Nekromanti Inte bara Nogger, utan nu också...

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Följande skall be om ursäkt!

"2. Nasse i Nalle Puh skall av uppenbara skäl göra avbön och genast byta namn till Grisen."

Då tar jag illa vid mig. Grisen = Svinet = Nazisvinet. Det känns olustigt tycker jag. Däggdjuret kanske?


Storuggla, PK
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Att man bara orkar...

Ärligt talat, känns ju ruggit onödigt det här får jag ju lov attt säga...
Känns ju som man kan lägga krut på annat än att bråka om en glass & dess namn.

/Johan K, som förövrigt käkat just en styck 88 idag... :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Å ena sidan så säger jag som min landsman Fritiof Nilsson Piraten: "Det går inte att säga synål utan att någon enögd jävel blir förbannad". Lite jäkla hårdhudad får man vara, om alla ska trippa omkring på tå för att inte säga något som på något långsökt sätt kan stöta någon så kommer varenda diskussion att bli som att steppa i ett minfält.

Å andra sidan så ska ingen lura i mig att GBs reklamfolk inte tänkte på kopplingen lakrits -> svart -> nigger -> nogger när de döpte glassen. Jag insåg direkt deras resonemang när jag såg reklampelarna och jag har hört flera andra som dragit samma slutsats. Och är det en avsiktlig associationskedja så är det dålig smak och ett olämpligt namn.

Å tredje sidan så tycker jag att det är en skitsak i sammanhanget. Som Willard säger i Apocalypse Now "Charging someone with murder in this place is like handing out speeding tickets at the Indianapolis 500.". Det finns större problem att ge sig på än glassnamn. Ska man bojkotta någon så är det väl snarare Ingmar Mein Kampfrads IKEA, Ford (Henry Ford var nazist, en av deras bilar är döpt efter sonen till en känd nazist och de levererade bilar, lastbilar och reservdelar till nazityskland även långt efter att USA låg i krig med dem) och företagen som byggdes upp av slavarbetskraft under naziregi osv. Även det är dock små åtgärder i sammanhanget. Fler borde ställa sig upp och säga från när folk drar ett rasistiskt skämt eller fäller en nedlåtande kommentar. Fler borde ta ut fighten på gatorna. Fler borde ställa upp för de som är svaga och utsatta, hjälpa dem att försvara sig och att slå tillbaka. Svenskar har gjort det förr, i spanska inbördeskriget, i Kongo, i Jugoslavien, i Biafra, i finska vinterkriget och så vidare. Andra gör det på andra ställen, i mellanamerika, i Palestina, i Östtimor och på många andra ställen. Det är där man kan göra skillnad, inte genom att gnälla om någon jäkla glass i media.

Imho, så klart.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,499
Location
Helsingborg
I den här tråden kan man också se lite hur det går om den politiska korrektheten dras lite föör långt.. Det finns alltid människor som inte inser när de borde ta och sluta.. Feminister som inte längre bara tycker könen är jämlika utan att kvinnan är lååångt mycket bättre än mannen.. Absolutister som med eld och svavel börjar predika för några som tar sig en snaps ibland.. Veganer som släpper ut djur och våller ännu mer lidande för djuren än om de hade varit inspärrade (vegan eller djur - bara välj)..

Visst är det bra att det uppmärksammas, men samtidigt som "motståndarna" till något påpekar saker för människor som inte tänker, så måste motståndarna också ha lite självdistans till vad de själva egentligen håller på med.. Någonstans måste de säga "Vänta, är det här vettigt?".. För annars får det bara motsatt effekt.. Folk börjar slå tillbaka.. Antidiskrimineringsbyrån kommer att stjälpa sig själva om de fortsätter haka upp sig på oväsentliga saker.. Se bara på militanta veganer.. Det är ju ingen (av majoriteten) som har någon respekt för dem längre..

/Han som tycker det är skönt att feminismen höll igen sig och inte blev för extrem
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Nigger.

Är nigger ett skällsord.

Vad jag vet så är det baserat på latin: niger som betyder Svart,
om man utalars sig nedlåtande så kan det kanske låta lite dåligt med "nigger".

