Nekromanti I kultens skugga

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Prolog - Scen 2 - Vårbruden

(Zappelina antydde att vårbruden skulle utsättas för prövningar.)

Det har blivit allt kallare hela eftermiddagen och kvällen. Nu när den sista av skymningsrodnaden försvinner vid horisonten skyndar alla mot kyrkan. Kölden biter och över den molnfria himlen löper ett pärlband av stjärnor.

Vad är vårbrudens andra prövning?
 

CSPTT

Veteran
Joined
16 Nov 2008
Messages
56
Location
Stockholm
Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden

Vårbrudens andra prövning är att citera den gamla vår ritualen av kyrkan. Hon måste stå i ett cirkel av ljus i mittens punkt.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden

CSPTT said:
Vårbrudens andra prövning är att citera den gamla vår ritualen av kyrkan. Hon måste stå i ett cirkel av ljus i mittens punkt.
Om hon säger fel är det ofta ett tecken på att skörden kommer slå fel.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden

Det brukar inte vara något problem de 7-8 timmarna, men som tiden går brukar hon få tugga i sig mer och mer av Vintergrönan, först för att hålla sig vaken och tala, men efter hand för att överhuvudtaget kunna stå upprätt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden

De många ljusen och den snövita särken får den ganska korta Luule att växa. Ni står redo i bakgrunden, utanför den bländande cirkeln av ljus som får resten av den mörka kyrkobyggnaden att försvinna. Över hennes röst hörs ibland en hostning i lokalen där era familjer och de andra byborna betraktar er, men annars är de tysta.

Inte ens prästen Karli, som annars ser till att både synas och höras ordentligt märks. Han sitter bland de andra, i den här riten fyller han ingen funktion, den är Vårbrudens.

Ett transartat tillstånd infinner sig, tid och rum upphör, och ni måste anstränga er för att slita er tillbaka tillverkligheten för att byta ljusen i takt med att de brinner ut och delta i de långsamma danser som med jämna mellanrum kompletterar mässandet.

Märker ni något speciellt?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden

Svarta skuggor slår ibland in i cirkeln. De är formade som märkligt förvridna djur, monster eller gastar. Eller är de ens där, det är svårt att veta med de fladdrande ljusen.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden

Nice.

Jag har svårt att koncentrera mig så længe som det krævs, men det hela underlættas om man får viska lite och fnittra emellanåt. Dessutom ær jag ganska rædd før domdær skuggorna.

Har någon ngt bættre att sæga æn "det ær ingen fara" eller "det går sækert bra"? Ær skuggorna farleiga eller ej? Ær de ute efter Luule? vart tar de vægen om hon ær skyddad av ljuset? VA? Det ær skuggigt i vrårna hær inne!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden

För de flesta är det här blodigt allvar. Om Vårbruden misslyckas kommer inte våren och sommaren. Ni blir kvar i evig vinter som leder till svält, sjukdom och död. Nej, i allmänhet är folk inte intresserade av att viska och fnittra.

Dina kamrater verkar lika djupt försjunkna i riten som Luule, åskådarna stirrar antingen tomt framför sig eller sitter med slutna ögon.

Alla utom en, den tatuerade munken stirrar, ser sig omkring och möter några gånger din blick. Han verkar mer skrämd av skuggorna än du och rycker till varje gång de fladdrar till.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden

Fan också, munken kommer störa ceremonin. Jag smyger upp bakom honom säger "Pssst..." och försöker få honom att gå ut ur rummet med mig och få lite luft så han lugnar sig.

Hur går det här fruktansvärt fel?
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden

Jag är helt salig, känner Guds närvaro. Men så börjar jag känna en annan närvaro... Den rör sig närmare och närmare cirkeln, distraherande och obehaglig. Munken får svårare och svårare att sitta still...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden

Med förvånande snabbhet och styrka vräker sig munken upp och mot cirkeln "Kättare! Dö häxa!". Karli verkar ha väntat sig något också och reser sig även han upp för att hindra den tatuerade mannen.

Något blänker till, de båda männen omfamnar varandra i klumpig närstrid, några halvkvävda grymtningar.

Nu börjar församlingen reagera på vad som skett, modiga rusar framåt, de flesta är förstenade eller försöker fly undan. Vilt tumult uppstår och sedan plötslig tystnad när de båda männen rasar ihop, fallna för varandras knivar.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Re: Något om regler

wilper said:
Du är “spelledare” för spelaren under dig i listan. Om han/hon ställer en fråga har du första tjing på att svara på den. Vid ett fysiskt bord är det lätt att avgöra om någon är på väg att säga något, men här blir det lite svårare. Men låt oss börja med att om en spelares fråga har legat obesvarad i två timmar så är det fritt fram för vem som hellst att svara på den.
Hade varit trevligt om man någon gång kunde svara på ett inlägg utan att någon hoppar in innan två timmar har gått.

Sedan hade det varit trevligt om folk inte satte mig på en pedistal utan att ge mig möjligheter att ta mig bort från den här situationen.

Notera: Jag har självcensurerat mig för jag tror att majoriteten av ilskan beror på mitt modem som knappt låter mig surfa.

/Luna Lovegood
 

CSPTT

Veteran
Joined
16 Nov 2008
Messages
56
Location
Stockholm
Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden

*Det ser ut som allt har blivit stilla så jag ändrar saker och ting så sparka ut mig då!

Skrik och vrål hörs utanför kyrkans dörrar. Folket innanför kyrkan blir orolig och började viska och mumla.

Plötsligt smäller fönstret och där kom en brännande fackla, som hamnar precis på flammande materialare.

Folket började skrika "Eld", några springer ut några försöker släcka den. Allt blev förstörd!

Folket försöker lista ut hur gick detta till, vem var boven, varför skulle någon attackera kyrkan.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden

Jag väntade på att Luna skulle följa upp sitt inlägg med en acceptabel händelseutveckling. Men om en vecka gått utan att något kommer borde det väl vara fritt fram.

Hur långt vill du spola tillbaka tiden innan facklan kastas in genom fönstret?
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden

Jag vet inte hur det skulle följas upp, det var inte tänkt att följas upp i vilket fall, varje gång jag har sett en möjlighet att komma ur sitsen, så har någon "out of order" hoppat in och svarat innan de två timmarna och jag har därmed inte fått en möjlighet, vilket har gjort att mitt intresse dalar, det är ännu inte så att jag skulle hoppa av dock.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden

Cirkeln är förstörd, skuggorna bryter sig in. Våren, skörden... Jag ser mig om i kyrkan, möter ett par besvikna blickar i kaoset, tittar ut genom genom dörren som slagits upp. Hör upprörda röster utifrån. Vilka följer med mig ut för att se efter vad som hänt?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden

Jag följer med ut, någonting har gått fruktansvärt fel här. Jag vänder på huvudet och ser att munken har skyndat ut före oss.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden

Jag hänger med och har bågen redo! Tycker faktiskt det är spännande.
 
Top