Hur snackar man upp sitt spel utan att vara irriterande?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Alltså, som Måns skrev, är det verkligen marknadsföring? Vi är ett litet gäng entusiaster som skrivet spel här på wrnu, inte stora företag. Vi pratar om våra (och andras spel) för att vi brinner för dem och har lagt ned mycket tid, tanke och energi på dem. Det är väl ganska naturligt och hälsosamt?
Marknadsföring är väll marknadsföring oavsett vem som utför den oavsett om det är Wizards eller lille Kalle från gäddträsk som producerar rollspel i mormors källare och pratar om sina rollspel på wrnu , Solen är väll fortfarande solen även med ett annat namn ?. Sedan inte sagt att det inte är naturligt och hälsosamt att vara stolt över och promota sins spel så länge man gör det där det är önskvärt .
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Marknadsföring är väll marknadsföring oavsett vem som utför den oavsett om det är Wizards eller lille Kalle från gäddträsk som producerar rollspel i mormors källare och pratar om sina rollspel på wrnu , Solen är väll fortfarande solen även med ett annat namn ?. Sedan inte sagt att det inte är naturligt och hälsosamt att vara stolt över och promota sins spel så läge man gör det där det är önskvärt .
Marknadsföring har som syfte att öka försäljningen av en viss vara. Det tror jag inte är syftet i 9/10 fall på wrnu.

Visst, om det är en aktiv KS är det väl en sak, men om spelskapare pratar om alla coola saker i sitt spel så är det nog snarare för att det är hens bebis
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Marknadsföring har som syfte att öka försäljningen av en viss vara. Det tror jag inte är syftet i 9/10 fall på wrnu.

Visst, om det är en aktiv KS är det väl en sak, men om spelskapare pratar om alla coola saker i sitt spel så är det nog snarare för att det är hens bebis
Jag skall inte förutsätta saker men är det inte den större delen spelskapares ambition att deras alster skall sälja ?

Ambitionen när man skapar ett rollspel måste väll ändå ha varit att sälja ett visst antal kopior?

Det kostar ju ändå pengar att producera rollspel som man måste få igen på något sätt såvida man nu inte har fått allt finansierat via kickstarter eller go fund me eller likande .

Sedan finns det säkerligen dom som producerar spel med väldigt små och knappa medel som inte är ute efter någon form av kapitalvinnst alls utan bara gör det för att dom tycker det är så roligt och det är deras hobby att skapa rollspel.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Sedan finns det säkerligen dom som producerar spel med väldigt små och knappa medel som inte är ute efter någon form av kapitalvinnst alls utan bara gör det för att dom tycker det är så roligt och det är deras hobby att skapa rollspel.
Detta beskriver i princip alla spelskapare i Sverige just nu. Åtminstone de som hänger på wrnu.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Jag skall inte förutsätta saker men är det inte den större delen spelskapares ambition att deras alster skall sälja ?
Nej, inte alls. Och det skiljer sig inte nämnvärt från andra kreativa branscher heller. Konstnärer, konsthantverkare, formgivare, författare etc skapar för att de drivs av att göra det.

Hur många musiker skriver en låt med syfte att den ska sälja? Bortsett från de redan etablerade och de naiva drömmarna?

Visst, drömmen finns nog där ofta. För egen del är sälj egentligen oviktigt. Det är kul när folk uppskattar det man gör, naturligvis, men om profit är en drivande kraft bör man genast avregga sig från wrnu och göra något helt annat. :)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Jag skall inte förutsätta saker men är det inte den större delen spelskapares ambition att deras alster skall sälja ?

Ambitionen när man skapar ett rollspel måste väll ändå ha varit att sälja ett visst antal kopior?

Det kostar ju ändå pengar att producera rollspel som man måste få igen på något sätt såvida man nu inte har fått allt finansierat via kickstarter eller go fund me eller likande .

Sedan finns det säkerligen dom som producerar spel med väldigt små och knappa medel som inte är ute efter någon form av kapitalvinnst alls utan bara gör det för att dom tycker det är så roligt och det är deras hobby att skapa rollspel.
Om du piratar Travellers on a Red Road och sedan entusiastiskt spelar det, snackar upp det för andra och kanske till och med skapar fan-material till det så blir jag gladare än om du betalar reda pengar för det, ställer det i bokhyllan och glömmer läsa det. Sedan finns det väl ingen anledning att pirata, eftersom pdf:en är "pay what you want" på Drivethrurpg, så om du vill kan du plocka ned det gratis helt lagligt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Om jag hade närt någon form av fantasier om att ens gå plus minus noll, än mindre "få tillbaka" det jag "investerat", så skulle min bana som rollspelsmakare vara synnerligen misslyckad.

Är det roligt när det verkar som att många köper eller laddar ner ens spel? Japp. Jag blir dock nästan lika glad över höga nerladdningssiffror på Urverkspels hemsida, där alla mina spel finns gratis som PDF, som jag blir av sålda fysiska pappers-donglar. Det är att folk bryr sig som är målet, att jag har gjort något folk uppskattar. Något som, totalt sett, ökat mängden "bra" jag gjort i världen under min livstid.

De pengar det kostar att producera mina rollspel ser jag som "förlorade". Jag brukar ju säga att andra människor har krogrundor, fotboll, hus, barn, båtar och andra dyra fritidsintressen. Mitt rollspelsmakande är ett av mina dyra fritidsintressen.

