Cyberpunk och landsbygd

Franz

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2010
Messages
3,493
I en tidigare tråd som handlade om att spela poliser i en cyberpunkmiljö kom vi in på konceptet stad v.s. wasteland inom cyberpunk. Jag och @Oscar Silferstjerna tyckte att detta förtjänar en egen tråd så jag skapar en här. Diskussionen som låg till grund för tråden är följande:

Neotech har tabeller för just det så det lär gå utmärkt!
Ja, då går det säkert att göra en lokal variant, anpassad för just Mogadishu.
Då jag skriver på östra Afrika-modulen där Mogadishu (Eller Megadiahu som staden döpts om till i Neotechs värld) så tänkte jag bara förtydliga en grej så att ni inte får fel uppfattning om modulen. Det kommer finnas med tabeller för olika saker, men förmodligen inte för zoner i Megadishu. Det kommer dock finnas utrymme för att hitta på egna zoner om man vill, och i de andra länderna som beskrivs förutom Somalia kommer det finnas ännu mer utrymme för egna påhitt

Och gillar man tabeller kommer det att finnas för att slå fram annat kul
Ok. Det handlar alltså om länder i vår tids mening och inte om jättestäder med ödsliga wastelands kring? Jag hade föredragit det senare eftersom genren är cyberpunk, men jag förstår också att du kanske har fått utgå ifrån ett redan spikat ramverk. Är inte heller alls insatt i Neotechs lore, utan mer ett fan av dystopier i stort. Jag gillar dock genren cyberpunk även om jag funderar på hur den kan fräschas upp från sina 80-talsrötter.
Om du letar efter cyberpunk som fräschar upp genren så finns det goda chanser att du skulle gilla Neotech. Spelet försöker göra genren relevant för nutiden, och hur stad kontra wasteland funkar tycker jag är en del i det (åtminstone i det materialet jag skriver). I cyberpunken på 80-talet var det ofta så (men absolut inte alltid, det finns många undantag) att världen bestod av enorma städer omgivna av farlig ödemark. I Neotech är det inte så uppdelat. För att ta Cyberpunk-Somalia som exempel, det finns stora städer absolut men offgrid är inte övergivet. Där finns mindre samhällen, många bebodda av folk som vill lämna städerna för att bygga sitt eget paradis, exempelvis religiösa extremister eller nationalistiska nostalgiker som vill gå tillbaka till nomadlivet som fanns förr. Det finns enorma biodomes som odlar droger och andra eftertraktade växer. Det finns enorma motorvägar och järnvägar. Och mycket mycket mer. Det är inte riskfritt att vara där bar för att det är bebott, klimatkrisen har absolut satt sina spår: Det är såpass varmt att du inte kommer överleva länge utan inbyggt kylsystem i kläderna, du kan råka ut för extremväder i form av skurar av svart hagel med bitar stora som tegelstenar, stormar innehållande knivskarp sten som slits bort från bergen etc. Samtidigt så är offgrid och det farliga klimatet inte bara en bakgrundsfond i städerna, utan städernas utformning av arkitektur är ofta en direkt konsekvens av det extrema klimatet.

Nu blev ju detta väldigt OT så jag kommer inte att diskutera detta vidare här, men om du vill så kan vi antingen starta en egen tråd eller skriva PM. Det är en jättespännande diskussion!
Det är värt en egen tråd! Vad som finns utanför de stora metropolerna känns spontant konceptuellt viktigt. Både för genren cyberpunk och för vad som beskrivs inom ramen för en urban sandbox (om det nu är sandbox du är ute efter).

