Hur skriver man en bra teaser för ett scenario?

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,537
Location
Göteborg
Mitt i det härjande kriget mellan Jargiska kejsardömet och barbarerna i Kamor, skickas en liten grupp av legionärer i uppdrag att utforska den förlorade staden Radh-Kamra. I en värld där linjen mellan vän och fiende ständigt suddas ut, måste ni navigera genom neutrala byar, konfrontera en förrädare och kanske till och med ställas inför en uråldrig makt från en tid då stjärnorna var unga. Vem kan du lita på när krigets vindar blåser?
Den är bra @Zeedox ! Men jag skulle kortat ner meningarna. En blurb ska vara så lättläst att man kan läsa den ståendes på en buss i rusningstid. Ledsen att jag rotar runt i din text, men nåt sånt här kanske:

”Det härjar ett krig mellan Jargiska kejsardömet och barbarerna i Kamor. En liten grupp legionärer får i uppdrag att utforska den förlorade staden Radh-Kamra. Men linjen mellan vän och fiende suddas ständigt ut. Ni måste navigera genom krigströtta* byar, konfrontera en förrädare och ställas inför en makt från tiden då stjärnorna var unga. Vem kan du lita på när krigets vindar blåser?”

* ”Neutrala byar” lät lite väl neutralt. Ett mer spännande ord är nog bättre - även om ”krigströtta” kanske inte är rätt.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Testamentet
Stadsblock 1809 under attack, en maktkamp startar med en stabiliserande makts död. Allt förändrades när “den gamle” dog. En gnutta hopp tänds när några få utvalda blir inbjudna testamentsläsning i megastadens mest förfallna del, stadsblock 1809, en plats varken megakorps eller kriminella har kontroll. Det finns en arvinge. Överlev dagen medan gäng och megacorps gör sina drag. Det är ert uppdrag att navigera megastadens gator, finna denna arvinge och övertala hen att plocka upp facklan och bevara neutraliteten.

... argh .. well kastade om meningarna igen :)
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
200
Location
Stockholm
Stadsblock 1809 är under attack
I megastadens mest förfallna delar ligger stadsblock 1809, en unik plats där varken megakorps eller kriminella haft någon kontroll. Allt förändrades dock när “den gamle” dog. Gängen och megakorpsen gjorde sina drag för att ta över området. Stadsblock 1809 är under attack. En gnutta hopp tänds när personer från grannskapet blir inbjudna till den gamles testamentsläsning. Det finns en arvinge.

Ert uppdrag blir att navigera megastadens gator, finna denna arvinge och övertala hen att plocka upp facklan.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
820
Location
Umeå
Roade mig med att öva att skriva en "teaser" till ett Delta Green one shot jag ska spelleda för några tonåringar. Tycker teasers är grymt svåra att få till bra så kom gärna med feedback.

Den svenska kopplingen/The Swedish Connection

När fem rätt osannolika amerikanska agenter vid Delta Green samlas för att utreda ett misslyckat inbrott i deras säkra förvaringsutrymme, Green Box, avslöjas en konspiration som hotar att kasta hela världen in i mörker.

Det som börjar som en rutinmässig operation leder dem in i en värld av konspirationer, hemliga sällskap, forntida ritualer och en mystisk artefakt med krafter som de inte kan förstå. Deras uppdrag: Skydda artefakten till varje pris, även om det innebär att de måste transportera den över Atlanten till en säkrare plats i Sverige.

I detta scenario axlar ni rollerna som de fem agenterna när de kämpar mot tiden och möter fanatiska kultister som tycks ha infiltrerat Delta Green. Med mörkret som ständigt hotar att sluka er och osäkra vilka ni kan lita på måste nu göra det omöjliga – stoppa det onämnbara. Kommer ni att lyckas rädda världen från de mystiska krafter som hotar att slukas oss alla?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Roade mig med att öva att skriva en "teaser" till ett Delta Green one shot jag ska spelleda för några tonåringar. Tycker teasers är grymt svåra att få till bra så kom gärna med feedback.

Den svenska kopplingen/The Swedish Connection

När fem rätt osannolika amerikanska agenter vid Delta Green samlas för att utreda ett misslyckat inbrott i deras säkra förvaringsutrymme, Green Box, avslöjas en konspiration som hotar att kasta hela världen in i mörker.

Det som börjar som en rutinmässig operation leder dem in i en värld av konspirationer, hemliga sällskap, forntida ritualer och en mystisk artefakt med krafter som de inte kan förstå. Deras uppdrag: Skydda artefakten till varje pris, även om det innebär att de måste transportera den över Atlanten till en säkrare plats i Sverige.

