Men vad är egentligen poängen med att låta spelet utspela sig i en megastad som inte nämns vid namn? Är det inte snarare så att en specifik och namngiven stad ger massor av uppslag och inspiration? Berlin-supplementet är väl ett bra exempel på just det?
Jag gillar definitivt cyberpunk som genre, men det är också en genre med rätt mycket slitet och klyschigt tankegods. Ju mindre generisk man kan kan göra en viss miljö, desto mer intressant tycker jag att det blir. Det går att göra mycket kreativt genom att blanda det välbekanta med sådant är nytt men kanske ändå logiskt i en dystopisk genre.
Nu har några forumiter redan framfört skäl till varför en namnlös megastad kan vara att föredra framför en som är modellerad på en verklig förlaga. Dessutom mycket goda skäl, anser jag. Men, varför jag föredrar den namnlösa i mitt Nya Mutant är följande:
Läser man i världsboken till Nya Mutant så är megastaden av en sådan storlek att en av megastadens sektorer (varav det finns många) kan vara lika stor som ”vår tids” allra största storstäder. Det gör åtminstone i min bok att stadens namn mer är av en akademisk natur, d.v.s. något som på sin höjd intresserar historikern, och att det för de tänkta rollpersonerna är fullständigt egalt sett till deras egen position i Nya Mutant-världen. Det är lite som att jämföra med vår egen historia där den identitet som den förindustriella torparen kände antagligen inte var svensk i första hand - utan kanske mer lystrade till vilket hemman, socken eller landskap som hen kände till. Så…
…spelar det någon roll för en Brat som strider för sitt gängs revir (som kanske är en korridor i ett megablock med tusen andra korridorer) vad staden faktiskt heter? Bryr sig den jagade mutanten i det kollapsade tunnelbanesystemet om vad de förtryckande myndigheterna ovanför hens huvud egentligen kallar staden? Spelar det någon roll för den emanciperade roboten vad dess forna herre kallar platsen som breder ut sig bortom alla horisonter?
Därtill nämns det i Världsboken att megastäderna är isolerade från varandra och megakorporationerna verkar i den megastad de kommer ifrån (global frihandel tycks vara något som helt enkelt inte existerar). Marknaden är den enskilda staden, dess sektorer och block. Det gör att (återigen i
min förståelse av Nya Mutant-världen) relationerna megastäder emellan i stort sett är obefintliga. Om då megakorporationerna inte tycks bry sig om dess diton i andra megastäder – varför skulle det då spela någon roll för megastadens invånare vad staden de lever i egentligen heter?
En av USP:arna med Nya Mutant idag är att det är ett spel som inte förhåller sig helt realistisk (eller stringent) till ”vår värld” eller att det följer de etablerade genrekonventioner som cyberpunk bär på.
Jag är inte ens helt säker på att
jag skulle vilja kalla Nya Mutant för cyberpunk.
För mig är Nya Mutant snarare ett rollspel vars setting är Dark Future och har kanske mer gemensamt med Necromunda än med Night City. Men det är
vad jag tycker och det här har nu definitivt passerat gränsen för vad som är off topic.
Tack för mig. Hej.