Nekromanti Indie - den nya herren på täppan?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Det är inte logik

Och efter det kom inte rollspels igång igen. På grund av Magic och den rasande utvecklingen inom digital underhållning.
Så om vi skall lägga skulden på antingen Magic eller den digitala underhållningen, var skall vi titta?

Jag tycker: Den ene av de två ovanstående såldes inte huvudsakligen i affärer där det också fanns rollspelsböcker som kunde locka nybörjare. Den ene av de två ovanstående talades det inte om i särskilda speltidningar som också skrev om rollspel eller hade stor andel rollspelsannonser. Den ene av de två ovanstående drog inte med sig massor av människor till spelkonvent där det också spelades rollspel och där spelare av de två olika hobbyarna kom i samspråk med varandra. I rest my case.

Jag har väl så vitt jag kan läsa mina inlägg inte påstått att det är BÄTTRE för hobbyn att rollspelsmarknaden gått ner.
Du skrev ju att problemet med Magic var att spelbuikerna tjänade mer pengar på dem än vad de gjorde på rollspel. Den nedgående trenden i rollspelsförsäljning fanns ju redan där; hade det inte varit för Magic så hade spelbutikerna tvingats lägga ner helt och hållet. Det är ju inget problem för rollspelen att Magic sålde bra. Problemet var att rollspelen sålde dåligt. Men tack vare Magic så klarade sig även rollspelen bättre än vad de annars hade gjort. Jag slår vad om att rollspelsförsäljningen sjönk ännu mer när Magicintresset sjönk - vilket i så fall skulle bevisa att Magic inte var boven i dramat, utan tvärtom att det var den sista livlinan rollspelshobbyn hade att klamra sig fast vid.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Jag vilar också

Jag tycker: Den ene av de två ovanstående såldes inte huvudsakligen i affärer där det också fanns rollspelsböcker som kunde locka nybörjare. Den ene av de två ovanstående talades det inte om i särskilda speltidningar som också skrev om rollspel eller hade stor andel rollspelsannonser. Den ene av de två ovanstående drog inte med sig massor av människor till spelkonvent där det också spelades rollspel och där spelare av de två olika hobbyarna kom i samspråk med varandra. I rest my case.
Urk, det där blev för invecklat för mig. Men vila på det du.

Du skrev ju att problemet med Magic var att spelbuikerna tjänade mer pengar på dem än vad de gjorde på rollspel. Den nedgående trenden i rollspelsförsäljning fanns ju redan där; hade det inte varit för Magic så hade spelbutikerna tvingats lägga ner helt och hållet. Det är ju inget problem för rollspelen att Magic sålde bra. Problemet var att rollspelen sålde dåligt. Men tack vare Magic så klarade sig även rollspelen bättre än vad de annars hade gjort. Jag slår vad om att rollspelsförsäljningen sjönk ännu mer när Magicintresset sjönk - vilket i så fall skulle bevisa att Magic inte var boven i dramat, utan tvärtom att det var den sista livlinan rollspelshobbyn hade att klamra sig fast vid.
Att kraschen kom samtidigt som Magic exploderade i popularitet ser jag inte som en tillfällighet.

Jag kan tänka mig en konversation som följer:

Butiksägare 1: "Ojdå, rollspelsförsäljningen dog bara så där! Vad konstigt. Kanske det har att göra med att alla kids står där borta i hörnet och köper boostrar?"

Butiksägare 2: "Nääää, det låter helt osannolikt."

Frågan är egentligen; skulle majoriteten av de som spelade/spelar dataspel, istället valt rollspel om de inte fått dataspel? Jag tror inte det. Dock tror jag att majoriteten av Magic-spelarna skulle valt rollspel om de inte hade haft Magic.

Alltså tror jag att Magic har påverkat rollspelshobbyn mer än digital underhållning.

/M
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Jag vilar också

Att kraschen kom samtidigt som Magic exploderade i popularitet ser jag inte som en tillfällighet.
Exakt samtidigt så exploderade också internet och playstation. Bara för att två smällar syntes i en och samma butik så betyder det inte att de hör ihop mer än de smällar som samtidigt ägde rum på annat håll.

