Nekromanti Inte bara Nogger, utan nu också...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Re: Jag säger så här...

Jo, det kan nog betraktas som en tankevurpa.

Inte av samma magnitud som denna, men i alla fall:



Ibland undrar man hur reklamare tänker. Å andra sidan kan det ju vara medvetet gjort. Och då är det stor humor.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Re: Nu är det bevisat - GB är ett naziföretag[ANT]

*undertrycker det pockande behovet att photoshoppa GB glace gubben så att det ser ut som om han gör en heil hitler hälsning*
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Glasskampen!


Jag tror att det finns en anledning till att man reagerar. Ok, i glassfallet har man nog gått för långt, men jag måste ju erkänna att jag har stört mig tusen gånger oftare på diskriminerande kommentarer än antidiskriminerande d:o.
Liksom, jag kan trots allt bjuda Centrum mot diskriminering (eller vad de heter) på den där glassgrejen. Hellre att de reagerar en gång för mycket än tvärtom...


Det kan jag hålla med om.

Problemet är att den här formen av reaktioner totalt motverkar sitt syfte till att börja med.
Antag att du känner en svart man som du tycker är en idiot och råkar säga att han är en idiot. En hel massa folk kommer att klaga högljutt och kalla dig rasist. Du kanske inte ens tänkt på att han är svart, men jag kan garantera att efter en sådan sak kommer du att göra det.
Det kan aldrig bli jämlikt om man ska vara tvungen att behandla vissa personer annorlunda bara för att de tillhör en minoritet.
Lite självdistans måste man ha och inte ta alla potentiella förolämpningar eller diskrimineringar på dödligt allvar.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Diskurs!

Det handlar inte om vad ordet betyder i sin språkliga, etymologiska (ordens ursprung, härledning och historia) betydelse.
Precis. Rent tekniskt sett anknyter ordet 'bög' till bogomilerna, en kristen sekt som av sina motståndare anklagades för att göra grejer andra kristna inte gillade, inklusive analsex (med både män och kvinnor). Det är inte vad ordet betyder idag.

För en äldre generation är det ett skällsord, för en yngre generation är det vardagssvenska för "homosexuell man". Att det av många yngre homsexuella män inte längre upplevs som derogativt beror på att man mer eller mindre medvetet arbetat på att använda det om sig själva.

Det heter inte lapp - det heter same. Jo, 'lapp' upplevs som ett derogativt (nedsttande) uttryck av många samer, så det kan vara artigt att inte använda det (PK är ju bara artighet vridet upp för många snäpp).

Men p många andra språk - engelska t.ex. - vet folk inte ens vad "same" betyder. Eftersom det inte finns några samer som kan bli irriterade över ordet så säger man "Lapp" om man inte är antropolog. Mao - på engelska är inte "Lapp" nedsättande eftersom det inte finns en tradition av att använda det på det sättet.

Vad jag menar med den här förvirrande utvikningen är att det inte är ordet i sig som bär på nedsättande betydelse, utan det skapas av omgivningen.

Erik
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Indiska exempel

Vad jag menar med den här förvirrande utvikningen är att det inte är ordet i sig som bär på nedsättande betydelse, utan det skapas av omgivningen.

I Indien används 'Hitler' som allmänt slangord för en som gormar och vill styra och ställa (kan t.ex höras av föräldrar som talar om sina fyraåringar)... och ibland som en synonym för "husets herre"; jag hade inte trott på en rosa pyjamas med texten 'Hitler Top Collection' i glada bulliga bokstäver på tvättlappen om jag inte sett den med egna ögon. (-:

Samma sak med symboler, förstås. Man lär sig ganska snabbt att sluta reagera på swastikor (liksom grejor som "Aryan Bus Travels"), men jag blinkade till en gång när jag såg ett hakkors som såg ut exakt som på Nazitysklands gamla flagga - grovt, svart och snedställt, mot en vit cirkel med röd bakgrund. Den satt på plastkassar hos en gubbe som sålde grönsaker. Givetvis var jag den enda i närheten som ägnade kassarna någon som helst uppmärksamhet...

--
Åke
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Jag säger så här...

Appropå det så fanns det för länge sedan en läsk eller nått som hette just "cum", och jag är den stolte (nåja) ägaren till en träback med den genomsnajsiga reklamtexten "Drick cum" på ena sidan. :gremgrin:

Det är en riktig rarris som jag inte gör mig av med i första taget.

/Anders
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Jag säger så här...

Jag gissar att eftersom man kallade 88an i lakritssmak för 88:an Black så var det naturliga att återanvända det namnpåhänget.
 
G

Guest

Guest
Man borde förbjuda

dåliga och negativa reaktioner på allting, men eftersom dåligt och negativt är en relativt svår definitionsfråga så får det istället betyda att vi får förbjuda alla reaktioner på allt, nu ska jag börja titta in i väggem :gremgrin:.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Jättebra jobbat av Antidiskrimineringsbyrån! Det är liksom inte som om det behövs färre exempel på överdriven PK-het alla vardagsrasister kan dra till med för att avfärda kritik. :gremmad:
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Går inte [ANT]

Däggdjuret kanske?

