Nekromanti I kultens skugga

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Hej, välkommen till forumsrollspelsforumstråden I kultens skugga.

Här skall vi samberätta/rollspela en fantastisk historia ihop.

Jag tänker mig att jag börjar som spelledare för att få styrsel på det hela, och jag har en gammal kampanj som jag låter historien utgå ifrån. Det är en världsräddarhistoria med ett antal hållplatser som man kan rollspela rätt fritt kring. Jag tror det blir coolt. Om samberättandet för oss av spåret i en intressant riktning så kör vi vidare på det, men annars så lotsar jag er framåt vid behov.

För att hålla någon sorts ordning på det hela utan att översvämmma forumet med miljoner trådar så tänkte jag köra allt i den här, men svara på huvudinlägget inför varje moment. Svara alltid på inlägg, aldrig på tråden, skicka ett PM om det inte är glasklart vad jag menar med det...

Vägen framåt:

Nu skall vi spåna spelvärld.

Nu vi göra rollpersoner.
(Jag svarar på det här inlägget med instruktioner, och det blir som en deltråd där vi tillsammans reder ut detaljerna.)


Sedan skall vi spela prologen, i samband med det förklarar jag hur vi löser det regeltekniska.

Därefter kör vi igång på riktigt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Spelvärldsmakande - En liten by

Världen är stor, så stor så stor. Men ni, berättelsens huvudpersoner känner den inte mer än genom sagor, legender och kanske genom nyheter burna av handelsresande.

Ni bor i er by, där bor era föräldrar, era vänner, släktingar, bekanta. Byn är inte större än att ni faktiskt känner alla som bor där, kanske är ni inte vänner med alla men ni vet deras namn.

Utan att gå in på vilka ni själva är, berätta något om byn ni alla bor i. Kommentera och diskutera. Minns att ni bor i samma by och allt skall passa med det som redan sagts.

Kom ihåg, svara på inlägget, inte tråden.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Re: Spelvärldsmakande - En liten by

Byn är uppbyggd som en cirkel med kyrkan i mitteln och en symbolisk "mur" runt husen. Muren är egentligen mest ett trä staket men delar av den är lagd med sten. Detta är för att kyrkan ska kunna skydda resten av byn lättare. Utanför muren finns det monster i skuggorna, troll bland träden och annat otyg. Medan folk lämnar byn fritt på dagtid för att sköta sina fält, hugga ved eller kanske resa till grannbyn för att handla är det mycket få som lämnar den efter solen gått ner och monstren kommit ut.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Re: Spelvärldsmakande - En liten by

Byns dominerande huvudnäring är jordbruk, det finns bara ett fåtal hantverkare/handelsmän. Det finns två brunnar, en vid varje ände av byn, samt en helig källa i kyrkan.
 

CSPTT

Veteran
Joined
16 Nov 2008
Messages
56
Location
Stockholm
Re: Spelvärldsmakande - En liten by

Folk som reser till grannbyn berättar sina sagor vad dom ha sett vägen ditt, skyltar om efterlysa män, folk som har hängt för häxeri. Men det är mest på natten som dom äldre barnen leker, ett komma till ålder lek. leken går ut på att gå ut genom sprickan av den gamla sidan av muren. Man måste springa till äppleträden på kullen och komma tillbaka. Få våga leka leken men dom som gjorde det, blev kallad för män.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Re: Spelvärldsmakande - En liten by

Alla i byn är tränade krigare. Vissa är bättre än andra men alla kan slåss. Man måste det när man bor så här nära mörkret, dimman och kylan som alla tre är hem till de törstiga gudarna. Tek bor i mörkret, guden över vidrig magi och själv stympning. Nall bor i dimma, hon är den som driver män till vansinnes dåd och hennes hjortkvinnor bär vapen till hennes främsta krigare. Saliur är kölden, förgöraren av allt som lever.

Medan alla är krigare är få hjältar. Vanliga människor använder yxor, knivar och kanske spadar för att försvara sig. Hjältar bär svärd, fantastiska vapen från den mörka tidsåldern från länge sedan då män skapade vapen för att döda andra män. Ett svärd kan lika bra vara ett meterlångt stycke vass metall eller en märklig stav som dödar dem den blir riktad mot. Vissa hjältar viskar hemligheter med de törstande gudarna och blir magiker, magiker är fruktade och misstroda men respekterade.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Re: Spelvärldsmakande - En liten by

Kyrkklockan är en stor del av kommunikationen i byn, en given dag ringer den för morgon, kväll och mässa, den kan också ringa för byalag då den ringer två gånger, beredskap då den ringer tre gånger och ett litet mellanrum sedan tre gånger till och för akut samling, så som brand och rövarband då den ringer kontinuerligt, vid alla tillfällen utom morgon och kväll beräknas alla kapabla invånare samla ihop barn och sjuka och ta sig till kyrkan.

/Luna Lovegood
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Re: Spelvärldsmakande - En liten by

Kyrkklockorna är dock mer än bara ett kommunikationsmedel. Tjänare till de törstande gudarna hejdas eller hindras åtminstone av ljudet av dem när de rings av en präst som svurit sig åt den enda sanna Guden. Kyrkan innehåller också svärd från den mörka tidsåldern och i akuta kriser kan några av de mest kapabla byborna utses till hjältar som tar de välsignade vapnen ut i strid mot mörkret som anfaller byn. De som gör det är därmed hjältar för livet, när man plockat upp ett svärd blir man en hjälte och det finns sedan ingen återvändo.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Re: Spelvärldsmakande - En liten by

Hjältarnas tid är legendernas tid, ingen har mött en hjälte, eller ens hört talas om en hjälte som lever. Men de finns i legenderna, ett halvsteg mellan människor och gudar.

