Varulv Incidentkommissionen [Första Rundan]

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Samma som Vimes: Sidd eller Impetigo.

Om jag ska fokusera på hur jag tycker att folk har spelat så:

Jag: lite, försökt hacka spelet (dumt av mig, ska sluta), förvirrad och bidrar efter förmåga.

Vimes: klarsynt, drivande, läskig. Tillsvidare vill jag ha kvar honom, men han grönas av sina kopplingar till

Xyas: förskräckligt lite som vanligt. Men det här är hans stil och han brukar komma igång efter ett tag. Grön pga Vimes/RasmusL.

RasmusL: grön pga pm-gate. Även OM det funnes alibiroller
Sen behöver du inte nödvändigtvis outa din roll fullt ut. Det måste du själv avgöra. Har du rollen "Superhemlig operatör - blir din roll känd auto-förlorar byn" ska du förstås inte outa den oavsett hur mycket folk tjatar. Det där får du lösa utifrån eget huvud. Det verkar dock osannolikt att drevet kommer att vända om du inte ger något mer. Sedan hur mycket du ska ge måste ju vara en avvägning mellan vilken eventuell skada informationen gör byn och hur sannolik det är att den kommer vända drevet.
Ett tankeexperiment.

Bybo-Larsson
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Haha, förlåt, fumlade på telefonen.

Om vi tänker oss att bybo-Larsson får förmågan "superbybo: om du dör autoförlorar byn", är det rimligt att Larsson då skriver: "Jag har anledning att tro att byn är buffad"?

Nej.

Snarare är det väl så att om Larsson får en sådan förmåga så vill han hålla den gömd hur länge som helst eftersom det är en enkel vinst för ulvarna att ta ut Larsson.

Bybo-Larsson måste ha en annan sorts förmåga som gör honom sker på att byn är förstärkt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Hur jag tolkar vårt spel just nu

Basse Jag har skrivit förhållandevis lite, försökt hacka spelet (dumt av mig, ska sluta), ganska förvirrad och bidrar efter förmåga. Jag tycker att jag har hjälpt byn bra genom att prata mekanikens betydelse i spelet, men anar att ni som eventuellt har förmågor vill att den diskussionen ska hållas diskret.

Vimes klarsynt, drivande, läskig. Tillsvidare vill jag ha kvar honom, men han grönas av sina kopplingar till Xyas och Rasmus.

Xyas skriver förskräckligt lite som vanligt. Men det här är hans stil och han brukar komma igång efter ett tag. Grön pga Vimes/RasmusL.

RasmusL grön pga pm-gate. Även OM det funnes alibiroller ser jag det som vanskligt att genast gå ut med ett sådant hack.

Sidd Jag tycker ju att jag kan hans stil och nu framstår han som grön, men jag blir fundersam kring hur han vill att andra ska rösta på Xyas. Det är byboigt att själv dreva mot någon och ulvigt att peka ut "lämpliga" mål för andras drev.

Impetigo Håller med Vimes här, Impetigo är himla bra, men nu verkar han hålla låg profil och ger sig inte riktigt in i spelet analytiskt.

Empiricus Trevlig ton, drivande och skriver. Håller tillbaka lite på sin analysförmpga, men vi är tidigt inne i spel.

Larsson Skrivit ganska lite, tidigt gått ut med en idé om att byn är buffad/förstärkt. Jag får en känsla av att han svarar undvikande som nu tex där han vill se vad vi har för andraalternativ. Larsson, ge oss mer om din förmåga eller förklara tydigt vad som ger dig en känsla av att den talar för att byn är starkare än vanligt! Plus: hur bör vi på bästa sätt förstå befälsordningen?

Med reservation för att det är runda ett och att jag kan ha missuppfattat alltihopa
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Hur jag tolkar vårt spel just nu

Basse Jag har skrivit förhållandevis lite, försökt hacka spelet (dumt av mig, ska sluta), ganska förvirrad och bidrar efter förmåga. Jag tycker att jag har hjälpt byn bra genom att prata mekanikens betydelse i spelet, men anar att ni som eventuellt har förmågor vill att den diskussionen ska hållas diskret.

Vimes klarsynt, drivande, läskig. Tillsvidare vill jag ha kvar honom, men han grönas av sina kopplingar till Xyas och Rasmus.

Xyas skriver förskräckligt lite som vanligt. Men det här är hans stil och han brukar komma igång efter ett tag. Grön pga Vimes/RasmusL.

RasmusL grön pga pm-gate. Även OM det funnes alibiroller ser jag det som vanskligt att genast gå ut med ett sådant hack.

Sidd Jag tycker ju att jag kan hans stil och nu framstår han som grön, men jag blir fundersam kring hur han vill att andra ska rösta på Xyas. Det är byboigt att själv dreva mot någon och ulvigt att peka ut "lämpliga" mål för andras drev.

