Nekromanti Indie - den nya herren på täppan?

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Rollspelsbranchen påverkas av mode precis som allt annat, och i omgångar har det funnits system som dominerat tydligt. På 2000-talet har det varit D20 med D&D i spetsen. På 90-talet var det White Wolfs storytelling. Före Vampire var det BRP för oss svenskar.

Inget varar för evigt och det känns som att det snart är D20s tur att lämna över stafettpinnen. Frågan är bara till vem? Jag spanar med ena ögat efter nästa herre på täppan.

En tanke slog mig när jag läste de inledande svaren i denna tråd, och även generellt i forumsdiskussionerna. Det är mycket indie måste jag säga. Folket här på rollspel.nu har spelat Forge-spel i flera år, men jag tror inte att majoriteten av Sveriges och världens rollspelare är särkilt bekanta med dessa spel eftersom det än så länge är lite omständligt att få tag i dem, internationell postorder och så där. Men det är kanske bara en tidsfråga innan SF-bokhandelns bokhyllor börjar fyllas med Sorcerer, TSOY med flera.

Kan det vara så att nästa våg som sköljer över oss inte är ett spel med en fet produktlinje som jag har trott, utan många olika små spel?
Kommer indiespelen att växa till att dominera branchen?
Eller kommer de att stanna där de är, hos ett litet antal specialintresserade?

Gordeg
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
Ja och nej

Det är lite knepigt att säga att Indie ska bli Mainstream, men jag förstår vad du menar. Jag tror att de flesta nya spel kommer att vara influerade av indievågen. Inte minst för att kunderna nu vet att det finns anat än BRP och D20. Jag tror att vi kommer att se många fler spel som Noir, Burning Wheel, Spirit of the Century m.fl snarare än Polaris och Dogs in the Vineyard.

Men helt klart är hobbyn under omvälvning. Om 5 år kommer det nog inte finnas så många BRP-kloner i Sverige. Hoppas jag. :gremsmile:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Kommer indiespelen att växa till att dominera branchen?

Jag säger nej. De är för smala och uppmuntrar inte till det som majoriteten av nöjesrollspelare associerar med "kul"; rulla tärning, kötta monster, hitta skatter, bli bättre.

De kommer att vara nisch, men nischen kommer att växa sig större än den är idag, men dominerar tror jag inte den kommer att göra. För att det skall ske krävs att Wizards dumpar D&D helt och att White Wolf i princip gör samma sak. Men då är möjligen dominansen i en mycket mindre marknad som helhet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
White Wolf

[ QUOTE ]
och att White Wolf i princip gör samma sak.

[/ QUOTE ]

Jag blir inte förvånad om WW´s nästa spellinje stödjer ett mer narrativistiskt spelande. Inte alls. Redan i Exalted skrevs en massa text om vikten att ha en djup och intressant karaktär och att storyn bottnar i denna. Jag har inte kollar in Scion så jag vet inte vad som hänt sedan dess.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: White Wolf

Jag har inte kollar in Scion så jag vet inte vad som hänt sedan dess.

Regelmässigt, i princip ingenting. Det är fortfarande Storyteller med bonuspoäng för aktiverandet av balla förmågor som gäller. Det finns inget stöd för att skapa egentligen personlighet, känsloliv eller psykologisk djup i regelverket. Öht så har Storyteller-systemet lurat jättemånga genom att säga att det stödjer berättande. Jag hävdar att systemet stödjer det ungefär lika bra som d20 Modern.

Men jag gillar och har skitskoj med Storyteller-motorn ändå. =)
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: White Wolf

Öht så har Storyteller-systemet lurat jättemånga genom att säga att det stödjer berättande. Jag hävdar att systemet stödjer det ungefär lika bra som d20 Modern.

Ska vi starta Brain Damage-debatten på wrnu också? Jaaaa! (...Neeeej...)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Kommer indiespelen att växa till att dominera branchen?
Eller kommer de att stanna där de är, hos ett litet antal specialintresserade?
Jag svarar B. Eventuellt kommer intresset för små och smala rollspel att öka i framtiden, men de flesta rollspel kommer fortfarande att handla om alver och dvärgar som slåss mot orcher och stöds av en enorm mängd supplement, i stil med D&D eller Eon.

Det enda som skulle kunna få indiespel att dominera rollspelsmarkanden tror jag skulle vara om intressent för de mer traditionella rollspelen dog ut nästan helt till förmån för spel i stil med World of Warcraft. Och det är en utveckling som jag verkligen inte hoppas på.

