Hur skriver man en bra teaser för ett scenario?

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Hej!

Något jag funderat på mycket på sista tiden är hur man skriver en bra teaser för ett rollspelscenario eftersom jag just håller på att skriva en sådan text inför ett konvent i höst. Tänker att det säkert är rätt likt vare sig det är till en konvents-hemsida eller för ett scenario man planerar att sälja kommersiellt.

Jag har försökt hitta någon diskussion om detta på forumet men inte hittat något kring det.

Hur lång borde texten vara?
Hur mycket borde man avslöja kring scenariot?
Vilka är de viktigate byggstenarna för att få spelare intreserade av ett scenario?
Vilka är bra och dåliga exempel?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Känns som om en workshop hade varit bra, faktiskt. Många har här skrivit äventyr så varför inte bara skriva en pitch för äventyret och sedan kan vi diskutera bra och dåliga saker med dem samt skriva lite varför man skrev pitchen på det sätt man gjorde?
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,524
Location
Göteborg
Jag har nog postat det här förut, men här är fyra tips från en redaktör på ett amerikanskt förlag.

(Blurb = texten på baksidan av en bok)

Writing a Blurb

1. Main Plotline. For each sentence in the blurb, ask yourself: is this my main plotline? Does it directly relate to it?
2. Not a Review. A blurb is not a review. Avoid using value adjectives such as “delightful,” or “captivating.”
3. Stakes. What are the stakes? What stops the character from reaching their goal?
4. Be Specific. Avoid generic expressions like “the dark forces.” Instead, go for specifics, like “a cannibalistic doomsday cult in the backstreets of Victorian London.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Det är den 23 augusti 1973. En sensationell nyhet har just spridits över Sverige: inne på Kreditbanken vid Norrmalmstorg har en okänd man, beväpnad med kpist och dynamit, skjutit mot polisen och sedan tagit tre kvinnor som gisslan; Birgitta Lundblad (31), Elisabeth Oldgren (21) och Kristin Enmark (23). Miljontals tv-tittare följer med spänning det direktsända dramat i centrala Stockholm.

Vem är den beväpnade mannen? Vilka är egentligen hans krav? Är det möjligt att få ut de tre kvinnorna oskadda? Detta är frågor som ni, som alla ingår i den polisstyrka som fått i uppdrag att lösa situationen, tvingas ställa er under några febriga augustidygn. Dramat vid Norrmalmstorg fortskrider timme för timme. Den okände mannen inne på banken kommer då och då med nya, märkliga krav, som ni måste hantera. Och som om inte det vore nog följs varje steg ni tar av ett stort och närgånget uppbåd av journalister från tidningar, radio och TV.

I konventsscenariot Norrmalmstorgsdramat fungerar det välkända historiska skeendet endast som en startpremiss. Ni som spelar kan pröva helt andra strategier än vad verklighetens poliser gjorde. Det är inte heller säkert att dramats övriga aktörer ens är desamma som de var i verkligheten. I detta kanske kontrafaktiska 70-talsscenario fungerar vapen, utrustning, mediehantering, begär och personliga hållhakar som viktiga komponenter i de nyckelscener som utgör scenariots på förhand givna kärna. Beräknad speltid: ca tre timmar.
 
Last edited:

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Känns som om en workshop hade varit bra, faktiskt. Många har här skrivit äventyr så varför inte bara skriva en pitch för äventyret och sedan kan vi diskutera bra och dåliga saker med dem samt skriva lite varför man skrev pitchen på det sätt man gjorde?
Utmärkt idé, jag återkommer med några inlägg.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Här är en del väldigt varierande teasers som jag skrivit genom åren som vi kan diskutera/dissikera.

