Hur snackar man upp sitt spel utan att vara irriterande?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Känns som en ganska hård ingång, kan jag tycka?
Jag tänker väl att många konkurrerar om uppmärksamheten, och ingen har någon nytta av att ge för mycket till någon som producerar något ointressant. Om de försöker tränga sig på en blir man irriterad; om de inte gör det, men däremot sitter år efter år och försöker kränga sitt lilla projekt, så kommer man se dem som sorgliga eller löjliga figurer, oförmögna eller ovilliga att inse sin egen irrelevans. Även om man för uppmuntrans skull köper något så kommer det bli liggande, aldrig läst och än mindre diskuterat.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Misstänker att det är det kvarvarande alternativet i mitt fall.
Det här kan möjligen låta en aning sarkastiskt, men det är inte menat så: Vad är det för spel du skrivit som du inte tycker folk pratar om? Jag har sjukt dålig koll på andras spel för närvarande är jag rädd :gremblush:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Travellers on a Red Road.
Två grejer som kommer upp spontant (och en bubblare):
1. @Svarte Faraonen tjatar inte om det.
2. Det nämns då och då och alltid på ett positivt sätt, vilket gjort mig nyfiken på det.

Bubblare:
@Svarte Faraonen tycks om något ha högt ställda förväntningar på mottagandet av sitt spel och tror att få sålda ex är ett misslyckande. Istället för att glädas åt de få positiva kommentarerna fokuseras det på avsaknad av braksuccé. Vill bara påminna om att det är en nischad nischprodukt. Potentiella kunder är försvinnande få och utan buzz nästan inga alls.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
@Svarte Faraonen tycks om något ha högt ställda förväntningar på mottagandet av sitt spel och tror att få sålda ex är ett misslyckande. Istället för att glädas åt de få positiva kommentarerna fokuseras det på avsaknad av braksuccé. Vill bara påminna om att det är en nischad nischprodukt. Potentiella kunder är försvinnande få och utan buzz nästan inga alls.
Det är också något som kommit mer på senare tid, eftersom jag har en tendens att nöta upplevda misslyckanden så snart mina depressiva perioder eskalerar. Allt i mitt liv som kan vändas mot mig och användas för att utmåla mig som ett misslyckande kommer också att göra det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Det är också något som kommit mer på senare tid, eftersom jag har en tendens att nöta upplevda misslyckanden så snart mina depressiva perioder eskalerar. Allt i mitt liv som kan vändas mot mig och användas för att utmåla mig som ett misslyckande kommer också att göra det.
Jag gissar att det är mer konstruktivt att försöka ta dig ur det än att försöka lista ut vad som är fel på ToaRR, eftersom det senare tycks vara riktigt bra! Egentligen kanske vi skulle prata om vilka rimliga reklamkanaler det finns för rollspel och vad vi kan betrakta som en rimlig upplaga? Det är f.ö vad man gör i exakt alla andra branscher med och hade det funnits enkla svar på det så hade alla företag/produkter varit framgångsrika :)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Jag gissar att det är mer konstruktivt att försöka ta dig ur det än att försöka lista ut vad som är fel på ToaRR, eftersom det senare tycks vara riktigt bra! Egentligen kanske vi skulle prata om vilka rimliga reklamkanaler det finns för rollspel och vad vi kan betrakta som en rimlig upplaga? Det är f.ö vad man gör i exakt alla andra branscher med och hade det funnits enkla svar på det så hade alla företag/produkter varit framgångsrika :)
Ja, självklart är det så att det hade varit psykologiskt nyttigare att gå till problemets rot. Samtidigt har jag en genuin önskan att förstå vad som hade kunnat göras bättre, vilket är anledningen till att jag påtat runt i sådant som rollspelsmakare utbildning/yrkeskompetens och liknande på sista tiden. En annan intressant grej är ju också frågan hur man bäst trummar upp ett spel som intresserar folk när man varken har kunskaper inom illustration och layout eller nog med pengar för att betala några stora summor för detta.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
En annan intressant grej är ju också frågan hur man bäst trummar upp ett spel som intresserar folk när man varken har kunskaper inom illustration och layout eller nog med pengar för att betala några stora summor för detta.
Ja, det är ju extremt svårt att lyckas med det. Jag kan inte komma på något spel som gjort det. Beror såklart på var man lägger ribban.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Ja, det är ju extremt svårt att lyckas med det. Jag kan inte komma på något spel som gjort det. Beror såklart på var man lägger ribban.
Känns väl som att Dogs in the Vineyard inte precis osar påkostad grafik och layout, men ändå blivit något av en "klassiker" i någon bemärkelse?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Känns väl som att Dogs in the Vineyard inte precis osar påkostad grafik och layout, men ändå blivit något av en "klassiker" i någon bemärkelse?
Sant, Baker var dock hyfsat etablerad och oerhört aktiv på diverse plattformar. Och det var inte hans första spel. Så ja, det är ju en väg. Var en ledande profil inom hobbyn och släpp ett spel som heter Kill Puppies for Satan :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Sant, Baker var dock hyfsat etablerad och oerhört aktiv på diverse plattformar. Och det var inte hans första spel. Så ja, det är ju en väg. Var en ledande profil inom hobbyn och släpp ett spel som heter Kill Puppies for Satan :)
Även bortsett Baker som person vill jag väl mena att det pekar på att det finns utrymme för mer än bara snyggt och påkostat. Bakers trovärdighet som spelskapare skapades ju inte heller över en natt, trots allt.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Ja, det är ju extremt svårt att lyckas med det. Jag kan inte komma på något spel som gjort det. Beror såklart på var man lägger ribban.
Whitehack kanske? Men ja, jag skulle nog säga att tvärtom är vanligare, att man har bra kvalité på både layout och illustrationer och ändå inte blir pratad om så mycket, men sen vet jag inte, pratar vi så himla mycket om specifika spel alls? (förutom de spel som har sina officiella forum här då), jag tycker i vart fall sällan att dom diskussionerna är de mest intressanta.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har inga problem med att folk tipsar om och promotar sina spel i en tråd där jag frågar om tips på olika rollspel med förbehåll att det stämmer in på vad jag frågar efter, om någon kreatör tipsar om spelet x som hen skapat men samtidigt säger att om du gör a , b ,c och slopar d och lägger till e så är det ju inte vad jag efterfrågade och då blir det irriterande selfpromotion iom att hen helt uppenbart skiter i och ignorerar vad det är jag efterfrågar .
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
En annan intressant grej är ju också frågan hur man bäst trummar upp ett spel som intresserar folk när man varken har kunskaper inom illustration och layout eller nog med pengar för att betala några stora summor för detta.
Folk har ju lyckats med det förut, t.ex. Kevin Crawford med Stars Without Number. I det fallet gjorde han det väl genom att 1) hitta en nisch som folk var intresserade av (detaljerade slumptabellsbaserade sandboxkampanjsverktyg), och 2) erbjuda sitt spel gratis. Steg (1) är förstås den svåra biten. :gremtongue:

