Varulv Incidentkommissionen [Första Rundan]

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Reagerade på punkt 2; varför skulle det vara så orimligt att byn förstärkts denna gång?
Det finns ju många varianter hit å dit som kan gälla och SL och andra dryftar ju specialförmågor…
…ett snetänk till Basse…
1. Jag anser att bybosidan normalt sett sällan behöver buffas
2. Min övertygelse är att WRNU-byn redan från början är väldigt stark
3. OM vi har 8 spelare varav två har powerroller (siare, väktare), två är ulvar så borde resten vara vaniljbybor:

Deltagare1 Siare​
Deltagare2 Väktare​
Deltagare3 Ulv1​
Deltagare4 Ulv2​
Deltagare5 Vaniljbybo​
Deltagare6 Vaniljbybo​
Deltagare7 Vaniljbybo​
Deltagare8 Vaniljbybo​

4. Då kan spelet ta slut redan efter två rundor, men:
4.1 Det behöver inte vara dåligt väl? Jag tex tycker att det är helt ok med korta partier​
4.2 Jag anser att det är ganska lätt att som oerfaren varulvsspelarrangör överse med den här typen av designeffekter​
4.3 Jag utgår från att Martin inte är erfaren (sorry Martin, ta inte illa upp!)​
5. Jag är ganska skeptisk till att ha med förmågor i spel och tycker att det är roligt med klassiska upplägg - vilket kan påverka min analys av det här spelet.
6. Jag kan förstås ha helt fel. Martin kanske älskar att designa varulvsspel och har i det här spelet hittat på ett helt crazy spel. Inget i mitt roll-PM antyder det dock.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Om PM-gate

Jag har redan smulat information om min roll i slutet av detta inlägg

Jag förstår vad RasmusL pratar om.

Jag vill vinna och kan acceptera att vi vinner fult. (Sorry igen Martin!)

Som jag läser min roll så är den skriven så att den kan användas för att "hacka" spelet. Det finns en formulering som antyder att samma roll-PM skulle kunna skickas ut till flera spelare.

Jag har svårt att tro att ulvarna skulle ha fått ett exempel på roll-PM.

OM våra PM skiljer sig åt väldigt mycket är det bra att byn förstår det tidigt. Därför går jag ut med det här. Hoppas att jag inte bryter mot någon regel @Martin3 och om jag gör det så är det okej att stänga av mig från spelet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
OM ni nu ser min smulning och förstår vad jag pratar om (jag har lindat in det ganska bra tycker jag) så säg inget. Ge inte ulvarna information.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Är ni verkligen så sugna på att vinna att ni vill göra något sånt här för att uppnå målet?

Vi är väl ändå här för att ha kul?

Jag har förvisso ingen större erfarenhet av att arrangera varulvsspel men jag har gjort tillräckligt med mordgåtor för att veta att man ska placera ut ”red herrings” för just sånt här.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
@RasmusL Jag ser nåt i mitt PM som skulle kunna användas för att särskilja bybor och ulvar men som det ser ut tycker jag att det vore en osportslig grej att använda. Ganska svårt rent praktiskt att använda det också plus att jag inte riktigt ser hur det begränsas till r1 så det kanske inte är samma sak som du tänker på.

@LJSLarsson går ut tidigt med roll som får honom att tro att byn är buffad. Det är i så pass oträngt mål att jag inte förstår riktigt vad det ska tjäna till. @Basenanji svarar med att smula vilt om sin roll vilket jag också tycker är onödigt. I min bok skyddar man bäst väktare och siare genom att tiga om sin roll, fet förmåga eller icke.

Larsson beter sig lite märkligare än basse, så jag hakar på det drevet:

Röst: LJSLarsson
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,566
Location
Oktoberlandet
Verkar ju inte som byn bryr sig om Xyas så värst…
…och efter att skummat igenom dagens poster så behöver vi väl trycka lite mer på Larsson och Basse… även fast jag faktiskt inte ser så värst mkt rödande (mer snespår…) så vill jag ha lite mer action…

Röst: Basenanji
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
(En metaanalys här är att Martin nog inte gett ulvarna alibiroller, hade han det hade han inte behövt gå in i diskussionen utan istället låta den småfuskigs byn jaga en blindgångare.)
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Mina smågröna känslor för Vimes fortsätter, jag tycker det inte känns orimligt spelat so far nu när röstandet är mer igång.

Från min tanke tidigare så tror jag ulvarna, om de har någon form av benefit från befälsordningen, är placerade högst eller lägst, för att kunna ha någon typ av effekt tidigt i spel. Åtminstone en av dem är det.

Så Larsson, Basse eller Sidd, någon av de tre har hög sannolikhet att vara ulv. Av hur de spelat så tycker jag Basse känns minst ulvig, Sidd och Larsson bägge mindre klara i mitt huvud.

