Nekromanti KDE 4

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: The Cog

I Linux kan jag göra vad som helst, men då måste jag väldigt ofta in och skriva i terminalen. Att skriva i terminalen är klumpigt och ofta ointuitivt.
Du behöver praktiskt taget aldrig göra något i terminalen om du håller dig till de mer användarinriktade distrosarna, tex Kubuntu. Detta naturligtvis så länge som du inte vill göra en total Monster Garage på OSet.

Att diverse guider använder terminalen är för att det är mycket enklare att beskriva hur man ska göra om man bara behöver skriva "Öppna terminalen och klistra in följande kommandon" jämfört med att beskriva hur man klickar sig fram till inställningar och ändrar dem, speciellt om man vill vara språkoberoende. De grafiska motsvarigheterna finns dock så gott som alltid, och åtminstone lika ofta som i Windows.

Kraftfullheten, interaktiviteten och intuitiviteten i ett gränssnitt mäts inte i hur kraftfullt scriptspråk det har.
Nja, det är en faktor som spelar in.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: The Cog

De grafiska motsvarigheterna finns dock så gott som alltid, och åtminstone lika ofta som i Windows.
Mja, det är ju Gnomes uttalade designfilosofi att man ska dölja så mycket som möjligt (i princip), att man bara ska ha de val och grejer "den normale användaren" vill ha. Vilket t.ex är anledningen till att Gaim och Epiphany blivit sämre och sämre, vad gäller sånt, med varje ny version.

XFCE är väl det jag haft mest erfarenhet av, eftersom jag gillat känslan i och utseendet på Xubuntu betydligt mer än Kubuntu (och XFCE drar betydligt mindre än KDE vad gäller systemresurser), och XFCE är väl... hyfsat, antar jag. Kommer inte i närheten av Windows, dock.

Men du som kan skulle kanske kunna berätta för mig hur jag utan att använda terminalen kopplar en mapp fylld av genvägar till högerklicksmenyn a' Windows excellenta "Skicka till" i XFCE. Eller KDE, för den delen. Det är bara ett exempel.

(just bristen på program som kan användas via högerklick på filerna är en av de där grejerna jag stört mig på i Linuxsystem öht - det är ju så praktiskt...)

Jag kan göra väldigt mycket i terminalen i linux, men oftast vill jag inte använda terminalen - det ska inte behövas för annat än de riktigt kraftfulla prylarna. Rutingrejer som "högerklick-skicka till" vill jag gärna kunna göra utan terminalen.


Fast, det har väl mest att göra med att den samlade Linuxprogrammerarvärlden tydligen inte skapat en enda riktigt kompetent filhanterare ännu. Och xplorer2 funkar inte så bra med wine. Tips mottages tacksamt. XFE är det närmaste jag kommit hittills, KDE och Gnome har skitdåliga inbyggda grejer, Midnight Commander och liknande saknar ordentlig högerklicksfunktionalitet och har dessutom ingen trädvy...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: The Cog

Mja, det är ju Gnomes uttalade designfilosofi att man ska dölja så mycket som möjligt (i princip), att man bara ska ha de val och grejer "den normale användaren" vill ha.
Nja, jag talade egentligen om KDE. Det tog mig mindre än en timme att dumpa Gnome till förmån för KDE.

Men du som kan skulle kanske kunna berätta för mig hur jag utan att använda terminalen kopplar en mapp fylld av genvägar till högerklicksmenyn a' Windows excellenta "Skicka till" i XFCE. Eller KDE, för den delen. Det är bara ett exempel.
Ingen aning, fast du måste ju faktiskt göra det manuellt i Windows också. Personligen föredrar jag droptargets.

(just bristen på program som kan användas via högerklick på filerna är en av de där grejerna jag stört mig på i Linuxsystem öht - det är ju så praktiskt...)
Tja, högerklickar jag tex på en bild så får jag upp:

Open with
* GwenView
* Krita
* Gimp
* Other (och via den kan jag dessutom lägga till fler program i listan ovan)
Preview in
* GwenView
* Embedded Image Viewer
Actions
* Convert to
** JPG
** GIF
** PNG
** TIFF
* Set as background
** Centered
** Tiled
* Transform file
** Rotate clockwise
** Rotate counter-clockwise
** Flip horizontal
** Flip vertical
* Send with email
* Send with bluetooth
Compress
* En drös varianter som jag inte orkar skriva
Copy to
* En drös typiska platser + browse
Move to
* En drös typiska platser + browse

Hur mycket mer vill du ha?

Detta är då i KDE med Konqueror som filbrowsare.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Är tredjepartstillägg okej?

Är det okej om en plattform använder sig av tredjepartstillägg för att åstadkomma det du vill? I så fall finns det ett stort antal verktyg som öppnar huven på Mac OS X och tillåter modifiering av gränssnitt, funktioner och det mesta som går att komma åt via terminalen. TinkerTools, Cocktail, Candybar och APE är exempel på sådana verktyg/tillägg.

Men visst, om du vill ändra i "allt" från början, utan tillägg, så är inte Mac:en optimal.Eller XP egentligen. Eller Ubuntu för den delen, 7.04 ville inte alls göra som jag ville utan en massa hackande i terminalen.

