Nekromanti Indie - den nya herren på täppan?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Så med andra ord ...

... var min analys korrekt. :gremlaugh:

Indie kommer inte att ta över. Om de kommer att påverka andra spel, eller har påverkat andra spel, det är en helt annan fråga, som jag än så länge inte uttalat mig så himla mycket om. Förutom att säga att de har påverkat, och kommer att påverka. :gremlaugh:

/M
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Till och med de spel som redan idag skulle kunna ha ett kommersiellt potential dras ner av en onödig skitnödighet.
Eller, om man vänder på det, "många spel som idag skulle kunna ha egenhet, identitet och vara unika, dras idag ner av kommersiellt blask som gör dem platta, trista, och standardiserade".

//Krank, fortfarande bitter över spel som Etherscope - så mycket potential som gått förlorad...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Pengar och konsumtion

De pengar som skulle gått till rollspel gick till Magic och Pokemon. Butikerna sålde så mycket mer kort att det var självmord att ta in sånt som inte sålde lika bra; ergo ut med rollspelen, som tar mycket längre tid att sälja bort från hyllorna än Magic/Pokemon gjorde.

Och som vanligt, finns det inte i butiken, köper ingen rollspelen. Inom ett år hade kanske 90% av rollspelsköpen försvunnit, ersatta av Magic/Pokemon-konsumtion.

Playstationpengarna överlappade inte med Magic/Pokemon-pengarna på samma sätt som rollspelspengarna gjorde. Och nyrekryteringen styrdes över till kortspel, istället för rollspel.

I det långa loppet har digitala media påverkat, men när den stora dippen kom var det inte de som stod för den största effekten.

/M
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja, men vad har det med saken att göra. Sorcerer, TSOY (med ett par undantag; omslagsbilden och de bilder som samma illustratör gjort inne i boken) och Universalis, bara för att ta några exempel, är gräsligt fula produkter. Helt antingen helt oinspirerande, om man inte går igång på layouten i manualer för platt-TV, designade i korea (Sorcerer och Universalis). Eller bara taffliga, som TSOY.

Och inte ens mer proffsiga (designmässigt) produkter som BW eller Spirit of the Century når upp till "halvOK". Buring Empires är väl det enda undantaget, men det beror på illustrationerna mest.

Sen handlar det HUR man skriver, och hur man disponerar innehållet... många av killarna har bra idéer, men är sopor på att disponera sina spel.

Dessutom; vad du tycker är blask har väl inget med potential att göra. Sorry Krank, om jag ville ta marknadsandeler skulle jag inte göra ett spel som riktades i huvudsak till folk som är som du, no offense... :gremgrin: Sen är det ju frågan om de VILL ta marknadsandelar. Tror många på "hobbynivå" (som forge är) gör spel som de själv och polarna gillar, och om fler köper är det en trevlig bieffekt, men inte huvudsyftet.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Pengar och konsumtion

De pengar som skulle gått till rollspel gick till Magic och Pokemon.
Tror du? För det tror inte jag. Bara för att två saker sker samtidigt så betyder det ju inte att det ena orsakat det andra. Pirater och Global Warming, etc.

Butikerna sålde så mycket mer kort att det var självmord att ta in sånt som inte sålde lika bra
Så funkar det ju inte. Ordfront förslag säljer antagligen mest deckare av sina bestsellerförfattare, men det hindrar ju inte att de kan ge ut smalare saker också. Tvärtom är det så att bestsellerna gör det möjligt för en att kunna fortsätta sälja smalare saker.

Playstationpengarna överlappade inte med Magic/Pokemon-pengarna på samma sätt som rollspelspengarna gjorde.
Det tror jag, för ganska många av dem som spelade magic var också delaktiga i rollspelshobbyn - såsom att åka på konvent och hålla dem igång, m.m; och gick med i föreningar varpå mycket pengar kom in till dessa så att de kunde köpa in rollspel till föreningen (vilket var vad Strengnensis gjorde).