skulle majoriteten av de som spelade/spelar dataspel, istället valt rollspel om de inte fått dataspel? Jag tror inte det. Dock tror jag att majoriteten av Magic-spelarna skulle valt rollspel om de inte hade haft Magic.
Tja, jag tror tvärtom, och jag var högaktiv på att introducera unga spelare till hobbyn när detta väl ägde rum. Vi kunde enkelt dra till oss spelare till rollspelshobbyn via Magic och om något så hjälpte magic vårt rollspelande på väldigt konkreta sätt: Trots att det spelades Magic på många av våra spelmöten så köpte vi ändå mer rollspel för våra Sverokbidrag. Vi sålde även Magicboostrar inom föreningen, och jag tror att vinsterna flöt över åt rollspelsverksamheten till stor grad. Vi kunde även hålla ett eget konvent till stor del tack vare det starka Magicintresset, som måste ha fungerat som god reklam åt rollspelshobbyn: Jag vet bl.a. hur stor buzz det var kring Eon som kördes på ett sådant av våra konvent när det var sproilans nytt.

Alltså; nej, visst såg man en pågående nergång i rollspelshobbyn, men det var inte så lätt att rollspelare skulle ha gått över till Magic eller att det inte gick att dra in Magicspelare i hobbyn.

Däremot ser jag tydligt på mina yngre kusiner att de spelar datorspel istället för rollspel. De träffar inte sina kamrater för att spela spel tillsammans såsom vi gjorde när vi var unga. Så de har en annan spelkultur - en som inte lämpar sig för sällskapsrollspel på samma sätt som det vi gjorde. När ungar slutade gå hem till varandra för att spela spel tillsammans - magicspel, Drakborgen, eller vad det nu än var - så sjönk rollspelsintresset. Det var det som var boven. Och särskilt då när det dessutom kom en helt ny spelkultur iom Playstation som inte på något sätt var nördig.

Ta det från mig; jag befann mig på gräsrotsnivå när det hände.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det ni båda glömmer...

Absolut Spel och SF-bokhandeln var vid tiden Tjockhultslyx.

I resten av landet fick vi nöja oss med antingen en lokal Traditionbutik (senare EB Games) alternativt ett ställ rollspel och ett par displayer Magic i vår lokala leksaksbutik. Oftare fanns bara Magic i leksaksbutiken, som slutade med rollspel ungefär anno domini Kult. Och i Traditionbutikerna så hände ungefär följande utveckling: Magic-boosters fick sina displayer vid kassan. I resten av butiken knöddes rollspelen ut av Warhammer, som i sin tur knöddes ut av sällskapsspel, som i sin tur knöddes ut av datorspel och Playstation.

Det som egentligen hände var inte att X eller Y konkurrerade ut rollspel. De var redan utkonkurrerade sedan Kult-kraschen. Det som egentligen hände var att Tradition bytte målgrupp. Målgruppen "rollspelare" hade ingenstans att vara längre.

Tja, utom på SF-bokhandeln och Absolut Spel, men det var som sagt var lyx förbehållet Fjollträskbor, i SF-bokhandelns fall fram tills någon uppfann internetbutiken.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Jo

Jag har som sagt inte så bra koll på hur det utvecklade sig i Sverige. Men det du säger väger tungt, tycker jag.

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Nivåer

Ta det från mig; jag befann mig på gräsrotsnivå när det hände.
Okej, jag tar det från dig. Jag befann mig ju bara i producentleden när det hände, och de hade nog ett annat perspektiv än gräsrötterna. :gremlaugh:

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Förresten, vilken tudsrymd pratar vi om?

Exakt samtidigt så exploderade också internet och playstation.
Internet exploderade väl inte förrens 1998 och framåt? Att Playstation och Magic är cirka samma tid är väl i och för sig sant, men Magic hade ett års försprång, och Internet är en senare fluga.

Inte för att det spelar någon större roll, egentligen.

/M
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Nema problemas

"Precis som punkmusik"

För den som vill kan och orkar ser jag gärna en jämförelse mellan indierollspel och indiemusik. De har ju en del gemensamt i vad det gäller att en liten grupp personer kan sätta ihop verk av hög kvalitet och ändå ha kontrollen över distributionen.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Förresten, vilken tudsrymd pratar vi om?

Internet exploderade väl inte förrens 1998 och framåt?
Kanske för dig, bondläpp. 1996 var året då man kunde spela Subspace gratis på nätet och alla chattade på ZTV-chatten, mitt under The Black Summer - när Ice Age var ute och Necropotence härjade ute på varenda skolgård. Då var också Playstation väletablerad och alla sade att de hade varit nere på chemical brothers sedan dag ett.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Inblick från insidan

Absolut Spel till exempel, existerade enbart tack vare Magic, och de rollspel de hade var ett konkurslager som det tog dem forever att sälja igenom.

