Nekromanti Infiltratör - Runda 3

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Midnattsrapport 3.1

Nu är det så att vi inte har någonting för att inte skicka Mukwa på uppdrag härnäst. Mukwa ska med på alla resor. Så äre bara. Jag anser att jag borde vara nästan lika grön som Mukwa så jag ska banne mig med också.

Vimes måste vi kika närmare på. Att det var så få protester till R1's resa tyder på att någon i gänget var infiltratör så vi kan faktiskt inte avskriva Vimes. Vicotnik kan vi inte ta med någonsin igen, däremot. Jag hoppas att Vimes är grön. Det vore fantastiskt. Jag ska kika på honom så fort jag har tid mellan jobb och guild wars. <.<'
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Midnattsrapport 3.1

Data said:
Kom också ihåg att ni som inte är infiltratörer behöver inte skicka FRAMGÅNG längre i PM.
Detta grönar Mukwa enligt Vimes/Recca.

Okay. Jag köper det inte.

Någon av R2´s resenärer kanske kan bekräfta Mukwas byboighet genom att avslöja att de inte skickat in FRAMGÅNG, men ändå fått resultatet publicerat av Data.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Midnattsrapport 3.1

Konrad Konvalj said:
Data said:
Kom också ihåg att ni som inte är infiltratörer behöver inte skicka FRAMGÅNG längre i PM.
Detta grönar Mukwa enligt Vimes/Recca.

Okay. Jag köper det inte.

Någon av R2´s resenärer kanske kan bekräfta Mukwas byboighet genom att avslöja att de inte skickat in FRAMGÅNG, men ändå fått resultatet publicerat av Data.
Nej. Jag borde ju ha gjort det, men jag gjorde inte det. :gremfrown:

Men din misstro mot Mukwas gröning baserar du på att Data går in och ställer upp som vittne för Mukwas räkning. Alltså, Data har ju typ gjort världens idiotgrej här. Han har verkligen coverat Mukwas ass med sitt inlägg. Som spelledare är det ju en helt idiotisk grej i ett sånt här spel men i min tolkning av hans inlägg så blir Mukwa grön.

Du fokuserar på fel grej i inlägget. Andemeningen är:
Data said:
Kom också ihåg att ni som inte är infiltratörer behöver inte skicka FRAMGÅNG längr i PM.
'Kom ihåg att numer', som om Mukwas autoframgång visar vad som gäller. Nä, Mukwa är numer helt grön och är han inte det så avskriver jag hela det här spelet som uppgjort av spelledaren. Jag kommer med andra ord bojkotta det här spelet om Mukwa inte är grön när Data i princip går i god för honom.

Men jag ska redogöra för de misstankar mot Mukwa som jag hade innan Datas gröning av honom. Fast inte nu, för jag har det på datorn hemma.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Midnattsrapport 3.1

Fast nu blev jag osäker bara för det. Man skulle ju kunna tolka det som att det är en ny ändring också, som du skriver K.K. Blä.

Det är fortfarande ett skitdrag av Data men ett skitdrag som vi får förlåta med att han aldrig spelat varulvsspel.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Midnattsrapport 3.1

Recca said:
Konrad Konvalj said:
Data said:
Kom också ihåg att ni som inte är infiltratörer behöver inte skicka FRAMGÅNG längre i PM.
Detta grönar Mukwa enligt Vimes/Recca.

Okay. Jag köper det inte.

Någon av R2´s resenärer kanske kan bekräfta Mukwas byboighet genom att avslöja att de inte skickat in FRAMGÅNG, men ändå fått resultatet publicerat av Data.
Nej. Jag borde ju ha gjort det, men jag gjorde inte det. :gremfrown:

Men din misstro mot Mukwas gröning baserar du på att Data går in och ställer upp som vittne för Mukwas räkning. Alltså, Data har ju typ gjort världens idiotgrej här. Han har verkligen coverat Mukwas ass med sitt inlägg. Som spelledare är det ju en helt idiotisk grej i ett sånt här spel men i min tolkning av hans inlägg så blir Mukwa grön.

Du fokuserar på fel grej i inlägget. Andemeningen är:
Data said:
Kom också ihåg att ni som inte är infiltratörer behöver inte skicka FRAMGÅNG längr i PM.
'Kom ihåg att numer', som om Mukwas autoframgång visar vad som gäller. Nä, Mukwa är numer helt grön och är han inte det så avskriver jag hela det här spelet som uppgjort av spelledaren. Jag kommer med andra ord bojkotta det här spelet om Mukwa inte är grön när Data i princip går i god för honom.

