Nekromanti Inte bara Nogger, utan nu också...

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Mjeh.

"[...] men det har blivit negativt laddat, och att kalla en svart person för neger ska man inte göra - trots att niger betyder svart på latin. Ordet är negativt laddat, och då spelar det liten roll vad som är dess egentliga betydelse."

Så om jag (for I am king in the land of the blind*) skulle mena att jag tar anstöt om du pratar om synålar, då skulle du alltså inte längre ha någon rätt att använda det ordet, right? Självklart skall människor ha rätt att slippa bli förolämpade, men det finns gränser. Skall vi inte förbjuda ordet "invandrare" också? Jag inbillar mig att "djävla invandrare" inte borde vara ett alltför ovanligt tillmäle hos rasister, trots att dess senare hälft i sig inte innebär något negativt. När vi ändå är igång borde vi dessutom låta arkebusera män med rakade skallar, ety där finns det ju tonvis med negativa associationer...för den som vill. Och det får väl bli slutsatsen: om folk vill ta anstöt så kan man tyvärr inte hindra dem, men det innebär ju inte att man behöver uppmuntra dem.

Och av någon anledning (God knows why... ¬_¬) så kom jag att tänka på ett gulligt litet exempel på hur det går när man försöker vara politiskt korrekt in absurdum, så bara för att jag kan...

Mike: "It's obviously a formal event, because 'African American Tie' is required."
Carter: "Oh no!"
Mike: "I'm wearing a jacket given to me by Nipsy Russell."
<font size="1">* Sorry, what I obviously meant to say was "persons of diminished visual acuity"... ¬_¬</font size>
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Suck igen...

Lägg märke till att jag utöver den korta kommentaren jag använde som signatur inte har nämnt glassen Nogger i mitt inlägg. Vad jag vände mig om var helt och hållet din underliga inställning till fördomsfullhet och verbalt förtryck.

Uttrycksfrihet är en sak - förtrycksfrihet en annan. :gremsuck:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Dålig liknelse

Synålar? Nu tar du i så du kräks snart.

Jag tycker inte att man bara kan bortse från ett ords historia och hävda att ordet är neutralt som ord. Det är mycket möjligt att vi om 20 år inte använder ordet "invandrare" om användningen då primärt är nedsättande. Det finns massor med sådana ord som man använder ett tag, och som sedan glider i betydelse och sedan inte används.

"Synål" tror jag aldrig kommer att hamna i den gruppen ord. Det tyckte jag var ett särdeles löjligt exempel. Det finns gränser, men den går inte vid ordet "synål".

M.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
...men bra referens?

Synålar? Nu tar du i så du kräks snart.
Det var nog en referens till Fritiof Nilsson Piraten.

"Man kan inte skriva synål utan att någon enögd jävel tar åt sig"

...och illustrerade nog en princip; att visst ska man försöka låta bli att uppröra folk, men folk måste samtidigt anstränga sig att inte bli uppretade i onödan.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Re: [Ugly word removed]

Är nigger ett skällsord.
Detta är ett rejält elakt ord. "Lite dåligt" är inte en god beteckning.

Jag minns när jag var barn i slutet av 1960-talet och en enda gång använde just det ordet så blev jag utskälld av min vredgade mor (vi var en helsvensk akademikerfamilj). Jag kom undan med svordomar, men inte med rasistiska uttryck av något slag.

Om jag hade tagit ordet i min mun när jag bodde i USA på 1970-talet hade jag förmodligen varit tvungen att spendera en rejäl summa hos tandläkaren efteråt.

Ord är har kontextuella betydelser som är kulturspecifika. Om någon här på forumen skulle få för sig använda det där ordet som beteckning på en viss person så skulle jag som moderator omedelbart ingripa.

Däremot anser jag att Nogger är något helt annat, eftersom glassnamnet har med nougat att göra och ursprungsglassen är nötfärgad.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Re: Indiska exempel

Ordet "rascal" betyder "busunge" (typ "Dennis the Menace") på den amerikanska engelska jag talar. På indisk engelska betyder det istället "våldsbrottsling" eller "flåbuse". Jag använde det en enda gång på amerikansk sätt 1992, varpå min indiska fru -- som uppenbart inte var med på noterna -- slog mig i huvudet med sitt paraply för att sätta stopp för mitt vidriga språkbruk: "You said rascal??!!"
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Re: [ugly word removed]

Det är väl bäst att låta folk själva avgöra vad de vill bli kallade. Cyndee Peters (svensk-afro-amerikansk gospelsångerska) sade i ett radioprogram som jag hörde för några år sedan att man bör kalla folk för något säger varifrån de härstammar. Hon härstammar från Afrika och vill därför bli kallad för afrikan istället för neger. Det finns ju inget "negerland". Ordet neger bär ju därtill starka associationer med slaveriet.

Jag kan se hennes poäng; jag vill hellre bli kallad svensk än vit/viting. När jag blev inskriven in amerikansk skola på 1970-talet skulle jag raskodas. Jag ville bli kodad S (för "Swedish") med det gick inte utan jag fick koden W. Inte kul alls.

Så respekt för "mottagarens" önskemål är på plats när det gäller designator gentis (ungefär = "folkslagsbeteckning").
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Hehe

Då förstår jag. Obildad i litteratur som jag är gick den fina liknelsen mig helt förbi.

