Hur snackar man upp sitt spel utan att vara irriterande?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag funderar på varför inte folk kör demon av sina spel online i större utsträckning. Tänker att det skulle vara ett skitbra sätt att få folk att inte bara snacka om det utan faktiskt få känna på hur det är att spela. Med den som skrivit spelet också! Skulle ju vara asfett att få testa.
Well, en anledning kan ju vara att man är introvert och tycker att det är jobbigt.
En annan kan vara att ens spel definitivt inte kommer till sin rätt i superkorta oneshots eller enskilda scener, vilket ju ändå blir ett måste i butiksmiljö tänker jag. Skriver man spel där själva grejen är ett komplicerat rollpersonsmakande och långa kampanjer så säger ju ett butiksdemo väldigt lite om hur spelet är att spela.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Well, en anledning kan ju vara att man är introvert och tycker att det är jobbigt.
En annan kan vara att ens spel definitivt inte kommer till sin rätt i superkorta oneshots eller enskilda scener, vilket ju ändå blir ett måste i butiksmiljö tänker jag. Skriver man spel där själva grejen är ett komplicerat rollpersonsmakande och långa kampanjer så säger ju ett butiksdemo väldigt lite om hur spelet är att spela.
Jag vet inte. Jag har spelat en oneshot (nåja, twoshot) av Burning Wheel. Det gick alldeles utmärkt. Alla delar kom inte till sin fulla rätt såklart, men ändå.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
För att vara motvalls så tycker jag att själv-promotion är helt okay. Så länge den finns med konkreta motiverande anledningar. Ingen PR-fluff eller bara name droppande. Utan förklara varför du tycker att just ditt spel är rätt/coolt/bra/bäst/intressant för ämnet som diskuteras. Även i trådar som handlar om "bästa spel".

Jag har inga problem att sålla bort dumheter. Tvärtom ser jag det som sann ironisk humor när man pushar sina egna grejer utan motivering. 🙃
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Jag har ju istället en närmast patologisk oförmåga att göra reklam för mina spel. Jag skriver klart dem och postar ett inlägg på forumet och så är det typ klart. Vet inte om det är orken, viljan att vara motvalls, rädslan för kritik eller kanske misstanken att jag redan känner det dussintalet människor i Sverige som är intresserade av den typen av spel jag skriver. Antagligen en kombination av alltihop.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Jag har ju istället en närmast patologisk oförmåga att göra reklam för mina spel. Jag skriver klart dem och postar ett inlägg på forumet och så är det typ klart. Vet inte om det är orken, viljan att vara motvalls, rädslan för kritik eller kanske misstanken att jag redan känner det dussintalet människor i Sverige som är intresserade av den typen av spel jag skriver. Antagligen en kombination av alltihop.
Min erfarenhet av hur du jobbar är väl också att du har en rätt konventsbaserad approach, där mycket handlar om att få med sig spelare där. Det är ju också en av anledningarna till att jag tyckte att ToaRR blev lite av en borttappad chansning, det GothCon då det fortfarande hade nyhetens behag blev inställt av pandemiska skäl.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Min erfarenhet av hur du jobbar är väl också att du har en rätt konventsbaserad approach, där mycket handlar om att få med sig spelare där. Det är ju också en av anledningarna till att jag tyckte att ToaRR blev lite av en borttappad chansning, det GothCon då det fortfarande hade nyhetens behag blev inställt av pandemiska skäl.
Sant, och vet att @Ymir kände likadant med nya Neotech. Men jag vet inte, de som inte redan känner till det kommer ju att se det första gången på nästa GothCon? Kanske får det lite mer konkurrens, men annars känns det inte som att det spelar så stor roll.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,503
Okej, så den här tråden har gjort mig lite… Ledsen?

Jag älskar att folk gör kreativa saker. Jag vill höra om det. Det är inte irriterande! Prata mer om era saker. Oroa er inte så jävla mycket om vad folk som inte är glada när folk skapar saker tycker!
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Okej, så den här tråden har gjort mig lite… Ledsen?