Men jag ska redogöra för de misstankar mot Mukwa som jag hade innan Datas gröning av honom. Fast inte nu, för jag har det på datorn hemma.
Jag tycker verkligen du skall redogöra för dina misstankar mot Mukwa. Att hinta med att du har dem och sedan släppa det är ju en rätt slapp inställning. Rätt skön som ulv också att kunna falla tillbaka på en auto-gröning som inte finns.

Lixom, det är Recca-Vimes-Mukwa som propagerar för att Data precis har grönat Mukwa. Vimes var inne på det redan i R2 och lade ner sin NEJ röst för att få åka med på skeppet tillsammans med Recca-Mukwa-Vicotnik. No shit att Vicotnik är den som får ta smällen som infiltratör inte.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Midnattsrapport 3.1

Recca said:
Fast nu blev jag osäker bara för det. Man skulle ju kunna tolka det som att det är en ny ändring också, som du skriver K.K. Blä.

Det är fortfarande ett skitdrag av Data men ett skitdrag som vi får förlåta med att han aldrig spelat varulvsspel.
En av anledningarna till att jag såg det som grönande var att Data, som inte spelat varulvsspel så mycket kanske trott att vi helt avskrivit Mukwa från eventuella misstankar och då tänkt att om Mukwa ändå är grön i allas ögon kan han lika gärna göra det officiellt. Dock tycker jag att Data skriver på tok för mycket i tråden.

En spelledare måste konstant vakta sin tunga och får inte göra inlägg som kan tolkas på det här viset. Jag kan säga att det här får mig att inte riktigt lita på Datas motiv eller kompetens. Kan han ha tänkt att eftersom jag grönade mig med meta-kunskap så kan Data gröna en infiltratör för att utjämna??
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Midnattsrapport 3.1

Recca said:
Fast nu blev jag osäker bara för det. Man skulle ju kunna tolka det som att det är en ny ändring också, som du skriver K.K. Blä.

Det är fortfarande ett skitdrag av Data men ett skitdrag som vi får förlåta med att han aldrig spelat varulvsspel.
Ändringen är införd till R3. I tidigare rundor fanns det ett tydligt regelverk som Mukwa gått förbi enligt egen utsago. Ingen testade detta trix i R2 trots att Mukwa bad om att det skulle göras. Han själv gjorde det inte heller.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Midnattsrapport 3.1

Konrad Konvalj said:
Recca said:
Fast nu blev jag osäker bara för det. Man skulle ju kunna tolka det som att det är en ny ändring också, som du skriver K.K. Blä.

Det är fortfarande ett skitdrag av Data men ett skitdrag som vi får förlåta med att han aldrig spelat varulvsspel.
Ändringen är införd till R3. I tidigare rundor fanns det ett tydligt regelverk som Mukwa gått förbi enligt egen utsago. Ingen testade detta trix i R2 trots att Mukwa bad om att det skulle göras. Han själv gjorde det inte heller.
Egentligen finns det ju ingen anledning att tro att ett oinskickat sabotage och Datas autoframgångsbeslut skulle betyda att Mukwa är bybo. Skickar man inte in ett sabotage så borde det inte bli något sabotage. Det är enkel logik. Det är mycket mindre logiskt att anta att om Mukwa varit en sabotör som inte skickade in något, så hade det blivit ett sabotage. Det vore ju en väldigt konstig grej om Data tog det beslutet ur händerna på sabotören som ju bevisligen inte ens gjort något. Troligare är då att om man inte skickar in något så har man inte heller saboterat. En sysslolös infiltratör är ingen sabotör.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Midnattsrapport 3.1

Recca said:
Konrad Konvalj said:
Recca said:
Fast nu blev jag osäker bara för det. Man skulle ju kunna tolka det som att det är en ny ändring också, som du skriver K.K. Blä.

Det är fortfarande ett skitdrag av Data men ett skitdrag som vi får förlåta med att han aldrig spelat varulvsspel.
Ändringen är införd till R3. I tidigare rundor fanns det ett tydligt regelverk som Mukwa gått förbi enligt egen utsago. Ingen testade detta trix i R2 trots att Mukwa bad om att det skulle göras. Han själv gjorde det inte heller.
Egentligen finns det ju ingen anledning att tro att ett oinskickat sabotage och Datas autoframgångsbeslut skulle betyda att Mukwa är bybo. Skickar man inte in ett sabotage så borde det inte bli något sabotage. Det är enkel logik. Det är mycket mindre logiskt att anta att om Mukwa varit en sabotör som inte skickade in något, så hade det blivit ett sabotage. Det vore ju en väldigt konstig grej om Data tog det beslutet ur händerna på sabotören som ju bevisligen inte ens gjort något. Troligare är då att om man inte skickar in något så har man inte heller saboterat. En sysslolös infiltratör är ingen sabotör.
Mukwa är inte grön alltså.