De ungar som däremot blev konsolspelare när konsolerna slutade vara nördiga (=Playstation) de blev helt enkelt inte nördar, och ett så stort gap mellan dem och nördhobbyn uppstod att de snart inte ens visste vad bordsrollspel var för något. Vilket är fallet med mina yngre kusiner. De måste typ ha spelat Tony Hawk och Coin McRae medan rollspelen sakta men säkert blev allt mer obskyra, för idag så är de helt nere på rollspelsliknande spel på nätet (inte bara WoW utan även det där flashspelet Adventure Quest - som ju är skitlamt i jämförelse med riktiga bordsrollspelsstrider) men vet knappt vad bordsrollspel är.

Jag säger tack gud för Yu-gi-oh, för sådana spel skapar ändå en spelkultur där man träffas i en gemenskap och spelar - det är nog mycket enklare att få sådana spelare att börja lira bordsrollspel än att konvertera dem som spelar GTA.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Tror WotC

WotC tror i alla fall det, enligt de statistiska undersökningar de gjort inom området och som publicerats på Internet. Har ingen länk händig just nu, men ska gräva fram Dancey's data vid tillfälle.

Så funkar det ju inte.
Jo, så funkar det. Det är butikerna jag pratar om. Inte förlagen. Butikerna. Du vet, de som har hyllor som kan fyllas med spel som säljs ofta, eller spel som säljs sällan. Och som gärna fyller hyllorna med spel som säljs ofta, för då kan de ta in fler sådana spel, och tjäna mer pengar.

/M
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Pengar och konsumtion

Bara för att två saker sker samtidigt så betyder det ju inte att det ena orsakat det andra. Pirater och Global Warming, etc.
Hädare! När du blivit berörd av Hans (nej, inte Han) nudliga bihang så kommer du att se ljuset.

Fast visst har du en poäng.

Så funkar det ju inte. Ordfront förslag säljer antagligen mest deckare av sina bestsellerförfattare, men det hindrar ju inte att de kan ge ut smalare saker också. Tvärtom är det så att bestsellerna gör det möjligt för en att kunna fortsätta sälja smalare saker.
Det där är ganska vanligt. Man säljer volymer av en produkt för att kunna sälja de smalare produkterna också. Det innebär inte att de smalare produkterna inte bär sig, bara att de kanske inte bär sig om man inte har storprodukterna som drar in kunderna i butiken.

Edit: Det innebär inte heller att de stora produkterna nödvändigtvis är nog för att få finanserna att går runt. En butik behöver en viss volym, och även om kundsegmenten överlappar så är de inte lika. Vissa föredrar de stora produkterna, vissa de mindre, och de flesta bådadera. Ska man dra dem på maximalt med pengar så måste man alltså erbjuda båda alternativen. Hur länge skulle en restaurang överleva om den enbart serverade den populäraste maträtten?

Ordfront är ett bra exempel, bortsett från att deras ekonomi kanske inte riktigt är som den borde vara.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Tror WotC

Så Magickorten tog upp så mycket plats på spelbutikernas hyllor att de inte tyckte det var lönt att ha rollspelen framme?

Öh...

Skriv om ovanstående, men byt ut "Magickort" mot "datorspel" så tycker jag dock att du beskriver ganska tydligt vad som hände med Tradition.

Det enda som tog upp mycket plats när det gällde magic - det var spelarna. Jag kommer ihåg när halva sturegallerian var full med ungar som bytte kort med varandra.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kan det vara så att nästa våg som sköljer över oss inte är ett spel med en fet produktlinje som jag har trott, utan många olika små spel?
Well, skulle iaf inte bli sådär överaskad om det iaf kom en liten våg av småspel kommandes i en framtdi som inte ligger alt för avlägset.
Om inte anant så lär det ploppa upp mer av småspelen än vad det gjort nu iaf.

Kommer indiespelen att växa till att dominera branchen?
Eller kommer de att stanna där de är, hos ett litet antal specialintresserade?
Well, kanske inte dominera på heltid. Det trror jag inte. Dock så tror jag därimot att det kommer att växa mer & mer & speal en betydande roll iaf.
Indiespel är välförkänta att komma ut & bli mer spealde tycker jag.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Med Tradition ja

Trad är en annan femma. De har jag ingen kolla på, ety jag inte har så mycket koll på den svenska marknaden och utvecklingen där.

"Plats" är en metaforisk omskrivning för "likviditet".

