Hur skriver man en bra teaser för ett scenario?

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,524
Location
Helsingborg
Ja, kanske. Men framför allt för kort. Jag får då svårt att förstå varför jag ska spela just Vargavinter och vad det innebär om jag väljer att göra just det.
För diskussionens skull: jag har dock svarat på dina frågor.

Vad "kort" innebär eller hur skriva längre skulle fixa "problemet" du anser att pitchen har förstår jag ärligt talat inte. (Pitchen i sig kan vara dålig; inte metoden för att skriva den)

Återigen. Det här är för diskussionens skull, precis som anledningen varför jag skrev om era pitchar.

En del av syftet med Vargavinter i det här sammanhanget är väl jatt man ska få uppleva (testa) det som är speciellt med just Matiné?
Just nu fokuserade jag på att bara pitcha scenariot, men jag lade till "swashbuckling" för att få läsaren att fantisera kring den relevansen med informationen om scenariot.

Du har en poäng i att folk på konvent antagligen inte vill testa äventyr, utan testa spel.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
För diskussionens skull: jag har dock svarat på dina frågor.

Vad "kort" innebär eller hur skriva längre skulle fixa "problemet" du anser att pitchen har förstår jag ärligt talat inte. (Pitchen i sig kan vara dålig; inte metoden för att skriva den)

Återigen. Det här är för diskussionens skull, precis som anledningen varför jag skrev om era pitchar.


Just nu fokuserade jag på att bara pitcha scenariot, men jag lade till "swashbuckling" för att få läsaren att fantisera kring den relevansen med informationen om scenariot.

Du har en poäng i att folk på konvent antagligen inte vill testa äventyr, utan testa spel.
Nog är en teaser eller pitch i det här sammanhanget ganska lik den sortens texter som brukar finnas på baksidan av ett tryckt äventyr? Där brukar de finnas en kort gestaltande inledning (ofta kursiv, för att markera att det är något som är in game). Sedan följer nästan alltid någon typ av konsumentinformation (vilken typ av äventyr det är och någon hint om vad som kan tänkas hända). Tills sist finns det ofta någon mer allmän info - exempelvis om det är en hel kampanj och hur många spelare som är lämpliga.

Det här är ungefär den tredelade struktur jag föreslog ovan. Jag tycker att den har visat sig funka ett antal gånger i tryckta produkter - om än i lite olika tappningar. Kanske går det att skriva mer komprimerat, som du väl föreslår? Men det är nog där vi tycker olika… När det gäller just konventsscenarion, som trådstartaren @Stareater tog upp, så vill åtminstone jag veta vilken sorts scenario jag kan välja att lägga tid på. Åtminstone något av det möjliga händelseförloppet behöver bli synligt. Är det exempelvis en mordgåta som står i centrum, så vill jag veta det.
 
Last edited:

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
200
Location
Stockholm
Något jag funderat på mycket på sista tiden är hur man skriver en bra teaser för ett rollspelscenario eftersom jag just håller på att skriva en sådan text inför ett konvent i höst. Tänker att det säkert är rätt likt vare sig det är till en konvents-hemsida eller för ett scenario man planerar att sälja kommersiellt.
Vem är målgruppen? Vilken typ scenario är det? Tänk på att teasern inte bara ska fånga in spelare men också "skrämma bort" spelare som inte passar till scenariet.

En kort teaser med korte meningar passar till humor/action/mainstream. En lång teaser med långa meningar passar till mer reflekterande spel (horror/drama).

Ett bild är bra.

Write and rewrite. Practice makes perfect. It will never be perfect.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
820
Location
Umeå
Jag har suttit och grottat ned mig lite i videosnuttar kring hur copyeditors skriver blurbs till böcker. Ingen specifik som kändes värd att dela men när jag läser mina anteckningar så har jag tagit med mig nedanstående punkter, är de applicerbara för rollspelscenarion också?