Datas inlägg nu senast var väldigt skönt att läsa vid första anblick för det innebar att jag kunde utesluta de misstankar jag börjat få kring Mukwa men som du påpekar, K.K, så finns det fortfarande anledning att betvivla Mukwa.

Vimsy tycker jag väl lätt grönat Mukwa däremot. Slappt spel av Vimsy.

Jag väntar också fortfarande på Tyrs förklaring till nej-rösten.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Midnattsrapport 3.1

Vad tror ni om det här: har Data råkat gröna även !Paxen? (det kan tolkas så i varje fall, anser jag)

!Paxen said:
Och jag kommer skicka rösten nu och samtidigt FRAMGÅNG i PM:et.
Data (på förekommen anledning?) said:
Kom också ihåg att ni som inte är infiltratörer behöver inte skicka FRAMGÅNG längre i PM.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Midnattsrapport 3.1

Recca said:
Vimsy tycker jag väl lätt grönat Mukwa däremot. Slappt spel av Vimsy.
Möh möh.

Visst, det är möjligt att Data autoframgångar även infiltratörer om de är sega, men jag tycker nog att det är mycket mer sannolikt att det bara är något Data skulle göra med bybor.

Data har lite vådligt infört en massa metainformation i spelet, och det är förstås svårt för oss att inte förhålla oss till den. Jag kommer dock primärt applicera Occhams rakkniv och välja de mest troliga förklaringarna.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Midnattsrapport 3.1

Vimes said:
Data har lite vådligt infört en massa metainformation i spelet, och det är förstås svårt för oss att inte förhålla oss till den. Jag kommer dock primärt applicera Occhams rakkniv och välja de mest troliga förklaringarna.
Det mest troliga scenariot är alltså att en grön Mukwa efter ett par inlägg måste förstärka sin egen grönhet genom att hala fram att han kört ett meta trix för att påvisa sin grönhet?

Mukwa var en av de tre musketörerna som ansågs "grön" efter R1. Trots detta förstärker han med sitt:
öhh basåattnivet så är jag grön för jag har inte skickat in något framgång utan det sker per automatik om man är bybo. Hehe. Testa ni med så får ni se!
Nu har Data infört en ändring i R3 och det plockar du och Mukwa upp rätt snart som ännu en gröning av Mukwa. Jag plockar inte upp det som en gröning. Jag plockar upp det som den regeländring det är i jämförelse med R1 och R2 då reglementet såg annorlunda ut.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Midnattsrapport 3.1

Vimes said:
Vad tror ni om det här: har Data råkat gröna även !Paxen? (det kan tolkas så i varje fall, anser jag)

!Paxen said:
Och jag kommer skicka rösten nu och samtidigt FRAMGÅNG i PM:et.
Data (på förekommen anledning?) said:
Kom också ihåg att ni som inte är infiltratörer behöver inte skicka FRAMGÅNG längre i PM.
Jag är trög. Förklara så att min krämhjärna hänger med.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
En titt på Vico

Kvantitativ översikt
Antal inlägg: 15
Fördelning:
1.1 (President: Tyr) 6
1.2 (President: Recca) 4
2.1 (President: Vimes) 2
2.2 (President: Vicotnik) 3
3.1 (President: Konrad Konvalj) 0

Genomgång av inläggen
#1:
Svarar Recca angående inget PM, tolkar det som att Data glömt eller att han är "Rebel".

#2:
Gillar Tys nominering (Tyr-Mukwa-Vimes), men vill byta ut Mukwa mot Recca. Anledningen är att Reccas presidentskap ligger närmare i tiden.

#3:
Metainlägg om hur spelet funkar.

#4:
Tror att presidenten får lägga nytt förslag om det egna röstas ner, varför han tror att Mukwa "aldrig" kommer bli president. (Rättas av Tyr direkt efteråt).

#5:
Svarar Tyrs rättning och säger sig således inte ha något emot Tyrs nominering och förklarar sig rösta för den. (not: röstar alltså för Tyr-Vimes-Mukwa)

#6:
Svarar Recca, som tycker att vi borde "dra ut på det" med att säga att han inte vet om vi tjänar på det eftersom han inte kan det här spelet (not: klart han är medveten om att mycket info = bra för byn borde gälla här också)

#7 (ny nominering):
Svarar Recca med att det inte alls är konstigt att han röstat för, eftersom han var tydlig med varför han gjorde det i tråden.

