Jag vill spela Nya Mutant

Men kan man inte göra det även i en specifik namngiven stad? Det är ju en fiktiv version av staden. Vill man lägga en gigantisk soptipp eller arkologi eller rymdhamn mitt i centrum, så gör man det.
Sedan är ju det en fråga om en framtida version av staden och det kan innebära att en massa saker har hänt. Nuvarande rikemmanakvarter kan vara slum, en stadsdel har rivits och en annan har bygds upp på dess plats, vattenvägar har blivit överbyggda, industriområden är nu bättre bostadskvarter, viktiga byggnader är borta p.g.a. brand/krig/terrorbombningar, med mera, med mera.
 
Sedan är ju det en fråga om en framtida version av staden och det kan innebära att en massa saker har hänt. Nuvarande rikemmanakvarter kan vara slum, en stadsdel har rivits och en annan har bygds upp på dess plats, vattenvägar har blivit överbyggda, industriområden är nu bättre bostadskvarter, viktiga byggnader är borta p.g.a. brand/krig/terrorbombningar, med mera, med mera.
Allt detta går att lösa, men jag ser detta som extra jobb jämfört med att ta en stad utan sånt baggage.
 
Men innebär en namngiven stad verkligen att man utgår ifrån ett färdigt koncept? Jag tycker snarare att det ger en ram att utgå ifrån och ändra på precis hur mycket man vill. Även Manhattan eller Moskva kan vara full av vita fläckar om man väljer att tolka miljön kreativt.
Tänker att det lätt både blir intressantare för spelarna och enklare för SL med en riktig stad (eftersom det finns saker att utgå från).

Jämför med Stockholm och Montreal som post-apoc-städer i FL-Mutant respektive Tribe 8. Mycket mer spännande så.
 
Last edited:
Det jag vill framför allt vill undvika är de mest fantasilösa valen - exempelvis att bara köra en variant på Blade Runner eller Judge Dredd fast på en ny plats. Nog är det roligare att göra något mer eget av cyberpunkgenren? Det är ju inte så att det inte går.

I Mutant 2089 - jag tänker då både på startboxen och supplementen - är väl utgångspunkten antingen asiatiska eller generiskt amerikanska megastäder, eller? Berlin blir då ett i åtminstone mina ögon mer kreativt och oväntat undantag. Själv tycker jag inte ens att cyberpunk måste handla om megastäder. Olika typer av wastelands - världen kanske mestadels består av sådana? - är väl så intressanta. Och, för att nu återigen bryta mot det förväntade, de måste inte se ut som i Mad Max, även om de kan göra det…

För mig är den tematiska kärnan i cyberpunk dystopisk kapitalism på steroider. Det är en utgångspunkt som konceptuellt kan leda åt väldigt många olika håll. Att låsa sig vid några få slitna troper är inte alls nödvändigt.
 
Last edited:
Själv tycker jag inte ens att cyberpunk måste handla om megastäder. Olika typer av wastelands - världen kanske mestadels består av sådana? - är väl så intressanta.
Mutant 2089 kör ju väldigt Judge Dredd-distinkt på just att megastäder och förbjudna zoner/Mad Max-liv är ungefär vad som finns i världen? Det vore dumt att inte använda bägge.
 
Mutant 2089 kör ju väldigt Judge Dredd-distinkt på just att megastäder och förbjudna zoner/Mad Max-liv är ungefär vad som finns i världen? Det vore dumt att inte använda bägge.

Återigen - det beror på hur man tolkar settingen. Tänker man i termer av supplement så skulle ett sådant kunna kretsa kring en karavanled som förbinder en megastads utkanter (förorter? karantänzon? soptipp?) med någon typ av depåer, militärbaser och handelsplatser ute i wastelandet. Det blir en annan rumslig inramning än den vanliga. Hur mycket Mad Max det behöver vara är en smaksak. Jag hade nog hellre valt någon Moëbius-serie som inspiration.
 
Men vad är egentligen poängen med att låta spelet utspela sig i en megastad som inte nämns vid namn? Är det inte snarare så att en specifik och namngiven stad ger massor av uppslag och inspiration? Berlin-supplementet är väl ett bra exempel på just det?

Jag gillar definitivt cyberpunk som genre, men det är också en genre med rätt mycket slitet och klyschigt tankegods. Ju mindre generisk man kan kan göra en viss miljö, desto mer intressant tycker jag att det blir. Det går att göra mycket kreativt genom att blanda det välbekanta med sådant är nytt men kanske ändå logiskt i en dystopisk genre.

