Nekromanti Indie - den nya herren på täppan?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Varför bara regler?

mm, men det är konstigt. Att jag fastnat för vissa spel kan ju vara helt andra saker än att reglerna är bra... som känslan när jag första gången bläddrade i Warhammer FRPG, Harn, Pendragon, (och nyligen Artesia)... det var andra saker än reglerna som triggade, och gjorde att jag fortsatte att spela dom.. Ett rollspel är en helhet, heck, till och med pappersvalet i boken spelar in...

som ett exempel, om Eon ett hade haft mer personlig form och charmiga illustrationer, så man fått nån känsla för världen, hade jag kanske börjat spela det... men nu blev det inte så.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Bajsskit! [OT+ANT]

Inlägget som det här inlägget svarar på, det var mitt 10.000:e.

Skrääääääp! Jag som ville fira med att posta något kul på forumet...

Okej, vi får helt enkelt skjuta upp det till mitt 20.000e inlägg istället. Vi ses.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Varför bara regler?

Du verkar förutsätta att bara för att man gillar regler som säger det man vill att de ska säga så är man beredd att ge upp krav på en massa andra områden. Varför tror du det?

Jag gillar världsbyggande, men jag vill kunna använda mig av det. 500 sidor information om ett land har jag ingen som helst använding för. Det jag behöver är coola konflikter, typexempel, stämningsframkallande.

Nu har jag iofs börjat fundera på hur man kan formalisera detta i regler så lite rätt har du. :gremsmile:

Men mest fel, regler är en del som ska funka precis som alla andra. Att du inte går igång på regler betyder ju inte att de som gör det inte går igång på världar med. Eller hur? Jag älskar båda, och papperskvalitet, illustrationer m.m.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Varför bara regler?

Nej det är int det jag säger... men jag tycker att "världen", vad rollspelet HANDLAR om, vad man vill "berätta", vad spelarna ska delta i, är det som gör att man väljer ett rollspel framför ett annat. Jag personligen skulle aldrig spela ett rollspel som utspelade sig i en för mig ointressant kampanj bara för att reglerna var sååå bra (en anledning att jag aldrig till exempel skulle spela Dogs in the Wineyard, spela "mormonsnut i fekj vilda western" lockar mig noll)... däremot kan jag stå ut med halvsugiga regler om kampanjen är spännade nog.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Re: Varför bara regler?

Det finns någonting jag vill säga hela tiden men jag inte riktigt lyckas kommunicera det. Det kom i uttryck när jag svamlade om funktionen hos köpäventyrs-relaterade saker.

Jag tycker på ett sätt att de litterära och visuella delarna i ett rollspel är bland det viktigaste, men viktigast av allt är att de stimulerar slutanvändaren, de som ska använda/köpa spelet, att kunna förverkliga sina egna 'ideala fantasivärldar'.(är det nån annan som tycker att det lät skumt? jag tycker det låter som någon slags neo-platonistisk sektpropaganda eller nåt... :gremshocked:

De första rollspelen hade inget litterärt innehåll, de utgick från att spelarna skulle plocka dem från sina favoritförfattare, det var så OD&D skapades. Likaså när jag själv stötte på rollspel för första gången (DoD) gav Äventyrsspel ut fantasypocket med de författade som är mina favvisar(Leiber, Moorcock, Howard). De kunde vara en grymt häftig grund för att skapa äventyr och spelvärldar.

I efterhand när jag tänker tillbaka på när jag själv tycker mig ha lyckats bäst som spelledare, så hade jag snott en massa från mina favoritkällor.

Det känns som att flera indiespel utgår från att spelaren gör på samma sätt, speciellt 'genre-simulerande'

Istället för att rollspelskonstruktörer ska försöka få andra att intressera sig för sina spelvärldar, så tycker jag att man istället kan försöka göra lättanvändbara grundelar som snabbar up SL's äventyrs och kampanjskapande. Ta med grundpersoner, platser för t.ex. ett feodalsystem och karaktärer som tillhör genren.

Iof kan jag också hävda motsatsen till föregående stycke. Då jag tycker att vissa färdiga spelvärdar är väldigt häftiga... men det kan vara intressant med att byta perspektiv.

Man hade kanske kunnat göra ett sjysst 'rollspel' av, säg typ Svavelvinter, där finns intressanta platser och grupperingar, och lagt till kanske 16 sidor med brp regler. En färdig fisktank blandat med scriptade händelser. Jag kanske ger ett tvetydligt intryck nu eller nåt. Jag har bara en diffus känsla av att det är något som saknas i bilden som finns av hur rollspelsprodukter kan se ut.

Jag försöker tänka mig in i en totalt nybörjare på rollspel skulle kunna tänkas resonera.