Så vilket OS är det egentligen som tillåter att man kan göra "allt" straight out of the box? DOS?

/M
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Men Krank, vi VET att du är extrem. Det är liksom inget nytt. Men vi talar inte om dina personliga och udda preferenser här. Du har såklart full rätt att vara väldigt excentrisk, men då blir du svår att ta på allvar. Dina udda preferenser känns inte relevanta i sammanhanget. Men det måste kännas bra att veta att man alltid är smartare än den "dumma massan", eller? :gremgrin:

Jag vet hur kontrollpanelen ser ut i "standard-oldschool-läge". Och den suger.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Re: The Cog

Fast jag försökte köra Ubuntu 7.10 på frugans dator, en 3 år gammal Fujitu siemens som hon leasade via jobbet, resultatet av att boota från liveskivan var ett blinkande markör på en i övrigt svart skärm. Jag hade ganska svårt att hävda för henne att linux var framtiden då.

Slutligen fick jag Ubuntu 6.06 att fungera, men det tog tre dagar och en ändrad länk innan det gick att använda 3d acc. på grafikkortet.

Förvisso är hon nöjd nu (förutom problem med vissa hemsidor).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: The Cog

Ingen aning, fast du måste ju faktiskt göra det manuellt i Windows också.
Eh, va? Du menar, man måste lägga in programmen själv? Jodå, men det var just det praktiska i att helt enkelt kunna dumpa grejer i en speciell mapp som var det praktiska. Överlag upplever jag att Windows regerar vad gäller genvägshantering - både autostart och "send to" funkar ju med genvägar rätt simpelt där...

Personligen föredrar jag droptargets.
Droptargets? Du menar, klicka, dra, släppa på lämpligt program? Urschihamej, sånt har jag aldrig orkat med. Innebär ju dessutom att man måste ha en massa ikoner i närheten som man kan droppa saker på också.

Detta är då i KDE med Konqueror som filbrowsare.
Synd bara att KDE lider av samma systemresurssjuka som Gnome - kräver för mycket. Inte särdeles effektivt.


Fast, nästa installation jag gör av Ubuntu kommer att inkludera både Xubuntu och Kubuntu för att jag ska kunna testa lite. Förhoppningsvis hittar jag något snyggt Milk-liknande tema helt utan den skitfula K-loggan och med helt andra ikoner, helt annat färgschema, etc än standard-KDE. För standard-KDE är helt fantastiskt fult.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: The Cog

Xubuntu är iofs bättre för äldre burkar. Själv kör jag Xubuntu på två 350-mhz:are.

Xubuntu är dessutom snyggare, snabbare, och inte lika fyllt av onödigt grafiskt bjäffs som vanliga Ubuntu.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Men vi talar inte om dina personliga och udda preferenser här.
Nej, för era personliga och något mer statistiskt vanliga åsikter är mycket mer värda och viktiga och värda att ta på allvar, eller hur?

Du har såklart full rätt att vara väldigt excentrisk, men då blir du svår att ta på allvar.
och du har såklart rätt att föredra nerdummade interfaces om du vill, men då blir du svår att ta på allvar.
 
G

Guest

Guest
Snacka mindre... Du visste inte ens hur man tog bort vissa standardikoner på skrivbordet i XP. :gremsuck:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Är tredjepartstillägg okej?

Är det okej om en plattform använder sig av tredjepartstillägg för att åstadkomma det du vill?
Om de är fria.

Men visst, om du vill ändra i "allt" från början, utan tillägg, så är inte Mac:en optimal.Eller XP egentligen. Eller Ubuntu för den delen, 7.04 ville inte alls göra som jag ville utan en massa hackande i terminalen.
Gnome är, som några här sagt, nerdummad på ett sätt som gör den jobbig att använda. KDE (Kubuntu) är betydligt bättre.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: The Cog

Fast jag försökte köra Ubuntu 7.10 på frugans dator, en 3 år gammal Fujitu siemens som hon leasade via jobbet, resultatet av att boota från liveskivan var ett blinkande markör på en i övrigt svart skärm.
Samma problem som jag hade med Kubuntu på min ASUS R2HV UMPC (ursäkta, jag råkade kräkas lite bokstavssoppa på tangentbordet), och det berodde på att den har ett helskumt grafikkort som jag inte visste vad det var. Kör man textinstallern så installerar Kubuntu 7.10 utan problem, men man måste fortfarande själv tala om vilket grafikkort som används.

Slutligen fick jag Ubuntu 6.06 att fungera, men det tog tre dagar och en ändrad länk innan det gick att använda 3d acc. på grafikkortet.
Det är en baggis idag, den frågar om man vill installera drivisen och man svarar att det vill man. 6.06 är över 20 månader sedan, attityden till sånt har ändrats en hel del under den tiden.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: The Cog

Eh, va? Du menar, man måste lägga in programmen själv? Jodå, men det var just det praktiska i att helt enkelt kunna dumpa grejer i en speciell mapp som var det praktiska. Överlag upplever jag att Windows regerar vad gäller genvägshantering - både autostart och "send to" funkar ju med genvägar rätt simpelt där...
Tja, i KDE så motsvaras send tos konfigurering användargränssnittsmässigt av Windows "Öppna med annat program" rakt av, och autostart funkar precis som i Windows, dvs med länkar i ett speciellt bibliotek.

