Nekromanti Inte bara Nogger, utan nu också...

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: [ugly word removed]

Problemet är att man ju inte är säker på vad folk vill kallas - det är en orsak till att "politisk korrekthet" kan upplevas som mycket strande.

En tjej från Etiopien jag pluggade med hatade vad hon kallade för "den smygrasistiska tankepausen", dvs när en svensk febrilt funderade på vad han eller hon skulle kalla tjejen utan att verka rasistisk. "Vad ska jag kalla negern så hon fattar att jag är en upplyst typ som inte bryr sig om att hon är neger?"

Och just hon hade problem med "afrikan" eftersom korkade svenskar automatiskt tror att folk från samma kontinent automagiskt har något gemensamt. "Jag har fått frågor om jag fortfarande talar 'afrikanska' hemma!" En etiopiska har ju ungefär lika mycket gemensamt med en liberian som en svensk med en vitryss. "Jaha, ni är bleka i synen och har snö på vintern..."

Erik
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm


Jag läser oftast inte dina inlägg, för de innehåller oftast inget som jag tycker är intressant.

Sorry.

M.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Nä

Jag läser oftast inte dina inlägg, för de innehåller oftast inget som jag tycker är intressant.
Och därför förblir du obildad.
 
G

Guest

Guest
Det är roliga grejer det där, är de så jäkla korkade att de på allvar försöker föra en politisk kamp mot numret 88? Min mormor fyller 88 nästa år, jag antar att vi får avboka hela evenemanget, om hon inte dör innan dess vill säga.
Men det riktigt märkliga är ju egentligen att skattepengar (jag antar att antidiskrimineringsbyråns är skattefinansierad) går till att ett gäng paranoida tanter ska få sitta och dekryptera glassnamn. Jag antar att de var inblandade i att byta namn på negerbollen också. Vilket ju genast gjorde att murarna till förorterna revs och alla förenades i ett kaffe-med-mjölk-färgat
mångkulturellt paradis.

Om man ska vara allvarlig så tror jag den här typen av idiotingrepp i jämställdhetens namn får direkt motsatt verkan.
Dels så blir det ett jävla tassande och ordvrängande som gör allting infekterat när man väl ska diskutera riktiga jämställdhetsproblem. Sedan ger det bara de faktiskt främlingsfientliga fler argument "Numera fåer vi ju inte ens hissa flaggan på natschonaldagen, och så får vi inte säga negerbulle bla. bla. bla. jävla blattar".

Dessutom finns det en uppenbar skillnad i vilka folkslag som faktiskt får parodiseras och hängas ut, se på kinapuffars logga, tv-serien Oumi o.s.v. Asiater är lovligt byte på alla plan.

Egentligen en bisak, men något jag funderar på. Se på huur tillåtet det än är att skoja om japaner, kineser o.s.v. Trots detta är det dessa grupper oftas är bland de bästa på att integreras och skapa schyssta liv för sig själva i nya länder.
Även om det är min egen högst personliga åsikt så tror jag faktiskt att det har med att göra att det inte finns någon moralisk spärr när det kommer till skämt om asiater. För i.o.m. att man skämtar om dem så ger man dem samtidigt ett erkännande som vuxna och jämbördiga individer. Man skämtar inte om invandrare (förutom asiater) och utvecklingsstörda (jag försöker inte säga att utvecklingsstörda skulle vara mindre vuxna och jämbördiga än någon annan).
Det är i sig en märklig inställning att vissa folkgrupper skulle vara otroligt känsliga och inte kunna skilja på grova skämtsamma generaliseringar och personliga förolämpningar.
Jag tar inte illa upp av skämt som gäller nördar i allmänhet, män i allmänhet, killar med flickvän i allmänhet o.s.v. Jag har tillräckligt mycket självdistans för att kunna skilja på ett personligt påhopp och på ett skämt. Och om inte folk hade haft inställningen att invandrare absolut inte kunde skilja på sin kulturella identitet och på sig själv så tror jag vi hade sluppit stora delar av de problem vi har i Sverige idag.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Lite allmänt sådär [OT mao :)]

Vi börjar med lite uppvärmning: http://bash.org/?181400

Senaste festen jag var på (husfest hos en korridorspolare) så satt jag och snackade med hans amerkanska flickvän i allrummet. Jag såg dörren däreifrån jag satt så hon sa "If you see two confused exchange students, they are for me." varpå jag i min vanliga oseriösa anda svarar "Oh, they belong to you. You bought some people?"

Sen visar det sig att det är två svarta (man får säga svarta enligt ett scrubsavsnitt, det var förvisso att Black var okej istället för det mer pk African American, osäker på vilka översättningsregler som är tillåtna...) grabbar från Ghana varpå jag kommer att tänka på bomullsplantage i USA, blir rädd att bli kallad rasist och är jäkligt glad att endast en person hörde mig dra skämtet... och jag som bara tänkte på Beatlesrullen A Hard Days Night där en farbror är med och förklaras som "He belongs to Paul"...

Men egentligen, skulle det vara "bättre" att äga osvarta människor? Ibland är det irriterande att historien ska komma och störa sådär... :gremtongue:

För övrigt så lär jag bada i fördomar eftersom min bekantskapskrets till 99% består av vita heterosexuella nördiga grabbar i min ålder... :gremlaugh: Men nån gång ska jag börja gå på diktkvällar med gamla lesbiska tanter från Colombia, och då jävlar.


[edit]fixade länken, klistrande in fel [/edit]
 
Top