Jag vill spela Nya Mutant

Men kan man inte göra det även i en specifik namngiven stad? Det är ju en fiktiv version av staden. Vill man lägga en gigantisk soptipp eller arkologi eller rymdhamn mitt i centrum, så gör man det.
Sedan är ju det en fråga om en framtida version av staden och det kan innebära att en massa saker har hänt. Nuvarande rikemmanakvarter kan vara slum, en stadsdel har rivits och en annan har bygds upp på dess plats, vattenvägar har blivit överbyggda, industriområden är nu bättre bostadskvarter, viktiga byggnader är borta p.g.a. brand/krig/terrorbombningar, med mera, med mera.

Sedan är ju det en fråga om en framtida version av staden och det kan innebära att en massa saker har hänt. Nuvarande rikemmanakvarter kan vara slum, en stadsdel har rivits och en annan har bygds upp på dess plats, vattenvägar har blivit överbyggda, industriområden är nu bättre bostadskvarter, viktiga byggnader är borta p.g.a. brand/krig/terrorbombningar, med mera, med mera.
Allt detta går att lösa, men jag ser detta som extra jobb jämfört med att ta en stad utan sånt baggage.

Men innebär en namngiven stad verkligen att man utgår ifrån ett färdigt koncept? Jag tycker snarare att det ger en ram att utgå ifrån och ändra på precis hur mycket man vill. Även Manhattan eller Moskva kan vara full av vita fläckar om man väljer att tolka miljön kreativt.
Tänker att det lätt både blir intressantare för spelarna och enklare för SL med en riktig stad (eftersom det finns saker att utgå från).

Jämför med Stockholm och Montreal som post-apoc-städer i FL-Mutant respektive Tribe 8. Mycket mer spännande så.

Last edited:
Det jag vill framför allt vill undvika är de mest fantasilösa valen - exempelvis att bara köra en variant på Blade Runner eller Judge Dredd fast på en ny plats. Nog är det roligare att göra något mer eget av cyberpunkgenren? Det är ju inte så att det inte går.

I Mutant 2089 - jag tänker då både på startboxen och supplementen - är väl utgångspunkten antingen asiatiska eller generiskt amerikanska megastäder, eller? Berlin blir då ett i åtminstone mina ögon mer kreativt och oväntat undantag. Själv tycker jag inte ens att cyberpunk måste handla om megastäder. Olika typer av wastelands - världen kanske mestadels består av sådana? - är väl så intressanta. Och, för att nu återigen bryta mot det förväntade, de måste inte se ut som i Mad Max, även om de kan göra det…

För mig är den tematiska kärnan i cyberpunk dystopisk kapitalism på steroider. Det är en utgångspunkt som konceptuellt kan leda åt väldigt många olika håll. Att låsa sig vid några få slitna troper är inte alls nödvändigt.

Last edited:
Back