Varulv Incidentkommissionen [Första Rundan]

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Hm ... himla så lugnt det här partiet verkar bli. Finns ju inte mycket att analysera i spel än.

De jag har spontana tankar om än så länge är:


* Vimes verkar inte riktigt som sig själv. Han brukar ju vara mycket mer aktiv, men överlag har alla skrivit mindre än vanligt så det är lite svårt att avgöra. Att fundera på spel utan nattmord känns också som en konstig väg att gå - den varianten förekommer ju gott som aldrig i varulvsspel. Ulv som har svårt att komma på riktiga tankar och måste krysta fram något?

* Basse har varit ulv i flera partier i rad, och i förra spelet så spelade han dåligt med flit för att hans medulvar skulle kunna hänga honom och gröna sig själva. Ser inget i Basses spel som tyder på att han är i upplösningstillstånd för att han blivit ulv igen, så svagsvag gröning där.

* RasmusLs förslag att gå en gång jämföra PM är konstig. Enda orsaken jag själv hade gjort det är för att jag på något sätt visste att ulvar och bybor hade så lika meddelanden så att man inte skulle åka dit. Svag rödmisstanke åt det hållet.

* Xyas har inte skrivit så mycket, men erkänner i post 37 att det inte är ett vaniljkoncept vi har att göra med. Sidd skriver inte så mycket, utöver att han inte har något om hur hans rang påverkar spelet.

* Empiricus och Impetigo verkar vara sig själva, än så länge i alla fall.


Skulle jag vara tvungen att rösta nu skulle det bli RasmusL, eftersom jag inte riktigt kan förstå den organiska tankegången. Eller är det tänkt som en honungsfälla, @RasmusL ? Du skriver något konstigt, och alla som röstar på dig är alldeles för sugna ulvar?

I vilket fall:

Röst: RasmusL
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Angående min mellansaftiga data erkänner jag härmed att:

* Jag har ingen fakta som förklarar vilken signifikans plutonchef/ställföreträdande plutonchef har.
* Jag har en förmåga som får mig att anse att byn är buffad
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,340
En mer intressant fråga är varför Larsson ville att just Sidd skulle svara honom innan han avslöjade att han hade en förmåga. Hur tänkte du, @LJSLarsson ?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,473
Eller inte, va?
1. Jag tror att Larsson bluffar.
2. Det är orimligt att byn buffas (förstärks) i ett spel med åtta deltagare.
3. Larson menar att han har en förmåga som betyder att byn är buffad.
4. Vi kan utesluta siare och väktare som buffade roller
5. Se punkt 2.
6. Jag kan ha fel. Larsson får gärna ge mer information.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
1. Jag tror att Larsson bluffar.
2. Det är orimligt att byn buffas (förstärks) i ett spel med åtta deltagare.
3. Larson menar att han har en förmåga som betyder att byn är buffad.
4. Vi kan utesluta siare och väktare som buffade roller
5. Se punkt 2.
6. Jag kan ha fel. Larsson får gärna ge mer information.
Jag tycker jag i det här läget gett rätt mycket info i relation till andra i spelet. Du verkar ju inte minsta nyfiken på att till exempel Xyas smulat att han har cool-info hos sig.

Fast antagligen pratar Xyas något om turordningen. Om du är ulv är det ju viktigare att lista ut ifall jag är väktare/siare/något värre.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
En mer intressant fråga är varför Larsson ville att just Sidd skulle svara honom innan han avslöjade att han hade en förmåga. Hur tänkte du, @LJSLarsson ?
Jag tycker Sidd är svårläst, och vill alltid klämma på honom så mycket som möjligt. Att ha något konkret att prata om - att Sidd faktiskt är en typ av plutonchef - underlättar i jämförelse med om han bara är vaniljbybo eller vaniljulv.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,340
Jag tycker Sidd är svårläst, och vill alltid klämma på honom så mycket som möjligt. Att ha något konkret att prata om - att Sidd faktiskt är en typ av plutonchef - underlättar i jämförelse med om han bara är vaniljbybo eller vaniljulv.
Hm. Jag var rätt övertygad om att din "grej" handlade om befälsordningen snarare än en buffande-förmåga. Och att det var därför du vände dig mot Sidd. Det + den långa tiden innan du plockade upp tråden igen får mig lite att misstänka att du tänkte göra en grej först, men sedan ändrade dig och gjorde en annan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,340
2. Det är orimligt att byn buffas (förstärks) i ett spel med åtta deltagare.
Det här håller jag inte alls med om. Jag hade buffat byn i ett spel med fördelningen 6-2. Jag hade antagligen buffat byns förmåga att överleva nattmord på något sätt. Det är annars lite för lätt för ulvarna att manövrera sig till en vinst på endast två rundor.

