Franz
The force is female
- Joined
- 4 Dec 2010
- Messages
- 6,589
I en tidigare tråd som handlade om att spela poliser i en cyberpunkmiljö kom vi in på konceptet stad v.s. wasteland inom cyberpunk. Jag och @Oscar Silferstjerna tyckte att detta förtjänar en egen tråd så jag skapar en här. Diskussionen som låg till grund för tråden är följande:
Mindre samhällen
Biodomes
Enorma motor- och järnvägar
Militärbaser
Hur skulle landsbygden i ett cyberpunk-Skandinavien se ut? Har golfströmmen avstannat och en ny istid inträtt? Eller har det tvärtom blivit mycket varmare?
Neotech har tabeller för just det så det lär gå utmärkt!
Ja, då går det säkert att göra en lokal variant, anpassad för just Mogadishu.
Då jag skriver på östra Afrika-modulen där Mogadishu (Eller Megadiahu som staden döpts om till i Neotechs värld) så tänkte jag bara förtydliga en grej så att ni inte får fel uppfattning om modulen. Det kommer finnas med tabeller för olika saker, men förmodligen inte för zoner i Megadishu. Det kommer dock finnas utrymme för att hitta på egna zoner om man vill, och i de andra länderna som beskrivs förutom Somalia kommer det finnas ännu mer utrymme för egna påhitt
Och gillar man tabeller kommer det att finnas för att slå fram annat kul
Ok. Det handlar alltså om länder i vår tids mening och inte om jättestäder med ödsliga wastelands kring? Jag hade föredragit det senare eftersom genren är cyberpunk, men jag förstår också att du kanske har fått utgå ifrån ett redan spikat ramverk. Är inte heller alls insatt i Neotechs lore, utan mer ett fan av dystopier i stort. Jag gillar dock genren cyberpunk även om jag funderar på hur den kan fräschas upp från sina 80-talsrötter.
Om du letar efter cyberpunk som fräschar upp genren så finns det goda chanser att du skulle gilla Neotech. Spelet försöker göra genren relevant för nutiden, och hur stad kontra wasteland funkar tycker jag är en del i det (åtminstone i det materialet jag skriver). I cyberpunken på 80-talet var det ofta så (men absolut inte alltid, det finns många undantag) att världen bestod av enorma städer omgivna av farlig ödemark. I Neotech är det inte så uppdelat. För att ta Cyberpunk-Somalia som exempel, det finns stora städer absolut men offgrid är inte övergivet. Där finns mindre samhällen, många bebodda av folk som vill lämna städerna för att bygga sitt eget paradis, exempelvis religiösa extremister eller nationalistiska nostalgiker som vill gå tillbaka till nomadlivet som fanns förr. Det finns enorma biodomes som odlar droger och andra eftertraktade växer. Det finns enorma motorvägar och järnvägar. Och mycket mycket mer. Det är inte riskfritt att vara där bar för att det är bebott, klimatkrisen har absolut satt sina spår: Det är såpass varmt att du inte kommer överleva länge utan inbyggt kylsystem i kläderna, du kan råka ut för extremväder i form av skurar av svart hagel med bitar stora som tegelstenar, stormar innehållande knivskarp sten som slits bort från bergen etc. Samtidigt så är offgrid och det farliga klimatet inte bara en bakgrundsfond i städerna, utan städernas utformning av arkitektur är ofta en direkt konsekvens av det extrema klimatet.
Nu blev ju detta väldigt OT så jag kommer inte att diskutera detta vidare här, men om du vill så kan vi antingen starta en egen tråd eller skriva PM. Det är en jättespännande diskussion!
Jag kan börja med att säga att jag personligen tycker det är viktigt att inte separera stad och landsbygd för mycket, de miljökatastrofer som drabbat landsbygden drabbar även staden och staden måste anpassa sig efter detta. Saker man kan tänkas hitta på landsbygden i min modul om östra Afrika/Somalia är bland mycket annat följande:Det är värt en egen tråd! Vad som finns utanför de stora metropolerna känns spontant konceptuellt viktigt. Både för genren cyberpunk och för vad som beskrivs inom ramen för en urban sandbox (om det nu är sandbox du är ute efter).
Jag får en känsla av att premissen är att man i cyberpunk-spel inte (?) ska besöka några Wastelands och att det därför heller inte finns några (eller väldigt få) verktyg för att stödja det. Borde det inte vara tvärtom? Dystopisk cyberpunk-landsbygd (i östra Afrika dessutom) känns verkligen inte som något som är gjort. Hur ser de beboeliga platserna ut? Vilka är aktörerna där? Hur tar man sig mellan olika platser? Det kan ju vara något att diskutera i ny tråd.
Mindre samhällen
Biodomes
Enorma motor- och järnvägar
Militärbaser
Hur skulle landsbygden i ett cyberpunk-Skandinavien se ut? Har golfströmmen avstannat och en ny istid inträtt? Eller har det tvärtom blivit mycket varmare?