Mörkt Regn (2000)
Det var en mörk kväll i slutet av november i en inte allt för avlägsen framtid. Det sura regnet smattrade som vanligt på fönstret till Brian Youngs detektivbyrå. Brian själv tittade ut genom det smutsiga fönstret och såg hur folk sprang med sina uppdragna kragar mellan de neonupplysta gatustånden i ett försök att hålla sig torra.
"Fan vilken håla världen är", sade den orakade och whiskeyluktande detektiven tyst för sig själv. Han vände sig om och satte sig åter kring pokerbordet med sina kollegor. Rachel, en kvinna som efter en minnesförlust blivit Brians trogna sekreterare, hade just delat ut en ny giv. Den tredje personen kring bordet, Carl Becker, vaknade till när han tittade på den bra handen han blivit delad. Nu fanns det väl inget som kunde stoppa honom att vinna tillbaka de pengar han förlorat till Rachel under kvällen.
”Det är någon vid dörren", sade Rachel.
Nästan samtidigt knackade det på dörren. Brian reste sig upp och började gå mot dörren i tron att det bara var Mrs. Kropotkin, hyresvärdinnan, som hade kommit för att kräva honom på de senaste månadernas hyra. Han öppnade den tunna trädörren och möttes av något som han inte hade väntat sig. Något som skulle förändra världens öde för alltid.

Robinsson: Återkomsten (2004)
Tror du att du kan överleva på en öde ö?
Klarar du två månader med hårda tävlingar och utan mat?
Hur långt är du beredd att gå?
Har du vad som krävs för att bli årets Robinsson?
Anmäl dig nu till TV3:s storsatsning, Expedition Robinsson.
Äventyret som testar dina gränser.

Ett äventyr för alla med en hemlig dröm att deltaga i en dokusåpa. Axla rollen som en av deltagarna i lag nord eller syd och kämpa om att bli årets Robinsson. Matbrist, gassande sol och hänsynslösa pakter utlovas.

Uppdrag: Mars (2019)
(Typsatt som en gammal tidningsartikel)
NY GUVERNÖR AV SYRTIS MAJOR
London, 1 Feb – Frederick Duquesne
Lord Henry Walsingham har blivit utsedd till ny Guvernör av den Brittiska kolonin Syrtis Major. Lord Walsingham har tidigare tjänstgjort i många år som Amiral i Hennes Majestäts Flotta. Lord Walsingham och hans följe kommer att resa med H.M.S. Pinafore från London tidigt nästa vecka och förväntas anlända till kolonin på Mars sex veckor senare. Tillsammans med Lord Walsingham reser även den kände Professor Whitehill och dilettanten och livsnjutaren Mr. Archibald Hurst. Professor Whitehill anses av många som den främste forskaren inom martiansk kultur och historia och enligt ryktet är det tänkt att han skall agera som rådgivare åt Lord Walsingham. Detta är helt i linje med Lord Walsinghams tidigare uttalanden om att han avser försöka förbättra relationen till de martianska vildarna och öka Brittisk handel på Mars. Vad en känd vivör som Mr. Hurst har för avsikter med att följa Lord Walsingham till det vilda Mars kan endast spekuleras. Det ryktas dock att den rika ungkarlen har ett gott öga till Fröken Georgina Whitehill, dotter till professor Whitehill.

Space: 1889 är ett rollspel som utspelar sig i en kontrafaktisk historia där rymdresor upptäcktes under den viktorianska eran och de Europeiska stormakterna har utökat sin koloniala expansion till Mars och Venus.

Om du känner för att sjunga Rule Britannia tills du blir hes, vill möta marsianer, uppvakta kvinnor som en sann gentleman eller ifall du bara är svag för brittiska uniformen så är det här rollspelet för dig.

The game’s afoot!

De arbetslösa (2022)
Välkomna till arbetsförmedlingens kvällskurs, Vägen till ett jobb. En kurs för långtidsarbetslösa som behöver hjälp och stöd för att hitta sin plats i samhället och ett jobb.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
I min tredelade teaser ovan försökte jag besvara tre grundläggande frågor: Varför är just det är scenariot intressant? Vad gör man? Hur är det hela tänkt att funka i spel?

Jag gillar, särskilt i kortare introducerande texter, just den här tredelade strukturen. Det är, tror jag, ungefär vad den skummande och potentiellt dissande läsaren orkar ta in. Själv blir jag lätt irriterad på folk som inte klarar av att komma till saken ens i en kortfattad introduktion. Är något luddigt eller på annat sätt dåligt formulerat redan i introt undrar jag genast hur resten av texten ser ut.