Jag får en känsla av att premissen är att man i cyberpunk-spel inte (?) ska besöka några Wastelands och att det därför heller inte finns några (eller väldigt få) verktyg för att stödja det. Borde det inte vara tvärtom? Dystopisk cyberpunk-landsbygd (i östra Afrika dessutom) känns verkligen inte som något som är gjort. Hur ser de beboeliga platserna ut? Vilka är aktörerna där? Hur tar man sig mellan olika platser? Det kan ju vara något att diskutera i ny tråd.
Jag kan börja med att säga att jag personligen tycker det är viktigt att inte separera stad och landsbygd för mycket, de miljökatastrofer som drabbat landsbygden drabbar även staden och staden måste anpassa sig efter detta. Saker man kan tänkas hitta på landsbygden i min modul om östra Afrika/Somalia är bland mycket annat följande:

Mindre samhällen
Biodomes
Enorma motor- och järnvägar
Militärbaser

Hur skulle landsbygden i ett cyberpunk-Skandinavien se ut? Har golfströmmen avstannat och en ny istid inträtt? Eller har det tvärtom blivit mycket varmare?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
1,413
Location
Nirvana
Ok, då kör vi. Handlar tråden om cyberpunkig landsbygd generellt eller om hur den ser ut i just Skandinavien och/eller östra Afrika? Jag tänker mig att geografin kan vara helt avgörande.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
14,515
Location
Athos
Kul ämne, och mer cyberpunk! :)

Jag tänker att det är några saker man måste ta i beaktande:

Krig
Delar av landsbygden är slagfält, ruinstäder eller bär djupa spår av krig i form av radioaktivitet, gifter odyl. Här och var råder dessutom krigstillstånd. Det präglar naturligtvis omgivningen. I dessa områden kan man plundra, bli plundrad, råka ut för legosoldater och annat som känns rimligt. Det finns säkerligen bofasta som klarat sig som lever av marken eller säljer mat/droger/utrustning/stridsmateriell/etc.

Klimatkatastrof
Vi lär inte ha löst problemen i en cyberpunk-setting, vilket innebär att jordbruk m.m. inte funkar som förr. Dels har vi värre oväder, svårare torka, ihållande regn m.m. Haven är inte längre fulla av mat. Så, framtidens bönder odlar alger, klonar fisk, anlägger musselodlingar i artificiella sjöar m.m.

Avfall
Till slut orkade man inte ens gräva ner soporna, ens i Europa (men snackar vi Afrika gör man det ju inte ens idag). Närmast städerna breder ENORMA soptippar ut sig. Det går att leva här, och samla mineraler och prylar. Det är farligt. Du blir sjuk, hamnar i ett sop-ras, eller skär dig medicinskt avfall.

Produktionsanläggningar
Städerna är inte självförsörjande. Utanför finns enorma produktionsanläggningar som tillverkar det som behövs. Allt från energi till elektronik. Dessa skeppas i konvojer tillbaka till staden. Produktionsanläggningarna är små städer i sig själva.

Bränder
Gigantiska, jag menar gigantiska, bränder breder ut sig över landsbygden. Infernon som ingen vill eller kan släcka.

----

Överlag skulle jag tro att urbaniseringen är enorm. Det är helt enkelt varken lukrativt, pittoreskt eller säkert att bo på landsbygden. Det är något du gör för att du inte har något val. Visst, snackar vi vildmark, vilket säkerligen finns kvar här och var, så kan det finnas undantag. Men då snackar vi Surviving Alaska eller vad nu alla serier på Discovery heter. Du lever som om det vore 1930 eller så. Men det finns inga jobb och ingen framtid på landsbygden.
 

Franz

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2010
Messages
3,493
Ok, då kör vi. Handlar tråden om cyberpunkig landsbygd generellt eller om hur den ser ut i just Skandinavien och/eller östra Afrika? Jag tänker mig att geografin kan vara helt avgörande.
Jag tänker att man får skriva om vilken cyberpunkig landsbygd man vill 🙂
 

Franz

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2010
Messages
3,493
Bränder
Gigantiska, jag menar gigantiska, bränder breder ut sig över landsbygden. Infernon som ingen vill eller kan släcka.
Det här är så coolt! Kan man tänka sig att vissa grupper börjat dyrka de eviga bränderna?

