Nekromanti Jag recenserar alla äventyr på Scenariobiblioteket!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
.113;n267188 said:
Alltså även om jag inte trycker gilla på varje inlägg så gillar och läser jag varje inlägg. Go God45 go!
Tack :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Scenario: Bröderna Stursh resande cirkus.
Till: Call of Cthulhu
Av: Gunnar Söderberg, Joanna Rutkowska

Jag hatar cirkusar. Ingen borde göra något scenario på en cirkus. Ingen borde göra något ens kopplat till en cirkus. Jag kunde knappt se säsong 2 av american horror story eftersom den var circus baserad. Så jag vill ha cred för att jag läste det här scenariot, okej?

Det här är en detektiv historia i tre delar. Där man först spelar folk från freakshowen, sedan från ledningen och sedan clowner. De har olika sociala status men också olika mycket plikter, olika vägar är öppna för dem och detta illustrerar status skillnader i minisamhället cirkusen men ger också olika vägar genom scenariot. Under scenariots gång kommer mer och mer först mystiska och sedan direkt övernaturliga saker hända, det är upp till spelarkaraktärerna i de olika grupperna att försöka stoppa det hela innan den kult som vissa i cirkusen gått med i offrar popcornpojken.

Scenariot använder för övrigt en bild av Lovecraft som en random NPC, det är great.

Det här är ett jätte solitt, väll konstruerat scenario med många NPC:er, ett intressant utforskande av klass i ett samhälle i samhället, obehagliga mord och alltihop satt i en olycksbådande miljö. Jag kan inte rekommendera det här varmt nog till folk som inte freakar ut över clowner, eller till spelledare som vill freaka ut sina spelare med clowner.

5 av 5, fantastiskt bra!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Scenario: Magisk förbindelse
Till: Friform eller enklare system
Av: A. Sölvebring

Ett 4 sidor långt och förvirrande skrivet äventyr eftersom inget presenteras eller introduceras i början, vissa saker förklaras allra sist i dokumentet men det är väll sent. Det här är ett Call of Cthulhu stillat äventyr i modern tid med en häxa och några magiska föremål. Men det känns mer som en spelledares anteckningar än något annat.

När scenariot börjar har häxan redan skapat evig natt i regionen, något man aldrig hanterar och som knappt märks i scenariot. Vilket är synd för här borde vi ha en massa meteorologer som går crazy och att spelarna måste hindra mythos vektorn från att sprida sig, men inget sådant händer. Häxan är inte särskilt läskig heller och hela grejen känns vagt.... Tramsig? Det känns inte som ett seriöst scenario när folk fångas i tavlor med onda hundar och där HP Lovecrafts anteckningar är en magi bok.

Det här är helt enkelt inte bearbetat nog för att vara användbart utan en stor mängd arbete från spelledaren, men vissa idéer här kan fungera och det är smart att ha en relationskarta. 2 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Scenario: Våra måndagar i baracken
Till: Det är sitt eget spelsystem
Av: Gunnar Söderberg

Det här är inte egentligen ett traditionellt rollspel utan ett samberättarspel där man spelar folk som jobbar med att bygga ett nöjespalats åt maffian 1969 i Las Vegas. Man drar kort för att se vad som händer, får andra kort när komplikationer inträffar i karaktärers liv för att krydda till det och ibland får man tillexempel spela hippies som bryter sig in och festar på bygget och förstör för en. Det är lite svårt att se hur det här flyter i verkligheten, men på papper ser det solitt ut. Och det verkar riktigt kul för en kvälls rollspelande. 3 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Scenario: De utan hjärtan
Till: World of Darkness
Av: David Hagman och Ola Jentzsch

Jag älskar det här scenariot. Jag har läst det innan, först när jag upptäckte Scenariobiblioteket och sedan igen när jag skulle skriva mitt eget World of Darkness scenario till Scenariobiblioteket. Det gav mig självförtroendet att tänka att om du har en stil och är dedikerad nog till din vision så kan du skriva ett bra äventyr.

