Nekromanti I kultens skugga

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Re: Rollpersoner - Skärpning!

wilper said:
Svara på det här inlägget, ändra ämnesraden till rollpersonens namn.
Det är helt omöjligt att följa diskussionerna om ni inte håller ordningen.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Re: Antero Vipunen

CSPTT said:
Det finns många anledningar att kyrkan kan finnas där även om den är ond, ett by kan innehålla många mörka hemligheter. Kyrkan kan vara byggd på goda skäl men det kan ju hamna i fel händer, man kan ju vrida den på det visset. Prästen har dödat någon eller kyrkans män vill bara att deras kunskap ska gå vidare etc etc
Jo, men vad är feodalmakten i så fall? Det måste finnas en, annars är det bara konstigt att byn inte är plundrad och bränd.

Edit:
Iofs kan ju feodalmakten vara ond...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Re: Rollpersoner - Skärpning!

wilper said:
wilper said:
Svara på det här inlägget, ändra ämnesraden till rollpersonens namn.
Det är helt omöjligt att följa diskussionerna om ni inte håller ordningen.
Varför kör du inte bara plattvisning? Det finns inga fördelar med att köra trådad visning och eftersom allting hänger ihop är i en enda stor världsskapande i den här tråden är det ännu sämre med trådad visning.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Re: Antero Vipunen - Den gamla och den nya tron

Jag kanske har missat någon liten detalj på vägen, men när jag följde tråden fick jag intrycket att det fanns två religioner i trakten.

Paret som bor med sin ende son utanför byn tillkänner sig öppet den gamla tron. Kanske är det fler som gör det i hemighet i olika grad. Här har vi God45s tre gudar.

Till byn har den nya tron på den ende guden kommit. Man har rest en kyrka för att markera sin närvaro.

Kanske har man gjort den gamle hjälten till ett helgon för att konvertera hedningarna, "Se er förfader är ett helgon hos oss, det är klart ni kan fortsätta att dyrka honom, och samtidigt den ende guden som gav honom kraft och stöd."

Samtidigt menar den gamla tron att den nya har stulit något, för Rolfindur var större än vanligt folk, han var en hjälte och som en sådan nöjde han sig inte med offer och underkastelse mot de mörka gudarna, han reste sig och gjorde motstånd.

Båda trosriktningarna har samma person, och där får han symbolisera två olika uppsättningar av värderingar.

Givet att båda religionerna är "onda" utifrån den andra trons perspektiv. Som utomståendde betraktare finner vi kanske att ingen av dem är objektivt ond eller god, bara att de troende oavsett läger kan vara onda eller goda.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Re: Antero Vipunen - Den gamla och den nya tron

Nja det var inte så jag tänkte mig. Så här tänkte jag:

Den enda Guden är den gammla religionen. Den har funnits i tusentals år och skapades för länge sedan när världen var mer än den är nu. Alltså, det är Kristendomen och vi är i en post-apokalyptisk värld tiotusen år in i framtiden. Det här här är den genuint goda religionen.

De törstande gudarna är demoniska varelser och krafter som tilltalar eller hotar människors grundläggande och primala naturer. De är onda och samröre med dem leder till fördömelse. De har mindre demoner och tjänare så som hjortkvinnorna som tjänar dem.

Ingen tillkänner sig öppet dyrkan av de törstande gudarna eftersom de är fruktansvärda och ondskefulla.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Re: Antero Vipunen - Den gamla och den nya tron

Gott!

Den enda Guden. Guden anses vara kvinnlig (jfr enda / ende)?


Och de törstande gudarna är något helt annat. Skulle vi, utan att gå in på detaljerna just nu eftersom jag kanske vill låna dem till kampanjens ramhandling, kunna säga att de är ett relativt nytt fenomen i spelvärlden? Typ några generationer bakåt, men absolut inte med samma historia som den enda guden? Visst, flera av de törstande gudarna är säker uråldriga, men de åldrades inte här.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Re: Antero Vipunen - Den gamla och den nya tron

Den enda Guden. Guden anses vara kvinnlig (jfr enda / ende)?
Funkar. Jag gillar en variant där det är så folket brukar prata om guden men den egentligen är bortom sådana uppdelningar.

Och de törstande gudarna är något helt annat. Skulle vi, utan att gå in på detaljerna just nu eftersom jag kanske vill låna dem till kampanjens ramhandling, kunna säga att de är ett relativt nytt fenomen i spelvärlden? Typ några generationer bakåt, men absolut inte med samma historia som den enda guden? Visst, flera av de törstande gudarna är säker uråldriga, men de åldrades inte här.
Badass! :gremlaugh: Kör hårt :gremsmile:
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Re: Antero Vipunen - Den gamla och den nya tron

Det låter koolt med en trio relativt nya gudar (och ännu bättre att de också är törstande!), och så låter vi den gamla enda guden stå för godhet. Däremot har jag generellt lite svårt med absoluta värden. Jag kan leva med det, om ni andra vill ha en absolut god gammal gud och nya onda gudar, men jag gillar bättre om godhet och ondska är mer subjektivt.

