Jag har funderat vidare på den här tråden, och varför jag kan känna sådan irritation över ämnet (förvarna om "känsliga ämnen", X-kort, etc.). Det sista jag vill är att tillhöra lägret bröliga machomän som gör sig lustiga över känslighet, så jag behövde tänka igenom det ordentligt innan jag satte ord på min aversion.
Jag tror det är viktigt för alla människor att lära sig två saker som kan te sig fundamentalt olika: att bita ihop, och att säga nej. Alldeles för många liv blir till skit när personer inte kan hantera båda de färdigheterna.
Å ena sidan måste man ibland kunna bita ihop även om man upplever obehag. Man kan inte alltid undvika negativa upplevelser, och vad som för stunden upplevs obehagligt kan i slutändan resultera i något positivt (att man går stärkt ur situationen, lär sig något nytt, ser något ur ett annat perspektiv, ökar sin toleransnivå, blir modigare, etc.). Världen och livet (och därmed även kulturen) är fullt av obehag som man inte kan fly utan som man måste hantera.
Å andra sidan innehåller världen och livet (och därmed även kulturen) en mängd tillfällen där det är av yttersta vikt kunna säga nej och stå upp för sig själv (och andra), och de tillfällena kommer sällan med förvarning eller en enkel väg ut. Det kräver mod och integritet, något som är svårt att bygga upp om man inte först lärt sig att bita ihop. Man måste tvinga sig själv att rakt ut säga nej till människor, och förklara varför man säger nej.
Om man aldrig lär sig att bita ihop så blir livet en enda lång flykt, och om man aldrig lär sig att säga nej blir man konstant överkörd.
Rollspel är någon sorts blandning mellan lek och kultur. Det är en väldigt mänsklig aktivitet som även i sina mest banala former utvecklar oss som individer. Som människa måste jag ibland kunna ta att ett äventyr tar upp teman som medför ett visst obehag, och om obehaget av någon anledning skulle blir för starkt måste jag kunna formulera det för de andra människorna i mitt sällskap. För mig blir de här skyddsnäten som diskuteras något som är mer hämmande än utvecklande, som genvägar för att slippa bli vuxen.