För det här scenariot är 100% stil och vision. Det är egentligen fel att skriva att det är till "World of Darkness" när det egentligen är till World of Darkness vansinniga och over the top asiatiska setting. Och det här scenariot är 100% dedikerad till den settingen och till den smutsigaste visionen av Kina. Det här scenariot utspelar sig i de värsta horkvarteren, Blodsallén, i Shanghai, en stad som i sig kallas den Smutsiga horan. Och här är alla hororna utkastade från sina medelklasshem och lurade att bli heroinister, alla torskarna är sadistiska kvinnohatare som bara får njutning av att ha makt över en kvinna genom att skada henne, alla kriminella är beredda att sprätta upp dig och sälja dina organ på svarta marknaden och köttätande vampyrer från helvetet härskar över den undre världen.

I det här äventyret spelar man brodern till en prostituerad som vill ut ur sitt missbruk och sina skulder till gängen och hans vänner. Systern har skickat ett brev, äntligen, som är ett rop på hjälp och man ger sin in i Shanghais dåliga kvarter i en Heart of Darkness liknande nedstigning i ett urbant helvete.

Det är dessutom en fantastisk introduktion till Kindred of the East om du villmspela en kampanj av det, här är hur du får spelarna i rätt stämning.

Allting håller inte fullt ut. Vissa saker är inte perfekt skrivna. Det finns grep som inte är bäst för ett äventyr av den här typen. Men jag vill ge det här en 5:a och ingen av er kan stoppa mig.

5 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Scenario: Vargavinter
Till: Matiné (Fungerar till annan BRP)
Av: Rickard Elimää

Vargavinter är fucking evil och jag älskar det. Så, klassisk fantasy stad, spelarna är äventyrare och de har ett mysterium att utreda och lösa. Tror de. Egentligen är det två helt separata saker som pågår, men spåren till de båda problemen har flutit samman till den grad att du inte är säker på vart du är påväg eller vad som händer. Även när gruppen knäckt att det är två olika grejer på gång måste de separera sakerna från varandra. Handlingarna om en råttpersons maffia och en frusen magiskola är i sig bara okej, men utredningsmomentet är så starkt att det höjer hela scenariot.

4 av 5. Till och med namnet är till för att lura spelarna!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Scenario: Arvet på St:Marys
Till: Operation Fallen Reich
Författare: Gunnar Söderberg och Mikael Reidal

Jätte, jätte, jätte snyggt. Hand outsen är av top kvalité, allting är väldigt väldesignat, karaktärerna är professionellt skrivna, NPC:Erna är utmärkt designade och realiserade och hela scenariot andas proffessionalitet. Vill du att saker ska se bra ut, ha en grym layout och ha coola grejer med ledtrådar på dem som du kan ge till eller visa för spelarna så är det här det bästa du kan göra med en pdf.

Äventyret utspelar sig 1940 och man åker ut till en liten ö för att få ett stort arv från en person man aldrig hört talas om. Tyskarna ska kanske snart invadera ön, men det är ett riktigt awesome arv så man chansar. Väll där går ett spionmysterium blandat med en Agatha Christie deckare igång i en isolerad herrgård (spoiler, betjänten gjorde det!). Och var inte det illa nog invaderar tyskarna halvvägs genom scenariot.

Det finns bara ett enda problem. Mysteriets ockulta lösning är dum. JÄTTE dum. Jack The Ripper var en hemlig ockult spion och hans offer var hemliga agenter och han använde en magisk stav för att döda dem dumt. Hitler vill ha den magiska staven och därför är skit på väg att gå ner här.

Det här hade varit en solklar 4 av 5 utan Jack the Ripper, och gruppen behöver ju aldrig få reda på den delen faktiskt... Men det är en twist som gör att jag vill ta bort en poäng.... Nej, det får bli 4 av 5 ändå, det kanske bara är jag som hatar avslöjandet så mycket och allt annat är väldigt bra.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Scenario: Brons Profetia
Till: Fantasy!
Författare: Jörgen Karlsson

En by som egentligen är två byar som förenas av en bro över en vild flod har fått problem eftersom deras bro har rasat. En profetia har uttalats och bron kan inte byggas upp innan denna är uppfylld. Äventyrarna hyrs in för att uppfylla profetian vilken visar sig handla om att mäkla fred mellan alverna och dvärgarna. Äventyrarna gör detta genom att mörda lite vättar och en Mantikora, ger dvärgarna en juvel i fredsgåva från alverna och sedan bygger dvärgarna upp bron igen. Hela scenariot är på 2 sidor.