Det sägs att hjälten Rolfindur färdades i trakten, och att han hade en kvinna i just den här byn. Och visst, det finns några familjer där Rolfindurs röda hår går igen.

Skeptikerna menar att om det röda håret var bevis på att man var ättling till Rolfindur skulle han haft en kvinna i alla traktens byar. Men kanske ligger det något i det ändå, rödhåriga brukar synas bland segrarna i kämparlekar.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Re: Spelvärldsmakande - En liten by

Hmm, det sticker lite med min vision av från det lilla till det stora. Kan du spinna det på något vis så att världen är mer low key när spelet börjar?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Re: Spelvärldsmakande - En liten by

Har någon faktiskt försvunnit under den leken de senaste decennierna?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Re: Spelvärldsmakande - En liten by

Kan brunnen i kyrkan ha något med Rolfindur att göra?
 

CSPTT

Veteran
Joined
16 Nov 2008
Messages
56
Location
Stockholm
Re: Spelvärldsmakande - En liten by

Leken har funnits sen muren var byggd. Massor av pojkar och flickor blev borttagna av mörkret, men rykten säger dom blev hittad av andra byar och vuxit upp där och några säger dom bor här som vuxna människor efter varit ute i vildmarken. Men det intressanta är att dom som klarade sig kom tillbaka annorlunda, mörkare, skrämmande. Dom höll till sig själva och gjorde en klyfta av byn. Dom som lekte leken och klarade sig och dom som inte lekte leken alls.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Re: Spelvärldsmakande - En liten by

wilper said:
Hmm, det sticker lite med min vision av från det lilla till det stora. Kan du spinna det på något vis så att världen är mer low key när spelet börjar?
Visst :gremsmile: Vi bara lägger vapnen i källaren där de legat i flera hundra år sedan hjältarnas tid. Kanske var det Rolfindur som lade dem där. Kanske var det Rolfindur som byggde kyrkan till och med! :gremsmile:
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Re: Spelvärldsmakande - En liten by

Rolfindur kände att man kan spela på koppar så den sjunger heligt. Myten säger att han såg kärleksfulla män, familjefäder, herdar och bönder förvandlas till mordiska rövare med svärdens makt i sina händer.
En hjälte har makt, makt till ondska eller godhet.
Rolfindur såg faran i makten och lät koppar sjunga istället för stål. Men klockorna är tunga att bära. De har skärmat byarna från varandra, gjort dem bundna till platsen där han placerat kyrkorna eller tornen. På sina platser bara små kapell där klangen knappast når utanför väggarna.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Re: Spelvärldsmakande - En liten by

Runt byn växer en grå låg och gles skog. Här finns mycket litet vatten. Dammet finner sin väg in överallt, och vad man än tuggar på så knastrar det, snoret är ständigt svart som ung, tills dammet irriterat lungor och luftvägar tillräckligt, tills åldern tagit ut sin rätt. Då blir det brunt, rödstrimmigt.

Kanalerna från den södra brunnen bevattnar åkrarna och rinner sedan vidare in i skogen där monstren dricker ur den. Den norra kanalens fåra löper samman med en annan bys västra kanal, men vattnet når sällan så långt. Stenläggningen längs kanter och på botten är ojämn och på många ställen nedfallen, så att vattnet inte alls rinner i den men rinner ut i stillastående och stinkande dammar.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Re: Spelvärldsmakande - En liten by

Är det så året runt, eller har byn årstider med mer vatten?
 

CSPTT

Veteran
Joined
16 Nov 2008
Messages
56
Location
Stockholm
Re: Spelvärldsmakande - En liten by

Under sommarens tider, bildas det stora marknader runt byn och då får byn bygga staketet runt området för att försvara mot faror. Varför marknaden inte är inne i byn är för dom ta med sig kunskap om världen och vem Rolfindur verkligen var. Marknaden kunde man köpa allt från magiska till tekniska under. Dessutom kunde byn se alla olika varelser som existerade i världen som dom klassiska Älvor/Mörka, Dvärgar, Reptiler, Kattdjur samt dom exotiska demi gudarna som var hantverkare eller jägare men även dom mörka necromanerna var i marknad med deras mörka magi och böcker.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Re: Spelvärldsmakande - En liten by

Woha! Du verkar också vara på väg mot något verkligt awesome.

Jag hade tänkt mig något mer försiktigt i inledningen, kan vi nöja oss med att det blir en marknad varje år? Utan magiska föremåls-butiker, exotiska raser osv.

Typ en karavan drar förbi som säljer och köper saker. Det drar folk från de närmaste byarna. Karavanen för med sig gycklare.

Vad har byn att sälja/byta med som skulle göra det meningsfullt för utomstående att färdas dit? Av beskrivningen vi har hittils verkar det vara en ganska kärv plats att leva på.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Re: Spelvärldsmakande - En liten by

wilper said:
Kan brunnen i kyrkan ha något med Rolfindur att göra?
Som skrivet så byggde Rolfindur kyrkan, men den heliga källan i kyrkan är uråldrig och fanns där innan kyrkan. Det var helt enkelt passande att bygga kyrkan runt källan.
 
Top