Jag hade en del inblick i Spel&Sånt -93 till -96 och delar din uppfattning. Magic, och andra samlarkortspel, stod för löjligt stor andel av omsättningen. Inte heller att förglömma den hajp som föregick detta, med kort som kunde generera stora pengar.

Även i distributionsled stämmer din analys, båda mina handfasta erfarenheter från 101 Production och från Portal Publishing. CCG var primära (och på Portal gällde det även 2001 när jag jobbade med Codex - Pokemon var enormt, följt av Harry Potter och LotR), rollspelen nischprodukter.

Många höll rollspelen under armarna pga känslomässiga skäl snarare än affärsmässiga.

Tradition kunde fortsätta med rollspelen tack vare dataspelen och sin storlek - de kunde fixa bra priser på rollspelen, men samtidigt så gjorde stora felinköp av rollspel så ibland fanns det stora restlager med spel som var osäljbara.

Dessutom var Tradition stor kanal för Äventyrsspel/Target Games fram till slutet av 90-talet, så det korsvisa ägandet och kontakterna påverkade också situationen.

Om vi spolar fram till modern tid så undrar jag hur stor del av omsättningen som SF-Bokhandlen har som egentligen kommer från just rollspelen?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Förresten, vilken tudsrymd pratar vi om?

1996 var året då man kunde spela Subspace

1995 var året man nätraggade på OSAs webchat och upplevde nätsex, som sedemera blev riktigt sex. Och då de flesta tjejer var tjejer. *nostalgisk*
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Inblick från insidan

Hur bra gick rollspel innan magic? Ingen ifrågasätter ju att det var magic som höll uppe spelbutikerna. Vad jag ifrågasätter är att det skulle ha varit magic som sänkte rollspelsförsäljningen. Två helt olika saker. I min mening så kunde rollspelsförsäljningen hålla på mycket längre än vad som annars skulle ha varit fallet tack vare magic.

Det är givetvis omöjligt att veta exakt vad som var den egentliga orsaken; vi skulle behöva titta på en alternativ dimension utan antingen magic/datorspel för att få veta säkert - men jag tycker det är rimligt att lägga skulden på det senare då magic ändå hjälpte rollspelshobbyn på många sätt (speltidningar, konvent, spelföreningar, etc) - vilket inte den nya internet- och datorspelskulturen gjorde.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Re: Förresten, vilken tudsrymd pratar vi om?

När jag började spela var konfliktspel och rollspel två grenar av samma rörelse. Samma nördiga subkultur. Folk som bytte regelideer, husreglade, körde kampanjer, blandade roll- och konfliktspel.

Kampanjen var viktigast, reglerna underordnade. Jag kan inte påminna mig om att jag träffade någon som körde RQ eller AD&D eller OD&D enligt boken på den tiden. Däremot ett givande och tagande.

Med D&D-familjens popularitet i världen, och DoDs i Sverige, så följde en boom för färdiga äventyr, spela by-the-book-rules-as-written.

DEN typen av spel (pappersbaserat dataspel) tog dataspelen över, för gott, så länge som det finns kisel och elström.

Jag tror att d20 kommer att gå samma väg. Det går inte att konkurrera med WoW på WoWs egen planhalva (även om det var D&D som en gång i tiden ritade planen).

Däremot kommer kärnan i det som är roligt med rollspel (narrativt, simulationistiskt OCH speligt) leva kvar, så länge som folk visar varandra hur man blandar och ger. Naturligtvis är indie-vågen en del av det. Precis som retro-vågen. Ett sätt att inte glömma bort hur man gör.

Påminna sig om att spelgruppen och kampanjen blandar rollspelselementen till precis den soppa som just detta gäng gillar.

Eftersom vi har bättre datorer kommer vi aldrig att uppleva det sena 80-talet för bordsrollspelen igen. Men det tidiga 80-talet, det är den visserligen låga men stabila nivån. Fast utvecklat med erfarenheterna från allt som har hänt däremellan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Så med andra ord ...

Ja, möjligtvis, men det återstår ju att se. Men vad jag vände mig emot var att hantera indiespel som en egen enhet. Jag ser det som ett paradigmskifte och det har vi ju redan sett en massa tecken på här på wrnu.

Jag kan D&D alldeles för dåligt för att veta om det spelet kommer att påverkas av indievågen men jag är helt säker på att nästan alla andra spelstilar kommer att göra det.

Sorry om jag var otydlig.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Inte alls

Fråga Marco vad det var han menade. Jag blir inte alls förvånad om han menar berättelser som bygger på och innehåller "personlighet, känsloliv eller psykologisk djup". Och uppenbarligen så stödjer inte Storyteller det. Inte heller friform, oavsett om du hittar en norm någonstans eller inte.