Den här sortens texter går förstås att skriva på olika sätt. Min tredelade struktur är inte på något vis given. Men jag tror att det är bra att tänka på att en teaser bör ha en genomtänkt form. Texten behöver vara kärnfull, uppseendeväckande och informativ.
 
Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
De döda och besjungna
Gravriter i yttre skärgården
Ängarö, Döderö

(Tre) Äventyr med döden som gemensam nämnare. Någon som vill dö, någon som ska dö, de begravda, en begravning, en som vill undkomma döden. Sammanlänkade av ett underliggande äventyr om att säkra ett framtida liv och säkerhet för en som fötts i hemlighet.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Jag har nog inte haft så mycket tankar kring hur jag skrivit mina teasers ovan. Jag brukar ofta dela upp det i två delar, en med en kort bakgrund kring scenariots premiss, t.ex. när och var det utspelar sig och vad som förändrats i världen. Sedan en del där jag försöker beskriva rollspelets stämning/genre och vad man kan förvänta sig kommer att ske.

De tredelade strukturen ovan är intressant och jag ska ta och se om jag kan laborera lite med det tänkandet och se vad som trillar ut.

Jag måste säga att jag själv gillar att läsa korta koncisa texter, men när jag skriver själv tenderar det att bli längre än jag vill. Ofta mer informativ än kärnfull. Det är svårt att skriva kort och få med det som känns relevant.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Det är svårt att skriva kort och få med det som känns relevant.
Jag tror inte det handlar så mycket om relevans, utan om att väcka intresse genom att sälja en känsla. Personerna som läser blurben kommer inte att komma ihåg det när de sitter på spelmötet. Utöver @Quadrantes text och De arbetslösa kände jag att alla blurbar hade kunnat kortats av med en tredjedel.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Jag skriver en ny pitch till mitt urgamla äventyr Vargavinter.

Vargavinter
Nysta i stadens nät av intriger och hemligheter;​
där vintern dröjer sig kvar, magikerakademin har fryst till is och flera mord har skett;​
med en varg som stryker omkring på stadens gator.​
Ett fantasyäventyr till swashbucklingspelet Matiné.​

Jag märkte att det var enkelt att falla in i att försöka börja texten genom att skriva skönlitterärt i stil med "Våren håller sig borta i staden när magikerakademin har fryst till is". Det är inte vad man först veta. Man vill veta vad som förväntas av en.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Det är den 23 augusti 1973. En sensationell nyhet har just spridits över Sverige: inne på Kreditbanken vid Norrmalmstorg har en okänd man, beväpnad med kpist och dynamit, skjutit mot polisen och sedan tagit tre kvinnor som gisslan; Birgitta Lundblad (31), Elisabeth Oldgren (21) och Kristin Enmark (23). Miljontals tv-tittare följer med spänning det direktsända dramat i centrala Stockholm.

Vem är den beväpnade mannen? Vilka är egentligen hans krav? Är det möjligt att få ut de tre kvinnorna oskadda? Detta är frågor som ni, som alla ingår i den polisstyrka som fått i uppdrag att lösa situationen, tvingas ställa er under några febriga augustidygn. Dramat vid Norrmalmstorg fortskrider timme för timme. Den okände mannen inne på banken kommer då och då med nya, märkliga krav, som ni måste hantera. Och som om inte det vore nog följs varje steg ni tar av ett stort och närgånget uppbåd av journalister från tidningar, radio och TV.