Jag älskar att folk gör kreativa saker. Jag vill höra om det. Det är inte irriterande! Prata mer om era saker. Oroa er inte så jävla mycket om vad folk som inte är glada när folk skapar saker tycker!
Kanske skulle jag göra en liknande tråd till ”saker du skrivit som hamnat i skymundan” och bara göra en ”snacka upp något du gjort!”-tråd?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Två pitchar för ett hypotetisk rollspel om älgar:

"Skogens konung är ett nyskapande rollspel med banbrytande regler där man spelar älgar och en intressant och unik spelvärld! Med sitt kreativa acancerade älgskaparsystem och kortmekanik med hundratals rilt illustrerade kort är spelet olikt alla andra rollspel! "

Jämfört med:

"Skogens konung är ett rollspel där man spelar älgar. Stämningen är lågmäld fabel med stänk av naturrealism. Det har ett spelsystem där spelarna byter kort med varandra för att kunna ta sig an olika problem."

Den andra pitchen gör i alla fall mig mycket mer nyfiken och peppad.

Jag är helt ointresserad av att spelskaparen tycker sitt eget spel är bra och nyskapade. Jag bli till och med avpeppad och misstänksam där de enda spelskaparen har att säga är hur bra spelet är. Liksom, har de inget annat att säga om spelet? Om det faktiskt vore bra hade man väl märkt det utan att de själv behövde strössla superlativ och beröm på det?

Berätta om vad ditt spel är på ett jordnära konkret sätt och lita på att spelet och dess koncept är bra nog att väcka intresse i sig själv. Då blir jag peppad!

Och ta upp det när det är relevant, inte i tid och otid.
 
Last edited:

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Den här tråden fick mig att tänka lite. Är det egentligen värt att göra reklam för sitt spel i diskussioner? Även om du når ut till någon enstaka ny intresserad användare, sker det på bekostnad av att flera andra stör sig på självmarknadsföringen.

Jag tror att det är mer effektivt att marknadsföra sina produkter genom ren marknadsföring, snarare än att försöka maskera marknadsföringen som tips. Sen är väl målet att andra ska marknadsföra dina produkter som tips i diskussioner. Men det uppnår man nog bäst genom att själv marknadsföra sina spel på andra sätt.

Med det sagt kommer jag säkert hyckla och tipsa om något av mina spel i någon diskussion inom snar framtid…
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Den här tråden fick mig att tänka lite. Är det egentligen värt att göra reklam för sitt spel i diskussioner? Även om du når ut till någon enstaka ny intresserad användare, sker det på bekostnad av att flera andra stör sig på självmarknadsföringen.

Jag tror att det är mer effektivt att marknadsföra sina produkter genom ren marknadsföring, snarare än att försöka maskera marknadsföringen som tips. Sen är väl målet att andra ska marknadsföra dina produkter som tips i diskussioner. Men det uppnår man nog bäst genom att själv marknadsföra sina spel på andra sätt.

Med det sagt kommer jag säkert hyckla och tipsa om något av mina spel i någon diskussion inom snar framtid…
Jag tror faktiskt inte att det här är ett problem. Att vi pratar om våra spel är för att vi tänker på dom och har funderat en hel del på dom. De löser ett eller annat problem. Enda gången jag själv reagerar är när någon frågar typ:

"Vilket är det bästa SciFi-spelet på engelska?"
"Kopparhavets hjältar är svensk fantasy, men det innehåller ankor och borde vara lätt att konvertera"
(See what I did there?)

Men det är rätt ovanligt tycker jag och lätt att bara scrolla förbi.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Alltså, som Måns skrev, är det verkligen marknadsföring? Vi är ett litet gäng entusiaster som skrivet spel här på wrnu, inte stora företag. Vi pratar om våra (och andras spel) för att vi brinner för dem och har lagt ned mycket tid, tanke och energi på dem. Det är väl ganska naturligt och hälsosamt?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
"Vilket är det bästa SciFi-spelet på engelska?"
"Kopparhavets hjältar är svensk fantasy, men det innehåller ankor och borde vara lätt att konvertera"
Det här beteendet, som av outgrundliga anledningar brukar gå hand i hand med en tydligt utvecklad självgodhet, är det enda jag egentligen stör mig på. Och jag kan på rak arm komma på en (1) forumit som har ägnat sig åt det beteendet de sista åren eller så? Så jag tycker väl inte att det är något större problem egentligen.

Och gud (eller i detta fall kanske snarare @Magnus Seter) uppfann Ingore-knappen av en anledning.
 
Top