Nekromanti Indie - den nya herren på täppan?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Magic-schmagic

Skulle Magic-spelande vara ett så mycket bättre sätt att träffa rollspelare på än alla andra aktiviteter?
Tja, när jag gick i gymnasiet så hade jag inte mycket intresse av att diskutera böcker, film eller musik med hög- och mellanstadieelever, och hångel var inte heller så attraktivt med någon av killarna i vår förening. Efter att ha sett Deliverance så misstänker jag att det kanske kan fungera annorlunda i Skåne.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Exempel, Helge

"Tja, när jag gick i gymnasiet så hade jag inte mycket intresse av att diskutera böcker, film eller musik med hög- och mellanstadieelever, och hångel var inte heller så attraktivt med någon av killarna i vår förening."

Men alltså, det var ett exempel. Nog fan så måste det finnas sätt att umgås med äldre och yngre som inte utgår ifrån Magic? För om inte så är fallet så kan vi hylla WotC för att även ha lyckats med den nästan omöjliga prestationen att föra samman folk över generationsgränserna till skillnad mot hur det var på 50-talet då 12- och 15-åringar bedrev regelrätta krig mot varandra och Stockholms gator färgades röda av barnablod. Inte ens den mest äppelkäcka söderslang kunde dölja det hemska ljudet av barnaskrik.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Exempel, Helge

Nog fan så måste det finnas sätt att umgås med äldre och yngre som inte utgår ifrån Magic?
Betyder det att vi är överrens om att det är själva umgänget som är det viktiga? (Och inte huruvida det man håller på med har regler som påminner om rollspel - som du påstod)

För det är vad jag tycker. Final Fantasy påminner om rollspel - men är inget man spelar i umgänge. Därför blev det inte bordsrollspelare av dem som köpte FF. Magic, å andra sidan, var ett umgängesspel - och därför gick det ganska bra att få in kortspelare in i rollspelshobbyn.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Exempel, Helge

"Betyder det att vi är överrens om att det är själva umgänget som är det viktiga? (Och inte huruvida det man håller på med har regler som påminner om rollspel - som du påstod)"

Tja, det är svårt att spela rollspel själv. Men du kan bli sugen på att spela rollspel genom att spela datorrollspel, läsa böcker, se filmer etc och därefter börja spela. Ger Magic något mer än umgänget som gör att det fungerar så mycket bättre som en inkörsport till rollspel jämfört med till exempel WoW? Det är det som jag undrar.

Även om du och dina kompisar inte kan spela Final Fantasy tillsammans så kan ni spela de åtskilda och dela samma önskan efter att få uppleva snarlika äventyr på något annat sätt. Enbart umgänget i sig är inte tillräckligt för att leda till rollspelande även om det naturligtvis är en viktig komponent, om man inte är en så pass avancerad rollspelare att man inte behöver någon annan förstås. :gremwink:

Delar ni sedan denna gemensamma dröm och kommer över ett rollspel så är kanske tröskel lägre då ni redan har en viss erfarenhet av regler och upplägg som påminner om rollspelande? Jag vet inte exakt hur unga rollspelare börjar, men jag tror inte på Magic som någon mirakelkur för en döende rollspelsbransch. Magic-spelarna utgör säkert en lämplig bas att försöka marknadsföra rollspel mot men spelet i sig tycker jag inte indoktrinerar dem i rollspelstänkande. Men det kanske bara är jag som är okunnig?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Exempel, Helge

Ger Magic något mer än umgänget som gör att det fungerar så mycket bättre som en inkörsport till rollspel jämfört med till exempel WoW?
Konvent, tidningar, spelform.

Delar ni sedan denna gemensamma dröm och kommer över ett rollspel så är kanske tröskel lägre då ni redan har en viss erfarenhet av regler och upplägg som påminner om rollspelande?
Ja, det skulle man ju kunna tro. Jag berättar bara om mina erfarenheter från mitten av nittiotalet och framåt. Vi fick in Magicspelare i rollspelshobbyn; men vi fick inte in Playstationspelare.

det kanske bara är jag som är okunnig?
Det skulle säkert kunnat ha varit bättre, men det gick lätt att få in magicspelare i rollspelshobbyn. Det hände ett par gånger att spelare frågade "om han hade varit ett magickort, vad hade han varit?" (Jag kommer bland annat ihåg en Skugga i Altors Döttrar-kampanjen (har nämnt den tidigare på forumet) där spelaren frågade vad han hade haft för värden om han hade varit ett magic-kort, och jag högg till med "en 3/2 First Strike-varelse med Svartsvartsvart: Regeneration, som kan anfalla utan att tappas"), vilket tyder lite på hur tätt länkade hobbyerna ändå var, men alltså poängen är att magic var lätt att lära spelare och ett lätt sätt att få in spelare i en övergripande hobby som också innehöll bräd-, tabletop- och rollspel.

FF funkade inte på det sättet. Jag tänker inte filosofera så mycket mer kring anledningarna bakom detta. Jag bara berättar om mina erfarenheter från hur det var i Strengnensis; vår rollspelsförening.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Jo

Intressant att Krille tog upp Warhammer, det tror jag till en viss del hade en negativ påverkan på rollspelsförsäljningen i Sverige. På ett indirekt sätt, eftersom GWs framgångar inte gav Target någon ro, och man nog enkelt tappade intresset för DoD som man utformat det... det verkade vara mer lovande att bli ett nytt GW än att vårda det man hade byggt upp.