Men om man ska beskriva en perosn så är hans/hennes hudfärg ganska vitalt, man kan inte indela männsikor i "raser" då Houmus sapiens sapiens är en ras, men folkgruppen mörkhyade (som låter bättre) om någon kallade mig
"White man" så skulle jag inte så illa upp,
jag menar på indian (cowboys) filmerna så säger dom alltid
(på svenska) blekansikte och Cowboysen verkar inte bry sig.

Själv antar jag att ordet niger blev ett själsord under slavtiden i U.S.A då det var något nedvärderande.
jag säger inte att man ska gå runt och kalla invandrare och folk med fler pigment för "Neger" men tycker ni att det är ett själsord som man måste ta bort från Nogger glassen?

Jag som en "vit en" skulle inte ta illa vid mig om Iraq gjorde en glass som de (på arabiska) kallade blekansiktet.

VH Jens.L "Undrar"
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Nigger.

Du har nog stött på det egentliga problemet. Vad är ett fult ord, om någon skriker blekansikte efter dig skulle du nog mest bli förvånad, men om nån skriker ditt vita svin skulle du ta illa up. Men jag tycker nog inte neger e ett fult ord snarare något som man e, som jag e vit, så är en neger svart. Och det e inte fel
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
"I den här tråden kan man också se lite hur det går om den politiska korrektheten dras lite föör långt.. Det finns alltid människor som inte inser när de borde ta och sluta.. Feminister som inte längre bara tycker könen är jämlika utan att kvinnan är lååångt mycket bättre än mannen.. Absolutister som med eld och svavel börjar predika för några som tar sig en snaps ibland.. Veganer som släpper ut djur och våller ännu mer lidande för djuren än om de hade varit inspärrade (vegan eller djur - bara välj).."

Usch ja. Härom månaden sade jag till exempel i skolan att en kille som jag tyckte var dum i huvet (och som var svart) var dum i huvet. Genast fick jag ett dussin klasskompisar efter mig, och kallades rasist. Å-nej. Man suckar.

-Hjalle, tar sig för pannan.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
Ni läser väl Anders Westgårdhs kolumner ? :gremsmile:

Själv har jag inte snubblat över reklam för Nogger Black utan bara hört om den via aftonbladet... kan ge mig fan på att den anställde på Centrum mot rasism som drog igång det här känner folk på GB, reklam är underbart. Lika underbart som när Charlotte Perelli släpper skivor, enda reklamvägen som når mig är när aftonbladet skriver och klagar på att hon viker ut sig. Sen nämner de att hon förresten släppte en ny skriva samtidigt. Underbart när man kan manipulera tidningarna för reklam sådär.

Förresten så skrattade jag järnet åt artikeln där 88:an beskrevs som främlingsfientlig eftersom jag var helt övertygad att det skulle vara en totalsarkastisk kommentar rörande det löjliga att gnälla över rasistiska glassar. Fel hade jag... det var ju tydligen sant och 88:an var nazistisk eftersom 88 blir HH som blir Heil Hitler. Den tankekedjan hade jag aldrig någonsin lyckats dra på egen hand. Tydligen har nynazister 88:or på sina jackor så... men jag ser aldrig några nynazister så det visste ju inte jag.

Men som Westgårdh skriver: "Arbetet mot rasism måste mötas med respekt, inte skrattas åt, som blir fallet då man utmålar en svart lakritsglass som uttryck för etnisk diskriminering."
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,604
Ja

Nigger är ett skällsord.

Det är nedsättande. Om du säger det till en mörkhyad person kommer han eller hon känna sig obehaglig till mods nio gånger av tio.

Ursprunget är ointressant- numera förknippas nigger enbart med negativa aspekter.

Däremot används det av mörkhyade människor för att avdramatisera ordet. En sorts "jag kan skoja med mitt öknamn- haha mig kan du inte sätta dit".
Min rekommendation blir ändå att undvika ordet helt och hållet.

/Basenanji, jobbar med mörkhyade ungdomar dagligen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,604
Glasskampen!

Jag kan hålla med om att glasskampen har gått för långt. Nogger Black är en glass och knappast rasistisk uppmaning i form av kall lakrits. Men varför blir nu någon upprörd in the first case - när så många här tex är eniga kring att det är en storm i ett vattenglas? Är de kompletta idioter på det där centrumet mot diskriminering? Jag tror inte det.