Överlag skulle jag tro att urbaniseringen är enorm. Det är helt enkelt varken lukrativt, pittoreskt eller säkert att bo på landsbygden. Det är något du gör för att du inte har något val.
Plus kanske folk som vill skapa sina egna samhällen. Kan tänka mig enorma Jonestowns med galna sektledare som är som diktatorer i sina mikrosamhällen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
5,345
Finns det inte också...

ULTRALYX
Är du ELIT betyder landsbygden någon helt annat. Din svävkopter tar dig snabbt över slagfält, brandfronter och förbjudna zoner och direkt till de enorma gröna oaser där ELITen roar sig. Marmorvillakomplexen som upptar hela Sicilien, mittvästerns opulent orgierancher, jaktzonerna i Kaukasus., de flytande yalikasinostäderna i Bosforen. Det är motsvarigheten till hela regioner och länder som är avstängd, patrullerade av välbeväpnade väktar-militärförband och fullpumpade av exklusiva droger, konst, sprit, prostitution och exentriciteter.
 

Franz

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2010
Messages
3,493
Finns det inte också...

ULTRALYX
Är du ELIT betyder landsbygden någon helt annat. Din svävkopter tar dig snabbt över slagfält, brandfronter och förbjudna zoner och direkt till de enorma gröna oaser där ELITen roar sig. Marmorvillakomplexen som upptar hela Sicilien, mittvästerns opulent orgierancher, jaktzonerna i Kaukasus., de flytande yalikasinostäderna i Bosforen. Det är motsvarigheten till hela regioner och länder som är avstängd, patrullerade av välbeväpnade väktar-militärförband och fullpumpade av exklusiva droger, konst, sprit, prostitution och exentriciteter.
Såhär är det i den Neapel-kampanj jag började skriva på till Mutant 2089 och säkert aldrig kommer bli klar med. Staden Neapel är som en enorm skitig fabrik som alla slavar i medan höjdarna i korpen CamNostra (före detta Camorra och Cosa Nostra) håller till i överdådiga fort på landsbygden.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
365
Kan man tänka sig att vissa grupper börjat dyrka de eviga bränderna?
Det kommer definitivt finnas religösa fanatiker som gör det. Ty glöm inte; "God gave Noah the rainbow sign. No more water. The fire, next time."
Elden är mitt första minne. Växte upp i dess rytande dån. Pastorn säger att det är Guds röst.
”Moses fick bara en liten buske”, brukade han skrocka under predikningarna. ”Vi fick en hel värld.”
Elden är både straff och nåd. Den berättar om tingens förgänglighet. Visar att den här världen är fördömd. Den håller folk varma, också, och vi omvandlar hettan till elektricitet med ångpannor. De exploderar bara nån gång om året.

Farsan hade tagit med mig för att mata elden. Vi stod på en av de jättelika svartbrända sopkranarna som sträcker sig ut över lågorna. Som broarna över helvetet som pastorn pratar om. Han känner till elden; elden i denna världen, och elden i nästa. Brukar han säga. Innan han kom till oss arbetade han för företagen. Dödade folk.

Farsan kastade ut fiendens skallar i den brinnande avgrunden. Jag stod där i min lånade, lite för stora termodräkt och tittade och försökte höra vad dånet sa till mig. ”Jag finns”, sa den. ”Jag finns och du finns inte”. Jag kastade ut skallen från fienden jag dödat. Den var knappt större än min egen. En pojke bara, som jag själv. Sju, åtta år kanske. Den blev till aska innan den ens nått bottnen.

Världselden skyddade oss. Ringen av brinnande gas och sopor höll företagen ute. Lät oss bygga våra hus ifred. Jag ångrar att jag lämnade den. Här i staden är det kallt och mörkt och alltid regn, och företagens bulldozers plogar bort våra hem en gång i veckan.
Här i staden är folk skyddslösa. Gudlösa.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
2,015
Location
Stockholm
Drönare skötter en massa. Sido-/huvudjobbet (få bönder i iallafall Sverige är enbart bönder) gör man över lagren istället för att åka någonstans. 3D-skrivare gör att man har lätt tillgång till enklare reservdelar. Hemleverans av drönare istället för att man behöver åka till någon paketstation. Mindre jordbruksmaskiner för att undvika jordpakning, men möjligen fler o troligen autoner. Betalt för att hålla efter våtmarker (vattenuppsamlare vid kraftigt regn). Betalt för att ta bort invasiva växtarter. Betalt för att hålla efter inhemska växtarter som är gul o rödlistade. Många rovdjur, elefanter o liknande som e en fara mot jordbruket e utrustade m sändare o om de kommer för nära skickas drönare ut m ljud/lukter som skrämmer iväg dem.
 