Det känns nästan som jag blir trött på att rollspelsämnet ska kännas så komplicerat att jag fantiserar om att gå över till att bli fanatiker som bara spelar gamla Stormbringer, där spelarna kan hoppa kors och tvärs mellan olika dimensioner och hamna i Empire i the Old World, ramla in i Ereb Altor, hoppa in i en Dungeons & Dragonskampanj, hamna i Gamma World, få personlighetsförändring taget från Sorcerer, samtidigt som de kämpar mot inderdimensionella agenter. Byta regelsystem och spel och hela skiten och spela allt samtidgt. Spränga hela planeten :gremooo:

Detta följande stycke passade inte in längre, se det som interaktivt, du för själv bestämma var det ska passa in i inlägget ovan:
Det är också sammankopplat till varför licensprodukter fungerar, för att användaren en del informationen i huvudet från början.
( och det är också en anledning att jag är lite förtjust i fantasy som har liketer med vår världs historia, det finns någonting tidigare som man kan relatera till, därför har jag förut haft lite svårt att smälta hopkoks-maxa-in-allting-D&D. )
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Varför bara regler?

Istället för att rollspelskonstruktörer ska försöka få andra att intressera sig för sina spelvärldar, så tycker jag att man istället kan försöka göra lättanvändbara grundelar som snabbar up SL's äventyrs och kampanjskapande. Ta med grundpersoner, platser för t.ex. ett feodalsystem och karaktärer som tillhör genren.
..det var ungefär så jag tänkte när jag gjorde Saga... att det skulle vara en plattform som man lätt kunde bygga från, och modda för olika spelstilar... Sen är det ju en smaksak om man gillar det eller inte.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Varför bara regler?

[ QUOTE ]
men jag tycker att "världen", vad rollspelet HANDLAR om, vad man vill "berätta", vad spelarna ska delta i, är det som gör att man väljer ett rollspel framför ett annat

[/ QUOTE ]

Ja visst. Men varför framhärda? :gremsmile: Det jag säger är ju att jag vill både cool värld och tighta regler som gör det jag vill att de ska.

Nästan lite lustigt att du säger emot det hela tiden. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Varför bara regler?

Säger inte emot egentligen, det var mest en allmän reflektion om "rollspelskapande", att man mest pratar om regelskapande.. jag vill också ha tajta regler och coola världar.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
D&D - den nya herren på täppan!

Gordeg said:
Rollspelsbranchen påverkas av mode precis som allt annat, och i omgångar har det funnits system som dominerat tydligt. På 2000-talet har det varit D20 med D&D i spetsen. På 90-talet var det White Wolfs storytelling. Före Vampire var det BRP för oss svenskar.

Inget varar för evigt och det känns som att det snart är D20s tur att lämna över stafettpinnen. Frågan är bara till vem? Jag spanar med ena ögat efter nästa herre på täppan.
Nu har vi svaret! Nästa herre på täppan är … Dungeons & Dragons!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: D&D - den nya herren på täppan!

Ha ha, kul! Och ja det verkar så! Snacka om vitamininjektion.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Re: D&D - den nya herren på täppan!

Nu har vi svaret! Nästa herre på täppan är … Dungeons & Dragons!
Vid vilken tidpunkt i rollspelshistorien var Dungeons & Dragons inte herre på täppan?

/tobias
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: D&D - den nya herren på täppan!

Gurgeh said:
Vid vilken tidpunkt i rollspelshistorien var Dungeons & Dragons inte herre på täppan?
Tidsrymden från att TSR konkade till att WotC gav ut 3e?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: D&D - den nya herren på täppan!

ja det tycker jag stämmer... 90-talet var inte direkt D&Ds tid, med några undantag (jag gillade Birthright, men det sålde nog inte så bra)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
En månad

Under den tiden slog ett rollspel D&D i försäljning, under en månad i samband med en stor release.

Spelet var Vampire, och företaget war förstås White Wolf.

Så med D&D i stort sett dött och begravet, lyckades ett annat bolag slå försäljningen ... i en månad.

/M
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: D&D - den nya herren på täppan!

D&d var säkert omåttligt populärt hela tiden, men eftersom det inte påverkade andra rollspel så värst så kändes det inte så dominerande. När d20 kom så satte det ett enormt avtryck på rollspelsbranschen. Men det kanske är nåt annat än vad ts var ute efter.

I så fall så tycker jag nog att indiespelen har dominerat en del när det gäller att påverka andra spel. Tyvärr vet jag inte hur det var förr eftersom de enda spel jag kom i kontakt med under 80-talet var BRP. På 90-talet var ju Vampire stort, men jag vet inte hur mycket det peåverkade andra spel vad gäller system, snarare tendensen att dela in allt i tribes/klaner/kretsar mm.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Re: En månad

Så med D&D i stort sett dött och begravet, lyckades ett annat bolag slå försäljningen ... i en månad.
Det var precis vad jag menade. Till och med när D&D låg och hostade upp blod sålde det mer än alla andra rollspel.

/tobias
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: D&D - den nya herren på täppan!

Föresten hur ser det ut i Sverige? Fram till sista drakar och demoner så är det nog inget snack och sen eon, men hur ser det ut nu, och vilka utlänska rollspel står sig bra i Sverige?
 
Top