Sen kan det vara andra saker som också inverkade globalt... att TSR hade börjat tappa fart, betydligt fler substitut på marknaden, att rollspel inte var den senaste grejen, att de flesta spelen växt till monster...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Attans

Jag som har ett lääängre tidsperspektiv, med undantag av typ Mekanurg och ett par till... jag tycker att prata 95-98 är för sent... för jag kände att rollspelen redan började tappa kreativitet och kraft runt 90-92... 80-talet var enormt mycket vitalare, och det är först nu på 2000-talet vi är tillbaka... (även om det såklart gjordes bra spel på 90-talet, men massor kändes bara trött och/eller utstuderat kommersiellt på ett dåligt sätt; "det här kommer kidsen gilla", typ)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Inte alls

jag har för mig att det bara var en trend sent 80-tal/tidigt 90-tal att hellre kalla spel för storytelling-game än roleplaying-game för att det senare hade dragit på sig en massa kritik från religiösa påtryckningsgrupper i USA... (ni vet, man ville binda mord och självmord till rollspelande... ett sätt att slippa en massa trubbel, och undvika bojkott... vilken kunde vara fiffigt om man stack ut hakan i det klimatet och gjorde ett vampyrspel. Det handlade om ordval, inte om spelen egentligen fungerade (för de VAR ju vanliga rollspel)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Indie vs. mrpg vs. MMORPG vs. CCG vs. litterat

Det är möjligt att du har rätt.. jag tycker att rollspelen på 90-talet med ett antal undantag inte var så mycket att ha... och de flesta av de spel som var bra när de kom på 80-talet växt till otympliga monster.. Men att det har skett en kreativ uppryckning på senare år.

..sen tror jag också att alla substitut som rollspel saknade på 80-talet såklart gjort det svårare förr rollspelandet som sådant.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Attans

Kult var ett undantag. Och som det tyvärr visade sig; en dead end. Som du säkerligen vet är jag positiv till Kult, av naturliga skäl. Men ett enda löftesrikt spel räddar inte en hel bransch, speciellt som det inte skapade den tillströmning av nya spelare man hoppats på.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Attans

jup, Kult var en Pyrrhusseger för rollspelsbranschen... Ett intressant spel, men i helt fel tid.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Attans

I Sverige stämmer det nog. Det är ett litet land, och små saker kan få ett enormt genomslag, speciellt i det gamla "DDR-sverige"... det tidiga 90 talet var ju på väg från det, men inte helt...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Attans

Om vi inte ska beskylla Kult för rollspelens fall, så ska vi inte heller beskylla Kult för att upprätthålla kreativiteten. Så med samma argument, jag vill veta hur det stod till utomlands innan jag skyller rollspelens fortlevnad fram till Magic-blåsan på Kult. För handen på levern, i resten av världen var Kult en lika marginaliserad företeelse som Nobilis - en grej som alla pratade om men ingen spelade, typ. Det var bara i Sverige som det var en dominerande grej, och det på grund av Big Äs dominans (och Rapport och Allan Rubin).

Lokalt i Sverige så innebar dock Kult kort och gott att rollspelen försvann från leksaksbutiker och större butikskedjor.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Ja och nej

Det är inte bara regelsystemet som gör ett spel intressant...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Ja och nej

tack, ett ord i rättan tid. lite OT, men jag tycker det är märkligt hur ointresserade av världsbyggardelen, illustration, design och flavour många på forumet verkar vara.... det verkar handla om BARA regler.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Varför bara regler?

men jag tycker det är märkligt hur ointresserade av världsbyggardelen, illustration, design och flavour många på forumet verkar vara.... det verkar handla om BARA regler.
Illustration och design kommer enligt min åsikt senare, när man har ett innehåll. Men även detta har det pratats om, faktiskt - visserligen till största delen i form av hänvisningar till folk och ställen där man kan lära sig mer om illustration och design. En hel del av det här handlar också om talang eller intresse, som ganska många helt enkelt inte har. "Men jag kan ju inte rita" heter det.

Flavour handlar om språkhantering till stor del, och let's face it: de flesta av oss suger som författare. De professionella rollspelens flavour smakar i många fall aspartam, och amatörerna är inte särskilt ofta särskilt mycket bättre. Så det slipper jag faktiskt gärna här.

Så kvar att prata om är världsbyggardelen. Den pratas det faktiskt också en hel del om. Kanske inte så mycket som reglerna, men ändå; till stor del tror jag att det beror på att det är lätt att ordbajsa världar, men svårt att bygga fungerande regler. Dessutom har nog en hel del folk redan visioner med sina världar. De vet redan hur de ska vara, så där finns liksom inte så mycket att diskutera. Och eftersom folk som skapar världar eller spelar i världar bara är intresserade av just den värld de skapar eller spelar i, så pratar de inte så mycket om världar som andra skapar. Du kan titta på vilken ny värld-tråd som helst som ploppar upp på makarforumet - folk läser dem inte, de pratar inte på dem, utan de möts av kompakt tystnad. Det är inte i deras intresse, så det finns ingenting gemensamt att prata om.

Men man kan alltid sno en regel.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Attans

Internationellt fanns ju Vampire, som i mångt och mycket är samma andas barn, och också innebar en viss nytändning genom att det lockade nya grupper till spelborden. "Det är mörkt, det är nittiotal, det regnar" är ju en kliché för att det stämmer.
 
Top