  1. Max 270 tecken
  2. Handlingen och genren ska sammanfattas men bara väldigt övergripande.
  3. Presentera huvudkaraktärerna och situationen de befinner sig i och om det finns en twist som skiljer handlingen från genre-normen.
  4. Avslöja inte för mycket utan lämna läsarna med en cliffhanger så att de törstar efter mer.
  5. Undvika att ta upp sidohandlingar utan håll fokus till huvudhandlingen.
  6. Undvik vedertagna fraser i genren för det får bara handlingen att verka vara en i mängden.
  7. Är det svårt att få den kort, skriv först en längre text och kapa det som inte är del av handlingens kärna.
  8. Undvik att ge kommando till läsaren som "du behöver den här" för det stjälper snarare än hjälper.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,524
Location
Helsingborg
Presentera huvudkaraktärerna och situationen de befinner sig i och om det finns en twist som skiljer handlingen från genre-normen.

Är det svårt att få den kort, skriv först en längre text och kapa det som inte är del av handlingens kärna.
Utöver att hitta en särprägel ("undvik vedertagna fraser") tror jag på dessa. Att ständigt behöva iterera sin egen korta text är dock svårt, så det är nog alltid bra att ha ett bollplank.

Jag kommer å tänka på scenskrivande. Här är från Jim Butcher men med min omtolkning för att passa en pitch.
  • POINT OF VIEW: någonting som sätter ton
  • GOAL: vad rollpersonerna ska göra
  • CONFLICT: vad de förväntas hitta på
  • SETBACK: vilka insatser som sätts på spel (funkar bra för att skapa en cliffhanger)
...eller varför inte David Mamets memo till the Unit (pdf)?

1) WHO WANTS WHAT?
2) WHAT HAPPENS IF HER DON'T GET IT?
3) WHY NOW?

Hade varit intressant att skriva en pitch utifrån dessa strukturer.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,524
Location
Helsingborg
Jim Butcher-strukturen.

Vargavinter
Vintern dröjer sig kvar i staden och magikerakademin har frusit till is.​
Morden som skett under senaste veckorna är fortfarande olösta.​
Samtidigt smyger råttmän och vargar omkring på stadens gator.​
En ensam hjälte har anlänt, men räcker tiden till innan även han omfamnas av vinterns död?​

David Mamet-strukturen:

Vargavinter
I en stad som översvämmats av råttmän och där någonting har täckt magikerakademin i is.​
Snön ligger ännu djup långt in på försommaren. Ett skrik i natten när ännu ett av morden sker i staden.​
Det var inte era bekymmer förrän morden och råttmännen blev en del av er vardag.​
Det var svårt att skriva den sista. Känner att jag borde ha någon mer rad som säger mer om spelet.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Jim Butcher-strukturen.

Vargavinter
Vintern dröjer sig kvar i staden och magikerakademin har frusit till is.​
Morden som skett under senaste veckorna är fortfarande olösta.​
Samtidigt smyger råttmän och vargar omkring på stadens gator.​
En ensam hjälte har anlänt, men räcker tiden till innan även han omfamnas av vinterns död?​

David Mamet-strukturen:

Vargavinter
I en stad som översvämmats av råttmän och där någonting har täckt magikerakademin i is.​
Snön ligger ännu djup långt in på försommaren. Ett skrik i natten när ännu ett av morden sker i staden.​
Det var inte era bekymmer förrän morden och råttmännen blev en del av er vardag.​
Det var svårt att skriva den sista. Känner att jag borde ha någon mer rad som säger mer om spelet.
I båda exemplen presenterar du situationen, men är inte det intressanta snarare vad karaktärerna kan eller ska göra? Utifrån det du har skrivit får jag svårt att göra mig en bild av vilken typ av scenario Vargavinter är. Ska man utreda mord eller ska man undvika att själv bli mördad? Eller ska man ge sig på råttmännen och vargarna för att rädda staden? Vilken typ av karaktärer är det tänkt att man ska spela?
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
820
Location
Umeå
Utöver att hitta en särprägel ("undvik vedertagna fraser") tror jag på dessa.
Jag tänker att detta kan tolkas i ett lite större perspektiv. Att helt och hållet skriva en text som bygger på dominerande tropes i en genre gör att det blir mindre unikt och mindre intressant.