I detta scenario axlar ni rollerna som de fem agenterna när de kämpar mot tiden och möter fanatiska kultister som tycks ha infiltrerat Delta Green. Med mörkret som ständigt hotar att sluka er och osäkra vilka ni kan lita på måste nu göra det omöjliga – stoppa det onämnbara. Kommer ni att lyckas rädda världen från de mystiska krafter som hotar att slukas oss alla?
Jag tycker att det är bra och intresseväckande, men jag kan inte undgå att undra om du inte avslöjar för mycket. Är det bra att spelarna från början vet att de ska hantera infiltratörer och att det infiltratörerna gör hotar hela världen? Är inte det snarare något spelarna kan upptäcka i spel? Jag tror att du skulle kunna uttrycka dig mer antydande istället för avslöjande.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
1. Main Plotline. For each sentence in the blurb, ask yourself: is this my main plotline? Does it directly relate to it?
2. Not a Review. A blurb is not a review. Avoid using value adjectives such as “delightful,” or “captivating.”
3. Stakes. What are the stakes? What stops the character from reaching their goal?
4. Be Specific. Avoid generic expressions like “the dark forces.” Instead, go for specifics, like “a cannibalistic doomsday cult in the backstreets of Victorian London.
Intressant hur nära det ändå landar Aaron Sorkins "intention and obstacle". Det är verkligen det "enda" du behöver för att uttrycka en västerländsk story.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Den svenska kopplingen/The Swedish Connection
Gillar din text överlag, men jag tror du skulle tjäna på att formatera den efter den journalistiska grundprincipen den inverterade pyramiden. Alltså, det viktigaste först ("I detta scenario axlar ni rollerna som ...") och sen detaljer med minskande grad relevans allt eftersom texten fortsätter.

Kort och gott: räkna med att de flesta läsare bara tar till sig första paragrafen, och se till att de får med sig den information de verkligen behöver därifrån.

Bara en åsikt dock! Ibland behövs ju ett sammanhang innan den viktiga faktan kommer. :)
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,537
Location
Göteborg
Intressant hur nära det ändå landar Aaron Sorkins "intention and obstacle". Det är verkligen det "enda" du behöver för att uttrycka en västerländsk story.
Jag håller med : ) Helst med ökande svårighetsgrad för varje hinder och en kort andhämtningspaus mellan varje loop. Så ”intention, obstacle, breather, raise the stakes. Rinse and repeat until you run out of snacks.”
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,537
Location
Göteborg
Roade mig med att öva att skriva en "teaser" till ett Delta Green one shot jag ska spelleda för några tonåringar. Tycker teasers är grymt svåra att få till bra så kom gärna med feedback.

Den svenska kopplingen/The Swedish Connection

När fem rätt osannolika amerikanska agenter vid Delta Green samlas för att utreda ett misslyckat inbrott i deras säkra förvaringsutrymme, Green Box, avslöjas en konspiration som hotar att kasta hela världen in i mörker.

Det som börjar som en rutinmässig operation leder dem in i en värld av konspirationer, hemliga sällskap, forntida ritualer och en mystisk artefakt med krafter som de inte kan förstå. Deras uppdrag: Skydda artefakten till varje pris, även om det innebär att de måste transportera den över Atlanten till en säkrare plats i Sverige.

I detta scenario axlar ni rollerna som de fem agenterna när de kämpar mot tiden och möter fanatiska kultister som tycks ha infiltrerat Delta Green. Med mörkret som ständigt hotar att sluka er och osäkra vilka ni kan lita på måste nu göra det omöjliga – stoppa det onämnbara. Kommer ni att lyckas rädda världen från de mystiska krafter som hotar att slukas oss alla?
Eftersom du fått bra omdömen hittills, så tar jag på mig rollen som djävulens advokat. Eller helt enkelt hur jag skulle redigera den om det var min egen text. Varning för hård gallring - ta det inte personligt, utan bara som ett exempel på hur jag jobbar med mina texter.

Min grundtanke är att texten ska vara kortare och mer punchig, framför allt i första stycket. Detaljer och nyanser kan flyttas längre ner. Och att meningarna behöver kortas för ökad läsbarhet.

Mitt förslag för första stycket:

Fem agenter vid Delta Green samlas för att utreda ett inbrott i organisationens mest hemliga rum. En konspiration avslöjas, som hotar att kasta världen in i mörker.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
820
Location
Umeå
Kanske kan startscenen funka som en bra ingång här? Jag tycker ju att det avslöjas för mycket ovan.
Om jag förstår dig rätt så är det...
och möter fanatiska kultister som tycks ha infiltrerat Delta Green.
och
Kommer ni att lyckas rädda världen från de mystiska krafter som hotar att slukas oss alla?