/tobias
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Re: White Wolf

Det finns inget stöd för att skapa egentligen personlighet, känsloliv eller psykologisk djup i regelverket.
...måste det ha det för att stödja berättande?

//Krank, som gärna samberättar men väldigt ogärna har regler för personlighet, känsloliv eller psykologiskt djup
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det som de stora standardrollspelen gjort i alla år - det är sånt som dagens datorspel börjar klara mycket bättre. Och jag tror att den trenden kommer hålla i sig. Vill man kötta monster och samla skatter så är det på många sätt bättre att göra det i WoW än i D&D.

Till viss del kan D&D profilera sig med sina egna specialiteter; såsom minis och hela hobbydelen av att hålla på med golvplaner och sånt - men jag tror det är en strid som bordsrollspelen kommer att förlora.

Jag ser fler möjligheter inom andra vägar, just eftersom narrativa spel är mycket lättare att spela och inte kräver samma enorma nördinlärningsperiod som D&D och nya DoD kräver. Med dem kan man göra saker som inte går i datorspelen och det sätts högre fokus på just interaktionen mellan människor och deras samspel, än den arena av spelregler de möter varandra på.

Jag skulle mycket lättare kunna lära några barn att spela Capes eller Supergänget med varandra, än hur det skulle vara att förklara DoD Trudvang för dem.

---

Däremot tror jag inte att indiespelen kommer bli herre på täppan. Jag tror att stora spelmakare kommer gå över till att göra mer narrativa och indie-aktiga spel, ungefär på det sätt som Marco's Noir tagit ett stort sidosteg in i samberättandet.

Allra mest tror jag dock på något spel som presenterar en fräck identitet som kan få andra att fråga "vad gör ni för något?" Alltså ungefär som Vampire-spelare ser ut på ett särskilt sätt, eller som man enkelt drar till sig folks blickar när man spelar D&D Minis. "Vad gör ni? Vad är det här för något? Jag vill också prova!"

Jag tror också att man bör skriva samberättarrollspel så att de enkelt kan användas för spel på forum och i chattar. Det är en skådeplats för spel som borde ha utnyttjats mycket mer.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
Re: White Wolf

Stöd till att stödja berättande är en bra idé, om man vill stödja berättande. Det går att uppnå ändå, men då då stödjer det ju inte berättande. Så ja, för att stödja berättande så måste det finnas stöd för berättandet. :gremsmile:

Att sedan inte alla gillar det är en helt annan sak. Du kan berätta med friform med men friform stödjer inte berättande men det motarbetar det inte heller. Det är istället upp till deltagarna. Samma sak gäller d20 och som Marco påpekar, Storyteller-systemet. Eller varför inte BRP?

Hur så?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Indie kommer inte att dominera

Om du tittar på vad de flesta folk spelar, så kommer inte Indie att ta över. De överväldigande mängden rollspelare spelar D&D, och sedan WW-spelen.

Sen kommer ett gäng mindre spel, som WFRP, Mutants & Masterminds och lite småkrafs.

Sen kommer Indiespelen.

Jämförelsesiffror att ha i åtanke är att ett Indiespel som når över 500 grupper, kanske 2000 personer, är en total fantastiskt otrolig succé, som genererar en massa snack på olika rollspelsforum. Samtidigt spelas D&D regelbundet av mellan 2 till 4 miljoner rollspelare.

Så för att komma åt D&D måste alltså 1000 Indiespel samtidigt bli enorma succéer och nå ut till helt olika spelare. En omöjlighet, i dagens läge.

Så nästa herre på täppan är D&D. Som vanligt, med andra ord.

Med det inte sagt att inte Indie har och kommer att påverka hobbyn. Men någon herre på täppan blir de nog aldrig.

/M
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Indie kommer inte att dominera

Så nästa herre på täppan är D&D. Som vanligt, med andra ord.
Tror du att D&D kommer att behålla den positionen även i framtiden? Säg, år 2012?
I rollspelssamhället som i alla andra populationer finns ju en tendens att alla springer åt samma håll vid riktningsändring.
Du tror inte att något nytt och fräscht kommer att locka oss som en skock får?

Gordeg
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
Problemas

Problemets med Magnus analys är att han betraktar indie som spel när det egentligen rör sig om en rörelse.