Svarte Faraonen

Alternative sexual archetype ('fastest mario')
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,048
Location
Värnhem, Malmö
På en litterär nivå tänker jag att cyberpunken mycket handlar om att lyfta fram det obscena i fåtalets välstånd. Ofta görs detta just med en form av urban dekadens – de väldiga skimrande komplexen höjda över smutsen där nedanför. Men om man ska leta efter återspeglingar av elitens åverkan så är en tätbebyggd, centralt placerad huskropp att ha alldeles för höga förhoppningar. Vet ni vad som verkligen förtjänar att stå som en symbol för elitens förstörelse?



Det här. Golfbanor och pooler i Phoenix, Arizona. En stad som vanligen inte sammanlagt får 20 cm regn om året, där sommartemperaturerna når 45 grader, och där har man valt att placera bilberoende, glesa McMansion-mattor med pooler och golfbanor. Hade de här människorna istället trängt ihop sig i någon neonmonolit i en storstad hade det varit ett rent utopiskt scenario ur resurssynvinkel. Ska man inskärpa ojämlikhetens perversitet så är det på landsbygden man ska göra det, med folk som till ett absurt ekologiskt pris upprätthåller en grönskande idyll mitt i en tilltagande förödelse, allt för att befolkningen ska kunna gå sina golfrundor utan att behöva tänka på den oförutsägbara, kaotiska staden och dess hotfulla massor.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
365
Jag är tolv och min längtan bort är en svetslåga i bröstet. Bort från produktionscenter fyra, från smutsen under naglarna och lukten i håret, bort från de trånga arbetarbarackerna och det enda, vindpinade, öde torget, där vi hänger med våra rostiga swoopmopeder som vi räddat ur sopbergen. Under det enda syntmatställets trista, rosa neonskylt.

I norr, bortom den förgiftade ödemarkens svarta arkipelag, glittrar Megastaden. En värld av kristall och överflöd. Som en av de där drömmarna man får när man röker nekroin. En dag ska jag komma dit. Aldrig i livet att jag jobbar ihjäl mig här ute. Som morsan och farsan. De ser ut som nittio men är knappt trettio, och kommer hem från produktionsbandet och sitter och skrapar nitlotter och tittar på hjärnsmältande underhållning på kuben. Aldrig. Glöm det. Aldrig. Hellre dör jag.

Sanningen är att jag sitter fast här ute. Morsan och farsan skuldsatte mig när jag låg i livmodern, för att jag skulle få genen som gör att jag kan överleva tungmetallerna ur produktionen som inte bara finns i luften, och i vattnet, utan i allting. I min hud, mitt hår. Jag är lika giftig som världen. Ett par av mina klasskamrater saknar genen. Hostar redan blod. Två har kvävts till döds. Pojken jag är kär i tappar huden på ryggen. Den bara faller av, i stora sjok. Han har nog några månader kvar. Jag säger till honom att sluta kyssa mig, att han ska ha kvar andningsfiltret. Han säger att det kvittar.

Vi vänder oss bort från Megastadens hägring ikväll. Tar swoopmopparna söderut, jag och han, ända fram till det kilometerhöga säkerhetsstängslet mot Den Brända Jorden. Vi sitter på mopederna och tittar på de muterade Kaiju-stridsdjuren som lunkar i det radioaktiva ruinlandskapet. Deras väldiga ryggsköldar vajar över de högsta taken. Något företag släppte lös dem i ett av krigen. Snart är de också döda. Då och då flimrar säkerhetsstrykornas artilleri till, när de skjuter på en av bestarna som kommit för nära den bortre barriären. Efter ett par sekunders fördröjning hörs mullret. Som åska.