#8:
Säger att Reccas nominering (Vimes-Recca-Mukwa) är väldigt riskfri, men logisk. Deklarerar att han ska rösta för.

#9:
På frågan vilka han själv skulle nominera säger han Vicotnik-!Paxen-Konrad på grund av att dessa två kommer vara presidenter efter honom. (not: Vico är svårgreppad, han laborerar enbart utifrån principen att nominera blivande presidenter vilket gör det svårt att analysera.

#10:
Svarar mig att han röstat för nomineringen.

#11 (ny nominering):
Frågar mig varför jag inte nominerade samma team+1. (Min nominering var: Vimes-Vicotnik-Cassius-Paxen). Detta skulle, enligt Vico, göra det lättare att upptäcka en infiltratör.

#12:
Säger att han ska rösta ner min nominering. Vill hellre skicka samma team +1. (not: som sagt rör sig Vico enbart i det självklaras marker vilket gör det svårt att utifrån hans agerande peka ut andra infiltratörer).

#13 (Ny nominering):
Presenterar sin egen nominering (Vimes-Recca-Mukwa-Vicotnik), han litar på sig själv och de tre andra har redan ett framgångsrikt uppdrag bakom sig.

#14:
Svarar mig att han nog går på autopilot men att det är för att han inte vill hantera detta spel som ett maffiaspel. Gör en lustig slipp där han typ skriver att han är infiltratör.

#15:
Svarar mitt påpekande om slippen att han tolkade mitt snack om "risk" på ett annat sätt.

---

Liten analys

Vico är skitsvår att analysera. Jag är som sagt rätt säker på att han är skurk, men det är svårt att utifrån vad han skriver och gör hitta andra skurkar. Det är intressant att han röstar ner mitt förslag (Vimes-Vico-Cassius-Paxen). Visserligen lutar han sig mot resonemang om "de tre musketörerna +1", men en av musketörerna är med (Vimes), hans egen +1 (sig själv), en av hans tidigare hypotetiska nomineringar (Paxy) samt Cassius. Om man ska dra något ur det här så kan man ponera att en av dessa är infiltratör, och i så fall skulle jag sätta mina kulor på Cassius. Å andra sidan slevar han fram Paxen och KK som hypotetisk nominering, och om vi tänker oss att detta är en plantering (att det i varje fall är en annan infiltratör med) så är det alltså möjligtvis Paxen som är infiltratörspolaren. Dock tycker jag alltså att Datas metainformation bör tolkas som att Paxen är grön. Hur som helst är det svårt att dra några långtgående slutsatser av en spelare som enbart lutar sig mot de mest självklara konsensusresonemangen. Det var visserligen klokt av skurk-Vico att rösta ner min nominering, eftersom han måste förstått att han hade goda chanser att få igenom sig själv som musketörernas "+1" när det var hans egen tur att nominera.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Midnattsrapport 3.1

Konrad Konvalj said:
Jag är trög. Förklara så att min krämhjärna hänger med.
Vimes förklarar med fabricerade citat (i kronologisk ordning):

Data i rundans början said:
Bybor behöver inte skicka in FRAMGÅNG!
50/50 random said:
Jag har röstat ja och skickat in FRAMGÅNG!
Data said:
Öh, alltså, bybor behöver inte skicka in FRAMGÅNG
Det är klart att Datas påminnelse inte alls behöver vara riktad mot Paxen, men Paxn är den enda som skrivit att han skickat in framgång i tråden.

Å andra sidan kan man fundera över varför Paxen över huvud skriver i tråden att han skickat in FRAMGÅNG, slog det mig just. Äh, ok, det behöver inte vara så självklart grönande för Paxytaxy.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Midnattsrapport 3.1

Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Jag är trög. Förklara så att min krämhjärna hänger med.
Vimes förklarar med fabricerade citat (i kronologisk ordning):

Data i rundans början said:
Bybor behöver inte skicka in FRAMGÅNG!
50/50 random said:
Jag har röstat ja och skickat in FRAMGÅNG!
Data said:
Öh, alltså, bybor behöver inte skicka in FRAMGÅNG
Det är klart att Datas påminnelse inte alls behöver vara riktad mot Paxen, men Paxn är den enda som skrivit att han skickat in framgång i tråden.

Å andra sidan kan man fundera över varför Paxen över huvud skriver i tråden att han skickat in FRAMGÅNG, slog det mig just. Äh, ok, det behöver inte vara så självklart grönande för Paxytaxy.
Nä. Det är inte så värst grönande tycker då jag. Det är ju mer random och ett bevis på att !Paxen inte har koll på läget. Min nominering av !Paxen är grundad på att han inte har koll på läget. Märkligt kanske, men jag får en grönande fealing av !Paxen i och med just det.