---

Däremot har jag andra invändningar mot Larsson (se ovan). Så... Drev vare här.

Röst: LJSLarsson
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Hm. Jag var rätt övertygad om att din "grej" handlade om befälsordningen snarare än en buffande-förmåga. Och att det var därför du vände dig mot Sidd. Det + den långa tiden innan du plockade upp tråden igen får mig lite att misstänka att du tänkte göra en grej först, men sedan ändrade dig och gjorde en annan.
Att du var "rätt övertygad" låter som en praktiskt efterkonstruktion. :p

Angående min långa väntetid ville jag se ifall det skulle hända något spännande i tråden innan jag började stöka runt. Med tanke på hur låg hastigheten är överlag denna gång är det ju inte konstigt att jag väntar till nästa dags förmiddag istället för att helt dominera tråden första dagen och dränka vettiga diskussioner.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,340
Att du var "rätt övertygad" låter som en praktiskt efterkonstruktion. :p
Alltså såhär: du säger jag har antingen info om befälsordningen eller om ev. buffad by. Du och Sidd är de enda som har något speciellt i befälsordningen. Du bollar till Sidd. Det är väl inte så märkligt att jag antog att det handlade om befälsordningen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,600
Location
Stockholm
1. Jag tror att Larsson bluffar.
2. Det är orimligt att byn buffas (förstärks) i ett spel med åtta deltagare.
3. Larson menar att han har en förmåga som betyder att byn är buffad.
4. Vi kan utesluta siare och väktare som buffade roller
5. Se punkt 2.
6. Jag kan ha fel. Larsson får gärna ge mer information.
Det här är ganska rödande i mina ögon. Om vi inte alls ska göra någon PM-hack så kan jag berätta helt varför men möjligheten ser saftigare och saftigare ut ju mer det pratas. Jag röstar för PM-hack.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,600
Location
Stockholm
Skulle jag vara tvungen att rösta nu skulle det bli RasmusL, eftersom jag inte riktigt kan förstå den organiska tankegången. Eller är det tänkt som en honungsfälla, @RasmusL ? Du skriver något konstigt, och alla som röstar på dig är alldeles för sugna ulvar?

I vilket fall:

Röst: RasmusL
Nej, det är ingen honungsfälla. Att du skriver som du gör är inte direkt rödande i mina ögon just pga min teori, du bekräftar den snarare även om du kanske inte vet varför och gör mig ännu mer sugne på att PM-hacka.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,600
Location
Stockholm
Jag tror helt enkelt att vi bybor (med vissa undantag) har information som inte ulvarna har, och som det kanske egentligen inte är tänkt att vi ska ha. Jag tror att vi med enkelhet kan använda den informationen för att minska antalet misstänkta till en handfull.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,600
Location
Stockholm
Det hela faller om ulvarna har tillgång till våra PM, av förklarliga skäl. Om de inte har det och jag förklarar i detalj så blir det lätt för ulvarna att slinka undan och jag tror bara att detta kommer att funka i R1, ni som hajjar förstår varför.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,600
Location
Stockholm
Men som sagt, det är en smutsig vinst om det skulle lyckas så är helt med på att skippa det om ni inte är sugna.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,600
Location
Stockholm
Jag ser det inte direkt som röda de att säga emot och vill inte pajja någons upplevelse av spelet med ost, så säg till.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,509
Location
Oktoberlandet
Jag tycker jag i det här läget gett rätt mycket info i relation till andra i spelet. Du verkar ju inte minsta nyfiken på att till exempel Xyas smulat att han har cool-info hos sig.

Fast antagligen pratar Xyas något om turordningen. Om du är ulv är det ju viktigare att lista ut ifall jag är väktare/siare/något värre.
Reagerade på punkt 2; varför skulle det vara så orimligt att byn förstärkts denna gång?
Det finns ju många varianter hit å dit som kan gälla och SL och andra dryftar ju specialförmågor…
…ett snetänk till Basse…
 
Top