Om de nya gudarna samarbetar med monstren, om vi tror de samarbetar med monstren eller det bara är den enda gudens företrädare som säger att de samarbetar, det behöver inte spela roll i relation till deras godhet eller ondska, däremot kan det ju t.ex. spela roll i relation till byns överlevnad.

Kyrkan kan ju skydda byn av någon anledning, bara klockans närvaro kan ju vara skydd mot de törstande tre och monstren i skogen, men kan väl ändå vara korrumperad? Den behöver ju inte ens vara korrumperad av samma makter (det kasnke finns makter vi som spelare inte känner till), kanske är den korrumperad av bara en av de tre, ifall de motverkar varandra. Vi behöver inte veta det, ens som spelare är min åsikt. Om all kunskap vi som spelare har är subjektiv går det alltid att hantera eventuella motsägelser efterhand.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Re: Antero Vipunen - Den gamla och den nya tron

Låter bra :gremsmile: Vi som spelarkaraktärer tror kyrkan är god och den skyddar byn. Bortom det kanske den utrpessar byborna på pengar eller gör andra skumma grejer. Den lokala kyrkan kanske till och med har börjat bli korrumperad av en av de törstande gudarna. Och stöter vi på häxjägare senare kan vi ha all moralisk gråhet vi vill :gremlaugh:
 

CSPTT

Veteran
Joined
16 Nov 2008
Messages
56
Location
Stockholm
Re: Antero Vipunen - Den gamla och den nya tron

Jag acceptera :gremsmile: Vill bara inte bo i en by med något hemligheter eller interna strider, bara upp klockan 5 mjölk korn, skövla, städa etc etc Något måste man få veta under sin tid som barn, exempel var går allt guld från kyrkan?
 

CSPTT

Veteran
Joined
16 Nov 2008
Messages
56
Location
Stockholm
Re: Antero Vipunen - Den gamla och den nya tron

Mitt bevis varför kyrkan är korrupt! :gremtongue:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Re: Rollpersoner - Del 2

Ok, jag tror att alla har presenterat sin roll nu. Och avslutat med att ställa en fråga.

En annan spelare skall nu besvara frågan (några av er har redan tjuvstartat med det steget :gremsmile: ). Och sedan avsluta med att ställa en fråga i retur.

Den andra spelarens fråga skall INTE besvaras som en del av rollpersonsmakandet, den blir i stället spelarens startpunkt för spelet i prologen. Frågan ger spelaren (och mig som spelledare) lite riktning, något att falla tillbaka på. "Öhh, jag vet inte riktigt vad som skall ske härnäst, då kikar jag på rollernas öppna frågor och driver handlingen åt ett håll för att utforska någon av de frågorna."

Skulle frågan bli besvarad i spel så ersätts den med en ny. På så vis drivs hela tiden berättelsen framåt. Man måste inte jaga svaret på sin fråga, men om man inte har något annat för sig finns alltid det som en möjlighet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Re: Rollpersoner - Del 2

Vad är Antero bered att göra för att lära sig mer?

Den funkar som följdfråga va? :gremsmile:
 

CSPTT

Veteran
Joined
16 Nov 2008
Messages
56
Location
Stockholm
Re: Rollpersoner - Del 2

Kan man lita på familjens Thurendil(har ingen efternamn) lojalitet?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Re: Rollpersoner - Del 2

Fast det suger kapitalt att det är du som ställt frågan för din egen rollperson.

Meningen är ju att ni ställer frågorna för varandras rollpersoner.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Re: Rollpersoner - Del 2

Vad sägs om att vi har en liten genomgång nästa gång innan vi börjar på steg så alla vet vad vi ska göra?

/Luna Lovegood
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Hmm, hade jag missat något i instruktionerna?

Det är lurigt att spela när jag inte kan se ögonen på medspelarna och läsa om de förstått.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
wilper said:
Hmm, hade jag missat något i instruktionerna?

Det är lurigt att spela när jag inte kan se ögonen på medspelarna och läsa om de förstått.
Njae, inte denna gången iallafall, så som jag tolkade det, men det ser ganska öppet ut, det skulle nog bli väldigt mycket lättare om vi gjorde ett exempelinlägg som var obundet till spelvärlden och sedan kan du antingewn utvekla reglerna eller bara säga go.

/Luna Lovegood
 
Top