Dägg uppfattas lätt som drägg och djur blir bur. Alltså 'drägg i bur' och det går ju inte.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Haha, jodå! [ANT]

Kommer ihåg den, eftersom en polare undrade om det inte hade varit lite mer lämpligt att döpa den till "Mister Tall". Det var när han precis köpt den som han hajade till lite över namnet.... :gremlaugh:
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: Diskurs!

Det laddade ordet Nogger menar du.....

Om någon uppretad (Invandrare, som inte är vit) kom dram och förjade knuffa runt mig kallade mog med uppretad röst för viting eller blekansikte så skulle jag uppfatta det som negativt, själva situationen alltså. om någon skulle däpa en glass till Blekansikte så är det en annan sak....

Det var det jag menade med Nigger/Nogger.

VH Jens.L "Funderar på att köpa en 88, trots att ja gär allergisk emot nötter bara för att jävlas med dom där patetiska mupparna"
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Nassepartiet!

I samband med förra riksdagsvalet hade eleverna i en lågstadieskola i stockholm uppgiften att göra egna partier. Till dessa partier skulle de måla stora affischer, hitta på bra namn och lite åsikter.

Detta ledde till att en av skolans korridorer sedan lystes upp av en stor rosa affisch men texten "Rösta på Nassepartiet!"

/Ceram, ser genast var disney försöker leda barns poitiska åsikter.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Bra marknadsföring för GB

Deras bästa säsong är ju snart på gång, så vad bättre då än massivt mediauppbåd kring deras produkter - glassarna. Det fånigaste hittils är nog aftonbladet där de hade Folkpartister som fick provsmaka glassarna ifråga .. plus allmänt tycka till. Fåååååååånigt!

Men som sagt, gratis reklam är bra reklam.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Suck...

Om någon uppretad (Invandrare, som inte är vit) kom dram och förjade knuffa runt mig kallade mog med uppretad röst för viting eller blekansikte så skulle jag uppfatta det som negativt, själva situationen alltså. om någon skulle däpa en glass till Blekansikte så är det en annan sak....

Du måste ha vuxit upp i en helvit förort eller något, med tanke på dina verklighetsfrånvända uttalanden. Du exemplifierar med en situation där en invandrare i en specifik situation hade agerat våldsamt i samband med slagordet "blekansikte" (blekansikte?!). Det är inte samma sak som att säga att ordet "blekansikte" är negativt laddat.

Bara att höra ordet "svenne" för mycket om mig (eller i största allmänhet) tycker jag kan vara jobbigt. Så jag kan absolut förstå hur färgade motsätter sig användandet av ordet "neger", vilket lär ha typ tusen gånger värre associationer.

Att du sedan drar ett exempel om cowboys och indianer är ju bara roande. Så för att cowboys i en film står ut med användandet av ordet "blekansikte" så borde du få kalla folk för "neger"? Heh.

/moggis
tycker glassnamnet "nogger" är idiotiskt, men visste inte att antidiskrimineringsbyrån sysslade med gratisreklam. (88:an är förstås fortfarande jättebäst - och godast)
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: Suck igen...

Att du sedan drar ett exempel om cowboys och indianer är ju bara roande. Så för att cowboys i en film står ut med användandet av ordet "blekansikte" så borde du få kalla folk för "neger"? Heh.
Tror du uppfattat tråden lite fel.
Jag tänkte inte använda ordet Neger, jag tänkte inte kalla folk för det, jag undrar bara om ordet är negativt
(Niger är latin för svart)
Om ordet är negativt kan man få för sig att det är något negativt att vara svart.

Negativt laddat? det var ett exempel jag drog inte den sämsta exemplet utan tog ett exempel där det till och med för idioter framgick att det var mer laddat och tänkt som en förolämmpning.

Kom ihåg att vi talar inte heller direkt om odet neger utan om Nogger som man kan dra kopplingar till ordet neger som är en svanska verson av ordet niger (latin = Svart)
Att många (te.x rasister) andvänder ordet Neger som ett skällsord då de finner att invandrare inte hör här hemma eller är lika "bra" som dem, varför ska vi då spä på den dålig aklang som det fått? man ska inte kalla folk vis hudfärg, religion eller likande men ordet Neger som då kan översättas till Svart är det inget fel på....

VH Jens.L "Har själv ingen aning om varför det heter Nogger, galssen alltså"
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Suck igen...

"(Niger är latin för svart)"

Jag tror att ordets ursprung är irrelevant för sammanhanget. Kaffer till exempel tror jag är ett bantufolk i södra Afrika - men det har blivit negativt laddat, och att kalla en svart person för neger ska man inte göra - trots att niger betyder svart på latin. Ordet är negativt laddat, och då spelar det liten roll vad som är dess egentliga betydelse.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Nogger kommer ifrån…

"Har själv ingen aning om varför det heter Nogger, galssen alltså"
nougat, som bekant är väsentlig del av glassen...

//erik. ...pinnen alltså
 
Top