Eller vilken var din poäng?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Rollspelsdöden i USA ...

För det första är det förstås skillnad på rollspelsmarknaden (producenter och butiker) och på rollspelshobbyn (utövare och konvent); för det andra är det bara i Sverige det finns statligt understödda rollspelsföreningar som står för nyrekrytering av rollspelare. I resten av världen får man ragga spelare på annat vis.

I USA är många av branschens giganter (Peter Adkison, Ryan Dancey, Monte Cook, Ken Hite och Steve Jackson för att nämna några) alla ense om att samlarkortspelen slog botten ur rollspelsmarknaden.

Och ungefär såhär tycks det ha gått till:

I och med Magics enorma succé 1993 ville i stort sett alla stora rollspelsproducenter hoppa på det nya tåget till rikedom och höga försäljningssiffror. Needless to say var det långt ifrån alla som lyckades. Dessutom tog samlarkortspelen produktionsresurser från rollspelen.

När den värsta samlarkortshysterin väl blåst över i slutet av 90-talet satt många företag på stora mängder osäljbara kort – och i ICE:s fall ledde det till en företagsrekonstruktion, vilket innebar att deras licens att göra spel baserade på Tolkiens verk återgick till Tolkien Enterprises. TSR gick omkull i samma veva, bl.a. för att de underskattat rollspelens vikande försäljning och fortsatte trycka upp mastodontupplagor av alla sina prylar (samtidigt som de själva försökte ge ut samlarkortspel).

Hobbyspelsmarknadens totala omsättning tycks ha varit ungefär lika stor som före Magic, men rollspelens andel hade förstås krympt – ungefär lika mycket som samlarkortspelens andel vuxit, märkligt nog.

Rollspelen förde en marginaliserad tillvaro i spelhobbyns utkant ända tills Dungeons & Dragons 3e revitaliserade rollspelshobbyn år 2000.

I Sverige såg det förstås lite annorlunda ut, men minns att även Target Games försökte sig på samlarkortspel innan de gav upp hobbyspel helt och hållet.

Som du säger kan det nog ha varit lättare att hålla liv i hobbyn (inte marknaden) i Sverige i och med Sverok, vårt rika föreningsliv och de i förhållande till vårt invånarantal oproportionerligt många konventen.

Men jag vill nog påstå att även Eon och Western kämpade i uppförsbacke innan DoD6 och Mutant:UA gav den svenska rollspelshobbyn hjärt-lungräddning.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Attans

Det var alltså på skolgårdarna vi som var it-konsulter 1995 skulle ha letat reda på alla Internetkonsulter. Eller vänta ... det var ju det Birgersson gjorde ... :gremlaugh:

/M
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Attans

Det är möjligt att du menade något annat med "exploderade" än jag. Jag menar att inte dröjde tills 1998 förrän ungar började socialisera med sina vänner framför sina datorer och spela spel online istället för att träffas hemma hos någon kompis. Internet som umgängesform och livsstil hade alltså redan slagit ut den lokala "spelklubben" eller "vi kan gå hem till mig och spela!"-formen av umgänge.

Det har nog inte så mycket med IT-konsulteri att göra.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Försäljning och utövande

För det första är det förstås skillnad på rollspelsmarknaden (producenter och butiker) och på rollspelshobbyn (utövare och konvent)
Det har jag också reflekterat över när jag läst diskussionen i tråden, men jag har inte haft något vettigt att säga om det.
Magnus och Rising snackar ju om försäljningssiffror, men båda de största produktlinjerna (D&D och WoD) har ju koncept som bygger på att inte bara spelledaren köper de böcker som behövs, även resten av gruppen skaffar sig Player´s Guide, klanböcker och sånt.
Jag tror att det är vanligt i D&D-spelgäng att nästan samtliga sitter inne på core-böckerna och att flera kampanjer är igång samtidigt med olika spelledare.
Jag tvivlar inte på att försäljningssiffrorna speglar utövandet, men kanske inte helt proportionerligt.

Gordeg
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Försäljning och utövande

Gordeg said:
Jag tvivlar inte på att försäljningssiffrorna speglar utövandet, men kanske inte helt proportionerligt.
Exakt. Blotta det faktum att folk fortfarande spelar spel som inte funnits i tryck sedan hedenhös bevisar ju att hobbyn kan fortleva utan livskraftiga producenter.
 
Top