Hur snackar man upp sitt spel utan att vara irriterande?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,673
Location
Värnhem, Malmö
Vi har alla stött på dem: spelmakarna som är lite för på. I varje tråd, i varje diskussion ska de dyka in med ett tips om sina egna produkter. Allt som diskuteras tycks de ha löst på det mest förträffliga vis, så snälla, kom och köp! Eller kanske stöter man också på de där som klär sin presentation i mängder av vaga värdeord som egentligen inte säger så mycket (Nyskapande värld! Dynamiskt och smidigt regelsystem!). Det finns, kort sagt, många exempel på hur man irriterar folk genom att göra reklam för sitt eget spel.

Vad är då alternativet? Om man vill nå ut och göra folk intresserade av något man skapar, hur undviker man irritationsfällan? Hur påminner man folk om att man finns utan att bli tröttsam? Har ni några goda råd?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Jag brukar försöka fokusera på att påminna om mina spel i diskussioner där de faktiskt är relevanta. Jag pratar mest om Kutulu i samband med CoC och om Rotsystem i cyberpunksammanhang och så vidare. Bäst är såklart när någon frågar specifikt om något som jag tycker att mina spel liksom gör bra. Typ "Är det nån som hittat ett bra sätt att sköta vansinne i lovecraftska äventyr?" eller så.

Sen brukar jag tänka frekvens också. Om jag på t.ex. WRNU pratat mycket om mina spel under en period så kräver jag av mig själv att situationen ska vara extra relevant innan jag skriver något. Har jag skrivit väldigt lite ett tag, så kanske jag skriver även om kopplingen inte är lika stark. Jag försöker också hålla borta värdeorden, och fokusera på rent konkreta grejer. "Jag föredrar nog så som jag löste det i Rotsystem, där det finns två sorters cybernetik – estetisk och praktisk. Då kan man se cool ut utan att krångla med regler. Jag har för mig att jag snodde det från Mutant RYMD…"

Jag brukar försöka göra så som jag helst ser att andra också gör…

Jag vet såklart inte om jag lyckas med att inte vara irriterande. Det får ni andra avgöra – tala gärna om för mig hur ni uppfattar mitt marknadsförande, liksom.

EDIT: Sen gillar jag nog det här med att starta trådar om sitt eget spel. Jag menar, det är svårt att störa sig på när en person pratar om sitt spel i en tråd om det spelet. Så med lagom frekvens kan man skapa trådar… där finns det såklart den vanliga risken att ingen svarar. Men jag brukar försöka antingen utforma tråden så att det inte spelar någon roll – som mina arbetsdagböcker, t.ex. för kommande Andromedaboken till Sagospelet Rymd/Universums Öde – eller formulera trådstarten så att även folk som inte har koll på spelet kan delta/svara. Klurigt, såklart.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Jag gillar och önskar att jag själv hade tid att göra på Jamey Stegmaiers vis, och helt enkelt delta och vara aktiv i hela det vidare communityt. UTAN att prata om sina egna spel. Hans perspektiv på det är att det i längden bygger en trovärdighet och upplevd generositet som betalar igen sig på sikt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Mitt huvudsakliga tips är att inte försöka sälja in dit spel i andras trådar. Starta en egen tråd istället. Skapa flera trådar! Jag är mycket mindre skeptisk till att du startar en tråd där du berättar om ditt spels mekanik för biljakter, och hur du tänkte bakom det" än att du försöker skohorna in ditt spel i en tråd om rymdskeppsstrid under förevändningen att man "säker kan hacka om det för rymdskepp". Och om du sen ber om feedback, eller om du säger att "det var så här vi tänkte, vad finns det för andra lösnigna?" är upp till dig. Det är din tråd.

Men om du nu behöver nämna det i någon annans tråd tänker jag att följande är bra riktlinjer, men som alla riktlinjer är de varken heltäckande eller allmängiltiga:

1) Nämn det om det är relevant, annars inte.

Om någon frågar om post apokalyps-spel, och du har släppt ett sånt, då är det läge att nämna det.

