Diskuterar gärna det, risk för att gå lite OT, så fokus då på att jag ville spela Mutant 2089. Först bakrund:
- Jag gillar Järn. Mycket. Jag tycker att regelsystemet blev bättre i och med Hjältarnas tid, och ännu bättre i och med Kopparhavet.
- Jag gillar Western. Som setting. Rollspelet Western (Åskfågelns) tycker jag är fantastiskt när det gäller research och bakgrund. Men regelsystemet är... inte min kopp te.
- Logisk slutsats: Gör ett hack av Järn för att spela Western-setting, men använd allt bakgrundsmaterial i Western-rollspelet!
- Sagt och gjort. Jag har ett järn-hack för Western som är skrivet helt för mitt eget nöjes skull, men det har spelats ett par äventyr och funkar enligt mig bra. Det har vissa (inte särskilt innovativa) egenskaper som jag gillar. Det är delvis enklare än KH, delvis inte enklare.
- Järn-hacket till western kallar jag Skjutjärn. Det är skrivet så att det nog går att förstå för andra.
Det var bakgrunden. Jag finner nu att:
- Jag vill spela Mutant 2089.
- Jag tycker att Mutant 2089 är en rätt habil BRP, men jag tycker pangpang och slåss är pajigt. Men Mutant 2089 vill jag helst spela med BRP.
- Pangpang och slåss är viktigt i Mutant 2089.
- Jag har gjort ett Järnhack som gör en del av det jag vill ganska ok. Det gör det i en miljö där pangpang och slåss också är viktigt.
- Logisk slutsats: Ta hacket (skjutjärn) och anpassa det till Mutant-settingen.
- Ta bort indianer, hästar, mm. Lägg till mutanter, robotar, svävarbilar, laser, mm.
- Sagt och gjort. Eller nej, inte alls gjort. Bara tänkt och påbörjat lite.
- Jag kallar Järn-hacket till Mutant 2089 Krom.
Återigen, det var mest för eget nöjes skull och inte tänkt att dela. Men jag är lite nöjd med de två spelnamnen namnen Skjutjärn och Krom, det får jag erkänna, eftersom de båda, på olika sätt, anspelar på Järn.
Tillägg.
- Det finns en licens Smidd av Järn, så man kan faktiskt sprida sådana här spel med hyfsat samvete. Om man skulle ha velat det.