Den stora frågan är iofs vad som kommer att hända med onlinespelande.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Inte inom så kort tidsrymd

2012 är väldigt snart, om vi ska räkna på en sån effekt.

Vi har haft en rejäl dipp redan i och med Magic och Pokemon, och de nivåer vi ligger på nu är ganska stabila, fast låga.

Visst kommer det att dyka upp spel som tar mycket uppmärksamhet och får många spelare, men det är nog inte rollspel. Där ser jag inte var innovationen ska komma från.

Om inte ... Blizzard gör nått som på äkta sätt kombinerar bordsrollspel med datarollspel, eller om någon faktiskt gör något som tilltalar datorrollspelarna samtidigt som det tilltalar bordsrollspelarna.

Det kanske kan dyka upp nått nytt rollspel som fäller jätten, men jag är för fantasilös för att se vad det skulle vara. :gremlaugh:

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Nema problemas

Även om Indiespelen är en rörelse, är den i totalt antal spelare magnituder mindre än antalet D&D-spelare.

Så om en rörelse som är 1000 gånger mindre än den den ska ersätta, så tillåter jag mig att tvivla på att det kommer att ske i brådrasket.

Eller ens aldrig, faktiskt. Indiespelsskaparna är så sekteristiska att jag inte anser att det är meningsfullt att se dem som en gemensam rörelse. Vissa samarbetar, vissa hatar varandra, vissa hatar alla, vissa hatas av alla.

Och en så splittrad rörelse har nog med att slåss inom sig, för att kunna hota jättestaten D&D.

/M
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Inte inom så kort tidsrymd

Vi har haft en rejäl dipp redan i och med Magic och Pokemon
Det där har du skrivit förut, och jag har aldrig förstått det där.

Jag tror att det var Playstation som berövade rollspelshobbyn från utövare i mitten av nittiotalet. Magic drog snarare folk till spelbutikerna och konventen, och vi i Strengnensis kunde värva skitmånga nya medlemmar genom det. Om något så tror jag att Magic snarare tjänade till att behålla intresset uppe kring hobbyn när konsolerna kom och ändrade barns spelvanor så drastiskt att hobbyn annars kunde ha fått ett mycket större slag.

Jag vill alltså påstå att Magic höll liv i hobbyn mycket längre än vad som annars skulle varit fallet.

---

Hur populärt blev Neverwinter Nights, förresten? Att spelleda i det och skapa egna dungeons oh så, alltså? Någon som vet?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
Re: Nema problemas

Jag sa inte att det skulle ta över utan att genomslaget från indiespelen rimligtvis vida överstiger antalet indiespelsspelare. Om något kommer indiespelen att komplettera rollspelshobbyn istället för att ses som indie. Precis som punkmusik, kvinnlig rösträtt och kommunism gjort inom sina sfärer. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tror, som andra i tråden, att indiespelen möjligen indirekt kan påverka innehållet i de större spelen, att vissa tankar kommer sugas upp, poleras och göras mer "strömlinjeformade". Möjligen.

Men ta över? Inte en chans, indiespelen är inte snygga nog, inte breda nog, och har ett innehåll som majoriten av rollspelarna i världen inte lockas av, om man ska vara krass. För att ens mångdubbla sin försäljning måste de göra sina produkter mer tilldragande, både grafiskt och innehållsmässigt. Till och med de spel som redan idag skulle kunna ha ett kommersiellt potential dras ner av en onödig skitnödighet.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: White Wolf

Men nu var det ju inte stöd för berättelser vi pratade om, utan stöd för:

Marco said:
personlighet, känsloliv eller psykologisk djup
vilket förstås är något helt annat. Berättelser behöver inte handla om någon av de där sakerna.

Jag håller för övrigt inte med om din analys att friform omöjligt kan stödja någonting. Det förutsätter ju att man ser friform som normen, mot vilken alla andra typer av rollspel jämförs. Huruvida något visst regelsystem (inklusive avsaknad därav) kan anses "stödja" något visst spelsätt beror helt och hållet på vad man jämför med. I de flesta fall så tycker jag att man kan se traditionella rollspel av typen "simulera en värld" som "normen" mot vilken jämförelser bör göra.

/Kalle, därmed inte sagt att jag faktiskt tycker att friform stödjer berättande — det har jag inte tagit ställning till. Jag ville bara påpeka en brist i ditt resonemang.
 
Top