Jag känner hur det kryper i mig när diskussionen drivs åt "...ja, visst är det löjligt [med överkänsliga antirasister] och nu kan man inte ens ha svenska flaggan på jackan, ett par DrMartens på fötterna, gilla Ultima Thule och rakat huvud utan att bli kallad skinnskalle!" :gremshocked:

Fattar ni?

Jag tror att det finns en anledning till att man reagerar. Ok, i glassfallet har man nog gått för långt, men jag måste ju erkänna att jag har stört mig tusen gånger oftare på diskriminerande kommentarer än antidiskriminerande d:o.
Liksom, jag kan trots allt bjuda Centrum mot diskriminering (eller vad de heter) på den där glassgrejen. Hellre att de reagerar en gång för mycket än tvärtom...

/Basenanji, gillar lakritsglass. Lakritspuck, forever! :gremgrin:
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Glasskampen!

...ja, visst är det löjligt [med överkänsliga antirasister] och nu kan man inte ens ha svenska flaggan på jackan, ett par DrMartens på fötterna, gilla Ultima Thule och rakat huvud utan att bli kallad skinnskalle!"
Visst har du rätt, fast Ultima Thule är med i fryshusets grupp mot Rasism, men visst dom spelar Vikinga rock och är Nationalistiska. Sen hur mycket dom står för det vet jag faktiskt inte. Men själv är jag både medlem i Ungdom mot rasism och så är jag stolt över mitt Sverige, även om man ibland får lust att skämmas
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Formulering [ANT]

som ett självmål med dubbelt krokben.

/Jaggernaut gillar formuleringen
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Ja, detta är verkligen helt bisarrt. Börjar tro att det finns lite för många intressegrupper i Sverige vars främsta mål är att leta efter olika uttalanden/föremål/saker som de kan uppröras över och sedan anmäla.

Det är bra att det finns de som ser eftrer så att minoriteter inte blir diskriminerade men det får finnas någon jävla gräns för vad som är rimligt och den har passerats nu!

C.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Inte produkt, men företeelse...

Huvudräkning måste förbjudas. Jupp, det är sant. Huvudräkning får inte förekomma mer, för om man tar bort prickarna över ä:et blir det huvudrakning och huvudrakning vet vi ju att det enbart är nynazister som sysslar med.

:gremgrin:

Sorry, alla ni som rakar huvudet och tar illa upp av det här. Det är långt mycket annat än utseende eller ens, även om det är svårt att tro ibland, glassar som avgör huruvida man är rasistisk eller nazistisk.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Nån som minns …

… glassen »Mister Long« från 1997?



Hur kunde den inte bli anmäld?
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Re: Inte produkt, men företeelse...

[ QUOTE ]
Det är långt mycket annat än utseende eller ens, även om det är svårt att tro ibland, glassar som avgör huruvida man är rasistisk eller nazistisk.

[/ QUOTE ]

Tyvärr har kort hår fått en dålig klang. Jag har inte ens rakat hår utan bara kort (ett par millimeter) direkt efter klippning, men jag har ändå varit med om att invandrare blivit rädda för mig när jag varit nyklippt. Känns väldigt tråkigt, men jag gillar kort hår så jag skulle inte vilja ändra mig bara för att någon nynasse gillar att raka huvet.

Mer om ämnet glassar. Den gamla Laktritspucken måste ju vara helt fel. Lakrits = svart och lägg till puck som endast är en bokstav från pucko. Och appropå Pucko borde inte det förbjudas rakt av. Är ARLA i maskopi med GB?
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Diskurs!

Det handlar inte om vad ordet betyder i sin språkliga, etymologiska (ordens ursprung, härledning och historia) betydelse.

Det handlar hur man laddar ordet. Om dina föräldrar och farföräldrar under sin levnadstid skulle blivit kallade för blekansikte samtidigt som någon spöade skiten ur dem, nedvärderade dem och såg dem som mindre värda än alla andra, så skulle du inte tycka att det var särskilt kul att bli kallad blekansikte heller.

//erik. diskursiv praktik
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Jag säger så här...

...att om jag hade varit med på mötet där någon sade "vi döper glassen till Nogger Black" så hade jag räckt upp handen och sagt... "öööh, det kanske inte är bra idé".

Så jag tycker att det är ett klumpigt namn. Kanske till och med olämpligt. Men att det är uppenbart rasistiskt är att ta i. Det är en klumpig ordsammansättning av oskuldsfulla svenskar som inte har koll på engelska språket.

M.
 
Top