Basse och Larsson har bägge två två röster var på sig just nu om min räkning är korrekt. Så Larsson blir den som både har störst sannolikhet att bli ett rimligt drev och är i topp två av min topp tre.

Virrigt värre, men kontentan:
Röst: LJSLarsson

Also, xyas, kom in i spel med någon röst nu!
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Röstläge:
LJSLarsson har 3 röster (Vimes, Impetigo och Empiricus)
Basenanji har 2 röster (RasmusL (äldst lagd röst i spel) och Sidd)
Impetigo har 1 röst (Basenanji)
RasmusL har 1 röst (LJSLarsson)

Xyas har inte röstat
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Såhär efter morgonens genomläsning så är jag bekväm i min nuvarande röst på Larsson.

Vimes känns rätt grön, och likaså Sidd.

Basenanji är ovanligt lågsuspekt i mina ögon för att vara Basse, så det är ett gott tecken.

Impetigo, Xyas och RasmusL har jag inte mycket känsla för. Om Larsson är ulv så är det troligast här det finns mer ulv.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ok ny dag - nya tag!

Jag försöker förstå mekaniken ihop med vad folk sagt.

LJSLarsson och Sidd är högst i befälsordning.
Ingen av dem menar att deras titel hör ihop med någon förmåga.
Titlarna är fluff således?
Men folk kan flyttas upp i befälsordning efter nattmord och röstning.

Då borde ju faktiskt platserna i befälsordning spela roll.

Men kan en sån usel som jag hamna högst?

Nej, för listan (om jag förstår rätt) flyttas väl (?) bara upp ett "hack" vid nsttmord/röstning.

Så vad gör den där befälsordningen?

Knepigt.

I andra sådana här spel har folk kunnat "flytta folk" tex i Vimes båtspel.

Men det måste ju finnas ett skäl till att flytta folk? Det måste finnas fördelar/nackdelar med att vara högt/uppe i befälsordningen, annars är den överflödig som mekanik.

Ni har väl förstått vid det här laget att jag famlar mig fram här. Kanske borde jag bara vara tålmodig och invänta nästa runda. Men det är väl ganska tråkigt?

Summa summarum så tycker jag att det här får Larssons uttalanden att framstå som märkliga.

"Jag har en förmåga som får mig att anse att byn är buffad"

Jag har svårt att tro att LJS hade gått ut med den där informationen om han varit siare/väktare. De rollerna är knappast ovanliga. LJS verkar ha en annan sorts förmåga som gör honom säker på att byn har ett övertag.

Så det måste vara något annat. Men vad? Hur är byn buffad? Och hänger buffen ihop med befälsordningen?

Just nu känns det som att alla andra fattar vad det här rör sig om, medan jag fumlar vidare i oförstånd.

Kan min röst ge mer klarhet?

Röst: LJSLarsson
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Alright. Larsson, det verkar som att du måste outa ändå. Är du bybo ska vi förstås inte hänga dig, men då måste du hjälpa oss.

Det är inte som att vi har jättebra grejer att gå på vad gäller Larsson. För min del handlar det i princip enbart på en misstanke om att han "tänkte göra en sak (säga något om befälsordningen) och sedan gjorde en annan (claimade en mystisk förmåga)". Det är lite löst och sladdrigt, men det är det bästa (typ det enda) jag har att gå på.

Basse och Xyas håller jag för gröna baserat på vad de skrivit om sina roller. Det de skrivit ser ut att indikera att deras PM är formulerade som mitt, och eftersom ulvarna nog inte har alibin (baserat på att Martin gick in i tråden för att hindra vidare fubblande med PM-formuleringar) innebär det att de är gröna. Flera saker kan förstås vara fel här: 1) ulvarna kanske har alibin ändå, eller 2) jag har läst Basse (inte så troligt) och Xyas (kanske mer sannolikt) fel. Om man ska föra den här funderingen till Rasmus kan det antingen tolkas som att han är bybo som ser formuleringar i PM:et att jaga ulvar på, eller så är han ulv med alibi eller en ballsy ulv utan alibi som vill dra igång någon grej runt PM:en för att skaka fram information om hur PM:en ser ut för oss vanliga bassar. Eftersom han inte sagt något om sitt eget PM är det svårt att avgöra.

Empiricus verkar spela vettigt, men han är lite väl snäll? Jag förstår inte varför han tycker jag verkar grön med tanke på att jag typ gjort jack shit i det här spelet. Det gör mig fundersam.

Sidd kan jag i vanlig ordning inte läsa alls :/

Impetigo är mindre Mr. Bombastic än han varit tidigare. Han har varit en frisk fläkt i tidigare spel, men här känns han lite däst och försiktig. Så vi höjer en varningens triangel för det.

