Nekromanti Om inkörsportar till rollspel

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Såklart störst skada kom ju av att Dungeons and Dragons stängdes ner vilket ju är en stor inkörsport till Rollspel.
Internationellt, kanske. Men i sverige? Här introduceras kidsen till M:UA eller DoD6 eller, i undantagsfall, Eon. Vampire har säkert en plats, det också. Jag har mycket svårt att se att D&D skulle vara en inkörsport här. Om det vore det tror jag att rollspelshobbyn även här i landet skulle se... annorlunda ut.

<font size="1">EDIT: Ändrade ämnesrubriken i samband med att jag bröt ut deltråden. /Dante</font size>
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Om inkörsportar ...

krank said:
Vampire har säkert en plats, det också.
Om du räknar in Vampire är du också tvungen att räkna in D&D (oavsett dina personliga preferenser). Försäljningssiffrorna talar sitt tydliga språk och D&D är enligt dessa mångdubbelt större än Vampire i Sverige. (Vi kan förstås inte veta hur många nybörjare som skaffar D&D, men detsamma gäller ju även för WoD.)

Och som sagt: de fyra mest spridda rollspelen i Sverige just nu (och sedan ett antal år tillbaka) är DoD6/R/T, M:UA, D&D och Eon.

För tydlighets skull bör jag väl tillägga att jag inte har några absoluta försäljningstal – däremot får jag min information från diverse rollspelsåterförsäljare och -distributörer, och jag ser ingen anledning att tvivla på deras ord.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,435
Inkörsportar, anekdoter m.m.

Det är svårt att veta den inbördes ordningen, men jag tror att Dante har rätt när det gäller vilka rollspel som är top 4 försäljningsmässigt i Sverige. Spel som slåss om femteplatsen är WoD, WFRP och CoC. Ser man samtliga WoD-spel som en klump är de förmodligen femma på listan, men delar man upp dem i WoD, Vampire, Werewolf, Mage, Promethean och Changeling är jag övertygad om att WFRP är större än något av dem. Om man räknar bort det senaste halvåret (sedan 4E annonserades) så tror jag faktiskt att D&D är större försäljningsmässigt än något av de svenska systemen. Kanske inte i antal sålda grundregelböcker, men definitivt om man räknar totalt försäljning av samtliga supplement till ett spel.

När det gäller antalet personer som spelar ett visst spel är det ännu svårare att veta... Jag skulle tro att det finns en hel del i stugorna som fortfarande lirar AD&D, äldre utgåvor av Drakar & Demoner och äldre Vampireinkarnationer. Jag har en hel del kunder som gärna stödjer sin lokala butik, men som inte kan hitta något de är intresserade av förutom tärningar ("som man aldrig kan ha för många av"). AD&D 1st ed med en mängd husregler är det klart populäraste spelet i den gruppen, men det finns även en del Vampirefreaks som hatar nya WoD. Anekdotisk bevisföring, javisst!

Lite mer anektdoter... Det är en hel del kids som spelar rollspel med antingen sina föräldrar eller med fritidsledare. De som har dykt upp hos mig har framför allt spelat D&D (både 3E och äldre varianter) och DoD (nyare varianter). Det tyder för på att D&D är en inkörsport till rollspel för åtminstone en grupp yngre rollspelare.

För att göra ytterligare ett tillägg till ett redan långt och svamligt inlägg, så tror jag att nyrekryteringen i Sverige har skadats mycket av att Tradition blev EB Games och slutade sälja rollspel. Tradition var i slutet inte särskilt välsorterade när det gällde rollspel, men hade i alla fall ett rikstäckande butiksnät där Eon, Mutant, D&D, DoD, WFRP och WoD exponerades. För hobbyn är det mycket synd att detta har försvunnit.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Re: Inkörsportar, anekdoter m.m.

Om man räknar bort det senaste halvåret (sedan 4E annonserades) så tror jag faktiskt att D&D är större försäljningsmässigt än något av de svenska systemen. Kanske inte i antal sålda grundregelböcker, men definitivt om man räknar totalt försäljning av samtliga supplement till ett spel.
Fast det säger ju inte mycket om hur många som spelar spelet utan främst hur många supplement som ges ut. En självklarhet, javisst, men att ett spel säljer mycket moduler beror ju inte bara på att det spelas mycket utan även att det kommer ut mycket som man kan köpa.