Sen kan man väl leverage:a en liten publik till en större genom att starta en kickstarter för den uppdaterade, mer proffsigt illustrerade och layoutade utgåvan av spelet och mobilisera sin befintliga publik att stötta den.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Whitehack kanske? Men ja, jag skulle nog säga att tvärtom är vanligare, att man har bra kvalité på både layout och illustrationer och ändå inte blir pratad om så mycket, men sen vet jag inte, pratar vi så himla mycket om specifika spel alls? (förutom de spel som har sina officiella forum här då), jag tycker i vart fall sällan att dom diskussionerna är de mest intressanta.
Whitehack uppfattar jag som välgjort i fråga om layout. Spartanskt, men väl utfört.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
Få andra att prata om ditt spel, så slipper du göra det och framstå som självgod och pushig. Alltså: skicka recensionsex till @God45, bloggare, poddare, jubbtubbare. Bjud in dig själv i sociala media-sammanhang. Erbjud dig att köra demos i spelbutiker? Det här är en färdighet, du måste träna på den (eller acceptera att du är dålig på den och leva med det).

Var en "influencer" själv, antar jag är en bra idé. Gillar @Bifur s idé.

En annan ingång i det här (som jag inser ligger bortanför trådens frågeställning) är: tänk att du skriver spel för dig själv och att om du säljer ett enda spel så är det en bonus.

EDIT: Du är inte irriterande. Inte Krank heller.
 
Last edited:
Top