...som du framför allt är för avslöjande. Min tanke var att det kan sätta den smått konspiratoriska och paranoida stämningen rätt snabbt i eftersom det är tänkt som en one-shot. Förstår dock din poäng att det kanske avslöjar för mycket så jag ska ta och klura lite på det. Kan också förstå att det episka i att säga att det är världens som hotas kanske också lite för mycket av en reveal.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,524
Location
Helsingborg
Tycker teasers är grymt svåra att få till bra så kom gärna med feedback.
Jag hade lite svårt att koppla mellan hoppet från en artefakt till att rädda världen från det onämnbara (som nästan kom från ingenstans - du nämner förvisso det i början). Det hoppar också från att tala om agenterna i tredjeperson till andraperson.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Om jag förstår dig rätt så är det...

och

...som du framför allt är för avslöjande. Min tanke var att det kan sätta den smått konspiratoriska och paranoida stämningen rätt snabbt i eftersom det är tänkt som en one-shot. Förstår dock din poäng att det kanske avslöjar för mycket så jag ska ta och klura lite på det. Kan också förstå att det episka i att säga att det är världens som hotas kanske också lite för mycket av en reveal.
Vad är det som händer i startscenen? Var samlas agenterna? Vilka är de? Varför är de osannolika? De frågorna tror jag att du kan besvara i startscenen utan att spoila för mycket. Kanske du då också beskriva Green Box med någon mening eller två. Helt enkelt för att det låter coolt (jag kan inte den här franchisen alls, är Green Box din skapelse eller något etablerat?).

Min invändning handlar alltså mest om vad det det finns info om (och var i äventyrets tidslinje). Språkligt tycker jag att det är välskrivet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Med ödmjukhet inför de svårigheter allt skrivande innebär och insikt i att jag har mycket kvar att lära - så vill jag ändå slå ett slag för att de flesta texter vinner på att vara koncisa och precisa.

När Desirée Waldfogels avatar för tredje gången hittas brutalt mördad i den virtuella världen Metalopol - något som borde vara omöjligt - bestämmer sig SoftDev Inc för att pröva ett nytt angreppssätt: en grupp programmerare får undersöka den virtuella världen inifrån för att hitta svar på frågor som aldrig borde ställts.

Ungefär där är jag nöjd. All kritik är välkommen!
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
820
Location
Umeå
Vad är det som händer i startscenen? Var samlas agenterna?
...
Helt enkelt för att det låter coolt (jag kan inte den här franchisen alls, är Green Box din skapelse eller något etablerat?).
Tanken är att de ska få var sin kort starscen. En kort scen där spelarna får fritt beskriva rollpersonernas vardag och "vanliga" liv. Sedan avbryter jag som spelledare det med att de får ett kryptiskt meddelande där de aktiveras som Delta Green-agenter. De hittar på svepsjäl för att fly undan från vardagen och beger sig mot en briefing för uppdraget.

Green Box är en del av franchisen. Förenklat är det organisationens lagerutrymmen där de förvarar allt från vapen till slumpmässiga ockulta föremål.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Tanken är att de ska få var sin kort starscen. En kort scen där spelarna får fritt beskriva rollpersonernas vardag och "vanliga" liv. Sedan avbryter jag som spelledare det med att de får ett kryptiskt meddelande där de aktiveras som Delta Green-agenter. De hittar på svepsjäl för att fly undan från vardagen och beger sig mot en briefing för uppdraget.

Green Box är en del av franchisen. Förenklat är det organisationens lagerutrymmen där de förvarar allt från vapen till slumpmässiga ockulta föremål.
Ok! Kan inte briefingen funka som starten i texten? Kanske i kombination med någon typ av beskrivning av Green Box? Jag antar att briefingen äger rum där.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,524
Location
Helsingborg
När Desirée Waldfogels avatar för tredje gången hittas brutalt mördad i den virtuella världen Metalopol - något som borde vara omöjligt - bestämmer sig SoftDev Inc för att pröva ett nytt angreppssätt: en grupp programmerare får undersöka den virtuella världen inifrån för att hitta svar på frågor som aldrig borde ställts.
Tyckte det här var klockrent. Väcker direkt intresse, ger en förväntan om vad man ska göra och i vilken värld det utspelas.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Bra tråd och bra tips. Fick mig att ta nya tag med baksidestexten till ett äventyr jag skrivit. Jag har inga problem med att skriva kort. Desto svårare är det att skriva specifikt om äventyret utan att avslöja för mycket.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Här är blurben till mitt deckarscenario till DoD23:
Kalabaliken på Rosingsborg

En brokig gycklartrupp blir anlitade att framföra sina konster på en födelsedagsfest i en omtyckt furstes borg. Mitt under festen dör fursten, uppenbart förgiftad, och det blir upp till gycklarna att ta reda på vad som egentligen hänt för att rentvå sig själva från misstankar. Men alla bär på hemligheter, vissa dödligare än andra…
 
Top