Men summa summarum behöver Larsson säga mer om sin roll, och gärna ganska snart. Ska vi vända drevet behöver vi få anledning att göra det inom kort med tanke på det sega tempot.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Nu ser jag att RasmusL är inne på att ett PM-hack nog bara funkar i R1. Det lirar bra med det som är lite avvikande i mitt PM (och som jag tror att Xyas pratar om också - d.v.s. det som indikerar att vi inte har ett helt vanilla-upplägg). Det gör att jag lägger Rasmus i de grönas skara.

Att Basse helt och hållet verkar tro på vanilla-upplägg är alltså aningen rödande. Å andra sidan har jag och Basse en historia av att läsa och tolka samma information på olika sätt (jag vill förstås hävda att vi har en historia av att jag tolkar rätt och Basse fel, men det får någon annan råda över!), så Basse kanske inte tolkar PM:et på samma sätt som jag, Rasmus och Xyas gör.

Men oavsett då:

PM-gröna:
Rasmus
Xyas

Kanske PM-grön:
Basse

Kvar:
Larsson
Empi
Sidd
Impetigo

I denna skara tycker jag nog Empi verkar mest byboig (jag ser nu att hans grönande av mig hänger ihop med att jag slarvläste startinlägget - den analysen är ganska bra, och jag kan fatta att han har en grönnotering på mig än så länge). Så om jag ska gissa nu tror jag att våra ulvar gömmer sig bland Larsson, Sidd och Impetigo.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Röst: Vimes

Röstläget:
LJSLarsson: 4 (Vimes, Impetigo, Empiricus, Basse)
Bassenanji: 2 (RasmusL, Sidd)
Vimes: 1 (LJSLarsson)

Just nu ser jag ut som den mest troliga kandidaten att åka ut, med flera som ropar efter att jag skall avslöja min roll. Är tyvärr inte helt bekvämt med det, för jag föreställer mig att varulvarna skulle bli överlyckliga om jag erkände att jag var väktare/siare/något coolt och då med stora trumman skulle skriva "hAn lJUger FörstÅS, Häng HoNoM!11!!".

Jag vill därför ha ett alternativdrev innan jag outar och ger ulvarna mer incitament att skicka mig till graven.

Jag gillar inte spel kring PM-formuleringar (och kommer inte delta i den typen av aktivitet), men behöver nog i slutändan säga att sättet som RasmusL tog upp det i slutändan är grönande. Basses reaktion på det är också grönande.

Jag vill därför inte ha ett drev på Basse, ej heller RasmusL som hade min röst tidigare. Mitt huvudalternativ är istället Vimes, för jag tycker hans resonerande känns fabricerat.

Jag har därför en fråga till @Vimes, @Impetigo, @Empiricus och @Basenanji. Låt oss säga att jag outar min roll fullt ut, och det av någon orsak skulle få er att vilja rösta ut någon annan. Vem skulle bli ert alternativ? Varför?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Sen behöver du inte nödvändigtvis outa din roll fullt ut. Det måste du själv avgöra. Har du rollen "Superhemlig operatör - blir din roll känd auto-förlorar byn" ska du förstås inte outa den oavsett hur mycket folk tjatar. Det där får du lösa utifrån eget huvud. Det verkar dock osannolikt att drevet kommer att vända om du inte ger något mer. Sedan hur mycket du ska ge måste ju vara en avvägning mellan vilken eventuell skada informationen gör byn och hur sannolik det är att den kommer vända drevet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Men är du bybo är det dumt att vi röstar ut dig. I ett så här litet spel tror jag helt ärligt att det är tämligen vettigt att se till att gröna sig om möjligt. I ett större spel är ju effekten mindre av att någon blir grönad av en outning, men kan vi säga att typ 2 spelare med 99 % säkerhet är gröna p.g.a. rollerna de claimat i det här spelet gör det ju jättestor skillnad.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Om du var tvungen att välja mellan Impetigo och Sidd, vem skulle du rösta på då?
I nuläget vet jag inte. Jag håller nog Impetigos spel för mer avvikande (i jämförelse med hur han spelat tidigare) än Sidds, å andra sidan tror jag att en bybo-Impetigo kan göra mycket nytta för byn om han får vara kvar i spel. Sidd tycker jag är mycket svår att analysera.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
I nuläget vet jag inte. Jag håller nog Impetigos spel för mer avvikande (i jämförelse med hur han spelat tidigare) än Sidds, å andra sidan tror jag att en bybo-Impetigo kan göra mycket nytta för byn om han får vara kvar i spel. Sidd tycker jag är mycket svår att analysera.
Sen kan ju tilläggas att, om det är så att Larsson är bybo, både Impetigo och Sidd kan vara ulvar.
 
Top