Hmmmmm ... illustrerar kanske på nått sätt hur lätt det är att prata om varandra. Eller nått ... :gremlaugh:

M.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Hehe

Obildad i litteratur som jag är gick den fina liknelsen mig helt förbi.
Så där känner jag mig - hela tiden. Men du kan få gå med i min akademikerhatarklubb om du vill, vi har svurit att bekämpa all form av namedropping, referenser, parafraser, facktermer och diverse mumbo jumbo i såväl skrift som dagligt tal. Man får ett nätlinne, en truckerkeps med texten "stöd Bofors - bli kanon!", en burk AXE Africa och en Biltema-katalog som fringisar.

Det fina med klubben är att vi är människovänner, så man kan älska alla enskilda akademiker, namedroppare, viktigpettrar och framförallt de typer som bara råkar prata över ens huvud då och då, fastän man ändå aldrig ger avkall på ens principiella avståndstagande mot ett onödigt tillkrånglat språk och beteende.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hehe

"vi har svurit att bekämpa all form av namedropping, referenser, parafraser, facktermer och diverse mumbo jumbo i såväl skrift som dagligt tal."

Du menar så som "Scott McCloud", "Reinventing comics", blå elefanter, "A- och B-färdigheter" respektive "aversion/resignation"? :gremgrin:

"fastän man ändå aldrig ger avkall på ens principiella avståndstagande mot ett onödigt tillkrånglat språk och beteende."

Eh... jo, just det. :gremgrin:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Hehe [ot + slut]

Du menar så som "Scott McCloud", "Reinventing comics", blå elefanter, "A- och B-färdigheter" respektive "aversion/resignation"?
Det är därför vi inte hatar själva personerna; vi är smärtsamt medvetna om att det skulle innebära att vi var tvungna att hata oss själva. :^)

/Rising
som tycker att det är bra att ogilla sånt som man själv gör, eftersom man då har enkelt för att vara förlåtande.

Nå, ingen moderator behöver komma och vifta. Jag är klar med det här utviket.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: [ugly word removed]

Man kan kort säga att man helt enkelt bör kalla någon det denna vill? Är det var du menar? Eller i alla fall något denna inte tar illa up av.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Re: [Ugly word removed]

Är nigger ett skällsord.


--------------------------------------------------------------------------------



Detta är ett rejält elakt ord. "Lite dåligt" är inte en god beteckning.


Fast just "nigger" håller på att neutraliseras, på samma sätt som "bitch" eller för all del det gamla skällsordet "bög" på svenska, just för att ordet numera används i andra sammanhang och av andra personer än brukligt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Re: [Ugly word removed]

Fast just "nigger" håller på att neutraliseras, på samma sätt som "bitch" eller för all del det gamla skällsordet "bög" på svenska, just för att ordet numera används i andra sammanhang och av andra personer än brukligt.
I agree! Jag kallar alltid mina kompisar för "niggahs" eller "biatches". Och det hade jag lätt gjort om jag hade haft en svart kompis. Hur coolt hade inte det varit?

Jag brukar kalla kalcidis för kebabturken. Eller nej, det har jag inte gjort än. Men jag skulle vilja. Ska nog börja med det. Eller tzatzikiman. Det vore maxat.

Däremot hade jag aldrig sagt det till någon jag inte tyckte om.

- Vulf, så jävla street
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Exactly. [ANT]

Och i egenskap av enögd djävel så kände jag mig tvungen. :gremgrin:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kebabtürk!

Jag brukar kalla kalcidis för kebabturken. Eller nej, det har jag inte gjort än. Men jag skulle vilja. Ska nog börja med det. Eller tzatzikiman. Det vore maxat.
...och där infogades två nya ord i min vokabulär. Jag skrattar så jag gråter :gremsmirk:

- Ymir, gråtmild
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Hehe

Då förstår jag. Obildad i litteratur som jag är gick den fina liknelsen mig helt förbi.
Hmmmmm ... illustrerar kanske på nått sätt hur lätt det är att prata om varandra. Eller nått ...
Läser du inte mina inlägg? Mitt första inlägg i den här tråden, några inlägg ovanför det här, tof upp just det citatet, komplett med källreferens.

Tänk så mycket visdom du missar där.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: [ugly word removed]

Jag kan se hennes poäng; jag vill hellre bli kallad svensk än vit/viting. När jag blev inskriven in amerikansk skola på 1970-talet skulle jag raskodas. Jag ville bli kodad S (för "Swedish") med det gick inte utan jag fick koden W. Inte kul alls.
Eller så gör man som en bekant till mig som jobbat mycket utomlands över hela världen (tror inte han varit i Sverige på tio år) som när han ska skriva nationalitet på visan och inresepapper och sånt skriver "Nomad". Han brukar komma undan med det.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: [Ugly word removed]

Fast just "nigger" håller på att neutraliseras, på samma sätt som "bitch" eller för all del det gamla skällsordet "bög" på svenska, just för att ordet numera används i andra sammanhang och av andra personer än brukligt.
Min annars tämligen icke-PK far vägrar att använda bög just därför att det är ett skällsord. Hans eufemistiska alternativ är 'gay' vilket får mig att känna mig som en femtioårig engelsk bög på trettiotalet. För mig är det det naturliga sättet att prata om homosexuella män - generationsklyfta.

Erik
 
Top