Jag är tolv. Från produktionscenter fyra. Längtar bort. Vet bara inte vart.
 
Last edited:
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,193
Jag lever här i den brända skogens aska. Bortanför produktionscenter lll kalla murar och rakbladsvassa taggtråd. På tillräckligt avstånd från de automatiserade kulsprutenästen som skyddar stadens algproduktion. Vi var tre som rymde, Allister, Shy och jag.

Vi trodde vi hade lyckats men autostradan mot Staden patrullerades av företagets röda stridsfordon, Svotarna i sina stridsdräkter tvingade oss av vägen och ut i den brända skogens aska. De jagade oss en bit men de vågade sig inte långt bort från civilisationens nervbanor.


Allister hade tagit en kula och dog i Shys armar. Timmar senare rasade hon ner i ett bottenlöst hål och försvann. Sen var det bara jag. Men jag fann en underlig ruin i den brända skogen. Det såg ut att ha varit en bostadsenhet. Men där fanns en stenlagd gång som ledde till ett valv under ytan. Där nere var det svalt och hyllor med konserver och glasburkar med underliga frukter. Nu är detta hem och frihet.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
2,015
Location
Stockholm
baserat på de följder av uttorkade sjöar som tas upp här - Turkiets sjöar torkar ut: "Öken" - P1-morgon | Sveriges Radio - så kan det vara att landsbygden har rörsystem utsprida över områden som ser till att tillföra f.d. uttorkade å hotade sjöar vatten för att försöka åter stabilisera vädret. bönder o andra landsbygdsbor kan också ha kvoter över hur mycket vatten de får använda för att inte sänka. Om så, så förekommer nog regnuppsamlingsanordningar, m tillhörande reningssystem vid de flesta bostadshus.

I mer meltade områden är marodörer nog ett verkligt hot - även i icke-mältade områden kan sådant vara problem tills polisen/armen hinner ikapp dem. Kan se bönder där återgå till att bo i byar istället för att bo utspritt, o befästa byarna. Vid sidan av möjliga marodörer har man landsbygds-amoks, medlemmar av de andra nomadfalangerna som e kriminella, rabiata nomos som [ anser att andra än dem inte har något på landsbygden att göra / är där för att frita djuren / missionerar om hur mycket bättre det är för Jorden att använda förindustriella jordbruksmetoder ], taktikals som har bosatts sig i närheten o [ övar skytte/sprängning alldeles för nära / i sin paranoia tror att grannarna är ute efter deras förrådd o skjuter alla som kommer för nära / vars militek fordon förstör marken o skapar en massa oljud ], primals som [ inte respekterar att man inte får jaga andras djur o att det gäller även om man använder traditionella metoder / anser att de har rätt till marken o driva alla andra därifrån p.g.a. att den ska (säger de) ha tillhört deras förfäder under medeltiden / har konstanta etno-disco-dunk-raives medan andra (inklusive djur) försöker sova ], etc.

Möjligen så kan flertalet länder med fungerande system förbjudit mycket/alla insektsgift, ogräsbekämpningsmedel, o användandet av antibiotiska (utanför rent medicinskt) i djurskötseln, för att förhindra att mer gifter sipprar in i jorden/vattnet. Detta kommer göra mat producerat på traditionellt sett (istället för sammanspunnet i en fabrik eller skapat av larver/alger) dyrare eftersom den då är svårare att göra o inte ger lika mycket avkastning. Men å andra sidan så gör bra programmerade drönare att flertalet uppgifter nog kan skötas av en man som tog ett helt lag tidigare.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
14,515
Location
Athos
Rimligtvis finns det även stora områden, strax utanför städerna, där det varken är landsbygd eller stad. Avbrutit här och var av större komplex med obrukad mark mellan. Bostadsplex, produktionsanläggningar, flygplatser, jordbruk m.m.