Skillnaden är att KDE inte tillhandahåller över 20 olika sätt att autostarta program, så det är svårare att gömma malware i någon lömsk uppstart.

Vad är det som är krångligt?

Fast, nästa installation jag gör av Ubuntu kommer att inkludera både Xubuntu och Kubuntu för att jag ska kunna testa lite.
Ett tips: tanka hem gratisprogrammet VirtualBox, lägg upp en virtuell maskin i det och använd den för tester. Skitsmidigt när man behöver en slit-och-släng-installation, och du kan dessutom med ett klick återgå till ett tidigare tillstånd, tex nyinstallerad.

Förhoppningsvis hittar jag något snyggt Milk-liknande tema helt utan den skitfula K-loggan och med helt andra ikoner, helt annat färgschema, etc än standard-KDE. För standard-KDE är helt fantastiskt fult.
Jo, de har helt klart sneglat för mycket på Windows, men man kan modifiera det väldigt mycket, mer än någon annan skrivbordsmiljö jag testat.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Aha... hur skiljer sig den kamerahanteraren från andra?
* Den bara funkar med kameran, utan krångel. Den hanterade direkt alla mina fyra kameror, varav tre var struliga och krävde specialprogram i Windows.
* Den har smidiga funktioner för att föra över eller radera alla bilder utan att först behöva markera alla.
* Den kan radera på kortet automatiskt efter överföring.
* Mallbaserad namngivning av filer (tex [datum]_[tid]_[löpnr] är en baggis).
* Har grundläggande funktioner för bildmanipulering, vilket kan byggas ut via plugins.
* Har en funktion jag älskar: aspect ratio crop. Ofta vill man ha en bild för en specifik storlek, tex skrivbordsbakgrund. Då anger man storleken, och kan sedan klippa ut en godtycklig ruta med samma höjd/bredd-förhållande som man sedan kan skala till rätt storlek utan att proportionerna förvrängs.
* Smidiga funktioner för geotaggning, så om man, som jag, har en GPS-logger (Sony har en trevlig för en tusenlapp) så kan man lätt få position på bilderna och kan se var de är tagna i en karta.
* Smidigt att arbeta med. Såna där småsaker som att när man ska skapa en ny katalog så föreslår den dagens datum som namn, vilket man sedan kan komplettera med en beskrivning.
* Har en ikon med en pingvin.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: The Cog

Vad är det som är krångligt?
Är väl mest, uh, alla andra WM's utom KDE som krånglar till det, då. Försök göra något liknande i XFCE, Gnome eller Blackbox...

Såhär, ungefär, har mina tankar gått kring vilken *buntu-variant jag ska köra...

Ubuntu - Gnome. Rätt snyggt, men drar helvete med systemresurser och gömmer alla inställningar.
Kubuntu - KDE. Riktigt jävla grisfult, drar helvete med systemresurser men visar åtminstone inställningar.
Xubuntu - XFCE. Rätt snyggt, drar väldigt lite systemresurser men gömmer en hel del av mina inställningar.

Blackbox - Snyggt, minimalistiskt, drar i princip noll systemresurser. Har lite mer begränsad kapacitet, men känns rimligare än t.ex Gnome. Laddar på en halv sekund.


...och det är nog därför jag valt Blackbox för min server och Xubuntu på mina Pentium 350-mhz:are.

Ett tips: tanka hem gratisprogrammet VirtualBox, lägg upp en virtuell maskin i det och använd den för tester. Skitsmidigt när man behöver en slit-och-släng-installation, och du kan dessutom med ett klick återgå till ett tidigare tillstånd, tex nyinstallerad.
VirtualBox är skitbra, så länge man inte behöver 3d-acceleration - och då ett av de test jag gör är att kolla om City of Heroes och annat liknande funkar, så... No deal. Då kan jag lika gärna bara slänga in Kubuntu-desktop i min vanliga Wubi-installation.

Jo, de har helt klart sneglat för mycket på Windows
Eh... Jag vet inte, jag. Kanske inte tillräckligt mycket"? Det är som Windows, fast ännu fulare.


Som sagt, efter dina lovord ska jag testa Kubuntu, men om jag ska stå ut kommer jag att behöva nya ikoner för precis allting, jag kommer att behöva hitta ett skin som är snyggt och inte använder den GRÄSLIGA K-loggan och som gärna passar med mina övriga skrivbord... Nåja, jag får ge mig ut på jakt helt enkelt. Önska mig lycka till - vi vet båda, antar jag, hur lätt det är att hitta skins som inte ser ut som de är gjorda av en kåt 14-åring eller någon som nyss lärt sig peta i Paint.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
låter helt OK, speciellt som om man int vill släpa med sig en dyr dator om man är på resande fot.

Annas använder jag Aperture ...som är the shit egentligen.. inget annat kommer ens i närheten.. fast det kostar ju några spänn....
 
Top