Hellre binda upp pengar i en produkt som ger snabb återbäring (Magic) än en som ger långsam återbäring (rollspel).

Jag kommer ihåg när halva sturegallerian var full med ungar som bytte kort med varandra.
Vilket i och för sig stödjer min tes. Absolut Spel till exempel, existerade enbart tack vare Magic, och de rollspel de hade var ett konkurslager som det tog dem forever att sälja igenom.

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Ett bra exempel?

Ordfront är ett bra exempel, bortsett från att deras ekonomi kanske inte riktigt är som den borde vara.
Så med andra ord är det ett dåligt exempel? :gremlaugh:

/M
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Ett bra exempel?

Så med andra ord är det ett dåligt exempel?
Nja, om min information är korrekt, vilket jag av olika anledningar inte tänker gå in djupare på, så är det andra anledningar till deras dåliga ekonomi.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Heja Magnus!

Det Magnus tar upp gäller för all butiksförsäljning. Med ett begränsat hyllutrymme och en begränsad budget så följer prioriteringar. Butiksägaren vill ha varor som säljer bra, fort och ger honom marginaler. Rollspel säljer i mindre volymer och långsammare än Magic-boosters. Sedan vet jag inte om detta är förklaringen till att rollspelandet minskade men Magnus poäng om butiksägarnas prioritering är korrekt. Den typen av tänkande har länge präglat även till exempel mediabranschen. Men tack vare internets enorma distributionskapacitet så kommer ett mycket större utbud att bli tillgängligt både när det gäller rollspel, musik och böcker. Antingen existerar det i rent digital form eller så kan det samlas i enorma lager och skickas ut med posten. Sidor som Lulu är bra flera olika sätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Sen är det ju frågan om de VILL ta marknadsandelar.
Ja, just det. Frågan är huruvida marknadsandelar bör vara ett självändamål. Själv föredrar jag alla gånger prylar som producerats helt utan marknadsmässiga avvägningar, eftersom de brukar ha mer egen identitet.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Inte inom så kort tidsrymd

Jag tror inte att D&D kommer att försvinna på några år, däremot tror jag att om något nytt kommer som verkligen slår - då går det snabbt.
Som tex när Vampire kom. Där satt man i godan ro och spelade Chronopia och Shadowrun när PANG! ett och ett halft år senare ville alla bara spela blodsugare med superkrafter.
Eller D&D3s release för ca 7 år sedan. ADD var inte direkt rykande hett på 90-talet, men när D20-versionen släpptes såldes hur många? 7 miljarder böcker första halvtimmen eller nåt.


Det kanske kan dyka upp nått nytt rollspel som fäller jätten, men jag är för fantasilös för att se vad det skulle vara.
Jag också, därför trodde jag i ett svagt ögonblick att det kunde vara indiespelen. Fast jag menade inte någon sorts oligopol av spel eller spelmakare samlade under ett tak, utan företeelsen som helhet.

Gordeg
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Re: Pengar och konsumtion

De pengar som skulle gått till rollspel gick till Magic och Pokemon. Butikerna sålde så mycket mer kort att det var självmord att ta in sånt som inte sålde lika bra; ergo ut med rollspelen, som tar mycket längre tid att sälja bort från hyllorna än Magic/Pokemon gjorde.
Jag vet inte om jag riktigt köper det. Dels för att Pokemon-kortspelet kom först 1998 när Magic-hysterin hade lugnat sig till mer rimliga proportioner, och dels för att jag inte är övertygad om att man låter bli att köpa det ena bara för att man köper det andra. Tvärtom borde kortspelen utgöra en riktig vitamininjektion i rollspelsbutikerna, och detta utan att de behövde ta upp mer utrymme än några displayer på disken. Ytterligare argument är att butiksägarna inte kunde veta hur länge Magic skulle hålla i sig. Det vore verkligen kortsiktigt att fasa ut rollspelen till förmån för något nytt som kunde vara stendött om ett år.

Själv slutade jag nästan helt att köpa rollspel ungefär när Magic kom, men det berodde inte så mycket på Magic, mer på att Äventyrsspel ungefär samtidigt gjorde om Sinkadus till en affisch och började publicera axelskyddsspel som inte intresserade mig.