Ja, jordbruk förtjänar ju ett eget kapitel. Vi vet idag att framtidens jordbruk kommer ha stora problem med torka/skyfall, stormar, minskad biologisk mångfald, utarmade jordar m.m. Så sannolikt krävs det genmodifierade grödor, konstpollinering mer aggressiv konstgödsling (vilket leder till större problem för omkringliggande områden). Så jordbruket kan nog göras rätt dystopiskt. Tänk en disig himmel, som går mot rött och gult, med vassa bruksbotar som rullar fram mellan overkligt stora grödor med kraftfulla strålkastare, och beväpnade mänskliga följeslagare, med stora gasmasker, på jakt efter skadedjur och tjuvar. Genmodifierade stora jaktjundar i koppel. Långt bort ser man stadens ljus och väldiga block, ovanför surrar drönare.
 

Franz

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2010
Messages
3,493
Tänk en disig himmel, som går mot rött och gult, med vassa bruksbotar som rullar fram mellan overkligt stora grödor med kraftfulla strålkastare, och beväpnade mänskliga följeslagare, med stora gasmasker, på jakt efter skadedjur och tjuvar. Genmodifierade stora jaktjundar i koppel. Långt bort ser man stadens ljus och väldiga block, ovanför surrar drönare.
Awesome! Fast jag tycker det vore ännu mer dystopiskt om det är helt automatiserat. Men det beror ju på vilken slags cyberpunk man är ute efter, vill man ha det mer retro är mänskliga vakter the way to go 🙂

Sen vore det coolt om företagen besprutar grödorna med subsatanser som gör att man blir beroende av just deras gröda och ratar alla andra.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
5,345
Enorma megastäder kräver ju enorm, industriell matproduktion, så ett landskap som helt tagits över av industriellt jordbruk som Måns nämner ovan eller som i Bladerunner 2049 känns helt rätt. Sedan äter väl inte vanligt folk "organisk" föda längre så det handlar väl om att producera billiga protiener i kategorin bönor, alger och insekter.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
3,499
Jag gillade Mutant 2089:s version av ödemarken. En sorts muterat vilda västern, där man kan leva "fritt" från storstädernas megakorpar, men till priset av enorma faror, muterande radioaktivitet och vilddjur. Det gör extra mycket för att lyfta kontrasten fattigt/rikt för mig. Du kan inte hoppa av systemet utan att det går åt helvete på ett eller annat sätt.

Sen ska vi inte glömma bort att det finns vissa grejer som MÅSTE hittas i ödemarken. Gruvor kan man bara bygga där råvarorna finns, etc. Så det lär finnas enorma gruvkomplex, stenbrott, eller annat som till stora delar är automatiserade av robotgrävare. Men det går aldrig att automatisera rakt ut, och framför allt är människor billigare än robotar. Lättare att ersätta också.
 

Franz

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2010
Messages
3,493
Enorma megastäder kräver ju enorm, industriell matproduktion, så ett landskap som helt tagits över av industriellt jordbruk som Måns nämner ovan eller som i Bladerunner 2049 känns helt rätt. Sedan äter väl inte vanligt folk "organisk" föda längre så det handlar väl om att producera billiga protiener i kategorin bönor, alger och insekter.
Till alla norms!

Är du trött på att äta bönor så illa besprutade att du och din familj tappar alla tänder! Är du trött på att dina barn äter sig ur huset?

Nu har vi på Friendly Beans lösningen på dina problem!

Friendly beans erbjuder gratis tandvård till sina kunder! Detta har vi löst genom ett unikt samarbete med GenCorp; Cyber Citys främsta genetikföretag. GenCorp söker nu mänskliga försökskaniner i åldrarna 3 till 5 år. Om du donerar ett av dina barn som matchar åldern ovan får du gratis tandvård för varje 100:e paket Friendly Beans du köper. GenCorp förbehåller sig rätten att behålla barnet om det visar sig att experimenten som utförs på denna är av vikt för företaget. I annat fall garanterar vi att barnet återlämnas efter högst 3 år.

Smaklig måltid! Möt världen med ett leende!
 
Top