I konventsscenariot Norrmalmstorgsdramat fungerar det välkända historiska skeendet endast som en startpremiss. Ni som spelar kan pröva helt andra strategier än vad verklighetens poliser gjorde. Det är inte heller säkert att dramats övriga aktörer ens är desamma som de var i verkligheten. I detta kanske kontrafaktiska 70-talsscenario fungerar vapen, utrustning, mediehantering, begär och personliga hållhakar som viktiga komponenter i de nyckelscener som utgör scenariots på förhand givna kärna. Beräknad speltid: ca tre timmar.
Jag hade kortat ned detta till:

23:e augusti 1973. Miljontals tv-tittare följer med spänning det direktsända dramat i centrala Stockholm. Inne på Kreditbanken vid Norrmalmstorg har en okänd man, beväpnad med kpist och dynamit, skjutit mot polisen och sedan tagit tre kvinnor som gisslan.​
Dramat vid Norrmalmstorg fortskrider timme för timme. Vem är den beväpnade mannen? Vilka är egentligen hans krav? Är det möjligt att få ut de tre kvinnorna oskadda? Frågor som ni i polisstyrkan tvingats ställa er medan den okände mannen inne på banken kommer då och då med nya, märkliga krav, som ni måste hantera. Och som om inte det vore nog följs varje steg ni tar av ett stort och närgånget uppbåd av journalister från tidningar, radio och TV. Febriga augustidygn utlovas under de tre timmar det tar att spela scenariot.​
Vad jag fokuserade på var att ta bort repetitiv/överflödig text och ställa upp de svårigheter som spelarna kommer att dras med. Jag strök allt som hade med hur de löser det och även specifika detaljer. Försökte istället fokusera mer på känslan samt att binda samman slutet av texten med början.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Uppdrag: Mars (2019)
(Typsatt som en gammal tidningsartikel)
NY GUVERNÖR AV SYRTIS MAJOR
London, 1 Feb – Frederick Duquesne
Lord Henry Walsingham har blivit utsedd till ny Guvernör av den Brittiska kolonin Syrtis Major. Lord Walsingham har tidigare tjänstgjort i många år som Amiral i Hennes Majestäts Flotta. Lord Walsingham och hans följe kommer att resa med H.M.S. Pinafore från London tidigt nästa vecka och förväntas anlända till kolonin på Mars sex veckor senare. Tillsammans med Lord Walsingham reser även den kände Professor Whitehill och dilettanten och livsnjutaren Mr. Archibald Hurst. Professor Whitehill anses av många som den främste forskaren inom martiansk kultur och historia och enligt ryktet är det tänkt att han skall agera som rådgivare åt Lord Walsingham. Detta är helt i linje med Lord Walsinghams tidigare uttalanden om att han avser försöka förbättra relationen till de martianska vildarna och öka Brittisk handel på Mars. Vad en känd vivör som Mr. Hurst har för avsikter med att följa Lord Walsingham till det vilda Mars kan endast spekuleras. Det ryktas dock att den rika ungkarlen har ett gott öga till Fröken Georgina Whitehill, dotter till professor Whitehill.

Space: 1889 är ett rollspel som utspelar sig i en kontrafaktisk historia där rymdresor upptäcktes under den viktorianska eran och de Europeiska stormakterna har utökat sin koloniala expansion till Mars och Venus.

Om du känner för att sjunga Rule Britannia tills du blir hes, vill möta marsianer, uppvakta kvinnor som en sann gentleman eller ifall du bara är svag för brittiska uniformen så är det här rollspelet för dig.
Det här hade jag istället skrivit som:

Om du känner för att sjunga Rule Britannia tills du blir hes, vill möta marsianer, uppvakta kvinnor som en sann gentleman eller ifall du bara är svag för brittiska uniformen så är det här äventyret för dig. Detta är helt i linje med Lord Walsinghams tidigare uttalanden om att han avser försöka förbättra relationen till de martianska vildarna och öka Brittisk handel på Mars. Space: 1889 är ett rollspel som utspelar sig i en kontrafaktisk historia där rymdresor upptäcktes under den viktorianska eran.​