Nu har några forumiter redan framfört skäl till varför en namnlös megastad kan vara att föredra framför en som är modellerad på en verklig förlaga. Dessutom mycket goda skäl, anser jag. Men, varför jag föredrar den namnlösa i mitt Nya Mutant är följande:

Läser man i världsboken till Nya Mutant så är megastaden av en sådan storlek att en av megastadens sektorer (varav det finns många) kan vara lika stor som ”vår tids” allra största storstäder. Det gör åtminstone i min bok att stadens namn mer är av en akademisk natur, d.v.s. något som på sin höjd intresserar historikern, och att det för de tänkta rollpersonerna är fullständigt egalt sett till deras egen position i Nya Mutant-världen. Det är lite som att jämföra med vår egen historia där den identitet som den förindustriella torparen kände antagligen inte var svensk i första hand - utan kanske mer lystrade till vilket hemman, socken eller landskap som hen kände till. Så…

…spelar det någon roll för en Brat som strider för sitt gängs revir (som kanske är en korridor i ett megablock med tusen andra korridorer) vad staden faktiskt heter? Bryr sig den jagade mutanten i det kollapsade tunnelbanesystemet om vad de förtryckande myndigheterna ovanför hens huvud egentligen kallar staden? Spelar det någon roll för den emanciperade roboten vad dess forna herre kallar platsen som breder ut sig bortom alla horisonter?

Därtill nämns det i Världsboken att megastäderna är isolerade från varandra och megakorporationerna verkar i den megastad de kommer ifrån (global frihandel tycks vara något som helt enkelt inte existerar). Marknaden är den enskilda staden, dess sektorer och block. Det gör att (återigen i min förståelse av Nya Mutant-världen) relationerna megastäder emellan i stort sett är obefintliga. Om då megakorporationerna inte tycks bry sig om dess diton i andra megastäder – varför skulle det då spela någon roll för megastadens invånare vad staden de lever i egentligen heter?

En av USP:arna med Nya Mutant idag är att det är ett spel som inte förhåller sig helt realistisk (eller stringent) till ”vår värld” eller att det följer de etablerade genrekonventioner som cyberpunk bär på. Jag är inte ens helt säker på att jag skulle vilja kalla Nya Mutant för cyberpunk. För mig är Nya Mutant snarare ett rollspel vars setting är Dark Future och har kanske mer gemensamt med Necromunda än med Night City. Men det är vad jag tycker och det här har nu definitivt passerat gränsen för vad som är off topic.

Tack för mig. Hej.
 
Tillägg: Sedan så nämner jag att mitt projekt (Nya Mutant konverterat till YZE) går under det bekanta namnet Ypsilon 5. En fiktiv megastad som introduceras i äventyrs- och kampanjmodulen med samma namn innan Dai-Tokyo, Neo-Asien, Neo-Paris eller Berlin City finns med ”på kartan”. Så man kan argumentera att megastaden faktiskt har ett namn men att det är implicit.
 
När jag skrev Rotsystem, som ju i princip är mitt M2089 korsat med vad jag gillade i RYMD och Chronicles plus att man byter ut Mad Max-vildmarken mot Axa-vildmark, så valde jag att vara väldigt explicit med var arkologin Stad Ett ligger: Den är i Stockholm, och den omges av ruinerna av en större multi-megastad som låg som ett diagonalt band mellan öst- och västkust (jag tänker mig att Göteborg och Stockholm vuxit ihop, i princip).

Det här gjorde jag för att jag tycker att det blir enklare att hitta på grejer om jag kan utgå från grejer som finns. "Megastaden är helt anonym", "alla megastäder är likadana" funkar inte för mig. Vad ska jag då bygga mina äventyr på? Vad ska jag bygga mina miljöbeskrivningar på, om allt är samma lika? För mig känns det som att det väldigt snabbt skulle bli slut att komma på nytt. "Bagage" är alltså ganska bra att ha, för det gör att man har något med sig på resan och inte måste köpa allt på plats. Mindre jobb, inte mer. För mig.

Om man sedan ovanpå detta också lägger ett lager av "nu", med lokala gäng och megakorpar osv, så tycker jag det enbart gör att världen känns mer påtaglig och "verklig". Lager på lager; det är ju så vår värld funkar. Det är så vi är vana vid att världar funkar.

Finns det något riktigt bra och utförligt supplement till något cyberpunkrollspel kring hur man gör det här med valfri stad? Jag gillar ju väldigt mycket idén med att "spela hemma". Ta sin hemstad eller hemby och cyberifiera den. Placera Night City varsomhelst, och låta den ta smak.
 
Back
Top