"Fem äventyrare träffar en kåpklädd man på ett värdshus och får ett uppdrag" är alldeles för generiskt och utmärker sig inte ur mängden.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,524
Location
Helsingborg
I båda exemplen presenterar du situationen, men är inte det intressanta snarare vad karaktärerna kan eller ska göra
OK, men nu är det tredje gången jag frågar dig hur "lösa mysterier" inte förklarar vad karaktärerna ska göra, för du har skrivit något helt annat varje gång du "svarat" på frågan.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
OK, men nu är det tredje gången jag frågar dig hur "lösa mysterier" inte förklarar vad karaktärerna ska göra, för du har skrivit något helt annat varje gång du "svarat" på frågan.
Jag tror att du behöver vara mer specifik. Vilken sorts mysterier handlar det om? Om det är en mordutredning behöver du kanske avslöja vem som har blivit mördad. Eller åtminstone att det har skett ett mord. Jämför med baksidestexter på deckare. Där får man i regel veta något väsentligt och konkret om handlingens startpremiss (vem, var, när och kanske också hur). Den sortens texter brukar vanligtvis vara minst tio meningar långa. Tre meningar räcker sällan för att förmedla något intresseväckande.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
...vilket är min poäng med att skriva som jag gör: jag vill att personen ska fundera. Show, don't tell, som jag skrivit om tidigare.
Jo, det är bra att gestalta istället för att (bara) förklara. Men för att gestaltningen verkligen ska fungera behöver du förmodligen också avslöja något oväntat. En startscen kanske. Eller ett märkligt dokument. Det gestaltande kan inte vara hur fragmentariskt och kortfattat som helst. Då får man inte syn på något - och det är ju det som är poängen med en teaser. Visa något men inte allt.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,524
Location
Helsingborg
Jo, det är bra att gestalta istället för att (bara) förklara. Men för att gestaltningen verkligen ska fungera behöver du förmodligen också avslöja något oväntat. En startscen kanske. Eller ett märkligt dokument. Det gestaltande kan inte vara hur fragmentariskt och kortfattat som helst. Då får man inte syn på något - och det är ju det som är poängen med en teaser. Visa något men inte allt.
Skitbra poäng!
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,060
Location
Stockholm
Bedöm gärna min delvist AI-inspirerade teaser!:

Mitt i det härjande kriget mellan Jargiska kejsardömet och barbarerna i Kamor, skickas en liten grupp av legionärer i uppdrag att utforska den förlorade staden Radh-Kamra. I en värld där linjen mellan vän och fiende ständigt suddas ut, måste ni navigera genom neutrala byar, konfrontera en förrädare och kanske till och med ställas inför en uråldrig makt från en tid då stjärnorna var unga. Vem kan du lita på när krigets vindar blåser?
Äventyret är alltså en korsning mellan Apocalypse Now, blandad med Barbarians, där spelarna får vara en liten trupp soldater som skall navigera gränslandet mellan fiender, allierade, neutrala, och deras mål, en läskig, mystisk ruin med farliga uråldriga makter.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
820
Location
Umeå
Jag har försökt ta till mig av alla råd och knåpa ihop en teaser till ett Cyber M/77-äventyr jag skriver till Sävcon XXII.

Texten var från början en full A4 som jag kapat ned så gott jag kan. Bedöm den gärna och kom med konstruktiv kritik med hur jag kan göra den bättre.

Stadsblock 1809 är under attack
I en av megastadens mest förfallna delar ligger stadsblock 1809, en unik plats där varken megakorps eller kriminella gäng haft någon kontroll. Allt förändrades dock när “den gamle” som styrde 1809 dog. Gängen och megakorpsen gjorde sina drag för att ta över området. Stadsblock 1809 är under attack, och något måste göras. En gnutta hopp tänds när några få personer från grannskapet blir inbjudna till den gamles testamentsläsning. Det finns en arvinge. Det blir ert uppdrag att navigera megastadens farliga gator, finna denna arvinge och övertala hen att plocka upp facklan och bevara neutraliteten.
 
Top