Om någon frågar om post apokalyps-spel som utspelar sig på en annan värld, och du har skrivit ett post apokalyps-spel som utspelar sig på jorden, så är det kanske inte läge att nämna det.

Och det kan vara bäst att du läser igenom tråden en gång till så att du faktiskt förstår vad det är som efterfrågas. Jag vet inte hur många gånger jag sett folk rekommendera sitt eget spel fast det inte har något överhuvudtaget att göra med vad som efterfrågas. Och ibland har varit precis tvärt emot vad som efterfrågades.

2) Förklara varför det är relevant.

Nästan alltid när jag frågat efter något spel så får jag svar i still med "du borde kolla in..." utan vidare förklaring. Jag känner inte för att spendera hundratals kronor på en PDF när det i 9 fall av 10 inte har något att göra med det jag frågade efter (antagligen för att jag formulerade frågan klumpigt). Detta gäller dubbelt när du rekommenderar ditt eget spel. Ge exempel på varför det är ett bra val utifrån vad som efterfrågades.

3) Tona ner hypandet, fokusera på fakta.

Vi fattar att du tycker ditt eget spel är bra. Vi förutsätter att du inte hade släppt det annars. Berätta inte för oss att ditt spel är bra, berätta varför det passar in på det vi efterfrågar.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Vad är meningen med att inte vara irriterande? Mycket av marknadsföring är att bara förklara att man finns. Och ett irriterande maknadsfört spel är på alla sett och vis 100% mer relevant än ett okänt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Vad är meningen med att inte vara irriterande? Mycket av marknadsföring är att bara förklara att man finns. Och ett irriterande maknadsfört spel är på alla sett och vis 100% mer relevant än ett okänt.
Irriterande marknadsföring är, för mig, ett jätteeffektivt sätt att få mig att aktivera adblock. Eller kanske bara ignorera användaren. Det är ett jätte-jättedåligt sätt att få mig att vilja köpa ett spel.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
Vad är meningen med att inte vara irriterande? Mycket av marknadsföring är att bara förklara att man finns. Och ett irriterande maknadsfört spel är på alla sett och vis 100% mer relevant än ett okänt.
För att det är bättre att vara känd som den där personen som gjort ett intressant spel som hen nämner ibland när det är relevant, än att vara känd som den där idioten som nämner sitt jävla spela i varenda tråd, oavsett hur lite det har med ämnet att göra? :)
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,293
Som många har sagt: Relevans. Nämn det du skapat där det är relevant för sammanhanget och våga stå för att du har gjort det. Det bör också gärna kunna följas upp med "det kan passa för att". Du om någon kan ju faktiskt ge den absolut bästa och mest sanna sales pitchen av någon, eftersom du har skrivit den. Våga också vara transparent att du har skrivit och rekommenderar din egen produkt, astroturfing skapar bara misstro.

En bra tanke att ha med sig här är att ställa sig själv frågan: "Hade jag rekommenderat det om det inte var min egna produkt?" Det säger rätt mycket om hur väl rekommendationen passar.

Sedan är det skillnad på att rekommendera och prata om sin produkt. Vi är många skapare här på WRNU och det pratas en hel del om teori och hur hantverket inom rollspel går till. Då är det inte alls konstigt att ta exempel ur sådant du själv skrivit, då du återigen kan det. Här vore det som om en till exempel en filmregissör eller författare får en fråga som rör berättande och tar exempel från något de själv har gjort. Återigen är ju relevansen viktig och fokuset ska vara att ta upp det på ett sätt som besvarar frågan, snarare än att bli ett exempel på att du gjort det så bra.

Sist, våga göra ren promotion i rena promotion-sammanhang. Många av oss gör rena promo-trådar kring våra produkter eller Kickstarters, tydligt uppmärkta som promo-trådar. Deras syfte är att promota och vara säljig och det är inget fel med det. Där finns dessutom en bra opt-in: de som inte är intresserade av din produkt kan enkelt skippa tråden.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,293
Just det, ett sista tips:

Lista aldrig dina egna produkter i någon form av tråd med ämnet Bästa XXX.