Nyhetsartikeln hade jättesvårt att fånga mitt intresse, men sammanfattningen var klockren för att sälja vad som förväntas av spelarna och dessutom sälja känslan. Följer "Why, How, What"-strukturen som finns i videon jag länkade till i Hur skriver man en bra teaser för ett rollspel.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Mörkt Regn (2000)
Det var en mörk kväll i slutet av november i en inte allt för avlägsen framtid. Det sura regnet smattrade som vanligt på fönstret till Brian Youngs detektivbyrå. Brian själv tittade ut genom det smutsiga fönstret och såg hur folk sprang med sina uppdragna kragar mellan de neonupplysta gatustånden i ett försök att hålla sig torra.
"Fan vilken håla världen är", sade den orakade och whiskeyluktande detektiven tyst för sig själv. Han vände sig om och satte sig åter kring pokerbordet med sina kollegor. Rachel, en kvinna som efter en minnesförlust blivit Brians trogna sekreterare, hade just delat ut en ny giv. Den tredje personen kring bordet, Carl Becker, vaknade till när han tittade på den bra handen han blivit delad. Nu fanns det väl inget som kunde stoppa honom att vinna tillbaka de pengar han förlorat till Rachel under kvällen.
”Det är någon vid dörren", sade Rachel.
Nästan samtidigt knackade det på dörren. Brian reste sig upp och började gå mot dörren i tron att det bara var Mrs. Kropotkin, hyresvärdinnan, som hade kommit för att kräva honom på de senaste månadernas hyra. Han öppnade den tunna trädörren och möttes av något som han inte hade väntat sig. Något som skulle förändra världens öde för alltid.
Den här blurben saknar helt vad som förväntas av spelarna, annat än att det är insinuerat av genren i sig. Det enda jag kan göra med texten är att strukturera om den för att måla en bild i läsarens huvud genom att låta läsaren koppla samman flera orelaterade bitar. I den citerade texten är det tre bitar som är strukturellt separerade från varandra. Texten beskriver 1, 2 och 3 i vardera stycke. Jag ser hellre att man blandade dem och kortade ned allt i samma veva genom att utelämna vissa detaljer.

"Fan vilken håla världen är", sade den orakade och whiskyluktande detektiven tyst för sig själv. Det var en mörk kväll i slutet av november i en inte allt för avlägsen framtid. Han vände sig om och satte sig åter kring pokerbordet med sina kollegor. Det sura regnet smattrade som vanligt på fönstret. Rachel, en kvinna som efter en minnesförlust blivit Brians trogna sekreterare, hade just delat ut en ny giv. Brian själv tittade ut genom det smutsiga fönstret och såg hur folk sprang med sina uppdragna kragar mellan de neonupplysta gatustånden i ett försök att hålla sig torra. ”Det är någon vid dörren", sade Rachel. Nästan samtidigt knackade det på dörren. Den tredje personen kring bordet, Carl Becker, vaknade till och tittade på den bra handen han blivit delad. Hans kväll skulle äntligen förändras. Bakom den tunna trädörren till Brian Youngs detektivbyrå väntade fortfarande något. Något som skulle förändra världens öde för alltid.​

Återigen, saknar helt vad som förväntas av spelarna. Å andra sidan, i detta fall kanske det inte behövs?

Ändrade lite i slutet genom att upprepa ordet "förändras".

Det är också effektivt att vänta med platsen till senare. Det här använder jag mycket när jag beskriver miljöer för spelarna. Fokusera på personer, lukter och händelser. Inte förrän efter 2-3 meningar kan du blanda in var någonstans rollpersonerna är, för först när de hör platsen kan de agera. Du tvingar med andra ord dem att lyssna tills dess att du "släpper" den viktigaste beskrivningen: var de är någonstans.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag hade kortat ned detta till:

23:e augusti 1973. Miljontals tv-tittare följer med spänning det direktsända dramat i centrala Stockholm. Inne på Kreditbanken vid Norrmalmstorg har en okänd man, beväpnad med kpist och dynamit, skjutit mot polisen och sedan tagit tre kvinnor som gisslan.​
Dramat vid Norrmalmstorg fortskrider timme för timme. Vem är den beväpnade mannen? Vilka är egentligen hans krav? Är det möjligt att få ut de tre kvinnorna oskadda? Frågor som ni i polisstyrkan tvingats ställa er medan den okände mannen inne på banken kommer då och då med nya, märkliga krav, som ni måste hantera. Och som om inte det vore nog följs varje steg ni tar av ett stort och närgånget uppbåd av journalister från tidningar, radio och TV. Febriga augustidygn utlovas under de tre timmar det tar att spela scenariot.​
Vad jag fokuserade på var att ta bort repetitiv/överflödig text och ställa upp de svårigheter som spelarna kommer att dras med. Jag strök allt som hade med hur de löser det. Försökte också fokusera mer på känslan samt att binda samman slutet av texten med början.
Men är inte syftet med en teaser till ett konventsäventyr att få folk att vilja spela just det scenariot istället för något annat? En typ av reklam och konsumentinformation. De tänkta spelarna behöver kunna göra sig en god bild av vad de kan ägna sig åt under tre timmar. Syftet är rimligen inte, som du skriver, att spelarna ska komma ihåg texten när de väl sitter på spelmötet. Då är de ju, så att säga, redan ditlurade.

Jag tycker förstås då också att din teaser till Vargavinter är alldeles för kortfattad. Vad vill du förmedla? Och framför allt: vad kan de som väljer att spela detta scenario förvänta sig att få uppleva? Vad ska deras karaktärer göra? De frågorna lämnas helt obesvarade. Det jag uppfattar som mest informativt är att det handlar om ”ett fantasyäventyr till swashbucklingspelet Matiné”. Då anar jag något om vad jag som spelare kan få möjlighet att göra i spel (kanske för att jag känner till Matiné). Men det tycker jag inte riktigt räcker.

Till sist, för att nu undvika eventuella missförstånd: hur man skriver teasers kan förstås variera. I praktiken handlar det förmodligen också om hur konventets övriga teasers ser ut. Det blir märkligt om de är väldigt olika varandra.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Jag tycker förstås då också att din teaser till Vargavinter känns alldeles för kortfattad. Vad vill du förmedla? Och framför allt: vad kan de som väljer att spela detta scenario förvänta sig att få uppleva? Vad ska deras karaktärer göra? De frågorna lämnas helt obesvarade.
Deras karaktärer ska nysta i stadens intriger och hemligheter. Det är vad de ska göra.

De kommer få uppleva en frysen magikerakademi, en istid och mord (vilket hör samman med intriger och hemligheter).
...samt en varg som stryker på stadens gator, vilket sammanknyter till äventyrets titel: vargavinter. Så jag band samman början med slutet.

Hur kommer det sig att du inte tycker att jag besvarade frågorna, skrev jag för allmängiltigt?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Men är inte syftet med en teaser till ett konventsäventyr att få folk att vilja spela just det scenariot och inte något annat? En typ av reklam och konsumentinformation. De tänkta spelarna behöver kunna göra sig en god bild av vad de kan ägna sig åt under tre timmar.
Ja, det ska väcka intresse, men jag tycker även det ska dra till sig rätt personer. Har en del gånger spelat scenarion som inte alls var vad blurben utlovade, exempelvis.

Vari tycker du att min sammanfattning av din blurb brast när det kommer till att förmedla en god bild av vad de gör? Jag tog exempelvis bort detaljinformation som vad de kidnappade hette, just för att det är brus som drar bort fokus på vad man ska göra.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Deras karaktärer ska nysta i stadens intriger och hemligheter. Det är vad de ska göra.

De kommer få uppleva en frysen magikerakademi, en istid och mord (vilket hör samman med intriger och hemligheter).
...samt en varg som stryker på stadens gator, vilket sammanknyter till äventyrets titel: vargavinter.

Hur kommer det sig att du inte tycker att jag besvarade frågorna, skrev jag för allmängiltigt?
Ja, kanske. Men framför allt för kort. Jag får då svårt att förstå varför jag ska spela just Vargavinter och vad det innebär om jag väljer att göra just det. Möjligen hade du därför också behövt presentera Matiné med ytterligare någon mening eftersom jag antar att inte alla känner till spelet. För mig är det bara ytterst vagt bekant (jag vet att du har skrivit det och det är ett indiespel). En del av syftet med Vargavinter i det här sammanhanget är väl jatt man ska få uppleva (testa) det som är speciellt med just Matiné?
 
Top