Själv har jag svårt att tro att D&D är nybörjarspelet för särskilt många i Sverige, men jag kanske underskattar vad MMO-folket vill ha, och hur många D&D-spelare som sprider spelet till nybörjare. Jag skulle gissa på att WoD borde vara en betydligt populärare inkörsport, åtminstone historiskt sett där vampirelajvandet borde bidragit med mycket folk. Alltså, även om D&D nu är bland de populäraste spelen behöver det ju inte vara nybörjare som spelar det.


/Dimfrost
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Re: Om inkörsportar ...

Försäljningssiffrorna talar sitt tydliga språk
Ursäkta, men försäljningssiffror är ett fullständigt värdelöst mått på vad folk faktiskt introduceras till hobbyn genom. Jag tror att D&D i sverige köps dels av folk som alltid köpt D&D, dels folk som redan håller på med rollspel, som av någon anledning blivit nyfikna på vad all the fuzz is about.

"Mest spridda" och försäljningssiffror är helt enkelt fullständigt värdelösa mått.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Om inkörsportar ...

"Mest spridda" och försäljningssiffror är helt enkelt fullständigt värdelösa mått.

Fast inte på länga vägar lika värdelöst som "Jag har mycket svårt att se att D&D skulle vara en inkörsport här. Om det vore det tror jag att rollspelshobbyn även här i landet skulle se... annorlunda ut."

Något så när statistiska underlag övertriumfar din personliga uppfattning alla dagar i veckan.

Sålunda väljer jag att tro på Dantes och Hunks analyser. För de är de enda mätbara.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Re: Om inkörsportar ...

krank said:
"Mest spridda" och försäljningssiffror är helt enkelt fullständigt värdelösa mått.
Fast inte riktigt lika värdelösa som ditt anekdotiska önsketänkande.

(Vilket spel tror du till exempel att alla medelålders D&D-spelare introducerar sina WoW-spelande barn till?)
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,435
Hunk svamlar vidare...

Fast det säger ju inte mycket om hur många som spelar spelet utan främst hur många supplement som ges ut. En självklarhet, javisst, men att ett spel säljer mycket moduler beror ju inte bara på att det spelas mycket utan även att det kommer ut mycket som man kan köpa.
Självklart. Som jag precis skrev i ett PM till Dante så har D&D:s grundregler inte sålt så lysande de senaste två åren (dock ändå hyfsat), men det beror nog mycket på att det var ett bra tag sedan de gavs ut. DoD Trudvang har såklart sålt bättre under den tiden (och W40 K hade kunnat göra det om inte tillgången på böcker hade varit så kass), men det beror ju på att ett nytt regelsystem har släppts. Sen är det såklart svårt att veta exakt vilka som köper spelet - nybörjare eller gamla uvar? När jag tittar på försäljning av supplement till olika system utmärker sig Mutant, WFRP och CoC som spel där man alltid säljer många ex av ett supplement när det väl släpps (många fler än till DoD Trudvang och något fler än till Eon). Om det beror på att det är många som spelar de spelen, eller att det bara är ett gäng gamla samlare som vill vara kompletister låter jag vara osagt...

Under 2008 är jag övertygad om att D&D 4E kommer att vinna försäljningsligan för grundböcker i Sverige, följt av W40K.

Själv har jag svårt att tro att D&D är nybörjarspelet för särskilt många i Sverige, men jag kanske underskattar vad MMO-folket vill ha, och hur många D&D-spelare som sprider spelet till nybörjare.
Du har (tyvärr) förmodligen rätt. Jag har dock lite anekdotiska bevis som stödjer att åtminstone vissa börjar med D&D.

skulle gissa på att WoD borde vara en betydligt populärare inkörsport, åtminstone historiskt sett där vampirelajvandet borde bidragit med mycket folk.
Så uselt som WoD säljer är jag tveksam och jag tror att det är en större tendens bland yngre kids att börja med DoD, D&D och Mutant än WoD. Dessutom ser man betydligt färre Gothare på stan nuförtiden än för tio år sedan... Men historiskt sett har du säkert en poäng :gremsmile:.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Inkörsportar, anekdoter m.m.

lite mer anekdoter (med begränsat bevisvärde, det medges), men bland södermalms 14-15-16-åringar (som spelat WoW och Oblivion, med flera dator-"rollspel" innan) är D&D absolut störst. De fattar direkt det där med klasser, feats, skills och levels... just för att datorspelen imiterat D&D. Och de gillar att det finns gubbar att köpa. Och att det är action och monster, pang på bara...

jag har aldrig fått frågor från sonens polare om att spelleda Drakar eller Eon, men däremot vill alla testa D&D.