Om det vore det bästa av något skulle folk redan lista eller nominera det. Att du nominerar dina egna saker som det bästa av något är, rent ut sagt, oftast patetiskt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Alltså, om folk skriver awesome recensioner om dina grejer kan du ju alltid skämtsamt länka till dem i en tråd om hur man promotar sig själv. Man ska ju inte göra så egentligen, men nu gör jag det ju ironiskt (fast inte för jag gör ju faktiskt det) och ironiskt gälls inte!

 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Jag tycker det är coolt att höra alla brinna för sina projekt och jag skulle aldrig hålla det emot någon att hem ofta promotar det hen lagt ner svinmycket blod, svett och tårar på att ro iland. Om folk inte promotat sin awesome produkt i tid och otid kanske jag inte fått nys om den så att flagga upp för vad man gjort är bara av godo 😊
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
Alltså, om folk skriver awesome recensioner om dina grejer kan du ju alltid skämtsamt länka till dem i en tråd om hur man promotar sig själv. Man ska ju inte göra så egentligen, men nu gör jag det ju ironiskt (fast inte för jag gör ju faktiskt det) och ironiskt gälls inte!

Tight scenario!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag tycker det är coolt att höra alla brinna för sina projekt och jag skulle aldrig hålla det emot någon att hem ofta promotar det hen lagt ner svinmycket blod, svett och tårar på att ro iland. Om folk inte promotat sin awesome produkt i tid och otid kanske jag inte fått nys om den så att flagga upp för vad man gjort är bara av godo 😊
Jag är med @Franz här.

Det kostar mig väldigt lite i tid/energi/uppmärksamhet att bara hoppa till nästa inlägg om jag inte är intresserad av prylen du försöker pracka på mig - och om jag ÄR intresserad blir jag ju bara glad att du nämnde den!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Man gör det på ett icke irriterande och tjatigt vis. Och så får man hoppas att andra börjar prata om ens spel.

Har man pratat om sitt spel ett tag och ingen bryr sig är det dags att lägga ner. För det är först då det blir irriterande. Då blir det en monolog istället för en dialog.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,673
Location
Värnhem, Malmö
Man gör det på ett icke irriterande och tjatigt vis. Och så får man hoppas att andra börjar prata om ens spel.

Har man pratat om sitt spel ett tag och ingen bryr sig är det dags att lägga ner. För det är först då det blir irriterande. Då blir det en monolog istället för en dialog.
Misstänker att det är det kvarvarande alternativet i mitt fall.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,293
Man gör det på ett icke irriterande och tjatigt vis. Och så får man hoppas att andra börjar prata om ens spel.

Har man pratat om sitt spel ett tag och ingen bryr sig är det dags att lägga ner. För det är först då det blir irriterande. Då blir det en monolog istället för en dialog.
Du får en hjärteögons-emoji för det där var en helt klockren summering.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Det som är värt att minnas är väl att många av oss gör saker för att vi vill göra dem. Inte nödvändigtvis för att någon annan faktiskt anmält något intresse för dem.

På fandomkongresser finns det alltid en skara med självpublicerade författare som säljer sina verk. Ett engagemang kring själva skrivandet och skrivarkulturen som inte alltid omsätts i framgång och publikation. Men ändå ett tight community, och vissa kan ju röna framgång med tiden, eller i det egna communityt.

På vissa sätt inte helt olikt oss rollspelsskapare som framförallt petar med skapandet på hobbynivå.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,673
Location
Värnhem, Malmö
Det som är värt att minnas är väl att många av oss gör saker för att vi vill göra dem. Inte nödvändigtvis för att någon annan faktiskt anmält något intresse för dem.

På fandomkongresser finns det alltid en skara med självpublicerade författare som säljer sina verk. Ett engagemang kring själva skrivandet och skrivarkulturen som inte alltid omsätts i framgång och publikation. Men ändå ett tight community, och vissa kan ju röna framgång med tiden, eller i det egna communityt.

På vissa sätt inte helt olikt oss rollspelsskapare som framförallt petar med skapandet på hobbynivå.
Ja, men betraktar man dessa med annat än ömkan eller löje?
 
Top