Jag upplever det som att det i princip bara är de lite större företagen som har som mål att gå runt eller göra vinst. Men att de flesta av oss svenska rollspelsmakare mest gör det för att det är kul. (I mitt fall är det lite för att jag inte kan låta bli också)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Jag upplever uteslutande att folk pratar om sina spel i hobbyforum (här eller på andra platser) för att de tycker de är bra och vill att andra ska ta chansen att uppleva dem, inte för att tjäna pengar. Även de som gör det på osmakliga och irriterande vis (vilket är väldigt ovanligt).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Det här beteendet, som av outgrundliga anledningar brukar gå hand i hand med en tydligt utvecklad självgodhet, är det enda jag egentligen stör mig på. Och jag kan på rak arm komma på en (1) forumit som har ägnat sig åt det beteendet de sista åren eller så? Så jag tycker väl inte att det är något större problem egentligen.
Jag har upplevt att det är vanligare på Facebook (där jag ytterst sällan hänger i rollspelsgrupperna men ser lite länkningar ibland).
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Alltså, som Måns skrev, är det verkligen marknadsföring? Vi är ett litet gäng entusiaster som skrivet spel här på wrnu, inte stora företag. Vi pratar om våra (och andras spel) för att vi brinner för dem och har lagt ned mycket tid, tanke och energi på dem. Det är väl ganska naturligt och hälsosamt?
Ja, det känner jag absolut. Det behöver inte vara stora företag som vill tjäna pengar – små kreatörer som försöker få uppmärksamhet och engagemang är också marknadsföring.

Men visst måste man få prata om sina spel. Det är mest att jag så många gånger upplever att det blir just enkelriktad marknadsföring, snarare än givande samtal.

Men det kan vara en orättvis hopbuntning av klimatet på allehanda olika forum – upplever inte WRNU som särskilt problematiskt egentligen. Jag tror mest att “Spana in mitt spel X…” sällan leder till att någon skaffar spelet, läser det, och spelar det.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
För att vara mer konstruktiv kommer här lite saker som jag tror är bättre än att försöka flika in sitt spel i allehanda forumdiskussioner:
  • Skriv kontinuerligt nytt äventyrsmaterial till spelet (om tillämpligt).
  • Försök att få andra att skriva äventyrsmaterial till spelet (om tillämpligt).
  • Kör en Kickstarter-kampanj för spelet.
  • Försök att få gästa poddar/streams för att snacka om spelet.
  • Försök att få AP-poddar/streams att spela spelet.
  • Skicka in spelet för recensioner på väl valda plattformar.
  • Arrangera spelet på konvent.
  • Skapa separata forumtrådar om spelet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Jag har upplevt att det är vanligare på Facebook (där jag ytterst sällan hänger i rollspelsgrupperna men ser lite länkningar ibland).
FB! Ah, tack för att du påminde mig om varför jag slutade. (Disclaimer: jag har ett konto jag sköter i jobbet; den dag jag slutar ryker mitt konto direkt).
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Går det att dra paralleller mellan musikbranschen och rollspelsbranschen? På 80-talet fanns det X band/spel att konkurrera med och nu finns det X+10000. Varför ska någon bry sig om just din produkt? Hur når man ens fram i bruset så att folk får reda på att din produkt existerar?

Är en d20-logga vår motsvarighet till Max Martins nästa generiska låt som sjungs av en attraktiv tjej?

Jag har hört Travellers on a red road namedroppas, absolut inte tjatats om, men jag har inte hört någon USP så jag vet inte vad spelet bidrar med. Hittade God45s recension och läste den enbart på grund av den här tråden. Historisk culture gaming typ, inte min kopp te.

Ceruleanfive har bra råd ovan, och någon nämnde one-shot-evenemang över discord som lät helt genialt. Annars vet jag inte, men det känns väldigt svårt.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
...men det känns väldigt svårt.
Så är det ju. För de flesta är den enda möjligheten att kroka in det i de skill set man redan har, genom arbete, nätverk eller hobbies. Att plötsligt rodda ihop en PR-maskin som ska basunera ut sitt lilla rollspel för världen, om man helt saknar erfarenhet eller intresse för det, är i det närmaste omöjligt. Som jämförelse är alltså detta vad hela avdelningar gör på större företag, utan någon större framgång, eller vad högvis med byråer tar hutlösa summor för att erbjuda sina kunder, och även då med närmast förväntat resultat.

Framgångsrik PR är mångfalt svårare än att ta fram en hyfsad produkt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Så är det ju. För de flesta är den enda möjligheten att kroka in det i de skill set man redan har, genom arbete, nätverk eller hobbies. Att plötsligt rodda ihop en PR-maskin som ska basunera ut sitt lilla rollspel för världen, om man helt saknar erfarenhet eller intresse för det, är i det närmaste omöjligt. Som jämförelse är alltså detta vad hela avdelningar gör på större företag, utan någon större framgång, eller vad högvis med byråer tar hutlösa summor för att erbjuda sina kunder, och även då med närmast förväntat resultat.

Framgångsrik PR är mångfalt svårare än att ta fram en hyfsad produkt.
En intressant fråga för en själv som potentiell rollspelskonsument är ju då hur man gör för att i görligaste möjliga mån hitta guldkornen som görs av duktiga spelmakare som är dåliga på att marknadsföra sig.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,528
Location
Göteborg
För att vara mer konstruktiv kommer här lite saker som jag tror är bättre än att försöka flika in sitt spel i allehanda forumdiskussioner:
  • Skriv kontinuerligt nytt äventyrsmaterial till spelet (om tillämpligt).
  • Försök att få andra att skriva äventyrsmaterial till spelet (om tillämpligt).
  • Kör en Kickstarter-kampanj för spelet.
  • Försök att få gästa poddar/streams för att snacka om spelet.
  • Försök att få AP-poddar/streams att spela spelet.
  • Skicka in spelet för recensioner på väl valda plattformar.
  • Arrangera spelet på konvent.
  • Skapa separata forumtrådar om spelet.
Är inte det här värt en egen tråd? ”Tips om hur du marknadsför ditt rollspel”
 
Top