Det är ganska snyggt hur man måste reparera en metaforisk bro mellan två folk för att kunna reparera en fysisk bro. Det är en bättre metafor än jag hade kunnat göra på 2 sidor. 3 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Scenario: Den Röda Timmen
Till: Fantasy!
Författare: Jörgen Karlsson

Scenarion där kvinnliga spelarkaraktärer kan bli våldtagna av galna bönder är inte vad jag tycker är kul. Resten av det här scenariot är ett kul Shadow over Insmouth/Colour out inspirerat scenario med en fruktansvärd bautasten som förslavat en by. Men jag tycker våldtäkts grejen (och att manliga karaktärer blir förförda av "unga bondflickor eller gamla käringar") är så dåligt gjord att jag inte kan rekommendera det här scenariot alls.

1 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Scenario: Den stulna talismanen
Till: Fantasy!
Författare: Jörgen Karlsson

Ond trollkarl har stulit en talisman som ger en fiskeregion bra väder. Äventyrarna åker till hans ö och tar sig sedan förbi monstren på ön och sedan genom hans dungeon. Trollkarlen är badass på 2 sätt, för det första har han ett motherfucking luftskepp (!!!!) som karaktärerna kan sno om de dödar honom. För det andra kan han förvandla sig till en monsterform precis som Ganondorf i Zelda, fast han blir ett badass krabmonster istället för ett grismonster. Klarar karaktärerna äventyret har de ett luftskepp och en grym början på resten av kampanjen!

4 av 5, ett platsbaserat äventyr med en dungeon, inte nyskapande men bra, genomarbetat, kul och får mig direkt att vilja spela det!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Scenario: Det hemliga vapnet
Till: Fantasy!
Författare: Jörgen Karlsson

Karaktärernas hemland håller på att bli invaderat av orcer. De skickas för att hämta ett fruktansvärt magiskt massförstörelsevapen innan orcerna kan få tag på det. Det här scenariot är 2 sidor långt och innehåller mest en dungeon, frågorna om vad som händer om man använder ett massförstörelsevapen mot orcernas armé utforskas inte utan sätts upp som en plot hook för vidare spel.

3 av 5, mest för en fantastisk idé som det här kompetenta scenariot knappt hanterar implikationerna av... Men fortfarande 3 av 5 för en fantastisk idé!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Scenario: Det hemsökta templet
Till: Fantasy!
Författare: Jörgen Karlsson

I förra scenariot erbjuds äventyrarna 200 pengar av en hemlig order av supermäktiga magiker för att hämta ett magiskt supervapen som kan förinta en armé och rädda kungariket.

I det här scenariot erbjuder en borgmästare äventyrarna 400 (!) pengar för att fixa spöket i deras tempel. Är det en fälla? Klart det är en fälla? Men egentligen, vad är det värsta som kan vara i templet?

DET ÄR URGUDEN AV SKUGGOR OCH ELD!!! DET ÄR EN BALROG MEN OCKSÅ EN GUD OCH HAN HATAR DIG PERSONLIGEN!!!

Du blir också hoppad av 37 zombies samtidigt och lite annat. Men mer eller mindre är scenariot, gå in i en byggnad och bli slaktad av en motherfucking gud i fysisk form. Det är 2 sidor långt, ingen set up förutom de vanliga "många andra har dött" varningarna och en enorm belöning. Och sedan blir du lemlästad av en gud!!!