Som infiltratör kan man ju inte lajja runt och ha så dåligt koll på läget, men nu snackar vi !Paxen så hans randomness kanske passar perfekt för det här spelet.

Tack för förklaring! Gjorde mig varken säkrare eller osäkrare på !Pax dock.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Alright, jag har inte varit särskilt aktiv under ett par dagar nu. Anledningen är personlig. Jag har varken känt att jag haft lust eller tid att skriva. Så känner jag fortfarande, men det verkar som att jag är sist ut att rösta denna gången.

Min motivering, då jag lade min röst, var att jag tyckte ledare Kanaljes nomineringstankar såg mer lovande ut än ledare Vicotniks. Senare så såg jag också ett inlägg från ledare Mukwa som såg misstänkt mycket ut som ett infiltratörmeddelande. Trots att han själv har förespråkat att vi inte ska ta upp infiltratörstaktik så har jag nu sett att han gjort det två gånger i samband med att uppdrag röstas igenom. Första gången så skrev han att ledare Vimes kommer rösta framgång även om han är infiltratör. Mycket riktigt röstade ledare Vimes framgång. Andra gången tar han upp ett hypotetiskt scenario med Recca som infiltratör. Det hela känns omotiverat och skumt. Av en ren händelse så byter ledare Vimes röst lika omotiverat och skumt snart därefter. Han hade varit negativ till att återförena de tre musketörerna och helt plötsligt så var det en bra idé.

Nej, "meta-bevis" till trots så känner jag inte att jag kan lita på Mukwa eller Vimes i nuläget. I förlängningen gäller detta även Recca. Om Mukwa inte är infiltratör så har han spelat mot sina egna anvisningar och väldigt slarvigt.

Vad jag kommer rösta får ni i vanlig ordning se nästa runda. När jag bestämt mig någon gång under dagen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Tyr said:
Av en ren händelse så byter ledare Vimes röst lika omotiverat och skumt snart därefter. Han hade varit negativ till att återförena de tre musketörerna och helt plötsligt så var det en bra idé.
Hade det här varit ett varulvsspel hade jag hävdat att du haft fullt upp med att läsa dina varulvspolares PM istället för tråden, men nu får jag väl anta att du bara rakt av ljuger om att jag varit negativ till "de tre musketörerna". Det har jag nämligen inte alls varit.

---

Sen är det sant att jag hipp som happ bestämmer mig för att rösta för. Det är förstås sjukt olyckligt i och med att uppdraget blev saboterat. Men om man förstår att läsa tråden är det inte så märkligt. Jag resonerar mig fram till att Vicos förslag är bra, men att jag vill rösta ner det för att jag vill ha mer information (d.v.s. fler nomineringar). Men när det drar ut på tiden och Data meddelar att han tycker tre dagar per omröstning är helt ok bestämmer jag mig för att jag tycker spelet är för segt och röstar för. Det är inte så att jag byter åsikt om nomineringen direkt.

Allt detta kräver inte några större texttolkande insatser för att få ut ur förra tråden.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
ROFL! Vi fick ett sabotage förra uppdraget. Ledare Tyr skriver:

Tyr said:
Mycket riktigt röstade ledare Vimes framgång
Det vet han bara för att han vet vem (Vico) som var infiltratör på uppdraget. Och det vet han för att han själv är infiltratör.

Du kan lika gärna berätta vem som är den tredje, Tyrsan! KK? Paxen? Cassius?

Röst: Tyr
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Först: Du ska absolut lägga energi på det personliga IRL-gojset i första hand. Kul att du är tillbaks och skriver i tråden nu iaf. :gremsmile:
Tyr said:
Andra gången tar han upp ett hypotetiskt scenario med Recca som infiltratör. Det hela känns omotiverat och skumt. Av en ren händelse så byter ledare Vimes röst lika omotiverat och skumt snart därefter.
Jag vet exakt vilket inlägg du talar om i R2. Det är min starkaste indicie på Mukwa. Eftersom du noterat det hela är det snudd på scummigt att du tycker att detta brunar Vimes istället. Men jag är väldigt nyfiken på vilken koppling du gör till Vimes om det. För den slutsats jag gör av Mukwas uttalande är att han och Vicotnik är infiltratörer ihop.

Få se lite resonemang om detta. Jag vill se gamla bybo-Tyr från Maffiaspelet komma loss med lite analyser.
 
Top