/Tomas (vars son går på Eriksdalsskolan).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Re: Om inkörsportar ...

Jag skulle nog säga att den vanligaste inkörsporten är det spel som storebrorsan (eller kusinen, eller polarens storebrorsa, eller så) spelade. Någon inkarnation av DoD, Eon eller liknande är nog vanligast där.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Om inkörsportar ...

en annan grej är att jag faktiskt inte mött en enda 14-årig kille som INTE vet vad D&D är, även om han inte spelat det.. pga varianterna som finns som datorspel... tror däremot att de har en betydligt luddigare uppfattning om spel som Eon, Western och Mutant. Det enda undantaget bland de svenska spelen verkar vara Drakar och Demoner, som är ett begrepp...
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,435
Re: Om inkörsportar ...

Jag skulle nog säga att den vanligaste inkörsporten är det spel som storebrorsan (eller kusinen, eller polarens storebrorsa, eller så) spelade. Någon inkarnation av DoD, Eon eller liknande är nog vanligast där.
Jag tror nog att det är minst lika vanligt numera att introduktionen sker via farsan eller fritidsledaren. Och där tror jag att (A)D&D är vanligast, följt av DoD Expert och '91.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Re: Hunk svamlar vidare...

Sen är det såklart svårt att veta exakt vilka som köper spelet - nybörjare eller gamla uvar?
Kan du inte genomföra en högst ovetenskaplig test genom att fråga dina kunder om de är nybörjare eller gamla rollspelsenter, föra bok över svaren och redovisa dem här? :gremgrin:

Allvarligt, för egen del skulle jag tycka det var ännu mer intressant att veta VILKA som köpt ett visst spel, än att veta hur MÅNGA som sålts.

/Anders
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,435
Re: Hunk svamlar vidare...

Förstår att det är intressant, men jag vet inte om jag skulle orka göra det rent praktiskt. Få kids köper böcker själva och de som gör det köper nog mest DoD. Däremot är det en hel del föräldrar som köper rollspel för att spela med sina barn (åtminstone säger de det till mig, men de kanske inte vill verka omogna :gremtongue:) och där vinner nog D&D och Mutant (WoD, WFRP, Noir och CoC tycks inte alls finnas med i den gruppen, medan Eon, Saga, RuneQuest och DoD Trudvang gör det). När föräldrar frågar om tips på spel att lira med sina kids brukar jag främst tipsa om Mutant och Saga. Mutant ger ofta ett nostalgiskt skimmer och Saga brukar vinna viss terräng via en kortare diskussion och bläddrande i boken (sedan är det ingen nackdel att både Mutant och Saga är hyfsat billiga och på svenska...).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Hunk svamlar vidare...

Du har säkert rätt när det gäller gothare... kidsen garvar ju åt dem nuförtiden (mer än förr alltså)... Goth är totalute som subkultur i sekulära Sverige... Håller sig kvar mer i länder med en mer "kristen kultur", som USA och Norge.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Om inkörsportar ...

Ja, fast precis vad Marco sade har (dina) anekdotiska bevis inget större värde mot statistik oavsett vilken tes de stödjer :gremwink:
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Hunk svamlar vidare...

ok, då vet jag vilka spel som säljer. Men hur bra säljer rollspel i allmänhet om man jämför med tidigare, är rollspel på väg ut eller börjar det återhämta sig?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Om inkörsportar ...

Verkar som jag inte vart tillräckligt tydlig med att jag till hundra procent håller med Marco på den punkten. För det är jag.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Hunk svamlar vidare...

DET är svårt att säga... eftersom de viktigaste försäljningskanalerna inte finns längre. men en icke alltför grov gissning är att det är LÅÅÅNGT kvar till en återhämtning. Trenden KANSKE går uppåt (men om det har jag inte en aning), men återhämtning till 90-talets nivåer.. icke.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Utbruten deltråd ...

Denna tråd var tidigare en deltråd under detta inlägg i en annan tråd.

Jag bröt ut den till en egen tråd då den inte längre behandlade ursprungsämnet.
 
Top