Impetigo Håller med Vimes här, Impetigo är himla bra, men nu verkar han hålla låg profil och ger sig inte riktigt in i spelet analytiskt.

Empiricus Trevlig ton, drivande och skriver. Håller tillbaka lite på sin analysförmpga, men vi är tidigt inne i spel.

Larsson Skrivit ganska lite, tidigt gått ut med en idé om att byn är buffad/förstärkt. Jag får en känsla av att han svarar undvikande som nu tex där han vill se vad vi har för andraalternativ. Larsson, ge oss mer om din förmåga eller förklara tydigt vad som ger dig en känsla av att den talar för att byn är starkare än vanligt! Plus: hur bör vi på bästa sätt förstå befälsordningen?

Med reservation för att det är runda ett och att jag kan ha missuppfattat alltihopa
Jobbar till 17:30 och deltar ordentligt efter 18… kikar i smyg här ibland…
- Det här med Xyas är bara att det finns ju typ inget att gå på när hen postar så lite därav min röst ditåt…
- Allmänt så ska vi ju förstås släppa fram så mkt som möjligt tidigt för att på så sätt kunna hitta felaktigheter i efterhand…
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Nähä. Larsson, såhär tänker jag: du är i ett dassigt läge. Med tanke på spelets storlek och med tanke på det osedvanligt låga tempot tror jag inte du kan förvänta dig att drevet kommer vändas av sig självt. I ett större och lite hetsigare spel kan det ju absolut vara viable att faktiskt dra sig undan ett drev och hoppas på att något annat ska skramla fram för byn att jaga. Det kommer sannolikt inte funka här. Är du bybo behöver du hjälpa byn att vända drevet bort från dig. Ge oss någon punkt att vända på.

Det sagt: jag tror att jag, om jag inte ska rösta på dig, nog kan tänka mig att rösta på Impetigo. Karln har verkligen inte varit sig själv, tidigare har han som bybo haft supersjälvförtroende och varit skarp i analyserna: här är han både inaktiv och mjäkig. Jag skulle nog säga att Impetigo är mitt andrahandsval den här rundan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag tror att Larsson och Impetigo är ulvar ihop.

Larsson insåg tidigt att "plutonchef" skulle bli en snackis och försökte förekomma den obekväma uppmärksamheten med att hinta om eventuell byboförmåga som skulle "buffa" byn. Vimes gav honom idén och Larsson hoppades på stöd därifrån.

Jag känner igen taktiken: man vill som ulv ge byn något som får byborna att titta bort.

Men sedan visade det sig vara mycket svårare att hitta på en bra och trovärdig byboförmåga än vad Larsson hade tänkt sig. Därav passiviteteten.

Impetigo är grym som bybo. Nu är han ulv och det är svårare. Han får lätt panik när Larsson inte lyckas fria sig själv och det leder till passivitet.
Rösten på Larsson är en "det ser ändå bra ut att jag röstade på Larsson om han blir hängd och visar sig vara ulv".

Tror jag.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Förklaringen till att jag varit lågakriv och mjäkig är tudelad:

1. Jag har haft en intensiv vecka och inte haft så mycket tid för spelet. Känner inte att jag riktigt kommit in i spelet och fått nån bild av slagfältet.

2. Der har varit en långsam runda och det mest påtagliga har varit pm-gate som är bån slags märklig visklek som sedan stängts ned varför jag inte lyckas värdera den över huvud taget.

Sammantaget gör detta att jag känner mig som ett stort frågetecken. Larsson och basse har som sagt surrat en del om sina roller vilket jag tycker är skumt och framgör allt larsson då.

Vimes har segla upp som nummer två på min röda lista: Jag får en känsla av att han vill plantera tanken om att 6-2 är en orimlig fördelning pga att ulvarna vinner i r3 men att det är precis det han satsar på nu. Larsson var det enda lämpliga målet att dreva i r1 och jag och sidd är definitivt goda alternativ att dreva mot i r2. Motiveringen att jag är mig för olik och sidd är sig lik är för svajig i mina ögon, läser man tillbaka ser man också att jag vanligtvis blir bombastisk först när jag hamnar i slagväxlingar, jabbarna från basse och vimes har inte lyckats väcka min blodlust ännu.