/tobias
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Ja och nej

Nej, jag menar att de nya spelen som kommer om 5 år inte är BRP-kloner. Och att intresset för dagens BRP-kloner nog inte kommer att vara så stort.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Med Tradition ja

Hellre binda upp pengar i en produkt som ger snabb återbäring (Magic) än en som ger långsam återbäring (rollspel).
Absolut.

Men när du tittar på rollspelshobbyns starka nedåtgång (som orsakats av en förändring i spelkulturen pga vuxenkonsolerna och internet) och hittar en enstaka glimt som rollspelsbutikerna fortfarande kan tjäna pengar på - då är det ju inte denna enstaka glimts fel att rollspelen slutade säljas. Om det hade stämt så hade rollspelshobbyn gått upp igen efter att magic tappade spelare, och så var det ju inte. Datorspelsanvändandet har stadigt gått upp - rollspelandet har stadigt gått ner, och det var tack vare magic som flera spelbutiker kunde fortsätta sälja rollspel öht fastän det inte lönade sig tillräckligt.

Vilket i och för sig stödjer min tes. Absolut Spel till exempel, existerade enbart tack vare Magic, och de rollspel de hade var ett konkurslager som det tog dem forever att sälja igenom.
Så det hade varit bättre för rollspelshobbyn om inte Absolut Spel hade existerat? Hur kan det hjälpa rollspelshobbyn att spelbutikerna konkar? Det är väl självklart att det är bättre att det i alla fall finns spelbutiker där det säljs rollspel än att det inte gör det?

Jag tycker att logiken du använder är helt skruvad.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Det är inte logik

Om det hade stämt så hade rollspelshobbyn gått upp igen efter att magic tappade spelare, och så var det ju inte.
Precis. Eftersom nyrekryteringen till rollspel dog i och med Magic. Kidsen spelade andra spel, oftast då Magic. I alla fall de kids som var de som hade störst potential att börja med rollspel.

Och efter det kom inte rollspels igång igen. På grund av Magic och den rasande utvecklingen inom digital underhållning.

Så det hade varit bättre för rollspelshobbyn om inte Absolut Spel hade existerat? Hur kan det hjälpa rollspelshobbyn att spelbutikerna konkar?
Hmmmm ... du håller nog på att svara på inlägg jag inte har gjort. Jag har väl så vitt jag kan läsa mina inlägg inte påstått att det är BÄTTRE för hobbyn att rollspelsmarknaden gått ner. Jag har inte lagt någon värdering i fenomenet alls.

Jag tycker att Absolut Spel var kanonbra, och tyckte att det var synd att de stängde. Jag var en trogen rollspelskund, särkskilt Planescape-grejer och gamla, begagnade D&D-grejer köpte jag mest av.

Jag tycker att logiken du använder är helt skruvad.
Det är för att du läser saker jag inte skrivit. :gremsmirk: Jag försöker bara förklara att Magic var en stor anledning till varför rollspelsmarknaden kollapsade.

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Injektion för butikerna, javisst

Tvärtom borde kortspelen utgöra en riktig vitamininjektion i rollspelsbutikerna
Visst. Men inte för rollspelshobbyn. Det som är bra för spelbutikerna behöver inte vara bra för en delmängd av det spelutbud de erbjuder.

och detta utan att de behövde ta upp mer utrymme än några displayer på disken.
En butiksägare som kan ta in 1000 spänn produkt, tar in det som han kan sälja direkt och likvidera kapitalet, ta hem vinsten och köpa in ytterligare 1000 spänn i produkt, hellre än det som tar sex månader att sälja. Det är alltså mer korrekt att säga pengar än fysisk plats det är fråga om, men i vardagligt tal används hyllplats som liknelse.

Det vore verkligen kortsiktigt att fasa ut rollspelen till förmån för något nytt som kunde vara stendött om ett år.
Till saken hör också att väldigt många spelbutiker drivs av spelfantaster, som i första hand är spelfantaster, i andra hand måna om att tjäna pengar, och endast i sista hand personer med god färdighet att bygga långsiktigt värde i sina affärer. För om de vore det skulle de inte driva en spelbutik. :gremlaugh:

/M
 
Top