och skriva på sin dator. Det är inte ett interface för den som faktiskt vill ha hyfsad kontroll över sin dator eller göra något som går utanför Moster Agdas användningsområden. Det är nerslimmat och gjort för att efterlikna OSX på alla sätt, vilket inkluderar att man inte bara gömt (som i, "lagt i en avancerat-flik nånstans) utan rent tagit bort alla mer avancerade alternativ.

Att Ubuntu är "precis som OSX" är något jag kritiserat tidigare i tråden.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: Men då faller poängen

Fast inte mer nerdummat än windows 2000 xp eller vista... så jag förstår inte poängen. Snarare så att ja det är nerdummat, men du kan fortfarande antagligen göra mera i gnome än i någon av de tidigare nämda windows varianterna.
Inte via interfacet, nej.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: The Cog

Ok, men det borde inte vara några problem att installera det på en säg tre år gammal laptop, för stt sedan kunna koppla upp sig på diverse fria wifi-hotspots?

/T
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: The Cog

Ok, men det borde inte vara några problem att installera det på en säg tre år gammal laptop, för stt sedan kunna koppla upp sig på diverse fria wifi-hotspots?
Tja, det borde gå.

Det jag var tvungen att pilla lite med var att CD-romen på min bärbara var trasig plus att det tog en stund att hitta programmet Wicd som hanterar bl.a trådlösa nät.

//Krank, som köpte sin bärbara 2000 e.kr
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: Men då faller poängen

Är man avancerad gör man script mellan program och det funkar inte grafiskt
Fast det borde gå att lösa grafiskt.

Sedan har du rätt, såklart; men det jag snackar om är vad man kan kalla "daglig rutin", sånt man kan tänkas vilja kunna ställa om lite snabbt när man känner för det. Sånt brukar kunna finnas i "avancerat"- flikar i windowsprogram, medan de helt saknas i t.ex Gnome.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: Men då faller poängen

Så ge mig ett exempel.
* Ett lätt sätt att grafiskt montera nätverksenheter permanent.
* Vettig "send to..."- pryl i högerklicksmenyn
* Överhuvudtaget en vettig filhanterare. Men en sådan har inte en enda Linuxprogrammerare skapat än, tydligen. T.om Explorer är bättre än det skräp som följer med KDE, Gnome och XFCE.
* Bra system för att testa och anpassa surroundhögtalarsystem
* Min scanner hittas inte och vill inte samarbeta.


Sedan finns det som vanligt något dussin andra saker jag saknar, men det är sånt som måste skötas med något mindre tredjepartsprogram i windows också, med skillnaden att jag inte hittar sagda tredjepartsprogram till Gnome.



Som parentes har jag spenderat dagen med att testa KDE. Det tog mig tydligen omkring femton minuter att trasa sönder systemet som automountar USB-enheter etc, för nu måste jag mounta allting manuellt om jag inte skriver in det i /etc/fstab. Att lägga till detta är att City of Heroes' installationsprogram tydligen inte alls är särdeles piggt på att vara med och leka med Cedega på den här datorn - kan det ha nåt med Wubi att göra, eller är det helt enkelt bara CP?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Men då faller poängen

Överhuvudtaget en vettig filhanterare. Men en sådan har inte en enda Linuxprogrammerare skapat än, tydligen. T.om Explorer är bättre än det skräp som följer med KDE, Gnome och XFCE.
Nja, Konqueror är mycket bättre än Explorer, även om den inte matchar Directory Opus.

Min scanner hittas inte och vill inte samarbeta.
Standardproblem i Windows också, speciellt om man har en kamera också ansluten.

kan det ha nåt med Wubi att göra
Det allmänna rådet kring Wubi brukar vara "Undvik".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Poängen är ...

Att Linspire inte är helt gratis är för att det är ett företag som ligger bakom, och dessutom erbjuder support och garanti... vilket kan vara viktigt för en del.
*buntu familjen är det också ett företag som ligger bakom, som erbjuder support och garanti och som dessutom skickar ut en CD till dig med OSet med post helt utan kostnad, och ändå är det gratis. Trots att det är gratis är det den snabbast växande Linuxvarianten, så det kan inte vara en helt osund affärsidé.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: The Cog

Finns det något i funktionaliteten som skiljer Xbuntu mot Kubuntu eller vanliga Ubuntu? Alltså något det inte stöder?
Nej, bara olike fönsterhanterare/skrivbordsmiljöer. De har samma paketrepositories i botten och alla kan köra program från alla varianterna. Det är en av de prydliga sakerna i Linux, man har separerat fönsterhantering från programmen, så de är fristående från varandra och kan fritt bytas ut. Worst case så ser ett program lite annorlunda ut, ungeför som om man kör ett program som propsar på att se XP ut i Windows 2000.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: The Cog

Ok, men det borde inte vara några problem att installera det på en säg tre år gammal laptop, för stt sedan kunna koppla upp sig på diverse fria wifi-hotspots?
Inte värre än vad trådlöst nätverk brukar vara, fast är de fria hotspots så kan man ju dumpa säkerheten och då är det mycket lättare. Borde vare en fullt fungerande setup för war driving.
 
Top