5 av 5. OM INTE DU FATTAR ATT DET ÄR EN TPK AV GUD MED DEN BELÖNINGEN ÄR DET DITT EGET FEL!!! SKUGGOR OCH ELD!!! SKUGGOR OCH ELD!!!!!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Scenario: Dödens kloster
Till: Fantasy!
Av: Tomas Arfert

Karaktärerna och en udda bunte NPC:er som inte alla har rent mjöl i påsen har alla drivits att ta skydd tillsammans från en storm. Mitt i stormen anfaller en armé odöda likätare och karaktärerna måste arbeta tillsammans med NPC:erna om de vill överleva belägringen.

Det är fantasy Dawn of the Dead och det är coolt. Om man fokuserar där man borde, på NPC:erna, kan man till och med få ut alla härifrån levande.

4 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Rickard;n267376 said:
Du borde posta dessa recensioner på scenariobibliotekets hemsida.
Det är en bra idé! Jag får gå igenom och göra det när jag är klar :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Scenario: Eremitens sista önskan
Till: Fantasy!
Av: Jörgen Karlsson

Det här är tyvärr tråkig standard fantasy. En skäggig man ger gruppen ett jobb på ett värdshus att hitta en magisk pryl i en standard och lite tråkig dungeon. Gubben har en ledsen backstory och vill att man ger den ovärdeliga prylen till hans dotter som är prinsessan över någonstans eftersom han rälsat blir dödad i dungeonen.

2 av 5. Det är inget fel på det här, men det finns inget nytt eller spännande heller.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Scenario: Guldtjuren
Till: Fantasy!
Av: Tomas Arfert

Det här är antingen en liten dungeon eller första våningen på en större sådan. Tanken bakom dungeonen är att man rör sig in i palatset i en stad som för 60 år sedan utplånades av fruktansvärda sandstormar när en gud vredgades. Det är en fet Caliph Vathek känsla.

Spelarkaraktärerna skickas hit för att hitta en magisk gudabild och rädda grannstaden men det är ärligt talat inte så relevant.

En liten dungeon över genomsnittet i kvalité. 4 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Scenario: Harkalantax
Till: Fantasy!
Av: Jörgen Karlsson

Samma snubbe som i ett annat scenario hyrde oss för att sno ett magiskt massförstörelsevapen vill nu att vi bryter oss in i en annan trollkarls hus och snor en magiskt skriftrulle från honom. Man bryter sig in i hans hus som visar sig vara som en tardis i att den är större på insidan och fylld av bullshit. Dungeon time!

Tyvärr är hela dungeonen bara en strid efter en annan. Man går från rum till rum och mördar allt i dem. Det är mer eller mindre random monster också så det finns inget tema. Sedan hittar man trollkarlen själv som direkt anfaller en och man måste döda honom också.

Det här känns lite som ett äventyr till D&D 4ed med alla striderna. Men Fantasy! premierar inte riktigt den spelstilen... hade det här varit till 4ed hade det varit en 3:a men nu är det här tyvärr bara 2 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Scenario: Himlabjörnens vrede
Till: Fantasy!
Av: Jörgen Karlsson

Himlabejörnens vrede handlar om att en ond storbonde som hittar guld i floden, men det är andra som äger delar av floden och inte vill sälja sina gårdar. Så han skaffar en magisk superbjörn för att skrämma dem till att sälja sin mark till honom så att han kan få allt guldet för sig själv. Det är mer eller mindre en väldigt våldsam Scooby Doo plan med mer våld. Det är okej, men inget får mig att vilja spela det...

3 av 5. Ett helt ok litet fantasy mysterium där du inte utreder något utan bara dödar allt och sedan går "Ah, han var skurken." När alla är döda.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Scenario: Kummelkungen
Till: Fantasy!
Av: Jürgen Richter

En odöd kung har blivit lössläppt ur sin gravkammare av en dåraktig skogsvaktare. Karaktärerna måste besegra ondskan genom att hitta graven, slåss mot en jättestor mink galen med ondska, besegra en dragur och sedan döda den odöda konungen. Alltihop är i tjänst till den onda guden Hataren som kan skjuta strålar av just hat från sina avgudabilder.

Det är dumt och gonzo utan att egentligen vara originellt men det tilltalar mig. 3 av 5.

Guys, den onda guden heter Hataren. För att han hatar så mycket! Hur kan ni inte gilla det?
 
Top