Analytiskt tycker jag bara att befälsordningen är det jag har att gå på och då kan det nog ge bra betalt att ta ut larsson utifrån hans position. Men vimes är ett nästan lika hott alternativ för mig, sen ser det ut typ så här:


3. Basse
4. Xyas
5. Sidd
6. Rasmusl
7. Empiricus
8. Jag har glömt vem den åttonde är, så antingen nån som känns väldigt grön eller nån som verkligen lågflyger
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Haha, det är ju förstås jag som är den åttonde krigaren. Då är det solklart.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Ska läsa ikapp, har en rödish-känsla för LJSL, Sidd och Basse men har inte läst alls idag så återkommer i god tid.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Röst: Vimes

Röstläget:
LJSLarsson: 4 (Vimes, Impetigo, Empiricus, Basse)
Bassenanji: 2 (RasmusL, Sidd)
Vimes: 1 (LJSLarsson)

Just nu ser jag ut som den mest troliga kandidaten att åka ut, med flera som ropar efter att jag skall avslöja min roll. Är tyvärr inte helt bekvämt med det, för jag föreställer mig att varulvarna skulle bli överlyckliga om jag erkände att jag var väktare/siare/något coolt och då med stora trumman skulle skriva "hAn lJUger FörstÅS, Häng HoNoM!11!!".

Jag vill därför ha ett alternativdrev innan jag outar och ger ulvarna mer incitament att skicka mig till graven.

Jag gillar inte spel kring PM-formuleringar (och kommer inte delta i den typen av aktivitet), men behöver nog i slutändan säga att sättet som RasmusL tog upp det i slutändan är grönande. Basses reaktion på det är också grönande.

Jag vill därför inte ha ett drev på Basse, ej heller RasmusL som hade min röst tidigare. Mitt huvudalternativ är istället Vimes, för jag tycker hans resonerande känns fabricerat.

Jag har därför en fråga till @Vimes, @Impetigo, @Empiricus och @Basenanji. Låt oss säga att jag outar min roll fullt ut, och det av någon orsak skulle få er att vilja rösta ut någon annan. Vem skulle bli ert alternativ? Varför?
Det här är ju klurigt. Jag ser grejer i vad du skrivit som skulle kunna vara grönande. Det finns bra sätt att gröna dig om du har samma PM som jag utan att det ska bli för ostigt men när det krutet är bränt så är det liksom bränt. Om du är grön och är på väg att ryka när det närmar sig så svar på min fråga: har du en förmåga?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
...och svara inte med direktcitat, kolla min fråga och ditt PM så bör du kunna ge ett bra svar om du är grön. :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Bra ingång, Rasmus! Jag har tolkat Larsson som att han har något annat än ett standard-bybo-PM (vilket du, xyas och Basse mer eller mindre visat att ni har - framför allt du och Xyas, Basse tycks vara bybo, men kanske inte med exakt samma PM som jag, eller så har han missat den här grejen som jag antar att du far efter).
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Okej, jag har väntat tillräckligt länge.

Min förmåga är att om jag blir utröstad så överlever jag. En förmåga som jag tycker buffar byn (även om vi skulle ha försvagade siare/väktare) med tanke på att partiet är så litet.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Så prekär förmåga. Det finns ju ett väldigt enkelt sätt att testa den men tyvärr får vi ju inte färg på dig bara för det.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
1 timme och 45 minuter har vi alltså på oss att antingen hänga Larsson ändå och se om det var sant, eller försöka få röstruljans såhär lite kvickt. Jag kan vara redo att byta min röst iaf, men spontant tycker jag det var lite sent outat för att kännas som en grön outning.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Okej, jag har väntat tillräckligt länge.

Min förmåga är att om jag blir utröstad så överlever jag. En förmåga som jag tycker buffar byn (även om vi skulle ha försvagade siare/väktare) med tanke på att partiet är så litet.
Um... Hur är du så säker på att det inte är kopplat till din rang?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Okej, jag har väntat tillräckligt länge.

Min förmåga är att om jag blir utröstad så överlever jag. En förmåga som jag tycker buffar byn (även om vi skulle ha försvagade siare/väktare) med tanke på att partiet är så litet.
Röst: LJSLarsson

Kommer förmodligen inte hinna vara så mycket mer aktiv innan slut på rundan, men känns som en väldans sejf claim och spelar också fint in i Vimes teoriserande om att byn är buffad motnattmord. Väl tillrättalagt helt enkelt. Det kan ju lika gärna vara en ulvbuff.

(hatar för övrigt de här förmågorna om nu claimet är legit. De blir i slutet bara alltid en ulvbuff för byn spenderar två rundor på att rösta ut en bybo)
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
1 timme och 45 minuter har vi alltså på oss att antingen hänga Larsson ändå och se om det var sant, eller försöka få röstruljans såhär lite kvickt. Jag kan vara redo att byta min röst iaf, men spontant tycker jag det var lite sent outat för att kännas som en grön outning.
ville avvakta för att det skulle visas hur ulvarna betedde sig när de trodde att jag antagligen var väktare/siare.

En ulv vet ju att jag talar sanning, och vill ju inte rösta ut mig framför en bybo (dock hellre än en annan ulv). Därför bra att dra på det.

Jag tror ju som sagt att ulv-Vimes hoppades på att jag var väktare/siare. Inte följa med och dreva där en stund? Du kan ju alltid rösta på mig sen. ;-)
 
Top